Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Game/Werk computer / Alder lake en "shady" websites

Pagina: 1
Acties:

• ReMarkable91
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:35
Nu ik weer terug ben in Nederland en vaker een desktop gebruik is het tijd voor een nieuwe. Mijn huidige I7 950 / GTX 970 en nog DDR3 (16GB) kan echt niet meer.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik werk nu vaak vanaf huis en als het rustig is zoals nu in de nacht kan ik ernaast een spelletje spelen. Maar ook zonder werk "mutlitask" ik graag. Zo heb ik bijvoorbeeld Guild Wars 2 open om ergens op te wachten maar dan ook iets lichts ernaast zoals Hearthstone. Verder speel ik ook graag RTS zoals Civ 6/Humankind an ook AOE 4 wat mijn PC (processor) niet aan kan. Dat samen met GW2 lukt nu echt niet.

Verder speel ik soms shooters zoals Call of Duty/Apex maar het liefst Overwatch.

Wat wellicht belangrijker is dat tijdens het werken er wel veel tools open moeten staan. 3-4 verschillende browsers met veel tabbladen. Systemen om te communiceren en belletjes te ontvangen en beveiligde verbinding te krijgen. Nu gebruik ik vaak mijn Laptop ernaast voor veel van deze tasks en dan met een knopje mijn toetsenbord en muis wisselen. Niet ideaal.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik hou veel van een goede value en wordt vooral van de GPU markt niet echt blij. Zit er zelfs aan te denken de GTX 970 te houden. Met enkel een nieuwe CPU verdubbeld de FPS van de meeste games al en zijn ze op low settings nog bruikbaar.
Ik had in eerste instantie mijn budget op 1500 gezet, maar bij het uitkomen van de 12th gen iets bij gesteld naar 1750. Ik zag laatste een i7 10700 K en 2060 voor 1000 en werd daar ook wel heel blij van. Helaas net gemist.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al kort GTX 970 genoemd maar denk toch dat ik de knoop moet door haken en toch echt iets nieuws moet kopen

Ik heb al wel een goede deal gevonden voor een behuizing en koeler. Het gaan om de CORSAIR iCUE H115i RGB PRO X en CORSAIR iCUE 465X RG. Deze heb ik samen voor onder de 200 Euro gekocht.(Gaat van budget af) Kunnen eventueel terug gestuurd worden in de bedenktijd. Heb ook direct bij corsair de LG1700 schroefjes gekocht voor 3 euro. Dus de koeling kan eventueel op de 12th Gen.
Klein beetje een thema met iCUE heb ik ook toetsenbord/muis van. Voor RAM is dat absoluut niet nodig maar wellicht grappig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Vooral een goede processor en RAM

Zit te denken aan een 3060 want samen met de 6600 XT zijn dat de "budget" opties en wel nieuw. Een vraag over VRAM. Als ik een spel bijvoorbeeld GW2 op de achtergrond heb draaien en dan AOE 4 opstart vragen ze dan beide VRAM ook al is er 1 die niet actief wordt weergegeven? Mede hierom denk ik aan de 3060 omdat het 12 GB VRAM heeft.

Ik denk zelf aan de 12700 KF. Zijn het best beschikbaar van de nieuwe serie en de "middle ground" vindt ik vaak de beste optie. Maar wellicht zeggen jullie ga voor de 12600 KF en gebruik die extra 100/150 voor de 3060 TI. Of juist voor DDR5 met meteen 32 GB.

Over DDR5 dat is mijn grootste twijfel, om meteen bij DDR5 te beginnen wat compleet niet te leveren is. Of op DDR4 te blijven. Veel mensen zeggen DDR4 maar zeggen er meteen bij dan kan je je oude RAM hergebruiken, maar ik heb nu DDR3 dus dat lukt al niet. Maar ze zijn wel 2x zo duur (als MSRP beetje klopt).

Zit dus eigenlijk met mijn budget (als ik 12700 KF neem) vast tussen 16 GB DDR5 4800 Mhz of 32 GB DDR4 op 3200 Mhz. Want die zijn vergelijkbaar in prijs. (moederborden schelen ook niet veel)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Had klein beetje over Corsair en iCUE verteld maar absoluut geen must. Staat zelfs half op de grond dus zie de kast toch niet echt. Verder sta ik open voor een AMD als ze de prijzen goed aanpassen na Alder Lake. Wellicht moeite waard black friday etc af te wachten voor een Ryzen 7 5800x?

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluid is best belangrijk verder al veel benoemd.

Ga je overklokken?
Nee is niet de bedoeling

Wat verwacht je van ons?
Heb eigenlijke een aantal specifieke vragen nog.

Ik vindt het raar dat met de Z690 er wel PCIe 5.0 is. Maar deze gebruikt worden voor GPU lanes die ze niet eens kunnen gebruiken en eigenlijk PCIe 3.0 al voldoende is. Terwijl de M2 slots bij vrijwel alle modellen nog op PCIe 4.0 zitten. Terwijl M2 al tegen de max van 4.0 zitten en waarschijnlijk volgend jaar de eerste M2 komen die 5.0 snelheden kunnen gebruiken. Is het veel duurder PCIe 5.0 voor M2 op een moederbord te krijgen?

Daarnaast een vraag over verwachting. Is het aannemelijk dat als ik nu een DDR4 bord koop. Ik dan over 3-4 jaar en 690 moederbord kan kopen met DDR5 en M2 PCIe 5.0 voor een redelijke prijs. Als een upgrade zonder nieuwe Processor? Dan zullen de DDR5 prijzen ook wel zijn gezakt.

Over "shady" websites. *knip* dit hoort hier niet thuis. Die zijn eigenlijk de enigste die een ruim aanbood heeft voor DDR5 en zelfs al kan bestellen. En dan ook nog eens met prijzen die onder MSRP zijn. Reviews hebben het vooral over slechter levering.

En eigenlijk alles van Crucial is veel goedkoper dan bij Crucial zelf en kan me niet voorstellen dat ik de DDR5 echt deze week bezorgd krijg. Maar wellicht wel over 2-3 maanden en dan kan je ze alsnog met winst doorverkopen? Of komen ze gewoon nooit en verhogen ze de prijzen zodra ze ze wel echt krijgen. Als ze dezelfde prijs hadden als crucial website had ik ze waarschijnlijk nog besteld ook.

*knip* taxatie is niet toegestaan

[ Voor 4% gewijzigd door br00ky op 11-11-2021 07:07 ]

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:07
Blijf weg van sites met heel veel slechte reviews, die nemen wel je geld aan, en leveren pas veel later of niet.

DDR5 heeft nog niet heel veel voordeel met 12e generatie, helaas heeft Intel de gewoonte hun socket iedere paar generaties te wijzigen, dus het moederbord wat je nu koopt gaat vrijwel zeker niet werken met bv. de 15e generatie Intels over een jaar of drie.

De overige modellen in de 12e generatie komen begin volgend jaar, wellicht dat AMD dan de prijzen omlaag gooit.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:47

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum en de best buy guides doorzoeken.

Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje te maken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Stuur me een berichtje als je een opzetje hebt samengesteld, dan gaat je topic weer open.

Succes!