Vraag

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-01 20:54
Wij willen zonnepanelen gaan leggen op ons huis met oost-west oriëntatie, en willen het dak zo vol mogelijk hebben. Helaas zitten we met een dakkapel aan beide kanten waardoor we er uiteindelijk maar een beperkt aantal kwijt kunnen.

Met een optimale opstelling kom ik uit op 6 panelen aan de oost kant en 10 aan de west kant. Om toch zoveel mogelijk kwh op te wekken wil ik panelen met een hoog vermogen. Opzoek naar goede prijs/kwaliteit verhouding ben ik op deze uit gekomen: Hyundai 395WP HiE-S395VG Full Black

Als ik een en ander in sunny design stop kom ik hier op uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zXVaepTSisDTvfqf4eKYDG5Mvfc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ehdxR7M2kFcfg0zCDlj7kEG0.png?f=fotoalbum_large

Nu heb ik een paar vragen:
  • Aangezien ik enigszins ingelezen, maar totaal onervaren, ben op dit gebied hoor ik het graag als ik iets vergeet, over het hoofd zie, of wat ik aan het doen ben totaal nergens op slaat ;)
  • Volgens sunny design heb ik een 4 kw omvormer nodig. Ik heb een 3x25A hoofaansluiting. Dan kom ik automatisch op een 3 fase omvormer uit, of is een 1 fase wel mogelijk?
  • Zijn de 6 panelen aan de oost kant op 1 string voldoende om de omvormer goed zijn werk te laten doen?
  • Kan ik beter micro omvormers gebruiken gezien de kleine strings en vanwege mogelijke uitbreiding in de toekomst op plat dak van de uitbouw (zou anders aparte string op 2e omvormer worden vanwege andere hellingshoek en oriëntatie)?

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:42
Die panelen raad ik af op een string omvormer vanwege onbekende karakteristiek met oog op schaduwbeheer door string omvormers.

Probeer eens een paneel van 2 meter, meer vermogen, meestal smaller.. nog steeds 3 op een rij.

4kW meestal op op 1 fase (Tenzij je heel hoge netspanning hebt)
3 fase SMA hebben hele hoge minimum Vmpp; werkt slecht samen met string van 6.

Geen rekening houden met uitbreiding... Doe dat goedkoper nu... kleine uitbreiding heel kostbaar bij laten doen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Morty
Ronald schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:48:
Die panelen raad ik af op een string omvormer vanwege onbekende karakteristiek met oog op schaduwbeheer door string omvormers.
Wat bedoel je hier precies mee?
Schaduw zou er overigens niet moeten zijn. Niks in de buurt waar ik last van kan hebben.

2 meter panelen gaat denk ik niet passen (zou er net om hangen, zou ik eerst het dak op moeten om het exact uit te meten.

• Ronald
Hyundai bouwt de panelen op een andere manier dan bijna alles op de markt... en geeft niet aan hoe...
String omvormers gebruiken de 3 bypass diodes op een normaal paneel bij schaduw... De panelen zijn hierdoor verdeeld in 3 lange smalle panelen die je los mag zien van elkaar.

Hyundai beweert ergens verstopt dat er 2 op zitten... maar hoe dat geschakeld is geven ze niet aan.

Meten is weten ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Morty
Is dit een betere optie dan: Trina Vertex Mono 1/3 Cut TSM-390DE09.05 TS4 390WP Full Black

Hoe zeker je een 4kw omvormer af op een 3x25A aansluiting? Dat komt toch boven de 16A uit?

• Ronald
Met een krachtautomaat van ... toch zeker minimaal 6A

4kW op 1 fase is 18kW - afzekeren met 20A.
4kW op 3 fasen is 3x6A - maar gewoon met een standaard 16A krachtautomaat afzekeren is prima.

Oja en ik lees half verkeerd, zie onder ;-)

[edit] Die Trina is prima ja :)

[ Voor 17% gewijzigd door Ronald op 11-11-2021 16:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:18

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Morty schreef op donderdag 11 november 2021 @ 16:01:

Hoe zeker je een 4kw omvormer af op een 3x25A aansluiting? Dat komt toch boven de 16A uit?
Dat hangt dus af van je gedachte over of je een 4KW omvormer kan afzekeren op 16a. Of, of je 20A mag afzekeren op een 25A aansluiting. Ofwel, de eeuwige en eindeloze selectiviteits discusie ;)

Doe vooral dat waar je pretig bij kan slapen.

• Morty
twain4me schreef op donderdag 11 november 2021 @ 16:10:
[...]

Dat hangt dus af van je gedachte over of je een 4KW omvormer kan afzekeren op 16a. Of, of je 20A mag afzekeren op een 25A aansluiting. Ofwel, de eeuwige en eindeloze selectiviteits discusie ;)

Doe vooral dat waar je pretig bij kan slapen.
Aangezien ik het niet zelf zal gaan aansluiten gaat het er denk ik meer om waar de installateur mee kan slapen ;) Hoe staan die daar over het algemeen tegenover?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:18

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Morty schreef op donderdag 11 november 2021 @ 16:56:
[...]

Aangezien ik het niet zelf zal gaan aansluiten gaat het er denk ik meer om waar de installateur mee kan slapen ;) Hoe staan die daar over het algemeen tegenover?
net zo verdeeld als men hier is :+
Pagina: 1