Huisbaas verlengt huurcontract niet/uithuiszettingsperikelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desdemone666
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10-11-2021
Een goed jaar geleden ben ik in dit pand komen wonen. Onderste verdieping verhuurt aan familie van de huisbaas, die er een beroep in uitoefende.
De overige 2 verdiepingen, betreffen woonruimtes, die aan mij worden verhuurd.
Helaas, enkele maanden geleden, kreeg ik een mail en een aangetekend 'schrijven' (zijn mail uitgeprint en aangetekend verzonden naar me) van hem, dat ik er uit most, de dag dat mijn contract afliep.
Nu, dat is op zich wel een reden, maar om een contract na een jaar te beeindingen, diend ook de huisbaas een goeie reden te hebben. Die had hij niet...
Een maandje later, vroeg hij me om op het vredegerecht hem een termijn te geven, voor wanneer ik zou vertrekken. Gezien ik alleenstaande ben, met een laag inkomen, loopt de zoektocht ver van vlotjes, dus ik heb hen op het gerecht ook gezegd dat ik daar geen termijn kon opplakken, voor die reden.
Buiten zei de huisbaas me, tegen z'n zin, dat hij zou verbouwen. Mhh, ok, dat is inderdaad een reden om me er uit te zetten, maar ik las ergens, dat dan de verbouwingskosten hoger moeten liggen dan 3 jaar huur?
Alsook, die verbouwingen, die dienen aangevraagd te worden bij de gemeente, dus dan had hij dit toch best al lang gedaan (dan had ie tenminste de spreekwoordelijke poot om op te staan, als hij de bewijzen had, dat hij gaat verbouwen, bedenk ik dan)? Zo'n gele affiche tegen de deur, nee?
Of wil hij het misschien gooien op "De huurder heeft zich niet niet als goed huurder gedragen"? Wat houdt dit in, dat "geen goed huurder"? Want ik heb hem geen enkele reden gegeven om me als slechte huurder te bestempelen.

Ik heb de huurdersbond die me zal verdedigen eens de huisbaas zou overgaan tot gerechterlijke uithuiszetting, doch, ik wou even hier polsen naar wat die De huurder heeft zich niet niet als goed huurder gedragen" eigenlijk inhoud, voor ik een afspraak zou maken met advocaat vd huurdersbond.

Alvast bedankt voor mijn vraag te beantwoorden.

Remeber Remember The 5th of November...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Gaat dit om NL of België?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-09 11:48
[mbr]*knip*
Onnodige opmerking.[/]

Je hebt een jaarcontract getekend. Ben je vanaf dag 1 al bezig geweest met bedenken dat over een jaar dat contract afloopt en heb je dan bedacht wat je daarna gaat doen? Heb je overwogen om gedurende het jaar te kijken of je dat jaarcontract kan verlengen?
Nu van de toren blazen dat je het er niet mee eens bent is wel een beetje slachtofferrol aannemen: wat heb je zelf (vooraf!) gedaan om te voorkomen dat je nu je huis uit moet?

Van wat ik zie: de verhuurder staat volledig in zijn recht. En ik snap verhuurders ERG goed dat ze dit soort constructies hanteren. Als ze namelijk dat niet doen eindigen ze met huurders die allerlei rechten krijgen en waar ze dus niks meer mee kunnen.

[ Voor 177% gewijzigd door Bockelaar op 11-11-2021 13:28 ]

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desdemone666
@Vorkie Belgie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:09
Als ik het goed begrijp, zegt de verhuurder niet dat hij jou er op die grond uit wil zetten, maar acht jij het mogelijk dat hij dat gaat doen?
In Belgisch recht moet een een verhuurder materiaal verzamelen waarmee hij kan aantonen dat je bijvoorbeeld overlast veroorzaakt. Geluidsoverlast, andere last voor omwonenden. Of dat je slecht van betalen bent. Hij moet dat ook schriftelijk aan je kenbaar maken na het veroorzaken van die overlast of late of uitblijvende betalingen.
Als dat allemaal niet zo is, lijkt hij me niet veel reden hebben om het daarop te gooien.

