Zijn er slimme lichknoppen voor de slimme lampen van Ikea

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Machael
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-10-2024
Mijn vraag

Zijn er slimme lichtknoppen voor de slimme lampen van Ikea (TRÅDFRI). En dan bedoel ik niet de afstandsbediening die je bij Ikea kan kopen.

Ik ben opzoek naar een product waarmee ik mijn standaard lichtknoppen in huis kan vervangen met slimme lichtknoppen. De reden is, dat ik nu op veel plekken slimme verlichting heb hangen, maar mensen toch nog de lichtknop gebruiken. Dit zorgt er dan voor dat de slimme lamp uit staat.

Andere opties om dit probleem op te lossen zijn overigens ook welkom :) Zo dacht ik dat het misschien mogelijk is de schakelaar aan te zetten en de knop te vervangen met een plaatje (weet niet de precieze terminologie).

Relevante software en hardware die ik gebruik

De meeste slimme producten die ik in huis heb, zijn van Ikea. Alle lampen zijn iig van Ikea. Daarnaast heb ik apple producten in huis, dus ik maak gebruik van Home(kit). O.a. macbook, homepod mini en iphone.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb wel wat slimme knoppen gevonden, maar die zijn allen voor Hue lampen. Voor de Ikea lampen kon ik niks vinden.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:42
Gebruik je voor Ikea ook de gateway? Het is namelijk zo dat Ikea werkt met Zigbee, en daardoor dus een bredere gedragen standaard gebruikt. Zoek dus devices die werken met de Ikea Gateway, Hue bijvoorbeeld is een merk wat je daar bij mee kan nemen. Er zijn wel redelijk veel inbouwschakelaren die je gebruiken met Zigbee. Het enige wat je dan nog even uit moet zoeken is of het compatibel is met de Ikea gateway.

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:26
Schakelaar los, draadjes los, kroonsteentje ertussen, schakelaar weer dicht, en de lamp kan niet meer uit met de schakelaar?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:40
Teddy schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:44:
Schakelaar los, draadjes los, kroonsteentje ertussen, schakelaar weer dicht, en de lamp kan niet meer uit met de schakelaar?
Dat nooit doet in (huis)installaties. Gebruik dan netjes een lasdop.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Machael
Powergrim schreef op donderdag 11 november 2021 @ 13:59:
Gebruik je voor Ikea ook de gateway? Het is namelijk zo dat Ikea werkt met Zigbee, en daardoor dus een bredere gedragen standaard gebruikt. Zoek dus devices die werken met de Ikea Gateway, Hue bijvoorbeeld is een merk wat je daar bij mee kan nemen. Er zijn wel redelijk veel inbouwschakelaren die je gebruiken met Zigbee. Het enige wat je dan nog even uit moet zoeken is of het compatibel is met de Ikea gateway.
Yes. Ik gebruik de gateway. Dank voor de tips. Ik ga is zoeken!

• Machael
LordSinclair schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:52:
[...]

Dat nooit doet in (huis)installaties. Gebruik dan netjes een lasdop.
Zoiets vind ik ook een prima oplossing. Als het maar veilig is!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
Machael schreef op donderdag 11 november 2021 @ 21:02:
Zoiets vind ik ook een prima oplossing. Als het maar veilig is!
Dat zijn kroonsteentjes dus niet ;)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kijk eens naar de Friends of Hue lichtknoppen. Integreren naadloos en draadloos in Gira frames. Werkt hier heerlijk met scènes en een combinatie van Philips Hue en andere merken die compatibel zijn met Hue

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21-09 08:53

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Hue heeft sinds kort deze in het assortiment. Doet precies wat je wil.
https://www.philips-hue.c...le/8719514318045#overview

Ik heb alleen ervaring met een hue bridge 2, maar dat werkt feilloos (zodanig dat het bij mij opa en oma van 80+ gemonteerd is).

Andere merken hebben vergelijkbare producten.

