Ontwerp veld installatie zonnepanelen oost/west

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-09 13:51
Ha mede Tweakers,

Ik ben bezig met een ontwerp voor een zonnepaneel installatie in m'n weiland. Vanuit de gemeente zijn er wat regels, max 15 kWp en max 100m2 . Ruimte genoeg om te spelen. Ik wil zelf een installatie neerzetten die die 15 kWp levert. Ik heb geen idee hoeveel stroom ik de komende jaren ga gebruiken, en aangezien er gegraven moet worden doe ik het liever 1 keer goed.

om eigen gebruik te optimaliseren wil ik ook voor een oost/west installatie gaan. Tot zo ver de parameters.

Met sunnydesigner ben ik al een aardig eind op weg met zoeken waar de zon het gunstigst is, komt goed.

Waar ik niet goed uitkom is de vertaling tussen de hoeveelheid panalen op oost en west en de genodigde hoeveelheid omvormercapaciteit (wat weer bepaald wat de maximale opbrengst van de installatie is)

Mensen die hier ervaring mee hebben? Of uberhaubt met zonnepanelen in weilanden?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:22
Ben je beperkt in omvormer vermogen, of in paneel Wp?

In het geval van omvormer: Hang er zoveel op als je aftop verlies wil accepteren ;-)
Je kunt enorm ver gaan dan.

Je aftop verlies gaat veel langzamer omhoog dan je meeropbrengst, vandaar.

[ Voor 18% gewijzigd door Ronald op 10-11-2021 16:04 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
Ronald schreef op woensdag 10 november 2021 @ 15:58:
Ben je beperkt in omvormer vermogen, of in paneel Wp?

In het geval van omvormer: Hang er zoveel op als je aftop verlies wil accepteren ;-)
Je kunt enorm ver gaan dan.
Dit staat er in het beleidsplan: "het vermogen van elk individueel zonnestroomsysteem niet meer dan 15 kWp bedragen;"

Volgens mij is een zonnestroomsysteem de combinatie van panelen en omvormer, dus met een omvormer van max 15 kWp zou ik goed moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:09

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

overhyped schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:13:
[...]

Dit staat er in het beleidsplan: "het vermogen van elk individueel zonnestroomsysteem niet meer dan 15 kWp bedragen;"

Volgens mij is een zonnestroomsysteem de combinatie van panelen en omvormer, dus met een omvormer van max 15 kWp zou ik goed moeten zitten.
Gezien het feit dat ze melden max 15 kWp bedoelen ze het vermogen van de panelen.

Ik zou dit het geval je meer opbrengst wilt meer panelen neerleggen, en een 15 kW omvormer toepassen 8)
De kans dat daar later discussie over komt schat ik niet zo heel hoog in. Mits de oppervlaktemaat niet wordt overschreden natuurlijk. Denk aan een opstelling met zeg 20 kWp vermogen Er gaat dan nooit meer als 15 kW het net op bij nul verbruik.

[ Voor 7% gewijzigd door Gasschuif op 10-11-2021 16:36 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
Gasschuif schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:28:
[...]

Gezien het feit dat ze melden max 15 kWp bedoelen ze het vermogen van de panelen.

Ik zou dit in geval je meer opbrengst wilt meer panelen neerleggen, en een 15 kW omvormer toepassen 8)
De kans dat daar later discussie over komt schat ik niet zo heel hoog in. Mits de oppervlaktemaat niet wordt overschreden natuurlijk.
Dat was ook mijn idee. Een vergunningsaanvraag word ingediend, als onderdeel van een groter landschappelijk inpassingsplan. (verplicht, niet alleen voor de zonnepanelen, ook voor de andere wijzigingen.)

100m2 zonnepanelen is minder dan 5% van het totale terrein, dus ik kan mij zo voorstellen dat als er ergens 15kW staat, het binnen de maten valt, en het landschapsplan het er wel door fietst.