Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tits
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12-05 21:13
Mijn vrouw wou graag een spiegelreflexcamera kopen.

Ik volg zelf het forum voor andere zaken waar ik meer van ken, maar ik probeer haar nu wat te helpen.

We zijn van mening veranderd en willen eerder voor een budgetsysteemcamera gaan.

Welke raden jullie aan tussen de Canon EOS RP of Nikon Z50?
De Canon heeft standaard geen flits. Is dat een probleem?

De Canon zouden we nemen met als lens RF 24-105mm f/4-7.1 IS STM.

Beiden lukken rond een prijs van €1000. Dat is ongeveer het maximum dat we eraan willen geven.

Wij zijn echt beginnend met fotografie, moesten jullie andere voorstellen hebben, horen we het ook graag natuurlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Tits op 10-11-2021 23:48 ]

Beste antwoord (via Tits op 26-11-2021 08:02)

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-05 12:58
Op een compactcamera kun je inderdaad uitgekeken raken, omdat er een vrij beperkte vaste lens op zit.

Ik raad daarom een systeem met verwisselbare lenzen aan. Ook is een zoeker erg fijn.
Als je die twee hebt ken ik zo geen camera waar je 'snel op uitgekeken' zult zijn.

1000 euro voor een body is geen instapper, maar een camera voor een serieuze enthousiasteling. Diegene weet dan ook welke features er in zitten die hij/zij nodig heeft.
Ik raad altijd aan om nogeens 2-3x zoveel te besteden aan lenzen, om een camera tot zijn recht te laten komen.

Dus een body van 1000 euro komt goed tot zijn recht met nog eens 2000-3000 aan lenzen. Die kun je mettertijd kopen maar geld is geld.

Bedenk daarbij: De RP en de Z serie zijn gloednieuw. Er is nog geen tweedehands markt dus je betaalt vrolijk de hoofdprijs voor alles.
Meer dan de helft van mijn apparatuur komt van Marktplaats, en daarmee heb ik véél meer mogelijkheden voor mijn geld. Met name lenzen verouderen nauwelijks, en kun je daarom goed 2e hands kopen.

Als je je budget inzet op 2e hands, kijk dan naar andere systemen.
Je zou zo'n 200-400 voor een body uitgeven en de rest aan lenzen.
Dan heb je waarschijnlijk meer opties en betere lenzen dan met een gloednieuwe camera met een kitlensje erop.
Kijk ook eens naar 2e hands Canon, Fuji, en Olympus en Panasonic: De laatste 3 worden stukken kleiner, veel lichter en veel beter mee te nemen. En ook die apparatuur maakt perfecte plaatjes.

Ik weet dat het er in 'Het Perfecte Plaatje' allemaal geweldig uitziet, maar een hele dag 4 kilo meezeulen is écht een ander verhaal.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:21
Beginnend met fotografie en dan al gelijk €1000 uittrekken voor een camera? Dat noem ik geen budgetcamera.
Voor dat geld heb je een Canon EOS RP, maar dan zonder lens.

Zonder flits is voor huis- tuin- en keuken fotografie een grote handicap, tenzij je altijd onder goede lichtomstandigheden (v.n.l. buitenshuis) kan fotograferen.

Niet denigrerend bedoeld, maar als beginner ben je beter af met een compactcamera, waarbij je ook nog het e.e.a. handmatig kan instellen. Dan kan je wat experimenteren.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Tits schreef op woensdag 10 november 2021 @ 23:44:
Mijn vrouw wou graag een spiegelreflexcamera kopen.
...
Misschien ter ontnuchtering, maar de genoemde EOS RP of de Z50 zijn geen spiegelreflexcamera's... :N

Mooie Plaatjes   

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-05 21:15

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Als ik het goed begrijp wil je 1000 voor de body en 1000 voor de lens uitgeven?

Dat zou ik niet aanraden op dit moment. Stap goedkoper in en kijk of ze het echt leuk vind en wat voor dingen ze wil gaan fotograferen. Dan kun je later upgraden naar een camera die meer bij haar fotografie-stijl past.

En om jullie nu verder op weg te kunnen helpen, is het handig als je aangeeft wat voor dingen ze wil gaan fotograferen. Landschappen? Veel binnen? Portretten? Sport/rondrennende kinderen. Dat bepaalt sterk welke camera je het best kunt kopen.

