• rutgergron
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 10-06 18:20
Half jaar geleden een 65" oled tv gekocht, LG CX. Ik zit op pakweg 3 meter kijkafstand van de tv.

Op de één of andere manier begin ik spijt te krijgen van de grootte. Het kijkt voor mij niet echt comfortabel en ik denk bij nader inzien dat een 55" beter was geweest. Nu zit ik erover na te denken om de tv in te ruilen voor een 55 inch.

Dubio is of ik hier geen spijt van ga krijgen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:09
Hoe moeten wij dat weten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hoe kijk je je content? Als het met bijvoorbeeld Kodi gebeurt kun je de schermgrootte scalen naar een 55 inchformaat en daar een tijdje naar kijken, dan zie je vanzelf of het aan het formaat van de content ligt.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:57
De Consumentenbond heeft daar een advies voor ontwikkeld a.d.h.v. een enquete.
Uit dat onderzoek komt een gemiddelde kijkafstand = 2,4 x diagonaal TV in cm. Dus bij 65" kom je op 4 meter. Bij 55" is dat ruim 3 meter.

Maar het is ook wel persoonlijke voorkeur. Ik zit op 2 meter met TV van 40". Dus factor 2.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:32

FeaR

In GoT we trust

rutgergron schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:18:
Het kijkt voor mij niet echt comfortabel..
Wat is er "niet echt comfortabel" aan? Heb je het idee dat je van links naar rechts moet kijken omdat je anders niet het gehele beeld ziet? Moet je te veel omhoog kijken? Et cetera. Mogelijk is het niet (alleen) de grootte van de TV maar het totaal hoe deze op staat gesteld.

Welke TV had je voorheen? Mogelijk is het motion in het algemeen die je niet bevalt en is het niet de grootte van de TV. Of mogelijk staat de TV niet goed afgesteld? Ik krijg ook hoofdpijn als ik naar een TV kijk waar de kleuren van af spatten (lees: kleuren op dynamisch of winkelmode).

Puur kijkende naar kijkafstand en formaat kan ik me jouw probleem niet inbeelden, ik zit hier nog geen meter verder naar 77" te kijken.

[ Voor 20% gewijzigd door FeaR op 11-11-2021 15:55 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:55
* knip *

Als je niet constructief kan bijdragen, post dan vooral niet.

[ Voor 101% gewijzigd door S1NN3D op 12-11-2021 19:41 ]

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:32
Heb je hem plat tegen de muur opgehangen? Dat helpt ook namelijk.

Dit is ook een smaak kwestie natuurlijk. Ik heb hier 75 inch op 5 meter en vond dat in het begin groot omdat ik van 48 inch kwam. Nu denk ik zelfs dat het ook 85 inch mocht zijn.

Bij een maat van me staat ook een 75 inch op 3m kijkafstand en bij een ander en 77 inch. Die vinden het allemaal geen probleem.

[ Voor 70% gewijzigd door com2,1ghz op 11-11-2021 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Blijft persoonlijke voorkeur.

Ik heb 77inch. Zit op 3,25 meter en wil eigenlijk nog groter.

Dus ik zou nooit kleiner gaan...

• loonatick78
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-06 20:00
Ik heb een 55" C9 (wil wel ruilen ;) )
Zit ook ongeveer op 3mtr afstand ik zit nu toch steeds te denken, had toch maar die 65" gekocht.

Is het niet gewoon een kwestie van wennen voor je?

• Mick3112
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16:34
Half jaar geleden een 65" oled tv gekocht, LG CX. Ik zit op pakweg 3 meter kijkafstand van de tv.

Op de één of andere manier begin ik spijt te krijgen van de grootte. Het kijkt voor mij niet echt comfortabel en ik denk bij nader inzien dat een 55" beter was geweest. Nu zit ik erover na te denken om de tv in te ruilen voor een 55 inch.

Ik zit op zo'n 3,30 M met mijn ogen op 55 inch. Dat is voor mij precies de sweetspot al had 48 of 50 inch ook gekund.

Het is een persoonlijk iets. Ik heb zelf wel eens een 65 op 3,5 meter ervaren en dat vond ik ook too much.
Ik kan me goed voorstellen dat jij het dus ook te groot vind op 3 meter.

Er zit zeker een kwestie van wennen bij, maar aangezien jij inmiddels al een half jaar naar 65 zit te kijken en toch nog die twijfel hebt is een maatje kleiner misschien wel beter voor je.
Kleiner kijkt sowieso rustiger omdat je gewoon op minder oppervlak hoeft te focusen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:57
Volgens mij heb je grofweg twee types: 1 die echt immersive wil zitten kijken en 2 die in 1 oogopslag het beeld wil zien.
Ik denk verreweg de meeste mensen vallen in type 1, immersive is dan het doel en groter is altijd beter. Die kruipen graag in het beeld.
Type 2 mensen willen niet alleen het beeld in 1 keer overzien maar zijn vaak ook gevoelig voor de lichtoutput. Hoe groter de tv, hoe meer licht ervan af komt wat soms vermoeiend kan zijn. Daar heb je niet altijd zin in.
Daarnaast heb je nog te maken met content: wat kijk je. Veel gewoon tv/talkshows e.d. dan is een erg groot scherm niet noodzakelijk. Bij film mis je dan wel een stuk van het beeld door de zwarte balken.

Ik heb er wel eens flink in gelezen maar de meeste onderzoeken zijn wat gedateerd of trekken voorzichtige conclusies die nog alle kanten op kunnen. Het is en blijft een persoonlijk iets.