Maar hij wil jou daar blijkbaar weer weg hebben, wat natuurlijk altijd kan. Wat zegt je contract daar precies over? Is er een opzegtermijn en heeft hij zich eraan gehouden? En los van dat: ben jij van plan je eraan te houden, of je woonruimte hebt of niet?

[ Voor 8% gewijzigd door Toke_gt op 10-11-2021 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desdemone666
Waarom zou men geen ruimte verhuren aan me? Ik betaal de huur op netjes tijd, het is hier proper en sinds de buren mijn garage poort niet meer blokkeren, is dat hele gedoe overgewaaid.
Dus, nogmaals, waarom zou men aan mij niet verhuren? :-/

[ Voor 11% gewijzigd door tweakduke op 11-11-2021 10:14 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desdemone666
Toke_gt schreef op woensdag 10 november 2021 @ 17:48:
Als ik het goed begrijp, zegt de verhuurder niet dat hij jou er op die grond uit wil zetten, maar acht jij het mogelijk dat hij dat gaat doen?
In Belgisch recht moet een een verhuurder materiaal verzamelen waarmee hij kan aantonen dat je bijvoorbeeld overlast veroorzaakt. Geluidsoverlast, andere last voor omwonenden. Of dat je slecht van betalen bent.
Als dat allemaal niet zo is, lijkt hij me niet veel reden hebben om het daarop te gooien.
Maar hij wil jou daar blijkbaar weer weg hebben, wat natuurlijk altijd kan. Wat zegt je contract daar precies over? Is er een opzegtermijn en heeft hij zich eraan gehouden? En los van dat: ben jij van plan je eraan te houden, of je woonruimte hebt of niet?
Ik vraag enkel, wat het inhoud wanneer een verhuurder zou gebruik maken van dat slechte huurder zijn. Want ik veroorzaak geen geluidsoverlast oid. De huur is elke maand netjes betaald, ook nu nog. Ja, hij hield zich aan opzeg termijn, contract is door mij voorgelegd bij 2 advocaten, dat zou allemaal in orde zijn.
Ik kan moeilijk op straat slapen, dus momenteel betaal ik netjes nog de volledige huur en zoek ik door naar woonst ( ik zit elke dag op allerlei sites, ik heb mensen ingeschakeld die hun ogen open houden naar van die oranje 'te huur' papieren die men uithangt wanneer iets te huur,...)
Ik ben al 5 maanden aan 't zoeken, maar struikel over de meest irritante redenen ('k zeg nu al niet meer dat ik een hamster heb, want zelfs dààr deed er een moeilijk over :| ) dat men niet aan me verhuurt. HEt komt me echt wel de keel uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:09
Desdemone666 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 17:55:
[...]

Ik vraag enkel, wat het inhoud wanneer een verhuurder zou gebruik maken van dat slechte huurder zijn. Want ik veroorzaak geen geluidsoverlast oid. De huur is elke maand netjes betaald, ook nu nog. Ja, hij hield zich aan opzeg termijn, contract is door mij voorgelegd bij 2 advocaten, dat zou allemaal in orde zijn.
Ik kan moeilijk op straat slapen, dus momenteel betaal ik netjes nog de volledige huur en zoek ik door naar woonst ( ik zit elke dag op allerlei sites, ik heb mensen ingeschakeld die hun ogen open houden naar van die oranje 'te huur' papieren die men uithangt wanneer iets te huur,...)
Ik ben al 5 maanden aan 't zoeken, maar struikel over de meest irritante redenen ('k zeg nu al niet meer dat ik een hamster heb, want zelfs dààr deed er een moeilijk over :| ) dat men niet aan me verhuurt. HEt komt me echt wel de keel uit...
Sorry, ik bedoel helemaal niet dat jij nu dat gedrag vertoont, maar ik liet zien wat ‘geen goed huurder’ zou kunnen inhouden. Op grond waarvan een verhuurder zo iemand kan laten uitzetten. Ik denk dat jij een prima huurder bent en dat je slechts te maken hebt met een verhuurder die het huis toch liever zelf wil gebruiken, of om andere redenen spijt heeft van het verhuren.
Daar kun je je behoorlijk lang tegen verzetten, een verhuurder krijgt niet zo makkelijk gelijk, al wordt de situatie daar meestal niet leuker op. Ik weet verder niet hoe de koop- of huursituatie in BE is, dus kan je daarover geen advies geven. Wel denk ik dat het voor je gemoedsrust het beste is om wel te blijven omkijken naar andere woonruimte (misschien andere omgeving, stukje verderop?) ook al hoef je op basis van het contract niet per se weg.
Wat zegt je contract precies? Houdt de verhuurder zich daaraan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:14
Als hij nu de keuken, badkamer en nog wat ruimtes wil verbouwen, dat hoeft hij toch niet bij de gemeente aan te vragen?