Het ontbreken van een flitser zie ik juist als een pluspunt. Zeker met de flitser die op je camera zit, is het heel moeilijk om knappe foto's te maken. Een losse flitser is stukken beter maar vereist ook kennis en kunde. Maar een lens met een groot diafragma is vaak een mooi(er) alternatief voor een flitser.

Maar veel belangrijker dan de camera is kennis. Verdiep je goed in de kennis van fotografie. Belichtingsdriekhoek, compositie en dat soort dingen zijn essentieel om leuke foto's te maken. En om daarmee te experimenteren en leren, heb je echt geen 2000 euro aan gear nodig.

@ehtweak Dat schrijft hij toch ook gewoon de regel eronder? Het wordt toch een systeemcamera.

[ Voor 4% gewijzigd door sys64738 op 11-11-2021 11:08 ]

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-05 15:39
Tits schreef op woensdag 10 november 2021 @ 23:44:
We zijn van mening veranderd en willen eerder voor een budgetsysteemcamera gaan.
Ik zou even kijken naar de instapmodellen van Olympus/OM EM10, Panasonic GX80/GX9, Sony a5000-6000 series of Fuji XE of XT200. deze hebben een kleinere APS-C of M43 sensor wat het draagbaar maakt en de goedkopere modellen hebben een veel kleinere leercurve dan de semi-professionele modellen. Ook zijn betere kwaliteit lenzen nog enigszins betaalbaar, vooral bij M43, met veel 2e hands aanbod.

• Tits
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12-05 21:13
JukeboxBill schreef op donderdag 11 november 2021 @ 00:17:
Beginnend met fotografie en dan al gelijk €1000 uittrekken voor een camera? Dat noem ik geen budgetcamera.
Voor dat geld heb je een Canon EOS RP, maar dan zonder lens.

Zonder flits is voor huis- tuin- en keuken fotografie een grote handicap, tenzij je altijd onder goede lichtomstandigheden (v.n.l. buitenshuis) kan fotograferen.

Niet denigrerend bedoeld, maar als beginner ben je beter af met een compactcamera, waarbij je ook nog het e.e.a. handmatig kan instellen. Dan kan je wat experimenteren.
Overal worden de types EOS RP en Z50 aangeraden als budgetvriendelijke systeemcamera's, daarom dat we hierop hebben gekeken. :9~

Ik ga zeker dit weekend wat reviews en filmpjes lezen over compactcamera's. Ik snap zeker wat je bedoelt, maar wanneer het fotograferen in de smaak valt, gaan we dan niet snel uitgekeken zijn en opnieuw moeten investeren? Welk type kan je me aanraden?

Wij hebben nu een EOS RP een paar dagen in leen om eens te testen. Werkt inderdaad fijn en we worden elk fotosessie slimmer. Je merkt inderdaad dat je echt wel wat ervan moet kennen om er goed mee aan de slag te kunnen.
sys64738 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:28:
Als ik het goed begrijp wil je 1000 voor de body en 1000 voor de lens uitgeven?

Dat zou ik niet aanraden op dit moment. Stap goedkoper in en kijk of ze het echt leuk vind en wat voor dingen ze wil gaan fotograferen. Dan kun je later upgraden naar een camera die meer bij haar fotografie-stijl past.

En om jullie nu verder op weg te kunnen helpen, is het handig als je aangeeft wat voor dingen ze wil gaan fotograferen. Landschappen? Veel binnen? Portretten? Sport/rondrennende kinderen. Dat bepaalt sterk welke camera je het best kunt kopen.

Het ontbreken van een flitser zie ik juist als een pluspunt. Zeker met de flitser die op je camera zit, is het heel moeilijk om knappe foto's te maken. Een losse flitser is stukken beter maar vereist ook kennis en kunde. Maar een lens met een groot diafragma is vaak een mooi(er) alternatief voor een flitser.

Maar veel belangrijker dan de camera is kennis. Verdiep je goed in de kennis van fotografie. Belichtingsdriekhoek, compositie en dat soort dingen zijn essentieel om leuke foto's te maken. En om daarmee te experimenteren en leren, heb je echt geen 2000 euro aan gear nodig.

@ehtweak Dat schrijft hij toch ook gewoon de regel eronder? Het wordt toch een systeemcamera.
Het is voor op wat verre reizen waar we vooral landschappen willen fotograferen. Ook wat actiefoto's van de hond en wat portretten, maar dat is zeker niet voor altijd.

Bedankt voor de info voor de flits!

