Experiabox v12 dhcp leasetime aanpassen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdehoop
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 04-06-2024
Mijn vraag:

Ik heb een helium miner aangesloten via netwerkkabel op een experiabox v12.
Alleen na 24 uur is er geen verbinding meer en gaat hij offline. Heb hem als reserved IP aangegeven in de router en portforwarding toegepast.

Kan ik in de mediabox de leasetijd aanpassen?
Of is er een andere manier om aan de leasetime te ontkomen?

Relevante hardware:

KPN experiabox v12
Sensecap M1 miner

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Na eerste keer aansluiten heeft hij ongeveer een dag goed gedraaid. Na herstart maakte hij gewoon weer connectie en leek er niks aan de hand. Viel me wel op tijdens de installatie dat er 24 uur bij de leasetime stond, ondanks dat het ip adres als vast werd ingesteld. Na de herstart hield ik er al rekening mee dat het erg toevallig was dat de connectie er niet meer was na ongeveer een dag en dat de leasetime op 24h stond. Dus nu 24 uur verder weer gekeken en ja hoor, de verbinding is weer weg.
Dus het lijkt mij op het eerste gezicht echt met die leasetime te maken te hebben.
De sensecap kan ik niet veel instellen, kan connecten via lan of wan, maar allebei puur op dhcp. Wellicht dat ik hem via een omweg een static ip kan geven( het is tenslotte een raspi) maar dat is niet de bedoeling en waarschijnlijk ook niet heel makkelijk.
Zat ook nog te denken om de stroom via remote aan/uit stekker te doen, zodat ik hem op afstand kan herstarten, maar is ook verre van ideaal.
De experiabox is niet van mij, dus wil zo min mogelijk constructies eromheem bouwen.
Dus wat zijn opties? Heeft iemand zelf al uitgevonden hoe dhcp beter te configureren?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

pdehoop schreef op woensdag 10 november 2021 @ 18:39:
...Dus nu 24 uur verder weer gekeken en ja hoor, de verbinding is weer weg...
Dan ligt het niet aan DHCP. DHCP refresh wordt al gedaan na de helft van de lease tijd, dus zou je na 12 uur al geen ip-adres meer verkrijgen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:21

remco_k

een cassettebandje was genoeg

De oorzaak van je probleem heeft niets met de dhcp server of leasetijd te maken. Zet die gedachte maar in de koelkast.

Je kan het doel van je topic beter aanpassen naar het zoeken van de oorzaak.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Dus weer bij begin beginnen, wat is het symptoom wat je hebt exact?

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdehoop
Symptoom is dat de sensedge na 24 uur geen netwerkconnectie meer heeft.
Binnen de 24 uur kan ik via portforwarding checken of de poort open is. Die is open, maar na 24 uur staat hij als gesloten.
Gisteren stroom eraf, stroom erop en hij maakte weer connectie. Maar nu net na 24 uur geen verbinding meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdehoop
Brahiewahiewa schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:09:
[...]

Dan ligt het niet aan DHCP. DHCP refresh wordt al gedaan na de helft van de lease tijd, dus zou je na 12 uur al geen ip-adres meer verkrijgen
Ik begrijp wat je bedoelt.
Maar wat als de refresh niet werkt? Als ik jou begrijp zou je dan geen ip adres meer verkrijgen. Of zou je geen nieuwe lease krijgen en dus je initiele 24 uur leasetime volmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:08
Als het in het dhcp proces zit moet je het zoeken in die client.
Als het in de dhcp server zou liggen zou alles in het netwerk plat gaan na 24 uur.

Normaal zal een client halverwege de leasetijd een renew aanvragen bij de dhcp server, die dan de leasetimer herstart voor dat ipadres.
Krijg die client geen antwoordt op die renew vraag, dan blijft hij dat in een bepaalt interval opnieuw proberen.
Als dat blijft mislukken en de lease time expires, zal hij een broadcast doen om te kijken of er een andere dhcp server beschikbaar is, dit is effectief hetzelfde als wat bij een reboot van die client gebeurt.
Krijgt hij nog geen antwoordt dan pas zal hij z'n ipadres opgeven.