Deze werken op baterijen, kan een nadeel zijn, maar het voordeel is dat je de bedrading niet hoeft aan te passen. Gewoon lasdop bij de draden achter de schakelaar en deze verbinden met de schakelaar zelf.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• FSSF
  • Registratie: April 2012
LordSinclair schreef op donderdag 11 november 2021 @ 21:11:
[...]

Dat zijn kroonsteentjes dus niet ;)
De vaak gemonteerde standaard afdekplaat met ingebouwd kroonsteen is dus niet veilig? Al die voorgemonteerde kroonsteentjes in lamparmaturen dus ook niet veilig?

Ik gebruik ook gewoon lasdoppen als ik wat verander aan een installatie, maar roepen dat kroonsteentjes per definitie zo onveilig zijn is gewoon overdrijven. :O

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:42
FSSF schreef op donderdag 11 november 2021 @ 23:12:
[...]

De vaak gemonteerde standaard afdekplaat met ingebouwd kroonsteen is dus niet veilig? Al die voorgemonteerde kroonsteentjes in lamparmaturen dus ook niet veilig?

Ik gebruik ook gewoon lasdoppen als ik wat verander aan een installatie, maar roepen dat kroonsteentjes per definitie zo onveilig zijn is gewoon overdrijven. :O
Het is wel zo dat kroonsteentjes eigenlijk bedoeld zijn voor geweven draad (ook aan één kant), en lasdoppen voor solide draad. Dat je ze dus voorgeïnstalleerd op armaturen ziet is voor de geweven draad aan de kant van de lamp. Maar heb je twee solide draden, dan altijd voor een lasdop of lasklem (wago klem bijvoorbeeld) gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Machael
T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 11 november 2021 @ 23:10:
Hue heeft sinds kort deze in het assortiment. Doet precies wat je wil.
https://www.philips-hue.c...le/8719514318045#overview

Ik heb alleen ervaring met een hue bridge 2, maar dat werkt feilloos (zodanig dat het bij mij opa en oma van 80+ gemonteerd is).

Andere merken hebben vergelijkbare producten.

Deze werken op baterijen, kan een nadeel zijn, maar het voordeel is dat je de bedrading niet hoeft aan te passen. Gewoon lasdop bij de draden achter de schakelaar en deze verbinden met de schakelaar zelf.
Deze heb ik ook gevonden inderdaad. Wat ik niet kan vinden is, of deze ook werken met Ikea lampen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik zelf heb gedaan is een Shelly achter de knop inbouwen. Die pikt dan het signaal van de knop op en "vertaalt" dat naar een smart signaal. Ik doe dat in combinatie met Home Assistant.

Het netto effect is dat de knop gewoon werkt zoals je zou verwachten, maar dat het signaal smart is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Machael
Verwijderd schreef op maandag 15 november 2021 @ 08:32:
Wat ik zelf heb gedaan is een Shelly achter de knop inbouwen. Die pikt dan het signaal van de knop op en "vertaalt" dat naar een smart signaal. Ik doe dat in combinatie met Home Assistant.

Het netto effect is dat de knop gewoon werkt zoals je zou verwachten, maar dat het signaal smart is.
Dat ziet er gaaf uit. Ik ga er is in duiken (hoop opties hebben ze)!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Machael schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:10:
[...]

Dat ziet er gaaf uit. Ik ga er is in duiken (hoop opties hebben ze)!
Zeker! De basis, de "shelly 1" is vaak al voldoende. Maar je kan er coole dingen mee doen idd.

Een overkoepelend platform zoals Home Assistant is vaak wel een must.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Verwijderd Past dat altijd of moet je in bepaalde gevallen de opening in de muur waar de inbouwschakelaar(-stopcontactcombo) zit vergroten?

[ Voor 8% gewijzigd door Raven op 15-11-2021 13:18 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Raven schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:58:
@Verwijderd Past dat altijd of moet je in bepaalde gevallen de opening in de muur waar de inbouwschakelaar(-stopcontactcombo) zit vergroten?
Nou ja, garantie tot de voordeur natuurlijk maar in mijn nieuwbouw uit 2014 past het met wat proppen prima.
Pagina: 1