Volgens mij heb je grofweg twee types: 1 die echt immersive wil zitten kijken en 2 die in 1 oogopslag het beeld wil zien.
Ik denk verreweg de meeste mensen vallen in type 1, immersive is dan het doel en groter is altijd beter. Die kruipen graag in het beeld.
Type 2 mensen willen niet alleen het beeld in 1 keer overzien maar zijn vaak ook gevoelig voor de lichtoutput. Hoe groter de tv, hoe meer licht ervan af komt wat soms vermoeiend kan zijn. Daar heb je niet altijd zin in.
Daarnaast heb je nog te maken met content: wat kijk je. Veel gewoon tv/talkshows e.d. dan is een erg groot scherm niet noodzakelijk. Bij film mis je dan wel een stuk van het beeld door de zwarte balken.
Ik heb er wel eens flink in gelezen maar de meeste onderzoeken zijn wat gedateerd of trekken voorzichtige conclusies die nog alle kanten op kunnen. Het is en blijft een persoonlijk iets.
Ikzelf val onder type 2 maar met een kanttekening. Voetbal kijk ik graag maar dan wel op een "kleiner"' scherm omdat ik dan het veld in 1 keer zie en tactisch het meteen kan beoordelen zonder te moeten focussen op 1 actie of een gedeelte van het veld. Jinek en consorten hoef ik ook niet levensgroot te zien.
Film is grensgeval : daar zou ik wat groter beeld wensen dan in voorgaande gevallen.
Het laatste kan je ondervangen door de zitplek wat flexibeler te maken zodat de afstand tot tv gekozen worden. Dat kan ook met goede tv-beugel die zo'n 70 cm winst kan opleveren. Ikzelf kan kiezen tussen zitplek (tv tegenwoordig op de kopse kant hoekbank) waardoor je kan kiezen tussen een kijkafstand van 1 meter - 3,3 meter van een 55 inch TV.
Ik houd (voor mij) de volgende afstanden aan voor normale ontspannende tv-consumptie:
2,5 - 2,9 meter : 48 inch
3,0-3,5 meter : 55 inch
3,5 - 4,0 meter : 65 inch
Als je na een 1/2 jaar kijken naar een 65 inch tv er nog steeds niet aan gewend bent en het blijft, dan kan het goed zijn dat je een type twee bent die gewoon graag wat ontspannend wil kijken met minder lichtoutput (nee, dat is niet hetzelfde als de helderheid gewoon omlaag zetten: we houden de beeldkwaliteit wel constant natuurlijk). Ik zou in een winkel eens gaan vergelijken wat je prettig vindt en dan je conclusie trekken.
Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120