Advies over waterkoelings-elementen

Pagina: 1
Acties:

• Ron_Tweaker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-11-2024
Tweakers,

Ik heb jullie advies hard nodig. Ik wil graag waterkoeling toepassen in mijn dondervogeltje (1200 mhz.)

De bedoeling is dat de herrie van mijn PC verdwijnt door al die klote fans. Geen tot nauwelijks overclock-mogelijkheden. Wel in de toekomst overigens. Eerst wil ik een werkend waterkoelings-systeem hebben, dan zien we wel verder.

De onderdelen die ik wil kopen zijn:
1) radiator : Black Ice
2) koelblok cpu : Swiftech (hiervan zijn meerdere versies.
- MCW 372
- MCW 462-BTEC
- MCW 462-B)
welke kan ik het beste nemen voor goede performance? Of
hebben jullie van andere merken alternatieven?
3) pomp : Eheim 1048 of Eheim 1250 (welke zal ik
nemen?)

Alsjeblieft... barst maar los met jullie eventuele kritiek of aanvullingen!!!

Tuurlijk probeer ik de onderdelen eerst tweedehands te vinden (minder kostbaar), maar als het echt niet kan, dan koop ik ze gewoon nieuw. Het mag best wel wat kosten. Mag zo'n max. 500,-- kosten. Ik weet het.. het is best veel, maar ik wil echte onderdelen hebben die voor PC-waterkoelings-doeleinden zijn gemaakt en geen radiator van een auto.

Concluderend wil ik gewoon van die herrie af....

Mzzl.

:)
:P
;)

Apple | Marantz | B&W

Verwijderd

maar ik wil echte onderdelen hebben die voor PC-waterkoelings-doeleinden zijn gemaakt en geen radiator van een auto.
Het scheelt je echt ontiegelijk veel geld. Dan is een autoradiator nog niet voor een PC gemaakt. Maar hij is gemaakt om een auto te koelen. En een auto maakt wel wat meer warmte als jouw dondervogeltje hoor. Dus ik denk dat je beter een autoradiator kan halen op de sloop, het scheelt je denk ik zo een 150,- en hij koelt misschien beter.

Vraag btw wel om een kopere :9~

Verder weet ik er niks van af.
succes

PS. jouw usericon ging precies mee op de maat van mijn MP3tje
Eve feath Gwen Stefani - Let me blow your mind.

• Ron_Tweaker
PS. jouw usericon ging precies mee op de maat van mijn MP3tje
Eve feath Gwen Stefani - Let me blow your mind.
Zeker een supergaaf nummer die van Eve!! Maar ja.. da's even een reactie tussendoor.

;)

Apple | Marantz | B&W

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:53
1) radiator : Black Ice
2) koelblok cpu : Swiftech (hiervan zijn meerdere versies.
- MCW 372
- MCW 462-BTEC
- MCW 462-B)
welke kan ik het beste nemen voor goede performance? Of
hebben jullie van andere merken alternatieven?
3) pomp : Eheim 1048 of Eheim 1250 (welke zal ik
nemen?)
1: goede keus, maar wel duur.
2: Zou eerder voor een DangerDen Maze 2 gaan
3: ik zelf heb de 1250, maar als je echt een super stil systeem wilt hebben zou ik de 1048 nemen.

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Ik zou echt gaan voor een autoradiator. Ga naar een sloop, en vraag of ze een koperen hebben liggen. Een auto produceert nou eenmaal meer warmte dan een computer. En ik denk dat als je zo'n kleine koperen vind, dat die gewoon beter koelt, en ook nog eens goedkoper is.

Als blokje de Dangerdan Maze2.

Pompje is net wat je wilt. Ik heb hier voor mijn aankomend systeem een 800l/u Vtech pompje liggen. Was 3 tientjes. Ik vind dat zo'n Eheim pomp zijn meer prijs niet waard is. Maar als je die hoge prijs gerechtvaardigd vind moet je de eheim kopen.

Geen inspiratie

• Ron_Tweaker
Wat is het verschil tussen een Swiftech en een Danger Den Maze 2? Sorry, maar ik heb er zelf nog niet zoveel verstand van.

En wat is het grote voordeel als ik een Eheim 1048 neem i.p.v. een 1250? Maakt het uit in de hoeveelheid doorlaat-vermogen qua water? De 1048 kan iets van 600l aan en de 1250 natuurlijk wat meer. Ik wil alleen maar kwaliteit.

Apple | Marantz | B&W

• Kroetsjov
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
(overleden)
De doorvoorsnelheid is niet zo belangrijk; het gaat bij pompjes meer om de druk (opvoerhoogte).