Ikzelf val onder type 2 maar met een kanttekening. Voetbal kijk ik graag maar dan wel op een "kleiner"' scherm omdat ik dan het veld in 1 keer zie en tactisch het meteen kan beoordelen zonder te moeten focussen op 1 actie of een gedeelte van het veld. Jinek en consorten hoef ik ook niet levensgroot te zien.
Film is grensgeval : daar zou ik wat groter beeld wensen dan in voorgaande gevallen.

Het laatste kan je ondervangen door de zitplek wat flexibeler te maken zodat de afstand tot tv gekozen worden. Dat kan ook met goede tv-beugel die zo'n 70 cm winst kan opleveren. Ikzelf kan kiezen tussen zitplek (tv tegenwoordig op de kopse kant hoekbank) waardoor je kan kiezen tussen een kijkafstand van 1 meter - 3,3 meter van een 55 inch TV.
Ik houd (voor mij) de volgende afstanden aan voor normale ontspannende tv-consumptie:
2,5 - 2,9 meter : 48 inch
3,0-3,5 meter : 55 inch
3,5 - 4,0 meter : 65 inch

Als je na een 1/2 jaar kijken naar een 65 inch tv er nog steeds niet aan gewend bent en het blijft, dan kan het goed zijn dat je een type twee bent die gewoon graag wat ontspannend wil kijken met minder lichtoutput (nee, dat is niet hetzelfde als de helderheid gewoon omlaag zetten: we houden de beeldkwaliteit wel constant natuurlijk). Ik zou in een winkel eens gaan vergelijken wat je prettig vindt en dan je conclusie trekken.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online

Die 65 inch bevalt niet en je hebt problemen met de grootte van het scherm. Een stap terug doen lijkt mij derhalve en ABCtje. Niemnad kan je een goed advies geven. Uiteindelijk moet jij er naar kijken en mee leren leven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahrnuld
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-06 21:20

Kijk je vooral TV, of vooral (4K) films? Game je erop?

Als je vooral TV kijkt snap ik dat je naar 55" zou willen.

Ik zit zelf op 2,5 meter van een 47" fullHD TV en dat is voor mindere kwaliteit TV materiaal (720p e.d.) net leuk, maar kan me voorstellen dat ik bij 4k gaming op die afstand zelfs wel tot 65" zou willen gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Ahrnuld op 12-11-2021 18:17 ]

Niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgergron
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 10-06 18:20
Dank voor de vele ( uitgebreide ) reacties.

Ik game er veel op, kijk zo nu en dan films, series Netflix etc.

Toevallig bij een vriend geweest vanmiddag die een 55" heeft. Ansich ziet het er prettiger uit. Vooral met regulier tv kijken oogt het rustiger en prettiger, niet zo 'in youre face'. Alleen wat mij ook parten speelt is, ook al zou ik het willen, de tv omruilen voor een kleiner model wat een grote rompslomp met zich mee brengt.

- Ik moet zelfs geld bij leggen om naar kleiner model OLED te gaan of ik speel quitte, aangezien mijn tv kwa waarde niet meer is van de aangeschafte prijs.

- Het demonteren van de tv, in de doos, nieuwe bestellen en weer monteren.

- Achteraf toch spijt krijgen naar een kleiner model te zijn overgestapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik denk zeker dat je er geen spijt van krijgt, maar het is wel inderdaad wat moeite. Je zou 'm tweedehands kwijt kunnen met alleen ophalen door (en risico vanaf jouw voordeur voor) koper.

Maar 55" is al een flink formaat, voor 9/10 huiskamers echt het maximum. Wij hebben zelf een 55" TV en dat ziet er gewoon al niet uit op een verder lege/witte muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loonatick78
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-06 20:00
rutgergron schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 20:16:

- Ik moet zelfs geld bij leggen om naar kleiner model OLED te gaan of ik speel quitte, aangezien mijn tv kwa waarde niet meer is van de aangeschafte prijs.

- Het demonteren van de tv, in de doos, nieuwe bestellen en weer monteren.
Of omruilen met een mede tweaker voor een 55"C9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:13

-tom-562

Oliesjeik

Het ligt een beetje aan de use-case en je persoonlijke voorkeur natuurlijk. Ik heb laatst een 55" CX gekocht, en als ik een goede film kijk, dan denk ik wel eens 'had ik toch niet beter voor een 65" moeten gaan?'. Kijk ik weer eens (ofja, mijn vriendin voornamelijk :P) normale TV, dan denk ik weer '55" is dikke prima', zoals gezegd, het journaal/GTST o.i.d. op 65" op een vergelijkbare afstand (zo'n 3 meter) slaat echt nergens op :P (afgezien van het feit dat je dan ook nog haast de weergegeven pixels kunt gaan tellen)

[ Voor 9% gewijzigd door -tom-562 op 15-11-2021 11:27 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

JukeboxBill schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:35:
De Consumentenbond heeft daar een advies voor ontwikkeld a.d.h.v. een enquete.
Uit dat onderzoek komt een gemiddelde kijkafstand = 2,4 x diagonaal TV in cm. Dus bij 65" kom je op 4 meter. Bij 55" is dat ruim 3 meter.

Maar het is ook wel persoonlijke voorkeur. Ik zit op 2 meter met TV van 40". Dus factor 2.
Ik vraag me af wie ze het hebben gevraagd en wat voor materiaal die mensen bekeken. THX geeft aan een kijkhoek van 40 graden aan te raden voor films dus dan kom je op 90" uit, SMPTE geeft de voorkeur aan 30 graden voor mixed gebruik en dan kom je op 75" uit.
Ik zou 40 graden aanhouden voor puur film gebruik en 30 graden voor mixed gebruik, lager zou ik eigenlijk niet gaan tenzij het budget of de locatie groter niet toestaat.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Pagina: 1