Soundbar met ruimtelijke audio

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramViking
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21-01-2023
Beste forumleden,

Ik ben al een tijd opzoek naar een soundbar met ook echt ruimtelijke geluid, waarbij je duidelijk kunt horen van welke richting (liefst 360 graden) het vandaan komt. Op dit moment heb ik een soundbar van Samsung (MS650) waarvan het geluid alleen van voren komt.

Ik vraag mij dus af of dit soort soundbars ook daadwerkelijk bestaan (waarbij het echt goed te horen is) en welke modellen (onder de €1000,- euro) wordt hierbij als beste aangeraden. Modellen met meerdere speakers zijn geen optie. Liever zo minimalistisch mogelijk. Een subwoofer kan uiteraard wel. Wat zijn de suggesties?

[ Voor 13% gewijzigd door BramViking op 10-11-2021 20:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@BramViking Aankoopadvies doen we in CEA; je topic is daarheen verplaatst.

Persoonlijk ben ik van mening dat je op zoekt bent naar iets dat niet bestaat. Bij een soundbar heb je nu eenmaal alleen speakers recht voor je als je verder geen speakers wilt. Het eventuele “ruimtelijke” geluid dat men probeert te simuleren, zal nooit echte speakers vervangen. Je bent op zoek naar een minimalistische look; dan kun je de wens voor surroundgeluid beter loslaten. Dat compromis is nu eenmaal inherent aan wat je wil neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:08
Bose timmert al heel lang aan de weg met ruimtelijk geluid uit kleine speakers.
Misschien moet je het in die hoek gaan zoeken.

Ikzelf heb het idee dat je met dat soort systemen wordt genept met elektronica foefjes. Voor geluid bij een film zal dat niet zo veel uitmaken, want dat is in de meeste gevallen al een hoop nep.
Voor serieus muziek luisteren zal je dat soort spul hard voorbij moeten lopen.

Soms ben ik bijna gelukkig

• BramViking
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21-01-2023
S1NN3D schreef op woensdag 10 november 2021 @ 21:31:
@BramViking Aankoopadvies doen we in CEA; je topic is daarheen verplaatst.

Persoonlijk ben ik van mening dat je op zoekt bent naar iets dat niet bestaat. Bij een soundbar heb je nu eenmaal alleen speakers recht voor je als je verder geen speakers wilt. Het eventuele “ruimtelijke” geluid dat men probeert te simuleren, zal nooit echte speakers vervangen. Je bent op zoek naar een minimalistische look; dan kun je de wens voor surroundgeluid beter loslaten. Dat compromis is nu eenmaal inherent aan wat je wil neerzetten.
Dat zou toch vreemd zijn. Ik heb hier bijvoorbeeld een koptelefoon (als voorbeeld) die exact laat horen waar het geluid vandaan komt op het moment dat er een dialoog plaatsvindt. Dat zijn twee driver units, ten opzichte van de hoeveelheid dat een soundbar heeft. Als je op de linker en rechter zijkanten van een soundbar en daarnaast twee speakers (aan beide zijde) op de bovenkant plaatst, dan zou je toch denken dat het te reproduceren is?

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:01
JukeboxBill schreef op woensdag 10 november 2021 @ 21:50:
Ikzelf heb het idee dat je met dat soort systemen wordt genept met elektronica foefjes. Voor geluid bij een film zal dat niet zo veel uitmaken, want dat is in de meeste gevallen al een hoop nep.
Voor serieus muziek luisteren zal je dat soort spul hard voorbij moeten lopen.
dat is een beetje flauw natuurlijk. Zo is bijna alles nep. Ook games, de film zelf, muziek (want in de studio wordt er veel geprocessed), TV, insta, FB en ga maar door.

Een 360 graden geluid zul je het best bereiken met een 5.1, 7.1 setup te krijgen. Yamaha is echter ver gevorderd wat betreft DSP en weerkaatsingen. Je zou eens naar de duurdere Yamaha YSP soundbars kunnen kijken. Deze worden in het algemeen goed beoordeeld.

• lexxus93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19-05 16:11
De samsung Q950T, Dolby Atmos. Krijg je meteen 2 achter speakers erbij en een sub :)

https://www.plattetv.nl/p...Samsung+HW-Q950T+Soundbar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curkey
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:43
Van Bluesound is er een soundbar, die weer goed koppelt met alles wat BluOS praat. De nieuwste versie heeft dolby atmos ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20-05 19:43

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ze noemen zoiets een "sound projector", ik durf zelf niet te zeggen hoe het surround geluid is, maar ik weet dat er dan veel kleine speakertjes in zitten die door het geluid te weerkaatsen op het plafond/de muur achter je een "surround ervaring" zouden moeten geven.

Daarnaast kun je bij een aantal soundbars ook draadloze achterspeakers nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:59

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

BramViking schreef op donderdag 11 november 2021 @ 09:36:
[...]

Dat zou toch vreemd zijn. Ik heb hier bijvoorbeeld een koptelefoon (als voorbeeld) die exact laat horen waar het geluid vandaan komt op het moment dat er een dialoog plaatsvindt. Dat zijn twee driver units, ten opzichte van de hoeveelheid dat een soundbar heeft. Als je op de linker en rechter zijkanten van een soundbar en daarnaast twee speakers (aan beide zijde) op de bovenkant plaatst, dan zou je toch denken dat het te reproduceren is?
Ook bij een hoofdtelefoon is "3d-geluid" eigenlijk een verzameling foefjes. Zelfs als dat hele ding vol zit met minispeakertjes. Voor echt 3d-geluid kom je niet uit met een hoofdtelefoon of met een soundbar. Voor "3d, alsof, bij benadering" kan het wel. Een soundbar koop je vooral omdat je het geluid van je televisie wilt verbeteren én dat op een betaalbare en zo minimalistisch mogelijke manier wilt doen. Je ziet het bijv. ook met atmosspeakers. Ze zijn er die je omhoog kunt richten zodat het geluid tegen de muren en plafonds kaatst. Als je daarna een echte setup hoort, is het verschil heel duidelijk.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Jorgen schreef op zondag 14 november 2021 @ 18:21:
[...]

Ook bij een hoofdtelefoon is "3d-geluid" eigenlijk een verzameling foefjes. Zelfs als dat hele ding vol zit met minispeakertjes. Voor echt 3d-geluid kom je niet uit met een hoofdtelefoon of met een soundbar. Voor "3d, alsof, bij benadering" kan het wel. Een soundbar koop je vooral omdat je het geluid van je televisie wilt verbeteren én dat op een betaalbare en zo minimalistisch mogelijke manier wilt doen. Je ziet het bijv. ook met atmosspeakers. Ze zijn er die je omhoog kunt richten zodat het geluid tegen de muren en plafonds kaatst. Als je daarna een echte setup hoort, is het verschil heel duidelijk.
In een koptelefoon kan je ook nog met fase effecten in de opname zelf spelen. Met luidsprekers is dat volkomen onmogelijk. Ruimtelijk en soundbar is een antithesis.
Pagina: 1