Deze verhuurder houdt zich netjes aan de regels. Je huurt voor een jaar en dan stopt het. Wellicht was het voordat jij erin kwam zijn idee om na een jaar te gaan verbouwen en heeft hij tot de start van de verbouwing de woning aan jou verhuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desdemone666
Toke_gt schreef op woensdag 10 november 2021 @ 18:07:
[...]

Sorry, ik bedoel helemaal niet dat jij nu dat gedrag vertoont, maar ik liet zien wat ‘geen goed huurder’ zou kunnen inhouden. Op grond waarvan een verhuurder zo iemand kan laten uitzetten. Ik denk dat jij een prima huurder bent en dat je slechts te maken hebt met een verhuurder die het huis toch liever zelf wil gebruiken, of om andere redenen spijt heeft van het verhuren.
Daar kun je je behoorlijk lang tegen verzetten, een verhuurder krijgt niet zo makkelijk gelijk, al wordt de situatie daar meestal niet leuker op. Ik weet verder niet hoe de koop- of huursituatie in BE is, dus kan je daarover geen advies geven. Wel denk ik dat het voor je gemoedsrust het beste is om wel te blijven omkijken naar andere woonruimte (misschien andere omgeving, stukje verderop?) ook al hoef je op basis van het contract niet per se weg.
Wat zegt je contract precies? Houdt de verhuurder zich daaraan?
Voor zichzelf gebruiken: hij heeft het verhuurt omdat hij er zelf eigenlijk amper in woonde, hij woont aan zee (officieel adres staat daar).
Sowieso ben ik aan het rondkijken naar andere woonst (maar dat vlot dus niet zo goed, maar dat is blijkbaar de gehele (Belgische?) huurmarkt), k betaal netjes de huur verder en doe verder wat ik moet doen. Ik hoor of zie de huisbaas ook niet (enkel toen ik om herstelling van toilet vroeg en hij uiteindelijk nieuw toilet moest plaatsen omdat lekkage bleef duren en toen hij isolatie zette op de zolder, omdat dat nog niet gebeurd was, maar daa had ik zelfs niet om gevraagd, dus...), dus veel last heeft hij niet van me..

Huurcontract: welk stukje wil je hebben? Doe k anders wel in Pm, maar zoals je zegt, Belgie is anders dan Nederland, dus of jouw adviezen ook opgaan voor Belgie, is dan helaas de vraag.
Alvast bedankt, om serieus met me mee te denken.

Al begon ik het zelf wel in de mot te krijgen dat hij niet meteen een stevige reden heeft om me er uit te willen. Daarom dat ik ben gaan snuffelen op sites die te maken hebben met woonrecht enz, Het is daar dat ik die gekke opmerking zag over "slechte huurder" en me dus begon af te vragen wat huisbazen dan zoals zouden kunnen opgeven als reden.

Hoe dan ook, hoop ik van hier snél weg te kunnen: ik wil niet blijven waar ik niet gewenst ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Desdemone666
De_Bastaard schreef op woensdag 10 november 2021 @ 18:08:
Als hij nu de keuken, badkamer en nog wat ruimtes wil verbouwen, dat hoeft hij toch niet bij de gemeente aan te vragen?