Kortom als het dhcp is, dan stuurt die client geen dhcp renew vraag uit naar de dhcp server.
Je kunt dit gewoon bekijken in de log van de experiabox.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

De experiabox is niet van mij
Dus er is een goede kans dat iemand anders een device op hetzelfde IP heeft en daarmee een conflict veroorzaakt?

Ik zou me vriendelijk eens melden bij de eigenaar van de EB en daar een goed gesprek mee aangaan om jouw issue opgelost te krijgen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdehoop
MAX3400 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 20:30:
[...]

Dus er is een goede kans dat iemand anders een device op hetzelfde IP heeft en daarmee een conflict veroorzaakt?

Ik zou me vriendelijk eens melden bij de eigenaar van de EB en daar een goed gesprek mee aangaan om jouw issue opgelost te krijgen.
Theoretisch kan, maar de dhcp heeft deze uitgegeven en daarna heb ik direct dit ip vastgezet in de EB.
Gezien het een simpel netwerk is met alleen wat ip cameras verwacht ik hier niks raars.
Misschien dat ik het vanavond nog kan controleren, maar verwacht er niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdehoop
Ben(V) schreef op woensdag 10 november 2021 @ 20:28:
Als het in het dhcp proces zit moet je het zoeken in die client.
Als het in de dhcp server zou liggen zou alles in het netwerk plat gaan na 24 uur.

Kortom als het dhcp is, dan stuurt die client geen dhcp renew vraag uit naar de dhcp server.
Je kunt dit gewoon bekijken in de log van de experiabox.
Ok, ga ik meenemen bij verdere analyse.
Bij mij thuis had ik hem tijdelijk op wifi staan, zonder problemen.
Nu op ethernet wat beter zou moeten zijn, maar helaas😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Geen idee wat je met vastzetten van een ipadres bedoelt, wat meestal geeft het dikke problemen als je een ipadres uit de dhcp reeks als fixed ipadres gaat gebruiken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdehoop
Ben(V) schreef op woensdag 10 november 2021 @ 20:42:
Geen idee wat je met vastzetten van een ipadres bedoelt, wat meestal geeft het dikke problemen als je een ipadres uit de dhcp reeks als fixed ipadres gaat gebruiken.
Klopt, maar dat is dus niet gebeurt. Tis in een loods met alleen ip cameras.
Daarnaast heeft hij geen idee hoe ip adressen in te stellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Je zegt zelf dat je het ip in de EB hebt vastgezet nadat hij die gekregen had.
Dat lees ik als je hebt een macadress/ipadress koppeling gemaakt hebt.

Doe je dit met een ipadres uit de dhcp reeks dan zal de dhcp server die ook weer uit gaan geven en krijg je een ip conflict.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ben(V) schreef op woensdag 10 november 2021 @ 20:57:
Doe je dit met een ipadres uit de dhcp reeks dan zal de dhcp server die ook weer uit gaan geven en krijg je een ip conflict.
Nou weet ik niet hoe buggy een EBv12 is maar als ik een reservation maak op mijn DHCP-servers (Windows Server 2016), dan wordt die reservation echt niet nog een keer uitgegeven aan een non-reserved "device" waar een DHCP-request vandaan komt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdehoop
Ben(V) schreef op woensdag 10 november 2021 @ 20:57:
Je zegt zelf dat je het ip in de EB hebt vastgezet nadat hij die gekregen had.
Dat lees ik als je hebt een macadress/ipadress koppeling gemaakt hebt.

Ik begrijp de beredenering, maar de EB doet dat zelf.
Ik kan niet zelf een static ip benoemen, alleen een knopje dat het al uitgegeven ip adres reserveert/vastlegt met het apparaat dat verbonden is.
De EB is helaas heel basic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
MAX3400 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 21:00:
[...]

Nou weet ik niet hoe buggy een EBv12 is maar als ik een reservation maak op mijn DHCP-servers (Windows Server 2016), dan wordt die reservation echt niet nog een keer uitgegeven aan een non-reserved "device" waar een DHCP-request vandaan komt.
@MAX3400
Windows server is andere kwaliteit dan de meeste consumenten routertjes.
Ken die EB 12 verder niet, maar hebt meer dan genoeg routers gezien waar dit prima mis kan gaan.

