Dag allemaal. Graag zou ik willen weten wat jullie mening is over de onderstaande installatie en aanbieding.
Mijn specifieke vragen heb ik na de specs gesteld.
(Dak)ruimte: Plaats voor 15 panelen, plat dak op nieuwbouwwoning, geen schaduw.
Jaarverbruik: ~4300kWh (airco en veel apparaten)
Budget en doel: Dak vol leggen op een economisch optimaal korte terugverdientijd.
Wie gaat het project uitvoeren: Een installateur die goed bekend staat.
Bijhouden van data: Homeassistant integratie
Regio: Gelderland zuid
Bijzonderheden:
Reeds bestaande aanwezige zonnepanelen vanuit nieuwbouw (woning 3jr oud), 2 paneeltjes op klein omvormertje. Volgens mij om het nieuwbouw hoekhuis aan energienorm te laten voldoen. Specs van deze 2 panelen mij onbekend. Installateur adviseert ze eraf te halen en nieuwe te leggen om performance nieuwe panelen niet omlaag te halen.
(Dan zou ik dus 2 panelen met een kleine omvormer voor marktplaats hebben)
Huidige elektriciteitsaansluiting:
3-fasen groepenkast, grote kans op toekomstige elektrische auto.
Installateur geeft aan een nieuwe 20A aardlek te gaan plaatsen en gebruik te maken van bestaande werkschakelaar en AC bekabeling. (Betekent dat dan 1-fase? Maakt dat uit?)
/f/image/KYRLr1tAX23i63W4g9o43wCm.png?f=fotoalbum_large)
Reeds verkregen offertes
Buren hebben een aantal aanbieders vergeleken, soortgelijke offerte bij de partij die daaruit kwam gekregen.
Growatt 5000TL3-S omvormer,
15stk Eurener MEPV 126 Ultra Half-Cut 375Wp panelen (datasheet)
Solar construct landscape (plat dak)
Alternatief paneel tegen ongeveer gelijke prijs is: Longi LR-4 60HPH-370M Dark Blue.
Aansluiting volgens NEN1010
Garantie: Zonnepanelen 20jr, Omvormer 10jr, Montagesysteem 20jr.
Installateur heeft deze panelen aanbevolen ivm de lange garantie: 25jr performance-garantie lineair, en 15 jaar productgarantie. Heeft verschillende panelen in assortiment op voorraad.
Totaalprijs aanbieding ~5100,- ex btw.
Mijn vragen
Mijn specifieke vragen heb ik na de specs gesteld.
(Dak)ruimte: Plaats voor 15 panelen, plat dak op nieuwbouwwoning, geen schaduw.
Jaarverbruik: ~4300kWh (airco en veel apparaten)
Budget en doel: Dak vol leggen op een economisch optimaal korte terugverdientijd.
Wie gaat het project uitvoeren: Een installateur die goed bekend staat.
Bijhouden van data: Homeassistant integratie
Regio: Gelderland zuid
Bijzonderheden:
Reeds bestaande aanwezige zonnepanelen vanuit nieuwbouw (woning 3jr oud), 2 paneeltjes op klein omvormertje. Volgens mij om het nieuwbouw hoekhuis aan energienorm te laten voldoen. Specs van deze 2 panelen mij onbekend. Installateur adviseert ze eraf te halen en nieuwe te leggen om performance nieuwe panelen niet omlaag te halen.
(Dan zou ik dus 2 panelen met een kleine omvormer voor marktplaats hebben)
Huidige elektriciteitsaansluiting:
3-fasen groepenkast, grote kans op toekomstige elektrische auto.
Installateur geeft aan een nieuwe 20A aardlek te gaan plaatsen en gebruik te maken van bestaande werkschakelaar en AC bekabeling. (Betekent dat dan 1-fase? Maakt dat uit?)
/f/image/KYRLr1tAX23i63W4g9o43wCm.png?f=fotoalbum_large)
Reeds verkregen offertes
Buren hebben een aantal aanbieders vergeleken, soortgelijke offerte bij de partij die daaruit kwam gekregen.
Growatt 5000TL3-S omvormer,
15stk Eurener MEPV 126 Ultra Half-Cut 375Wp panelen (datasheet)
Solar construct landscape (plat dak)
Alternatief paneel tegen ongeveer gelijke prijs is: Longi LR-4 60HPH-370M Dark Blue.
Aansluiting volgens NEN1010
Garantie: Zonnepanelen 20jr, Omvormer 10jr, Montagesysteem 20jr.
Installateur heeft deze panelen aanbevolen ivm de lange garantie: 25jr performance-garantie lineair, en 15 jaar productgarantie. Heeft verschillende panelen in assortiment op voorraad.
Totaalprijs aanbieding ~5100,- ex btw.
Mijn vragen
- Is dit een goede prijs?
- Zijn er nog specifieke dingen die ik de installateur moet vragen in mijn situatie?
- Wat vinden jullie van de keuze de bestaande 2 panelen te vervangen?
- Wat vinden jullie van de keuze voor de Eurener panelen vanwege langere garantie? Kan niet zoveel over dit merk online vinden als ik het vergelijk met bijv. Longi. Is dat een reden om voor Longi te gaan? Of zijn er obv de specs redenen om dat te doen? Ik lees dat zwarte panelen bij hogere temperaturen minder opleveren; maar de temperatuurscoefficienten met de datasheet van Longi lijken dicht bij elkaar te liggen.
[ Voor 13% gewijzigd door JasperE op 11-11-2021 20:30 ]
:strip_exif()/f/image/sqk180J18KEuDRW8K0eXjZY2.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/b6no9tfAnFHjiKfE6QzIMD0o.png?f=fotoalbum_large)