Port forwarding op Ziggo modem naar Ipv6 adres

Pagina: 1
Acties:

• SAICRJMPM
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-07 14:04
Vast een domme vraag, maar in mijn Ziggo modem settings kan ik alleen port forwarding instellen naar een IPv4 adres, bijv 192.168.178.12

Maar niet naar het lokale IPv6 adres van mijn computer, alleen dus naar het lokale IPv4 adres. Tegenwoordig echter verbinden vele applicaties zich met IPv6 waar mogelijk (Chrome bijvoorbeeld, qbittorent ook?). Hoe regel je nu dat een inkomende verbinding op zo een IPv6 adres door je modem naar je pc geforward wordt?

Of forward de Ziggo modem per definitie al het inkomende verkeer naar mijn publieke IPv6 adres? Maar hoe weet de modem naar welk apparaat in mijn netwerk dit pakket te forwarden als ik dit niet kan instellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Port forwarding bestaat praktisch gezien enkel voor IPv4, aangezien daar NAT voor gebruikt wordt.

Voor IPv6 krijg je in principe gewoon een publiek adres, dat niet geNAT wordt en waar er dus ook geen sprake is van port forwarding. In geval van IPv6 is sprake van routering en niet van NATting.

Een fe80-iets adres is niet publiek routeerbaar is daar heb je buiten je netwerk niks aan. Beetje vergelijkbaar met de 192.168.x-adressen.

Je router moet door middel van RA (of eventueel DHCPv6) je computer/apparaat een globaal IPv6 adres geven dat je dan kan gebruiken. Het verkeer wordt vervolgens 1:1 doorgezet naar de machine die dat adres heeft, inclusief de poort en daar hoef je helemaal niks voor in te stellen :)

Stiekem is dat ook hoe het internet vroeger werkte, totdat de ip-adressen opraakten en constructies als NAT nodig werden.

[ Voor 35% gewijzigd door spone op 11-11-2021 09:43 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• SAICRJMPM
Ok. Dus inkomend verkeer op mijn publieke IPv6 wordt default geforward door de modem naar dat apparaat op mijn netwerk dat dat publieke adres heeft?

En wat als dit inkomend verkeer is op het smb protocol dan ben je toch niet beschermd? Dan iedereen bij je files. Of de Windows Firewall blokkeert publiek verkeer op die poort automatisch? Bij IPv4 werd dat verkeer door je modem/router tegengehouden.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-07 20:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

De modemrouter van ziggo zal standaard een firewall actief hebben die al het inkomende IPv6 verkeer blokkeert, tenzij het hoort bij een verbinding die vanuit jouw netwerk naar buiten is opgezet.

Dat biedt effectief dus dezelfde bescherming als NAT.

Dus in plaats van portforwards, moet je firewall regels gaan instellen om IPv6 verkeer vanaf het internet naar specifieke machines in jouw netwerk toe te staan.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• SAICRJMPM
Orion84 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 09:48:
De modemrouter van ziggo zal standaard een firewall actief hebben die al het inkomende IPv6 verkeer blokkeert, tenzij het hoort bij een verbinding die vanuit jouw netwerk naar buiten is opgezet.

Dat biedt effectief dus dezelfde bescherming als NAT.

Dus in plaats van portforwards, moet je firewall regels gaan instellen om IPv6 verkeer vanaf het internet naar specifieke machines in jouw netwerk toe te staan.
Dan kun je dus geen IPv6 webserver hebben draaien? Inkomend verkeer voor poort 80 wordt door de Ziggo modem tegengehouden? En in de instellingen van de modem kan ik alleen maar poort 80 naar een IPv4 forwarden

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-07 20:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

SAICRJMPM schreef op donderdag 11 november 2021 @ 09:50:
[...]

Dan kun je dus geen IPv6 webserver hebben draaien? Inkomend verkeer voor poort 80 wordt door de Ziggo modem tegengehouden? En in de instellingen van de modem kan ik alleen maar poort 80 naar een IPv4 forwarden
Je moet niet bij je portforwarding settings zijn, je moet bij je firewall, of beter gezegd: ip- en poortfilter settings zijn.

Screenshot van hoe dat er in mijn Ziggo modem uit ziet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/upf3cxOrG93ozpvThOiW-DAAfM8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pktlsnrpKsGRKbCXhzCHc6aF.png?f=fotoalbum_large

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• SAICRJMPM
Ok dank je
Pagina: 1