• Jeroenk691
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 30-04 01:20
beste tweakers. ik heb een probleempje en ben zelf niet zo thuis in videosoftware.

ik heb laatst een presentatie opgenomen voor verspreiding binnen een vereniging. nu is het bestand enkel 2,5GB groot geworden en dat is niet handig met versturen. ik zou graag de bestandsgrootte verkleinen maar kom er zelf niet zo goed uit. het is opgenomen in 1080x1920 30fps in het mp4 format. verlies van kwaliteit is geen groot punt gezien het gaat om de educatieve inhoud.

ik heb geprobeerd hem in te pakken in een rar file maar de bestandsgrootte verandert daar niet bij. ik heb ook geprobeerd de resolutie te verlagen via VLC export optie maar dat krijg ik niet goed aan de praat. heb ook de online opties bekeken maar daarvoor is het bestand te groot. zou dan meteen het duurste abbonnement moeten aanschaffen. mijn voorkeur gaat uit naar een open source oplossing.

weet iemand hoe ik dit makkelijk op kan lossen? bij voorbaat dank.

[ Voor 4% gewijzigd door Jeroenk691 op 11-11-2021 12:33 . Reden: nog even zinnetje toegevoegd ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Probeer Handbrake eens. Genoeg handleidingen online die je uitleggen hoe je zoiets aanpakken :-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Jeroenk691 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:31:
nu is het bestand enkel 2,5GB groot geworden en dat is niet handig met versturen.
Dit soort bestanden moet je natuurlijk niet versturen maar online of offline ergens neerzetten zodat iedereen het kan streamen.

Desnoods op Youtube/Vimeo (met wachtwoord)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06-05 15:20

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Afhankelijk van de duur van de opname moet je met een flinke compressie wel het bestand kleiner moeten krijgen, naar de helft ofzoiets, maar hoeveel precies valt nu niet te zeggen.

Resolutie aanpassen heeft niet minder zin en maakt het (in neem aan dat er plaatjes/tekst bij zit) mogelijk slecht leesbaar. Daar zou ik niet aanzitten.

Eigenlijk wat @Greatsword zegt is de enige praktische oplossing.

Wat is de bitrate van de video?

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apollo13
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:30
Je zou, in het genoemde handbrake, de video kunnen omzetten naar x265 H.265/HEVC, als de video nog in X264 is gerenderd. Dit zal je bestand een stuk kleiner maken.
Hou er wel rekening mee dat het omzetten van X264>X265 behoorlijk langzamer gaat. Vergt behoorlijk wat CPU power.

apollo13

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 10:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als je toegang hebt tot iemands / jouw OneDrive, dan kan die 2.5GB daar toch in 1x geparkeerd worden? Ik weet niet precies welke "dure online abonnementen" je allemaal gezocht hebt maar ook bij Google Drive kan je per maand ophogen of teruggaan naar gratis abbo.

/edit: conversies naar H265, zonder andere resolutie, schelen ongeveer een factor 3 in grootte; maar daarmee is het probleem van versturen / verspreiden nog niet opgelost want (bijna) niemand kan 600MB mailen / ontvangen. Er "moet" een intermediate oplossing komen.

Heeft de vereniging geen webserver? Daar parkeren, linkje maken op de website, klaar?

[ Voor 40% gewijzigd door MAX3400 op 11-11-2021 12:52 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanChr55
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 18-12-2024
Je zou het bestand via Pcloud (tot 5Gb) kunnen verzenden of na de hierboven genoemde suggestie met Handbrake converteren, bijv. naar 720p en via WeTransfer (tot 2Gb).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenk691
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 30-04 01:20
enorm bedankt voor de hulp en meedenken allemaal. had handbrake nog niet gevonden via google. ziet er uit als exact wat ik nodig heb.

ik heb nu in de videobewerker van windows fotos de video geëxporteerd in lage kwaliteit. dit laat qua beeldkwaliteit wel wat te wensen over maar het bestand is meer dan gehalveerd en de inhoud is nog goed te volgen. ik draai hem nu volgens jullie tips door handbrake met een resolutie van 720P en als codec h265 om te kijken of dat betere kwaliteit oplevert.
Greatsword schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:41:
[...]
Dit soort bestanden moet je natuurlijk niet versturen maar online of offline ergens neerzetten zodat iedereen het kan streamen.