Deze verhuurder houdt zich netjes aan de regels. Je huurt voor een jaar en dan stopt het. Wellicht was het voordat jij erin kwam zijn idee om na een jaar te gaan verbouwen en heeft hij tot de start van de verbouwing de woning aan jou verhuurd.
Vorig jaar vroeg hij me hoelang ik wilde huren. Toen was mijn antwoord, dat ik toch graag voor lange termijn, en dus meerdere jaren, wou huren. Dan had hij toen al niet aan me moeten verhuren, lijkt me... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Lijkt me dat verbouwingen binnen niet bij de gemeente te hoeven worden gemeld.
Toke_gt schreef op woensdag 10 november 2021 @ 18:07:
[...]

... en dat je slechts te maken hebt met een verhuurder die het huis toch liever zelf wil gebruiken, of om andere redenen spijt heeft van het verhuren.
Het huis zelf nodig hebben is in België een goede reden te stoppen in deze situatie, dan had hij dat wel gezegd. Dus het zal wel een andere reden zijn.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Marzman schreef op woensdag 10 november 2021 @ 18:29:

[...]
Het huis zelf nodig hebben is in België een goede reden te stoppen in deze situatie, dan had hij dat wel gezegd. Dus het zal wel een andere reden zijn.
Ben je belg @Marzman ?
Anders misschien de eerste zin eerst eens googlen voordat je het neerzet. 1 google-opdracht leert mij dat er in België wel een meldplicht is.

https://www.vlaanderen.be/een-woning-verbouwen

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desdemone666
Marzman schreef op woensdag 10 november 2021 @ 18:29:

[...]
Vergunning niet nodig, op Vlaanderen.be stond wel dat deze gemeld dienen te worden, Doch, waarom meldde hij het niet toen we op de rechtbank stonden? De rechter vroeg hem de reden naar stopzetting contract en hij had daar toen ook geen antwoord op, hij zei me enkel buiten, nadat ik hem vraag van "Wil je me nu zeggen waarom je niet verlengd aub? dan snap ik wat er gaande is met de hele situatie, nu heb ik er het raden naar..." en toen zei hij twijfelend, dat 'ie wil verbouwen.
Sorry, maar het lijkt me wat raar :-)

Zelf nodig hebben, hij zei me, toen hij aan me verhuurde vorig jaar, dat hij officieel aan zee woont en hij zelfs zelden tot nooit dit pand gebruikte.
Hij vroeg me, bij kennismaking, hoelang ik wou huren. Toen ik zei dat ik voor langere periode, dus enkele jaren liest, wou huren, had hij zich toen maar best bedacht, ipv me hier te laten settelen en me na 9mnd een uitgerpinte email als aangetekend schrijven voor de neus te duwen, dat hij huurcontract niet verlengd.
Er zit een luchtje aan...

Maar goed, indien je me niet kan zeggen, wat men onder 'slechte huurder' verstaat, officieel, ben ik uitgepraat, gezien de hele kwestie met de huisbaas, me serieus dwars zit en ik er enorme stress van heb en krijg.

Niets persoonlijks bedoeld ofzo, ik wil gewoon rechtlijnige reactie/antwoord op de vraag die ik stelde :-)
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
https://www.woninghuur.vlaanderen/duur-van-de-overeenkomst-0

Zo’n overeenkomt van bepaalde tijd is toch in België ook gewoon echt tot die datum of mis ik nu iets? Je hebt geen contract voor onbepaalde tijd dus loopt het op vastgestelde datum af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desdemone666
De_Bastaard schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:04:
https://www.woninghuur.vlaanderen/duur-van-de-overeenkomst-0

Zo’n overeenkomt van bepaalde tijd is toch in België ook gewoon echt tot die datum of mis ik nu iets? Je hebt geen contract voor onbepaalde tijd dus loopt het op vastgestelde datum af?
Yep, inderdaad. Dus je moet tegen die dag en ander pand hebben, of er kunnen gerechterlijke maatregels genomen worden, wat dus die uithuiszetting zal zijn. Dan moet je dus maar zien dat je, tja, whatever, zolag de huisbaas z'n pand maar terug heeft.
Maar dus ja, hij heeft een goeie reden nodig er voor, blijkbaar. 'Einde contract' volstaat blijkbaar (en gelukkig maar) niet :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:02
nee helemaal niet. lees pagina 47 van die pdf met toelichting es ff door. Daar staat toch gewoon dat een overeenkomst van korte duur (<3jaar) opgezegd kan worden per einde overeenkomst zolang dat maar 3 maanden voor aflopen zo is gedaan?

https://www.woninghuur.vl...ijfplaatsen_0.pdf#page=42

edit:
is jouw huurcontract nou voor langer of korter dan 3 jaar afgesloten? dat maakt nogal veel.uit volgense de Vlaamse regels.