Dat die Isp routers weinig in te stellen zijn is maar goed ook, anders zou er nog veel meer mis gaan.

@pdehoop
Dat die ip reservering via een knop is in te stellen is op zich prima, maar zou ook maar eens testen of het zonder dat vastzetten werkt.
Want wie weet bedoelt die EB wel dat ipadres op de client fixed is ingesteld en reageert hij niet meer op een dhcp renew vanaf dat ip adres.

[ Voor 19% gewijzigd door Ben(V) op 10-11-2021 22:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Ben(V) schreef op woensdag 10 november 2021 @ 22:46:
[...]
Windows server is andere kwaliteit dan de meeste consumenten routertjes.
Ken die EB 12 verder niet, maar hebt meer dan genoeg routers gezien waar dit prima mis kan gaan.
Dat lijkt mij sterk. Ik heb werkelijk nog nooit een consumenten router gezien of gehad waarbij hij een in diezelfde router op mac adres vastgezet ip adres in de dhcp reeks uitgeeft aan een ander device. Dat is gewoon het fundament hoe dat bij de meeste routertjes werkt en dat werkt prima. :)

Ik blijf erbij wat ik eerder zei, ts moet het niet zoeken aan de (dhcp) server zijde, vastgezet adres of niet.

Ts lijkt ook een aanname te doen dat dat hele ding zijn netwerk kwijt is, terwijl, voor wat ik nu lees, hij er gewoon niet meer remote bij kan via zijn port forward. E.e.a. betekend niet dat zijn apparaat helemaal geen verbinding meer heeft. Maar het betekend dat de portforward, om wat voor reden ook, niet (meer) werkt.
Zinvolle info zou zijn hoe het op zo'n moment is gesteld met zijn apparaat. Wat is op dat moment de status van de ethernet interface, wat is het adres, kan ie nog het internet op, is ie niet in slaap gevallen,... dat soort zaken.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdehoop
Hij heeft geen internet, gebaseerd op dat hij geen updates meer doorstuurt naar de blockchain, achter begint te raken en elke vijf minuten een update zou moeten versturen die op het dashboard van sensecap te zien zou moeten zijn.
Wat dat betreft is hij dus continu online en gegevens aan het versturen en ontvangen.

Dus hij verstuurd niet en ik zie dat de poort niet meer bereikbaar is.
Wat de status is, tis een plug en play apparaatje. Kan er helaas niet heel veel aan aflezen.

Heb nu een remote plug aangesloten zodat ik de stroom eraf en erop kan doen en tevens op wifi gezet gezien dat bij mijn eigen netwerk wel goed ging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Hoe weet je dat hij offline is? Is dan alleen die service niet meer actief, of kun je hem ook niet meer pingen op je netwerk?
En hoezo port-forwarding? Vziz is dat helemaal niet nodig?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

u_nix_we_all schreef op woensdag 10 november 2021 @ 23:49:
...En hoezo port-forwarding? Vziz is dat helemaal niet nodig?
Tuluk wel. Je mined niet alleen coins voor iemand anders; je zit ook meteen in z'n botnet ;o)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
remco_k schreef op woensdag 10 november 2021 @ 22:58:
[...]

Dat lijkt mij sterk. Ik heb werkelijk nog nooit een consumenten router gezien of gehad waarbij hij een in diezelfde router op mac adres vastgezet ip adres in de dhcp reeks uitgeeft aan een ander device. Dat is gewoon het fundament hoe dat bij de meeste routertjes werkt en dat werkt prima. :)

Ik blijf erbij wat ik eerder zei, ts moet het niet zoeken aan de (dhcp) server zijde, vastgezet adres of niet.

Ts lijkt ook een aanname te doen dat dat hele ding zijn netwerk kwijt is, terwijl, voor wat ik nu lees, hij er gewoon niet meer remote bij kan via zijn port forward. E.e.a. betekend niet dat zijn apparaat helemaal geen verbinding meer heeft. Maar het betekend dat de portforward, om wat voor reden ook, niet (meer) werkt.
Zinvolle info zou zijn hoe het op zo'n moment is gesteld met zijn apparaat. Wat is op dat moment de status van de ethernet interface, wat is het adres, kan ie nog het internet op, is ie niet in slaap gevallen,... dat soort zaken.
Waren jaren terug (>15 jaar oid?) een paar Sweex, Icidu, Linksys, TP-Link en Sitecom routertjes die er wel eens problemen mee hadden, sommige wel sommige niet. Bottom-line is dat het niet echt netjes is om een DHCP scope te maken en dan devices statische IPs in te stellen binnen die range. Daarnaast gaat het dan niet om een DHCP reservering (niets mis mee) maar om statische IPs en die stel je niet in op de router/DHCP server maar op de client zelf.

