Goedeavond mede-Tweakers,
Mijn nieuwbouwwoning heeft bij de bouw 12 panelen gekregen van 305 WP op een 3,6kW Growatt omvormer, oriëntatie West-Noordwest (aan de voorzijde van het huis).
Vorige maand heb ik een dakkapel aan de achterkant laten plaatsen, 3,4m breed. Op dit dakvlak (Oost-Zuidoost) wil ik graag extra zonnepanelen plaatsen.:strip_exif()/f/image/Q0IPsF06emRAVCVSsP4E9Kks.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn dak lijkt me ideaal voor een soort Oost-West systeem:
:fill(white):strip_exif()/f/image/S8UBkn9AUA05d64E2S6Vlqr5.png?f=user_large)
Ik verwacht dat de uitbreiding op dezelfde omvormer kan:
/f/image/5Jb0mwXVAOWfPkuNnuHvN7UP.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KQep7ZEXuSyHm4UFISPuGJjX.jpg?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/lv2xGz5eLxtYl27nz2jiNyH4.png?f=user_large)
Deze gaat uit van mijn legplan, en 2 panelen op de dakkapel.
Alles inclusief zijn de kosten € 3700. Dit is € 0,94 per Wp. Lijkt mij een goede prijs.
Mijn nieuwbouwwoning heeft bij de bouw 12 panelen gekregen van 305 WP op een 3,6kW Growatt omvormer, oriëntatie West-Noordwest (aan de voorzijde van het huis).
Vorige maand heb ik een dakkapel aan de achterkant laten plaatsen, 3,4m breed. Op dit dakvlak (Oost-Zuidoost) wil ik graag extra zonnepanelen plaatsen.
Foto's
:strip_exif()/f/image/Q0IPsF06emRAVCVSsP4E9Kks.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn dak lijkt me ideaal voor een soort Oost-West systeem:
:fill(white):strip_exif()/f/image/S8UBkn9AUA05d64E2S6Vlqr5.png?f=user_large)
Ik verwacht dat de uitbreiding op dezelfde omvormer kan:
/f/image/5Jb0mwXVAOWfPkuNnuHvN7UP.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KQep7ZEXuSyHm4UFISPuGJjX.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Ik heb zelf al wat lopen stoeien met Sunnydesign en ben op het volgende legplan uitgekomen::fill(white):strip_exif()/f/image/lv2xGz5eLxtYl27nz2jiNyH4.png?f=user_large)
Schaduw
Op dit moment is er enkel wat schaduw van de pijp van de WTW ventilatie. Ik hoorde van de buren dat zij ook graag een dakkapel willen, dus ik verwacht in de toekomst nog wat schaduw op het paneel links naast de dakkapel.Jaarverbruik
Vorig jaar ongeveer 4000 kWh, de panelen hebben 2500 kWh opgewekt, dus het netto verbruik is 1500 kWh.Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25ABudget en doel
Geen budget, ik wil graag zo veel mogelijk stroom opwekken. Ik vind het niet erg om meer op te wekken dan ik verbruik. Ik verwacht dat ons verbruik gaat toenemen als de kinderen groter worden.Wie gaat het project uitvoeren
Een installateurBijhouden van data
De huidige installatie wordt uitgelezen met een kWh meter in de meterkast. De uitbreiding kan op dezelfde omvormer, dus dat is al geregeld.Reeds verkregen offertes
Ik heb van een lokale zonnepanelen installateur een offerte gekregen voor 10 Hyundai 395Wp panelen.Deze gaat uit van mijn legplan, en 2 panelen op de dakkapel.
Alles inclusief zijn de kosten € 3700. Dit is € 0,94 per Wp. Lijkt mij een goede prijs.
Regio
Culemborg (regio Utrecht-Den Bosch)Mijn vragen
Ik zit nog met een aantal vragen:- Hoe kom ik er achter of de panelen op het platte dak van de dakkapel mogen?
Ik heb navraag gedaan bij de leverancier van de dakkapel. Die geeft aan dat de belasting van het dak van de dakkapel als volgt is:
"De gemiddelde belasting is 20 kg per m2 continu belasting."
De installateur geeft aan dat de belasting van de 2 panelen 22 kg per m2 is.
De installatie waar de panelen op komen te liggen, neemt slechts ongeveer de helft van de oppervlakte van het dak van de dakkapel in beslag. Betekent dit dat de belasting van het dat dus ongeveer 11 kg per m2 is? Of moet ik toch uitgaan van die 22 kg per m2? - Omdat de panelen op de dakkapel een andere hoek maken (12 graden t.o.v. 37 graden van het dak), stelt de installateur voor om Tigo optimizers te gebruiken. Ook voor het paneel links naast de dakkapel, waar in de toekomst waarschijnlijk schaduw op gaat vallen, is dit het plan.
Ik heb me verdiept in die Tigo optimizers, en het lijkt mij een elegante oplossing. Zijn jullie dat met mij eens? Gaat het werken, 10 panelen in 1 string, waarvan er 3 een Tigo optimizer hebben? - Op Sunnydesign kan ik helaas niet alle panelen tegelijk invoeren (max. 3 dakvlakken en ik heb er 4). Daarom heb ik in de berekening het dakvlak met 5 portret panelen verdubbeld naar 10, en de huidige 12 panelen. Dan kom ik op een opbrengst van 5888 kWh per jaar. Met een 5 kW omvormer is dit 6050 kWh per jaar. Ik verlies dus ongeveer 160 kWh per jaar door aftopping.
Een 4 kW omvormer heeft een opbrengst van 5960 kWh per jaar.
Het lijkt me niet rendabel om de omvormer te vervangen, aangezien dan ook de bekabeling en de meterkast aangepakt moeten worden. Er zit nu een 16A beveiliging in de meterkast. Ik kan een 4 kW omvormer ophangen en een 20A beveiliging, maar dat levert maar weinig extra opbrengst op.
Een 5 kW omvormer moet wel 3-fase worden lijkt me, aangezien ik een 3x25 aansluiting heb. Dan moet denk ik ook de bedrading vervangen worden.
Zijn jullie het met me eens dat dit geen rendabele upgrade is? - Hoe kom ik er achter of de nieuwe Hyundai panelen op mijn huidige omvormer passen? Op sunny design zie ik dat de huidige Canadian Solar panelen 1000V zijn, de nieuwe lijken 1500V. Is dat een probleem? Of kunnen deze op dezelfde omvormer aangesloten worden, met aparte strings?
[ Voor 5% gewijzigd door roltor op 11-11-2021 21:50 ]
:strip_exif()/f/image/Ttf8K9cyo1SF2iq10M4czOU5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yjUIq9DrrmyS5WjaSgWrnIV4.jpg?f=fotoalbum_large)