Kijk ook 's naar Sicce pompjes (oc-shop), die zijn goedkoper en een stuk kleiner (dus makkelijker in te bouwen)

Antec 635SX | Tagan ? | Asus A8N-SLi deluxe | AMD3500+ + Zalman 7000 | Asus 6600GT pci-e + Zalman VF700 | Maxtor 200Gb s-ata | LG DVD-RW

Verwijderd

Volgens mij worden de radiatoren niet speciaal gemaakt voor PC gebruik en zijn het allemaal modellen die in diverse toepassingen worden gebruikt. Een goede radiator van de autosloop is ten eerste prijstechnisch gunstig(er) en zeker niet slechter!

• Hielko
Black Ice wordt wel speciaal gemaakt voor PC gebruik - is ook de enige volgens mij.

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-05 16:32

mrknowitall

Hardware junkie

Op dinsdag 21 augustus 2001 10:17 schreef jordyb het volgende:

[..]
Maar hij is gemaakt om een auto te koelen. En een auto maakt wel wat meer warmte als jouw dondervogeltje hoor.
+
Je laatste zin klopt wel ja, het gaat om de kachelradiateur. Daar koel je niet de motor mee, maar verwarm je het interieur mee.
Maar je conclusie is wel goed. Geef het extra geld liever uit aan 2 stille fans om je radiateur te koelen. Papst is duur maar fijn ;).

One of the animals has left its cage today.

Verwijderd

Een auto-radiator mag dan wel beter koelen, maar je moet hem ook nog eerst helemaal gaan schoonmaken. En zo zijn lastiger in te bouwen, dan bv. de Black Ice of 1 van de cube radiatoren.
Als je een mooi verzorgde binnenkant van je kast wilt hebben zouk geen auto-radiator pakken.
Je zegt dat je nog niet veel van waterkoeling afweet. ik neem dus voor t gemak ook maar ff aan da je nog nie veel weet van case modden. maak t je eigen makkelijk en koop gewoon een kant-en-klare radiator.

PS. voor degene die t is opgevallen dat ik veel radiatoren "afzeik" en juist over de BI zeer te spreken ben, is niet omdak aandelen in HWlabs heb ofzo. Vind de BI gewoon een goed produkt.

• chicky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06-2025
Op dinsdag 21 augustus 2001 11:14 schreef Kroetsjov het volgende:
De doorvoorsnelheid is niet zo belangrijk; het gaat bij pompjes meer om de druk (opvoerhoogte).

Kijk ook 's naar Sicce pompjes (oc-shop), die zijn goedkoper en een stuk kleiner (dus makkelijker in te bouwen)
Dit is je reinste lulpraat!!!
Door de relatief korte leidinglengtes en kleine doorstroomweerstand van de radiator is de opvoerhoogte ondergeschikt aan de volumestroom.

Ook is het nog zo dat opvoerhoogte niet koelt, maar wel de hoeveelheid doorgestroomd water.

Ook is het belangrijk dat je gewoon water en geen koelvloeistof neemt, omdat gewoon (het liefst gedeminiraliseerd) water een grote warmte overdracht mogelijk maakt.

Verwijderd

Je moet dus wel degelijk letten op de opvoerhoogte maar ook op de doorvoersnelheid. ligt er net helemaal aan hoe jij je systeem gaat bouwen.

Je kan een pomp treffen die bv. een doorvoersnelheid heeft van 1100 l/u maar als deze geen enkele druk kan opbouwen (opvoerhoogte zeg maar) dan heb je er weinig aan wanneer je een hoogte moet over winnen.

Maar langs de sloop is gewoon goedkoper omdat deze niet meer nieuw zijn. enige wat jij dan hoeft te doen is hem schoon te maken en eventueel nog te repareren. Zo'n kant en klare die gelijk in de meeste kasten past is natuurlijk wel handig om het voor de eerste keer te proberen.

Ik gebruik gewoon water. en ververs dit eens in de twee maanden o.i.d. en dan gelijk ook mijn slangen en blokje uit spoelen. en natuurlijk je pompje reinigen, want wil je veel/lang plezier hebben moet deze ook natuurlijk worden schoon gemaakt.

• Ron_Tweaker
Maarre... wat zouden jullie me aaraden? Een Eheim 1048/1250 of een Sicce Nova pomp???? Welke is het stilst en trilt zo min mogelijk?

Mzzl.

Apple | Marantz | B&W

• Ron_Tweaker
En wat is beter: een 12V pomp of een 220V pomp qua geluidsproduktie e.d. ????