Maar hier ligt het inderdaad niet aan DHCP, waarschijnlijk aan het apparaat zelf.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

RGAT schreef op donderdag 11 november 2021 @ 01:22:
[...]
Waren jaren terug (>15 jaar oid?) een paar Sweex, Icidu, Linksys, TP-Link en Sitecom routertjes die er wel eens problemen mee hadden, sommige wel sommige niet. Bottom-line is dat het niet echt netjes is om een DHCP scope te maken en dan devices statische IPs in te stellen binnen die range. Daarnaast gaat het dan niet om een DHCP reservering (niets mis mee) maar om statische IPs en die stel je niet in op de router/DHCP server maar op de client zelf.
Het gaat in het hele verhaal hierboven juist om een DHCP reservering. Niet over een statisch IP op de client. :) Dus als ik het zo lees moet jij ook de eerste router nog tegenkomen die een DHCP reservering zomaar uitgeeft aan een andere client als waar de reservering voor is ingesteld. :)

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
remco_k schreef op donderdag 11 november 2021 @ 20:36:
[...]

Het gaat in het hele verhaal hierboven juist om een DHCP reservering. Niet over een statisch IP op de client. :) Dus als ik het zo lees moet jij ook de eerste router nog tegenkomen die een DHCP reservering zomaar uitgeeft aan een andere client als waar de reservering voor is ingesteld. :)
Nu je het zegt, had het anders gelezen (niet goed) :+ Maar inderdaad, moet nog een DHCP server tegen komen die dusdanig brak is dat hij op zijn eigen reserveringen kapot loopt.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kcinnl
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-09 12:27
pdehoop schreef op woensdag 10 november 2021 @ 18:39:
Mijn vraag:

Ik heb een helium miner aangesloten via netwerkkabel op een experiabox v12.
Alleen na 24 uur is er geen verbinding meer en gaat hij offline. Heb hem als reserved IP aangegeven in de router en portforwarding toegepast.

Kan ik in de mediabox de leasetijd aanpassen?
Of is er een andere manier om aan de leasetime te ontkomen?

Relevante hardware:

KPN experiabox v12
Sensecap M1 miner

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Na eerste keer aansluiten heeft hij ongeveer een dag goed gedraaid. Na herstart maakte hij gewoon weer connectie en leek er niks aan de hand. Viel me wel op tijdens de installatie dat er 24 uur bij de leasetime stond, ondanks dat het ip adres als vast werd ingesteld. Na de herstart hield ik er al rekening mee dat het erg toevallig was dat de connectie er niet meer was na ongeveer een dag en dat de leasetime op 24h stond. Dus nu 24 uur verder weer gekeken en ja hoor, de verbinding is weer weg.
Dus het lijkt mij op het eerste gezicht echt met die leasetime te maken te hebben.
De sensecap kan ik niet veel instellen, kan connecten via lan of wan, maar allebei puur op dhcp. Wellicht dat ik hem via een omweg een static ip kan geven( het is tenslotte een raspi) maar dat is niet de bedoeling en waarschijnlijk ook niet heel makkelijk.
Zat ook nog te denken om de stroom via remote aan/uit stekker te doen, zodat ik hem op afstand kan herstarten, maar is ook verre van ideaal.
De experiabox is niet van mij, dus wil zo min mogelijk constructies eromheem bouwen.
Dus wat zijn opties? Heeft iemand zelf al uitgevonden hoe dhcp beter te configureren?

Alvast bedankt voor het meedenken.
Heb je een oplossing voor je probleem gevonden? Ik kamp met hetzelfde probleem, alleen gebruik ik wel een wifi extender met kabel bedraad naar de hotspot.
Pagina: 1