Zo goed als geen internetverbinding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-08 19:56
Mijn vraag

Wat zie ik over het hoofd?
...

Relevante software en hardware die ik gebruik;

Er-6P => 2.0.9 hotfix 2 - al meer dan een jaar ongewijzigd (vlan 300).

USW 16 Lite => 5.60.11463 nieuw.

USW 8-150 => 5.43.23.12533.

AP AC Lite => 4.3.28.11361 (2x).

USW Flex Mini => 1.8.4.674 nieuw.

UniFi controller 6.4.54.

2.4G => Low

5.0G => Med

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb;

1 pc op de USW 8-150 verbonden, tv op de 16 Lite, wel internet.

Verbinding tussen USW 16 Lite en USW 8-150 intact.

verder geen verbinding, maar ik zie niets bijzonders bij de ip adressen / dns.

GSM - wel WiFi / geen internet volgens android; toch online via WiFi - vraag niet hoe het kan.

Tablet geen verbinding.

Dit deed zich al voor toen de Netgear 116 switch nog achter de Edgerouter hing

Backup van de UniFi Controller teruggezet - geen verschil.

Aangezien ik dit momenteel op mijn gsm invoer kan ik geen - fatsoenlijke - screenshots invoegen.
...

Vaste locatie, vast netwerk.

Beste antwoord (via rens-br op 16-02-2022 07:51)

• Comp User
Het heeft allemaal - veel - langer geduurd dan wenselijk, maar de eindconclusie was dat er "iets" fout zat in de USW 8-150 ; dat verklaarde naar alle waarschijnlijkheid ook waarom ik het en moment wel een beetje online kon en het andere moment weer helemaal niet.

Ik zal er wel nooit helemaal achter komen wat de daadwerkelijke oorzaak is geweest.

In ieder geval bedankt voor het meedenken.

[ Voor 6% gewijzigd door Comp User op 15-02-2022 22:05 ]

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:53
Definieer je probleem wat beter aub...

is je wifi bereik niet ok ? is je snelheid op wifi / bekabeld teleurstellend ? krijg je uberhaupt geen ip adres van je dchp server ?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Op 8 vierkante meter zou je toch een aardig bereik moeten hebben; op 900 vierkante meter en 3 etages totaal, laat het inderdaad te wensen over.

Maar, je hebt dus maar 2 AP's en een bucketload aan (overbodige) apparatuur zoals meerdere PoE-switches, EdgeRouter en overige switches?

Ik mis vast iets maar die AC-Lite vind ik (persoonlijk) niet de meest briljante apparaten; een goede configuratie daarop kan echter wel erg helpen dus begin eens zeer duidelijk te beschrijven hoe die dingen zijn ingesteld.

/edit: Comp User in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4" vind ik wel interessant; als je al goed 4 maanden je eigen DHCP-issues niet opgelost krijgt (of last ervan lijkt te hebben). En, allicht, je hebt issues met port-forwarding van YT doet het wel (plain http of https) maar je consoles (die graag willen NAT'en naar services) doen het niet.

[ Voor 28% gewijzigd door MAX3400 op 11-11-2021 19:22 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Comp User
Ik heb op elk apparaat een ip adres, WiFi (5 Ghz) gebruik ik enkel op gsm en tablet, gsm zegt dat er geen internetverbinding is, maar doet het wel - mobiele gegevens staat uit.

Switches staan verdeeld over meerde verdiepingen en (16p op bg, 8p op de 1e en 5p op zolder).

Aangezien het tot eind juni geen probleem gaf en ik deze week pas de switches heb vervangen begrijp ik zelf ook niet waar het fout gaat.

Mogelijk levert een volledig nieuwe configuratie van de UniFi controller meer antwoorden op.

[ Voor 51% gewijzigd door Comp User op 11-11-2021 19:31 ]

• ijske
dus het gaat je enkel over de melding ?

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:05

Blokker_1999

Full steam ahead

Kan je aub wat beter beschreven wat het probleem is.

Zo schrijf je dat je 1 PC hebt, rechtstreeks op een switch en dat die gewoon internet heeft bijvoorbeeld. Is dat relevant aan je probleem? Je schrijft dat je GSM wel wifi heeft maar aangeeft geen internet te hebben. Hoe geeft je toestel dat aan? En heb je nagegaan dat je ook effectief via je vaste verbinding surft?

