Help! mijn videokaart is naar de knetters

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• ceder
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 04-12-2021
Beste techneut,

Hoe het is gebeurd:
Ik zat een nieuwe update van een game te spelen (Fortnite) waar hij ongeveer twee keer crashde. Opzich geen probleem, even ctrl shift esc, en weer opnieuw opstarten. De derde keer echter viel de hele pc uit.

De symptomen:
Het beeld vult maar een gedeelte van m'n 1080p scherm, vanaf het opstarten al. (Al die keuzeschermen voor Ubuntu was al, maar niet dat het maar een deel van het scherm is) bij het eerste blauwe bios scherm zie je soms strepen bij het opstarten.
Het lijkt er op dat m'n videokaart niks doet, maar de ventilatoren doen het wel en gaan na verloop van tijd ook op hun max snelheid draaien. Ik heb duidelijk
amper videovermogen meer, 1440p video kan hij al niet meer aan. Ik heb foutmelding Code 43 bij aperaarbeheer en cpuZ ziet geen videokaart.

Wat ik al geprobeerd heb:
Ik heb wel tien keer nieuwe Nvidia drivers geïnstalleerd, de nieuwste en oudere versies, het kan zijn dat dit niet volledig gelukt is(?). Ik heb toen ik er veel mee bezig was(paar maanden terug) een nieuwe videokaart gekocht, hetzelfde model gtx670, en geïnstalleerd. Dit maakte geen verschil. Ik heb gezocht op de foutmelding maar kon niet zo veel vinden. Ik heb hem niet op Ubuntu gedraaid of iets anders van Linux, want dat heb ik al lang verwijderd.

Verder zit er een 1st gen i7 in geloof ik en 12gb ram, hij draaide de meeste games prima boven de 100fps, gtav etc.
Ik hoop dat u iets van raad weet, zou echt fantastisch zijn! ik mis hem heel erg. Ik denk dat het iets softwarematigs is, maar ik weet hier niet zo veel van af.

Zie ook de video voor duidelijk beeld:

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:12
Wat is de temperatuur van de videokaart?

1e gen Intel Core is meer dan 10 jaar oud. Met zulk oud spul kan je van het ene in het andere probleem vallen.

Idem dito voor de videokaart. GTX 670 is 9 jaar oud en kan er van de ene op de andere dag mee ophouden.

Is de voeding ook zo oud? Welk merk en type?

[ Voor 28% gewijzigd door Uszka op 11-11-2021 20:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Mijn 5 jaar oude game pc met GTX1080 heeft ook deze symptomen gehad na het installeren van de laatste nVidia drivers. Mijn pc doet het nu weer goed alsnog, maar wel toevallig. Ik zat zelf al te denken om even weer win10 vers te installeren.

Kan helpen om dat te doen of om met een tool de nVidia drivers even goed te verwijderen en daarna de voorlaatste nVidia drivers te installeren.

Ik vervang mijn pc over een paar maand toch al. Gaming hardware is na flink wat jaren soms gewoon op en minder stabiel. Heb het nu met twee videokaarten gehad. Hiervoor een AMD R290X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceder
Dank voor de hulp! het lijkt de sterk dat het een videokaart-hardwarematig probleem is, aangezien het met de nieuwe (tweedehands ofc) hetzelfde is, of iemand heeft die kaart verkocht met hetzelfde probleem maar dat lijkt me te toevallig. Zal proberen met een nieuwe versie van windows, en dat grondig verwijderen van de drivers had ik ook al geprobeert zonder resultaat. Ben eerlijk gezegd bang dat het cpu-gerelateerd is aangezien die regelmatig oververhit raakte (ik draai immers 10 jaar oude hardware op moderne software hahaha) maar ik vind het vreemd dat hij het dan wel nog doet, maar alleen de videokaart er mee kapt. Verder is de hele pc uit die tijd, was gewoon een pre-built toren met max. specs. (6*2gb ram haha)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceder
Ik weet niet wat de temp van de kaart is, of hoe ik dat moet meten. De voeding is een cooler master ATX 12v v2.3 RS-520-ASAA-A1, 520 W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:12
ceder schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 14:17:
Ik weet niet wat de temp van de kaart is, of hoe ik dat moet meten.
HWinfo64 of MSI Afterburner.
De voeding is een cooler master ATX 12v v2.3 RS-520-ASAA-A1, 520 W.
Matige kwaliteit en oud. Daar kan ook vanalles mee aan de hand zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 18:11
Wat voor setup heb je dan precies. Zit er een iGPU op de CPU? Zo ja, eens testen of die geen storing in het beeld oplevert. En hij loopt vast als je hem grafisch belast? Anders niet?

"bij het eerste blauwe bios scherm zie je soms strepen bij het opstarten."
Als dat zo is dan is het een hardware probleem, aangezien er daar nog geen software of drivers geladen zijn.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Pagina: 1