Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PV-installatie met 2 bestaande panelen uit nieuwbouwproject

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JasperE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-11 22:45
Dag allemaal. Graag zou ik willen weten wat jullie mening is over de onderstaande installatie en aanbieding.
Mijn specifieke vragen heb ik na de specs gesteld.

(Dak)ruimte: Plaats voor 15 panelen, plat dak op nieuwbouwwoning, geen schaduw.
Jaarverbruik: ~4300kWh (airco en veel apparaten)
Budget en doel: Dak vol leggen op een economisch optimaal korte terugverdientijd.
Wie gaat het project uitvoeren: Een installateur die goed bekend staat.
Bijhouden van data: Homeassistant integratie
Regio: Gelderland zuid

Bijzonderheden:
Reeds bestaande aanwezige zonnepanelen vanuit nieuwbouw (woning 3jr oud), 2 paneeltjes op klein omvormertje. Volgens mij om het nieuwbouw hoekhuis aan energienorm te laten voldoen. Specs van deze 2 panelen mij onbekend. Installateur adviseert ze eraf te halen en nieuwe te leggen om performance nieuwe panelen niet omlaag te halen.
(Dan zou ik dus 2 panelen met een kleine omvormer voor marktplaats hebben)

Huidige elektriciteitsaansluiting:
3-fasen groepenkast, grote kans op toekomstige elektrische auto.
Installateur geeft aan een nieuwe 20A aardlek te gaan plaatsen en gebruik te maken van bestaande werkschakelaar en AC bekabeling. (Betekent dat dan 1-fase? Maakt dat uit?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JAXMHHHjoQeYomf4G3pgPDJpmq8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KYRLr1tAX23i63W4g9o43wCm.png?f=fotoalbum_large

Reeds verkregen offertes
Buren hebben een aantal aanbieders vergeleken, soortgelijke offerte bij de partij die daaruit kwam gekregen.

Growatt 5000TL3-S omvormer,
15stk Eurener MEPV 126 Ultra Half-Cut 375Wp panelen (datasheet)
Solar construct landscape (plat dak)

Alternatief paneel tegen ongeveer gelijke prijs is: Longi LR-4 60HPH-370M Dark Blue.

Aansluiting volgens NEN1010
Garantie: Zonnepanelen 20jr, Omvormer 10jr, Montagesysteem 20jr.

Installateur heeft deze panelen aanbevolen ivm de lange garantie: 25jr performance-garantie lineair, en 15 jaar productgarantie. Heeft verschillende panelen in assortiment op voorraad.

Totaalprijs aanbieding ~5100,- ex btw.

Mijn vragen
  • Is dit een goede prijs?
  • Zijn er nog specifieke dingen die ik de installateur moet vragen in mijn situatie?
  • Wat vinden jullie van de keuze de bestaande 2 panelen te vervangen?
  • Wat vinden jullie van de keuze voor de Eurener panelen vanwege langere garantie? Kan niet zoveel over dit merk online vinden als ik het vergelijk met bijv. Longi. Is dat een reden om voor Longi te gaan? Of zijn er obv de specs redenen om dat te doen? Ik lees dat zwarte panelen bij hogere temperaturen minder opleveren; maar de temperatuurscoefficienten met de datasheet van Longi lijken dicht bij elkaar te liggen.
Alvast bedankt voor de antwoorden }:O

[ Voor 13% gewijzigd door JasperE op 11-11-2021 20:30 ]

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:14
De paneelgarantie is op basis van wat je schrijft niets bijzonders.

Installatie volgens de NEN1010, dus ze snappen het kennisdocument van ABB?

Of sturen ze lekker 45A door je 40A aardlekschakelaars die niet goed zouden kunnen werken boven de 40A? Groepenkast bedrading is normaal ook al niet bedoeld voor meer dan 40A.

5kW op 1 fase van je fasen kan, mag, maar wat staat er voor netspanning in de logger die aan je P1 poort hangt?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• JasperE
Actuele netspanning nu om 21u is 234, 236, en 237 volt.

Hoofdschakelaar groepenkast is 40A 3 fasen. Volstaat dat niet? (Te weinig kennis van om te begrijpen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J5ENT7jqWabrwhIZsB5ELx9UCC8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sqk180J18KEuDRW8K0eXjZY2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 102% gewijzigd door JasperE op 11-11-2021 21:26 ]

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 22-11 20:49
JasperE schreef op donderdag 11 november 2021 @ 21:21:
Actuele netspanning nu om 21u is 234, 236, en 237 volt.

Hoofdschakelaar groepenkast is 40A 3 fasen. Volstaat dat niet? (Te weinig kennis van om te begrijpen)
Gaat om de piek netspanning, moet je meten als het zonnig is en de panelen nog koud. Bij meer dan 253V gaat de omvormer uit, wanneer je de panelen verdeeld over 3 fases heb je daar minder last van.

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

• JasperE
Dat_Doc schreef op donderdag 11 november 2021 @ 21:25:
[...]

Gaat om de piek netspanning, moet je meten als het zonnig is en de panelen nog koud. Bij meer dan 253V gaat de omvormer uit, wanneer je de panelen verdeeld over 3 fases heb je daar minder last van.
Begrijp het. Zal de logger op de voltages dan eens aanzetten om een grafiek te maken na historie op te bouwen

• JasperE
Geen tijd om te wachten op de zomerzon maar de laatste 48u lijkt het stabiel. Hoe dan ook laat ik het op drie fasen aansluiten gezien het hoge aantal panelen in de straat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wYFxbuOz6fxjvJm2HHDeGDMRpeM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b6no9tfAnFHjiKfE6QzIMD0o.png?f=fotoalbum_large

Kies denk ik toch voor de longi panelen omdat ik daar meer over kan vinden. Hoewel beiden waarsch prima zijn en op prijs is het zo ongeveer gelijk.

De twee bestaande panelen en omvormer uit het nieuwbouwproject dan op marktplaats. Tenzij iemand een betere bestemming of kanaal weet.

[ Voor 22% gewijzigd door JasperE op 13-11-2021 10:15 ]

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:41
JasperE schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 10:11:
Geen tijd om te wachten op de zomerzon maar de laatste 48u lijkt het stabiel. Hoe dan ook laat ik het op drie fasen aansluiten gezien het hoge aantal panelen in de straat.

[Afbeelding]

Kies denk ik toch voor de longi panelen omdat ik daar meer over kan vinden. Hoewel beiden waarsch prima zijn en op prijs is het zo ongeveer gelijk.

De twee bestaande panelen en omvormer uit het nieuwbouwproject dan op marktplaats. Tenzij iemand een betere bestemming of kanaal weet.
Wat is het legplan dat ze voorstellen dan? Kan dat niet slimmer?
De 2 panelen kan je op je schuur leggen.
Pagina: 1