Desnoods op Youtube/Vimeo (met wachtwoord)
goed punt. dit is inderdaad handiger. heb nu een aparte drive map die openbaar kan waar dan presentaties in kunnen worden gezet. we zitten alleen al redelijk tegen de opslaglimiet (wordt niet enkel voor videos gebruikt) en als een video van 1;15 uur al 2.5GB is kan dat op termijn een probleem worden als we ook langere presentaties gaan opnemen. youtube is ook een hele goede, had ik zelf nog niet aan gedacht.
T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:49:
Afhankelijk van de duur van de opname moet je met een flinke compressie wel het bestand kleiner moeten krijgen, naar de helft ofzoiets, maar hoeveel precies valt nu niet te zeggen.

Resolutie aanpassen heeft niet minder zin en maakt het (in neem aan dat er plaatjes/tekst bij zit) mogelijk slecht leesbaar. Daar zou ik niet aanzitten.

Eigenlijk wat @Greatsword zegt is de enige praktische oplossing.

Wat is de bitrate van de video?
volgens eigenschappen is de bitrate 5028Kbps. leesbaarheid maakt in dit geval niet uit. was de eerste keer dat we iets opnamen en het projectorscherm is helaas zo overbelicht dat ik de slides meestuur(donkere ruimte en felle beamer, zelfs op laagste lampmodus). ben nog aan het kijken hoe ik dat volgende keer kan oplossen door betere instellingen, betere camera of de slides in een hoek van de opname plaatsen via OBS.
MAX3400 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:50:
Als je toegang hebt tot iemands / jouw OneDrive, dan kan die 2.5GB daar toch in 1x geparkeerd worden? Ik weet niet precies welke "dure online abonnementen" je allemaal gezocht hebt maar ook bij Google Drive kan je per maand ophogen of teruggaan naar gratis abbo.
ik had het over video conversie websites. die bezaaiden de eerste 2 paginas van mijn zoekopdrachten maar hadden allemaal een te lage bestandslimiet in de gratis versie.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-05 15:11

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Jeroenk691 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 14:40:
enorm bedankt voor de hulp en meedenken allemaal. had handbrake nog niet gevonden via google. ziet er uit als exact wat ik nodig heb.

ik heb nu in de videobewerker van windows fotos de video geëxporteerd in lage kwaliteit. dit laat qua beeldkwaliteit wel wat te wensen over maar het bestand is meer dan gehalveerd en de inhoud is nog goed te volgen. ik draai hem nu volgens jullie tips door handbrake met een resolutie van 720P en als codec h265 om te kijken of dat betere kwaliteit oplevert.

[...]

goed punt. dit is inderdaad handiger. heb nu een aparte drive map die openbaar kan waar dan presentaties in kunnen worden gezet. we zitten alleen al redelijk tegen de opslaglimiet (wordt niet enkel voor videos gebruikt) en als een video van 1;15 uur al 2.5GB is kan dat op termijn een probleem worden als we ook langere presentaties gaan opnemen. youtube is ook een hele goede, had ik zelf nog niet aan gedacht.

[...]

volgens eigenschappen is de bitrate 5028Kbps. leesbaarheid maakt in dit geval niet uit. was de eerste keer dat we iets opnamen en het projectorscherm is helaas zo overbelicht dat ik de slides meestuur(donkere ruimte en felle beamer, zelfs op laagste lampmodus). ben nog aan het kijken hoe ik dat volgende keer kan oplossen door betere instellingen, betere camera of de slides in een hoek van de opname plaatsen via OBS.

[...]

ik had het over video conversie websites. die bezaaiden de eerste 2 paginas van mijn zoekopdrachten maar hadden allemaal een te lage bestandslimiet in de gratis versie.
toon volledige bericht
De opname kun je oplossen door een zo laag mogelijk contrast te hebben tussen omgeving en projectie. Dat wil zeggen een projectie doen die héél erg gedimd is of een projectie doen die voldoende fel is om zichtbaar te zijn bij normaal omgevingslicht. Het verschil tussen omgevingslicht en licht van de projector moet zo minimaal mogelijk zijn.

Beter is om het projector beeld gewoon niet te filmen en inderdaad te werken met OBS en picture in picture (PIP) toe te passen. Zorgen dat je de presentator goed kadert en in beeld brengt en met OBS de presentatie er bij in zet als PIP.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Pagina: 1