Is het ook beter om een pomp in je reservoir te zetten of buiten?

Mijn keus is dus; of een Eheim 1048/1250 of een Sicce Nova pomp.

;)

Apple | Marantz | B&W

Verwijderd

Dan zou ik de Eheim pakken.

een 12v pompje maakt meer geluid dan een 220v pomp

• Kroetsjov
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
(overleden)
Dit is je reinste lulpraat!!!
Door de relatief korte leidinglengtes en kleine doorstroomweerstand van de radiator is de opvoerhoogte ondergeschikt aan de volumestroom.
Ook is het nog zo dat opvoerhoogte niet koelt, maar wel de hoeveelheid doorgestroomd water.
Dan moet jij me maar 's uitleggen hoe het komt dat ik met een testopstelling (met 3 waterblokken/radiator) de volgende resultaten krijg:

Eheim 1048 (600L/H, 1.5meter->0.15bar) -> 144 L/H (50secs/2liter)
Sicce Idra (1300L/H, 2.2meter->0.22bar) -> 160 L/H (45secs/2liter)

Voordelen/nadelen inline moet je even op zoeken ... daar zijn een hoop threads over geweest.

PS Die Sicce pompjes zijn ook 220V

Antec 635SX | Tagan ? | Asus A8N-SLi deluxe | AMD3500+ + Zalman 7000 | Asus 6600GT pci-e + Zalman VF700 | Maxtor 200Gb s-ata | LG DVD-RW

Verwijderd

Ga voor de Eheim pomp, een goede betrouwbare pomp die precies datgene doet waar hij voor gemaakt is. De Sicce pompjes zijn goed, maar kwalitatief een stuk minder dan de Eheim.

Kijk bij http://www.aquariaveldhuis.nl/ voor de prijzen, deze zijn namelijk een stuk voordeliger dan de diverse OC winkels waar ze te koop worden aangeboden.

Verwijderd

Mijn opinie voor als je geld hebt:

De Black Ice rad. Mooier in te bouwen dan een autorad.

DangerDen Maze2. Over die SwifTech MCW462 ofzoiets ben ik niet zo te spreken. Ik vind het een waardeloos ding voor het geld dat-ie moet kosten. Tenzij je de Swiftech goedkoop kunt krijgen natuurlijk.

De Sicce pompjes zijn een stuk kleiner dan de eheims, en een stuk goedkoper. Toch schijnen ze erg betrouwbaar te zijn. Ik zou dus voor de Sicce Nova of de Sicce Idra gaan. En dan deze als inline-pomp gebruiken. Overigens is bij de maze2 een 1200L/uur of zwaarder pomp geen overbodige luxe. De maze2 remt de flow nogal.

Verwijderd

Op dinsdag 21 augustus 2001 12:03 schreef mrknowitall het volgende:

Maar je conclusie is wel goed.
Op dinsdag 21 augustus 2001 10:17 schreef jordyb het volgende:
Wat zijn we aardig mrknowitall :(

• Hielko
De Sicce pompjes zijn een stuk kleiner dan de eheims, en een stuk goedkoper. Toch schijnen ze erg betrouwbaar te zijn. Ik zou dus voor de Sicce Nova of de Sicce Idra gaan. En dan deze als inline-pomp gebruiken. Overigens is bij de maze2 een 1200L/uur of zwaarder pomp geen overbodige luxe. De maze2 remt de flow nogal.
Ik weet niet of het klopt, maar ik meen te herinderen dat Eheim pompjes electromagnetisch afgeschermt zijn en de sicca nova pompjes niet. Misschien wel handig als je de pomp in de je kast plaatst...

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-05 16:32

mrknowitall

Hardware junkie

Op dinsdag 21 augustus 2001 17:25 schreef jordyb het volgende:

[..]

[..]

Wat zijn we aardig mrknowitall :(
Sorry hoor, ik bevestig alleen maar wat je zelf zegt ;) (<--die had er eigenlijk bij moeten staan). Kwam zo mooi uit als quote >:).

Vechten ? :P

One of the animals has left its cage today.

Verwijderd

Op dinsdag 21 augustus 2001 17:57 schreef mrknowitall het volgende:

[..]

Sorry hoor, ik bevestig alleen maar wat je zelf zegt ;) (<--die had er eigenlijk bij moeten staan). Kwam zo mooi uit als quote >:).

Vechten ? :P
TSSss..

Nee ik heb daar allemaal niet zoveel verstand van. Auto's al helemaal niet. Ja ik ben een gezonde jongen ja.

Geef mij maar gewoon een PCtje om te modden.
Pagina: 1