Vochtvlekken gietvloer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CanisLupus27
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 26-04 23:02
Hi allemaal,

Ik heb hier op het forum al de nodige tips gevonden met betrekking tot gietvloeren, maar ik zit nu met een probleem waar ik niet echt uit lijk te komen.

Een paar weken geleden is de schoonmaakster langsgeweest en begonnen na een week de plinten in de keuken bol te staan. Pech, nieuw huis waarbij de randen niet zijn gekit en dus vocht van het dweilen onder de plinten is gekomen.

Alleen, nu lijken er rondom de plekken waar vocht in de plint terecht is gekomen donkere vlekken in de gietvloer te verschijnen. Ik heb me hier al op suf gezocht, maar verder dan dan het mogelijk optrekkend vocht is wat via een kier erin is getrokken, ben ik niet gekomen…

Iemand hier ervaring mee en ideeën om dit te verhelpen/te herstellen?

Alvast dank!!!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/djDJ4KMh4aAywA_jTPuNygN2Y6c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t9oc8Z6NIyLg8ACXBOY8qpMU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door CanisLupus27 op 10-11-2021 20:04 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Vloerverwarming? Misschien een lekkage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:56
Idd kan het je vloerverwarming zijn. Is er een kruipruimte? Is die vochtig?
Hoe nat heeft de schoonmaakster precies gedweild? Bij ons (pvc vloer) zijn de plinten ook niet afgekit, maar met een beetje dweilen gebeurd er niets…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CanisLupus27
Ik heb inderdaad gekeken of het eventueel de vloerverwarming is, maar niets lijkt daar op te wijzen (geen drukverlies op de cv in ieder geval). Is er een andere manier waarop ik dit kan checken?

Verder zit er een kruipruimte voor aan de woning, maar die is, zelfs na alle hoosbuien van de afgelopen weken, kurkdroog.

Ik vermoedde in eerste instantie geen lekkage aan de vloerverwarming, omdat de plinten zich helemaal volgezogen hadden en er geen spoortje was van ander vocht toen deze waren verwijderd. Ook in de dagen daarna, toen de verwarming aan heeft gestaan, was er geen spoortje van vocht op die plek te bekennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:46

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wat loopt er in die koof?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:17
Wat voor soort gietvloer is het? Voor zover ik van de foto kan beoordelen lijkt het een soort egaline te zijn. Soort cement dus, en dat heeft de vervelende eigenschap om allerlei stoffen op te zuigen die je er soms helemaal niet meer uit krijgt. Waren het MDF plinten? Wanneer die zich helemaal volzuigen kunnen er ook stoffen uit komen, o.a. lijm.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CanisLupus27
Voor zover ik kan zien zit er in de koof niks bijzonders. Wat ik zie is met name slechte afwerking waar het stucwerk niet tot de vloer doorloopt. In de koof kom ik uit op het onderliggende gedeelte van de muur en zie ik waar deze aansluit op de vloer.

Helaas is het materiaal van de vloer ons onbekend, de verkopers hebben deze namelijk enkele jaren geleden gelegd. Verder waren het inderdaad MDF plinten, dus vermoedelijk is daar het nodige uit gelopen.

Is het mogelijk dit zelf te herstellen/de vlek te verwijderen, of zal ik toch een professional moeten vragen te komen kijken voor herstel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Nu online
Gebeurt er wat als je de plek föhnt? wordt hij kleiner?
Is de vloer afneembaar? Je kan met dun potlood de plek rondom markeren aan de buitenkant om te zien of hij groter wordt.

Dat van de schoonmaakster lijkt me puur toeval en onwaarschijnlijk dat je een week later pas last hebt.
Of gooide ze met emmers water?

[ Voor 28% gewijzigd door Teijgetje op 10-11-2021 23:22 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:46

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

CanisLupus27 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 23:17:
Voor zover ik kan zien zit er in de koof niks bijzonders.
In een koof loopt meestal een standleiding, soms verwarming, soms water. Even checken op lekkage dus.. :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:13
Heb je al eens geprobeerd om met een schoonmaakmiddel de vlek te verwijderen?

Als het een echte PU of epoxy gietvloer is, dan kan daar geen vlek op komen door een overijverige schoonmaker met een overmaat aan water.
Het kan wel zijn dat er vocht onder de (te dunne en mogelijk losliggende) kunststof laag is gekomen, dat doorschijnt.

En als je het wil laten doen, dan moet je niet zoeken naar een professional, maar een vakman.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CanisLupus27
Dank voor alle input tot nu toe! Ik zal morgen eens kijken wat warme lucht doet met de vlek. Ook heb ik IVR 2000 besteld om te kijken of het gereinigd kan worden mocht het een andersoortige vlek zijn dan vocht. Ik hou jullie op de hoogte!

Voor wat betreft eventuele lekkage, hoe kan ik dit op andere manieren nagaan? Zoals gezegd zit er vloerverwarming, maar de cv vertoont geen drukverlies en er zijn geen andere zichtbare indicaties van lekkage (anders dan wellicht deze vlekken dan).

• CanisLupus27
Nieuwsgierig als dat ik ben, toch maar net gelijk even met de föhn aan de slag gegaan. Helaas, geen resultaat, de vlek geeft geen krimp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Het stucwerk ziet er wel correct uit (als het op gelijkvloers is); de waterkering in de muur zit een tot enkele centimeters boven het vloerpas; het stucwerk moet daar boven stoppen zodat het zich niet volzuigt met optrekkend vocht.
De plint verstopt deze opening; vaak wordt dit opgevuld met wat (waterwetend) cement om de plint goed vast op te kunnen zetten.
Vloer ziet er niet goed uit, denk dat je er idd eerst achter zal moeten komen welk type vloer het is; een polyurethaan, epoxy of aanverwanten vloer zal geen vocht opnemen dus kan geen last hebben van dweilen

[ Voor 22% gewijzigd door naftebakje op 12-11-2021 09:41 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-04 20:54
Heb dit met onze gietvloer ook wel eens gehad. Na een week waren de vlekken weer verdwenen.

Dit was wel een cementgebonden gietvloer, weet niet of dat bij jou ook het geval is?

Heb je al gemeten of de vlek groter/kleiner wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Nu online
Wat ik wel zie is dat voor de vlek de vloer bekrast is en ook tekenen van cement/open vloer vertoont.

Weet je al wat het voor vloer is? Een cementdekvloer met coating? Maar niet gelakt of een kunststof harslaag?
Die moet je inderdaad bijhouden om hem vochtdicht te houden (en dan nog).
Voordeel is wel dat je dan de vlek op kan schuren met fijn schuurpapier om de olielaag te openen/verwijderen zodat vocht er uit kan, en dan dit opnieuw in de olie zetten en de vloer ook nadat het helemaal droog is.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Pagina: 1