Je geeft aan dat de tablet geen internet heeft, maar heeft deze dan wel verbinding met de wifi? Krijgt deze een IP adres? En welke DNS wordt er gebruikt?

Beschrijf je probleem duidelijk, vat ook even samen wat je in de algemene ubnt ervaringen thread hebt geschreven en dan kunnen we misschien wat gerichter advies geven, want tot op heden valt er niet aan te beginnen. Ik zie 101 mogelijke oorzaken met zo weinig informatie.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

MAX3400 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 19:17:
Ik mis vast iets maar die AC-Lite vind ik (persoonlijk) niet de meest briljante apparaten; een goede configuratie daarop kan echter wel erg helpen dus begin eens zeer duidelijk te beschrijven hoe die dingen zijn ingesteld.
Nog zo een goede APs, heb er zelf 3 in huis, op elke verdieping 1 en ondanks dat het Lite's zijn heb ik in half de wijk mijn eigen internet en zie ik van heel de wijk de APs die zij hebben :+

• Comp User
Meldingen trek ik mij niet zo snel wat van aan, dat herstelde zich meestal wel wer.

Het verbaast mij dat de bekabelde verbinding maar op 1 poort - naast de onderlinge verbinding - actief lijkt.

Ik heb nog geen aanpassingen aan de switches (vlan etc) gedaan, dus ik kan "vrij eenvoudig" opnieuw beginnen, enkel de AP instellingen noteren - die zijn overigens net zo lang als de Edgerouter in gebruik.

De switches die ik vervangen heb waren allen unmanaged,

DNS heb ik diverse (Quad9, Google, Cloudflare) geprobeerd.

De WiFi melding "wel verbonden, geen internet" komt vanuit android.

[ Voor 12% gewijzigd door Comp User op 11-11-2021 19:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Comp User schreef op donderdag 11 november 2021 @ 19:48:
Meldingen trek ik mij niet zo snel wat van aan, dat herstelde zich meestal wel wer.

Het verbaast mij dat de bekabelde verbinding maar op 1 poort - naast de onderlinge verbinding - actief lijkt.

Ik heb nog geen aanpassingen aan de switches (vlan etc) gedaan, dus ik kan "vrij eenvoudig" opnieuw beginnen, enkel de AP instellingen noteren - die zijn overigens net zo lang als de Edgerouter in gebruik.

De switches die ik vervangen heb waren allen unmanaged,

DNS heb ik diverse (Quad9, Google, Cloudflare) geprobeerd.

De WiFi melding "wel verbonden, geen internet" komt vanuit android.
Begin bij het begin. Hoe zit het met die IP adressen, @MAX3400 maakte melding van mogelijks DHCP issues, krijgen je devices correcte IP adressen? En wie is er DHCP server? Hoe zit het met je DNS? Komt die correct door? Gebruik je gewoon de DNS of heb je een misgeconfigureerde pi-hole in huis bijvoorbeeld?

Hoe zit het nu met die computer? Werkt die wel of werkt die niet? Werkt die op 1 enkele poort of op alle poorten? En als die niet werkt, gebruik eens de uplink van de edgerouter die, neem ik aan, ook je DHCP is? Of is dat toch je Unifi controller? Of misschien alle twee en liggen ze in conflict met elkaar?

Je switchen, als je daar geen config op hebt, gaan absoluut het probleem niet zijn, zolang je niets instelt staan die gewoon te werken als elke unmanaged switch.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Comp User schreef op donderdag 11 november 2021 @ 19:48:

Euh? Niet toevallig last van STP?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• ijske
met een klein schrikje dat je hulp vanuit 300 hoeken gaat krijgen...

ping er eens op los in je netwerk ... ping bv eens naar google, ping naar je ap's, ping je switches...
misschien kan je al bepaalde dingen elimineren ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
Alvast bedankt voor de adviezen, ik ben dit weekend druk bezig, maar ik ga er maandag mee aan de slag.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Comp User
Het heeft allemaal - veel - langer geduurd dan wenselijk, maar de eindconclusie was dat er "iets" fout zat in de USW 8-150 ; dat verklaarde naar alle waarschijnlijkheid ook waarom ik het en moment wel een beetje online kon en het andere moment weer helemaal niet.

Ik zal er wel nooit helemaal achter komen wat de daadwerkelijke oorzaak is geweest.

In ieder geval bedankt voor het meedenken.

[ Voor 6% gewijzigd door Comp User op 15-02-2022 22:05 ]

Pagina: 1