Nieuwe PC - verplaatsen bestanden, zowel klein als groot

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• peterlam
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 11:09
Hallo lezer,

Sinds een paar weken heb ik een nieuwe PC, die ik zelf gsamengesteld heb maar door Alternate is gebouwd. Ik heb een probleem met het verplaatsen bestanden, van harde schijf naar harde schijf maar ook van harde schijf naar externe harde schijf. Verplaatsen van 100Mb kost dik een minuut, het verplaatsen van GB's kost belachelijk veel tijd.

inventaris: PC November 2021

Wat ik geprobeerd heb:

Algemeen:
-Drivers zijn up to date.
-Temperaturen zijn goed.
-Windows opnieuw geïnstalleerd.

CPU & Moederbord
-BIOS is up to date
-Chipset drivers zijn up to date

RAM
-Windows Memory Diagnostic gedraaid zonder problemen.

SSD
-Drivers up to date
-Health is goed

HDD
-Drivers up to date
-Health is goed

A-tuning van Asrock geinstalleerd, geeft geen problemen.
CPU-Z gedraaid, geen problemen.

Als iemand een idee heeft, dan zou ik het zeer waarderen als je me wilt helpen!

Met vriendelijke groet,

Peter

Peter

Alle reacties

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:58

dragonhaertt

@_'.'

Hoe probeer je ze te verplaatsen?
Heb je al Robocopy geprobeert, in plaats van via Windows verkenner bestanden verslepen?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:57
Hebben al deze kopieer acties te maken met de 4TB disk, de WD Blue 3,5? Dit is namelijk een SMR schijf, die vaak hele slechte schrijf performance heeft.

Zijn dit allemaal kleine losse bestanden? Of een groot bestand?

Je hebt het over hdd naar hdd, maar in je lijstje zie ik maar 1 hdd en een ssd?

• peterlam
Ohh... dat's een goeie!
Dat had ik uiteraard moeten vermelden.

Vanwege de aanschaf van een nieuwe PC heb ik alle bestanden van mijn oude pc op een externe harde schijf (HDD) gezet en wil deze weer op de nieuwe PC zetten. Daar zitten twee HDD 's in van 4TB.
Ik wil de nieuwe PC gebruiken voor video bewerkingen dus de bestanden die ik gebruik zijn vaak vrij groot.

Voor het verplaatsen van bestanden gebruik ik simpelweg Total Commander, zodat ik gelijk naar de bestanden kan kijken, nieuwe mappenstructuur kan aanbrengen en de bestanden eventueel hernoemen.

Maar ook via de verkenner gaat het tergend langzaam.

Peter

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:57
Je kan eens crystaldiskmark of iets dergelijks draaien: https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskmark/
Even kijken wat die test zegt over de schijven.

Aan de andere kant, je kan deze klacht gewoon bij alternate neerleggen. Iets lijkt er niet goed te gaan, want 100MB in een minuut nog geen 2MB/s, wat zelfs de slechtste SMR schijf makkelijk moet kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Hoe heb je de oude schijven aangesloten? Met een externe behuizing op USB 2.0?

• peterlam
Alles is USB 3.0 en 3.2

Ik ga inderdaad Alternate even benaderen. Bedankt voor jullie snelle reacties!

Peter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snakeye
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 21:01
Thoughput is bij HD's ook erg afhankelijk van de filesize. Een heleboel kleine bestanden overzetten kost veel meer tijd dan 1 groot bestand.

Schrijven gaat vaak trager dan lezen dus wegschijven van heel veel kleine bestanden naar een trage HD gaat sloom. Paar maanden terug ook mjjn HD vervangen maar terugzetten van zo'n 4Terabyte aan data koste aardig wat tijd. Meerdere batches van 2 a 3 uur nodig gehad om alles terug te zetten.

Atari 2600 @ 1,1 Hz, 1 Bits speaker, 16 Kb mem, 8 kleuren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterlam
Allen,

ik ben wederom bezig geweest om te checken wat er mis is met mijn pc, ook in samenwerking met Alternate.
Daarom heb ik de software gedraaid van UserBenchmark en krijg de volgende resultaten;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pCpAot5PopD3Xznp650tjPc_2kw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sn37JAOpgnSm9VytTaidU9e2.png?f=user_large
en
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YktrL2ZiDMS-lkJNECkDdNpNqGI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CVjoCqy7iHVyMiSvPsVnOrT2.png?f=user_large

ik heb online naar oplossingen gezocht maar nog niets gevonden dat helpt.
Ook deze resultaten naar Alternate gestuurd maar die reageren erg traag.

Alvast bedankt voor tips!

Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 07:55
waarom zie ik Amd-Raid bij je schijf... staan je disk wel op AHCI ?

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Als je lijstje klopt, heb je te maken met een SMR schijf. Deze zijn supertraag als je meer/veel files gaat overzetten. Had ik al gezegd dat ze supertraag zijn? Ze zijn trager as hell.

Alleen voor archivering geschikt want bij lezen heb je er geen last van.

Wat @heggico dus ook al zegt. Dit is gewoon je probleem, 100% zeker.

[ Voor 12% gewijzigd door psy op 24-11-2021 09:17 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:35
SSD gaat niet sneller dan 52MB/s en de HDD stokt bij max 13MB. Geen wonder dat het lang duurt. Wat @furian88 zegt; hoe staat de opslag ingesteld in het BIOS? En wat @psy meldt klopt ook als een bus. Bij het schrijven van grote bestanden wil je niets anders dan een CMR schijf.

Van de ssd wordt geen benchresultaat weergegeven dus ook daar gaat iets niet goed.

RAM loopt op 2133 MT/s ipv 3600. Voor bestandsoverdracht maakt het weinig uit maar overige taken kunnen er behoorlijk door vertraagd worden. Geef XMP eens een duw in het BIOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Leuk testje zou ook zijn. Van interne disk naar SSD. Dat zou normaal gesproken snel moeten gaan.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 07:55
@psy precies, maar ik zou toch echt beginnen met dat Raid verhaal.. Als hij het zelf niet zo heeft ingesteld in de bios dan is dat echt slecht van Alternate geweest.. die zouden beter moeten weten..

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Pagina: 1