[ Voor 19% gewijzigd door Fr33z op 10-11-2021 19:25 ]

• marshallq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Als ik het zo lees ben ik het wel met @Bockelaar en @De_Bastaard eens.

Ik snap dat dit vervelend voor je is maar als ik het zo lees heeft de huisbaas toch niets verkeerds gedaan?

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Backpacker schreef op woensdag 10 november 2021 @ 18:46:
[...]

Ben je belg @Marzman ?
Anders misschien de eerste zin eerst eens googlen voordat je het neerzet. 1 google-opdracht leert mij dat er in België wel een meldplicht is.

https://www.vlaanderen.be/een-woning-verbouwen
Ik woon in België, ik denk dat mijn nationaliteit geen invloed heeft op of ik wel of niet iets moet melden. In België mag je gewoon klussen in je woning hoor. Je mag gewoon schilderen of een nieuwe vloer, keuken of badkamer plaatsen. De gemeente zou het erg druk hebben als ze zich daar allemaal mee moeten bemoeien.

Overigens denk ik dat we wat details missen in dit topic. De vrederechter werkt natuurlijk niet mee tegen een uitzetting zonder wettelijke gronden en bij een huurovereenkomst van minder dan drie jaar hoeft er geen reden gegeven te worden. Dat de huisbaas vraagt aan de ts hoe lang hij nodig heeft kan ook uit coulance zijn. Ik heb zelf gehuurd voor ik mijn huis kocht en mijn buurvrouw was een alleenstaande vrouw met een kindje. Die moest ook van de vrederechter de woning verlaten, de huisbaas heeft toen gewoon een container onder het balkon gereden en alles vanaf het balkon in die container gegooid wat van haar was. Ze was ook nog gewoon thuis met haar kindje toen ze kwamen. De huisbaas vertelde me dat ze niet op tijd betaalde en dat ze dan maar naar het ocmw moest gaan.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De_Bastaard
Het verbaast me overigens dat mensen als TS zich op een IT forum registreren (gisteren) om deze vraag te stellen. Het lijkt me dat er betere plekken zijn voor deze vraag en dat dit forum niet bij uitstek de plaats is daarvoor :?

Heeft belgie geen juridisch loket ?

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Maar wanneer is of wat was de uitspraak van de rechter dan?
Lijkt me dat alles stations al gepasseerd zijn als het voor t gerecht is gekomen en dus dat de uitspraak bindend zal zijn.
Bij uitspraak dat je moet vertrekken dan zal je dat vonnis moeten volgen, bij uitspraak dat je mag blijven kan je eens kijken of de huisbaas niet andere woonruimte kan regelen of een verhuisvergoeding kan betalen om het je makkelijker te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:04
Jawel, de zogenaamde justitiehuizen. En in de sociale huizen zetelt ook een advocaat waar je terecht kan voor eerstelijnshulp.

Ik kan perfect die huisbaas volgen. Die heeft een pand waar familie een zaak heeft. Die familie laat weten dat die binnen een jaartje stopt met zijn zaak. Huisbaas verhuurt bovenste verdiepen tijdelijk, voor dat die het pand sloopt/verbouwt. Qua verkoop is het ook altijd makkelijker als er geen huurder meer inzit. Als het inderdaad een tijdelijk contract was, en dat volgens de juiste termijnen wordt beëindigd, waarom zou je dan wel recht hebben om daar te blijven?

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-09 13:41
Ik snap dat het zeer vervelend is, maar de huurbaas doet niks verkeerd en houd zich aan de regels. Je 'contract' loopt na 1 jaar af.
Pagina: 1