Road bike - Endurance vs Performance

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-05 14:00
Ik ben dus in de markt voor een nieuwe road-bike. Maar de keuze tussen Endurance of Performance is er eentje waar ik me ondertussen al helemaal suf over gelezen heb en waar ik niet helemaal uitkom...

Afmontering ofwel Ultegra, ofwel SRAM Rival eTap. Di2 lijkt me wat te hoog gegrepen.
Disc-brakes
Budget: max 4500,-

Welke fietsen heb ik momenteel op het oog:
- Giant TCR Advanced Pro Disc 1 (Ultegra (mech), Carbon wielen, Powermeter, performance -oriented)
- Giant Defy Advanced Pro 2 AXS (SRAM Rival eTap (elec), Iets mindere carbon wielen, geen powermeter, endurance -oriented)

Overwogen, maar niet weerhouden:
- Canyon Endurance CF SL 8 reeks (wegens totaal niet leverbaar)
- Trek Emonda ALR 6 (niet meer leverbaar, maar vond die van prijs wel onverslaanbaar)
- Trek Emonda SL 6
- Cervelo Caledonia 5 (levertijd 2023)

Ik heb tot nu altijd gereden op een (ondertussen 21 jaar oude) Trek 1.9. Dat is een alu-bike waar ik altijd wel veel plezier van heb gehad. Ik vermoed dus dat beide opties dat ik overweeg een stuk comfortabeler rijden dan wat ik nu heb.

Doel van de nieuwe fiets is enerzijds paar keer per week lokaal rondritje, en anderzijds met vakanties meer de heuvels / bergen in (langere ritten). Een aero-bike hoeft dus niet, maar de bedoeling is zeker wel aan de conditie te werken.

Nu lees ik dat de Defy Advanced wel heel relaxed is (not necessarily a bad thing). Maar is 't ie dan meer bedoelt voor woon/werkverkeer en is het er moeilijker snelheid uithalen? Aan de andere kant is de afweging dus ook de specs van beide fietsen, ga ik voor elektrisch of toch maar mechanisch? Is de TCR een beetje comfortabel (bv. tov. mijn oude alu-bike)
Kortom ik zoek een beetje hands-on ervaringen en meningen van gebruikers.

Ik sta open voor alternatieven, maar het moet wel een gevestigd merk zijn en levertijden moeten beetje meevallen. (Trek is bv. al 2023... dat dan toch ook weer liever niet...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:00

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myri
@Microkid :
Met de Ridley zit ik 600 euro hoger dan bij Giant voor min of meer zelfde spec. Mooie fiets, daar niet van.
De Cube ga ik eens verder uitzoeken, dat lijkt me veel voor minder (geld), maar dan vraag ik me af waar de catch zit ;-)

• Myri
De Cube is een erg fijne fiets, het enigste nadeel is de tyre clearance. Dat is maximaal 28mm.
Bij de TCR kan ik tot 32mm gaan wat me meer opties geeft om toch iets meer onverhard te gaan moest ik het willen (incl. bijkomend comfort)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:07
Ik zou wel voor wat relaxed gaan als ik het zo lees. En 32mm is dan prima; geeft je ook wat meer vrijheid qua ondergrond. Als je wil kan je dan nog gravellen als je wil.

En moeilijker snelheid uithalen; dat is echt marginaal als jij geen gigantische wattages trapt.

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Heb je al in bikefit overwogen? Je hebt niks aan een "performanceframe" als jouw lichaam niet geschikt is voor de diepe zit.

Sowieso is een bikefit een goed idee. Rücksichtslos afgaan op de maattabel van een fabrikant is echt onhandig. Een goede fiets kiezen is meer dan je lengte.

• andyy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-04 12:42
Als je flexibel bent en laag kunt zitten lekker een racegeometrie halen en dan je stuurpen slammen (ziet er niet uit anders).
Voor de stervelingen, gewoon een fiets halen met een hoge "headtube"

• Myri
hoi1234 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:23:
Heb je al in bikefit overwogen? Je hebt niks aan een "performanceframe" als jouw lichaam niet geschikt is voor de diepe zit.
Wel, het lijkt erop dat je een paar soorten bikefitters hebt.
Ik kan bij mijn lokale fietsenboer langsgaan en die heeft wel een heel deel meetapparatuur om de fiets dan af te stellen op mijn specifieke vereisten. Aan de andere kant, is dat eerder een verhaal van: ik wil die fiets en dan bepalen zij welke maat ik nodig heb en eventueel wat er nodig is om die fiets aan mij aan te passen.

Of... Je hebt bikefitters waar je met je eigen fiets naartoe gaat en zij gaan zo goed en zo kwaad mogelijk jou helpen je fiets(houding) te verbeteren. Daar heb ik er al een paar interessante van tegengekomen. Natuurlijk: dan heb je de fiets al gekocht. Niets zo erg als te moeten horen dat je de verkeerde fiets hebt gekocht... (al mag ik hopen dat er in de lokale fietsenhandel wel voldoende kennis van zaken is om hier correct in te zijn)

Of... je hebt een bikefitter die je inderdaad helemaal opmeet en dan zegt: die fietsen van die merken komen in aanmerking voor je, en dan nog eventueel wat aanpassingen. Deze tweede variant heb ik er nog niet teveel van gevonden. Ooit eens eentje, maar daar ben ik de naam van kwijt. (regio Antwerpen)

Momenteel zit ik dus in het schuitje: ik ga naar de fietsenboer, bepaal het model dat ik wil. Laat me opmeten. Hoop dat het klopt. Ga naar de bikefitter en bepaal mijn ideale verhoudingen + aanpassingen.
Pagina: 1