Wij kunnen de Canon EOS RP + RF 24-105mm f/4-7.1 IS STM aankopen voor 1000 euro met een promotie. Op zich een uitstekende deal volgens mij.
euchromatic schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:28:
[...]

Ik zou even kijken naar de instapmodellen van Olympus/OM EM10, Panasonic GX80/GX9, Sony a5000-6000 series of Fuji XE of XT200. deze hebben een kleinere APS-C of M43 sensor wat het draagbaar maakt en de goedkopere modellen hebben een veel kleinere leercurve dan de semi-professionele modellen. Ook zijn betere kwaliteit lenzen nog enigszins betaalbaar, vooral bij M43, met veel 2e hands aanbod.
Thanks, ik ga zeker het eens bekijken.

[ Voor 9% gewijzigd door Tits op 11-11-2021 12:18 ]

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-05 21:15

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Die RP + 24-105 voor 1000 euro is prima deal inderdaad.

De RP is, zoals je zelf al aangaf, en budget camera. Dus dingen als AF en dynamisch bereik zijn niet om over naar huis te schrijven. Of dit een probleem is, hangt af van hoe en wat je gaat fotograferen.

Je loopt bij je eerste camera sowieso vanzelf tegen limieten aan. En uiteindelijk ontgroei je je camera en koop je er eentje die wel (zo goed als) alles hokjes afvinkt. Maar die RP is prima camera om de wonderenwereld van de fotografie mee te ontdekken.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-05 12:58
Op een compactcamera kun je inderdaad uitgekeken raken, omdat er een vrij beperkte vaste lens op zit.

Ik raad daarom een systeem met verwisselbare lenzen aan. Ook is een zoeker erg fijn.
Als je die twee hebt ken ik zo geen camera waar je 'snel op uitgekeken' zult zijn.

1000 euro voor een body is geen instapper, maar een camera voor een serieuze enthousiasteling. Diegene weet dan ook welke features er in zitten die hij/zij nodig heeft.
Ik raad altijd aan om nogeens 2-3x zoveel te besteden aan lenzen, om een camera tot zijn recht te laten komen.

Dus een body van 1000 euro komt goed tot zijn recht met nog eens 2000-3000 aan lenzen. Die kun je mettertijd kopen maar geld is geld.

Bedenk daarbij: De RP en de Z serie zijn gloednieuw. Er is nog geen tweedehands markt dus je betaalt vrolijk de hoofdprijs voor alles.
Meer dan de helft van mijn apparatuur komt van Marktplaats, en daarmee heb ik véél meer mogelijkheden voor mijn geld. Met name lenzen verouderen nauwelijks, en kun je daarom goed 2e hands kopen.

Als je je budget inzet op 2e hands, kijk dan naar andere systemen.
Je zou zo'n 200-400 voor een body uitgeven en de rest aan lenzen.
Dan heb je waarschijnlijk meer opties en betere lenzen dan met een gloednieuwe camera met een kitlensje erop.
Kijk ook eens naar 2e hands Canon, Fuji, en Olympus en Panasonic: De laatste 3 worden stukken kleiner, veel lichter en veel beter mee te nemen. En ook die apparatuur maakt perfecte plaatjes.

Ik weet dat het er in 'Het Perfecte Plaatje' allemaal geweldig uitziet, maar een hele dag 4 kilo meezeulen is écht een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bedenk vooral dat die lens weinig lichtsterk is en dat je daardoor weinig tot geen controle op je scherptediepte hebt. Laat dat nou net het typerende zijn voor het fotograveren met een grotere camera. Kortom de lens is eigenlijk heel erg bepalend voor je mogelijkheden meer dan dat denkt dus verdiep je daar ook goed in.
Simpel gezegd onder normale omstandigheden ga je het verschil niet zien tussen alle moderne camera's (pas bij hele grote uitvergrotingen) echter het verschil in lens valt meteen op.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-05 11:12
Een super instap fullframe met oude sensortechniek, zeer beperkte accuduur, beperkte knoppen en er dan een prul lens opzetten... Nee, ik vind dat geen goed idee.
Geef wat meer uit aan een Sony A6100 met de Sigma 18-50mm f/2.8 DN. Die heeft ook een beperkte accuduur, maar wel een stuk betere sensor, top autofocus en de lens is stukken beter. Ook kun je dan met kleinere scherptediepte spelen en met minder ruis in je foto's.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Pagina: 1