Toon posts:

Temp van hedendaagse CPUs?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Nee :) dit is geen topic over 'hoe warm wordt jouw cpu?'
Maar ik ben hier een paar CPUs aan het bekijken van andere merken dan Intel/AMD.

Ik verschoot me een bult toen ik zag dat bvb de Xscale van Intel (733MHz/915MIPS) ver onder de 1Watt blijft. Terwijl een Duron 800 bvb stukken heter wordt.

Ook CPUs zoals IBM PowerPC (720MIPS@400MHz) en Hitachi SH5 (600MIPS@400MHz) (64bitter by the way) zitten ook rond die 1W.

Waarom zijn onze PC zo'n stroomslurpers? Hebben ze die NAND-gates transistors dan zo gemaakt dat ze volledig kortsluiten als ze schakelen? ;)

Nu kun je denken dat die CPUs erg duur zijn, maar de xscale bvb is ong. 150US$ dus zo duur is dat ook weer niet.

Waarom kunnen ze nog altijd niet die technologie implementeren in onze werkpaardjes?
Laat het dan nog 10W zijn met de 1+ GHz beestjes, dat is een gigantisch verschil met de 60-70W dat sommige AMDs bvb opzuipen.

En 10W is goed te koelen en vele toffer om over te klokken.
;)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:41
Op dinsdag 21 augustus 2001 09:11 schreef DeJean het volgende:

Ik verschoot me een bult toen ik zag dat bvb de Xscale van Intel (733MHz/915MIPS) ver onder de 1Watt blijft. Terwijl een Duron 800 bvb stukken heter wordt.
Hmm.. Ik snap wat je bedoelt, maar je gooit twee dingen door elkaar.. (1W en stukken heter worden???)

Maargoed.. De procs waar jij het over hebt zijn allemaal risc-processoren.. Deze hebben dus veel minder logica nodig om gebouwd te worden, maar door de architectuur zijn ze toch veel sneller.. Minder logica betekend minder transistoren, dus minder vermogen..
Verder weet ik niet presies hoeveel cache er op zo'n processor zit, maar als dit minder is dan van de huidige x86 processoren scheelt dit ook weer aanzienlijk..

Maar inderdaad, het gebruikte vermogen van processoren moet wel omlaag tegenwoordig.. En dat zal ook wel gebeuren door de steeds lager wordende core-spanning, en de nieuwe productietechnieken waarbij ook de sporen steeds kleiner worden!

Overigens moet het wel mogelijk zijn om met risc-processoren x86 programma's en os-en te draaien via een emulatie.. Dit wordt door de transmeta processoren ook gedaan!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm.. Ik snap wat je bedoelt, maar je gooit twee dingen door elkaar.. (1W en stukken heter worden???)
De Xscale is 1W op 733 MHz, terwijl een AMD Duron op 800MHz rond de 40W warmte afgeeft. Dit is toch vele heter?

Mijn vraag is eigenlijk :
Waarom zijn die CPUs zo 'koud' tegenover onze oventjes?

Je gaf al een interessant topic aan: cache dat op 1/1 CPU-klok draait.
Maar zijn er nog zaken dat het zo bloedheet maken?

Verwijderd

Dit heeft inderdaad te maken met de structuur, hoeveel transistoren zitten er op de die ? Het is zelfs op de pc al mogenlijk om je temeratuur al 10c naar beneden te halen met software, is in princiepe een dynamische speedstep, deze is echter moeilijker te implementeren in cisk architectuur vanwege de complexiteit. deze structuur wordt echter gehandhaaft door de ervenis aan 32 bits i386 software, deze moet blijven draaien. Amd daarintegen maakt al sinds jaar en dag gebruik van een risk architectuur, dit is echter in combinatie met een hardware vertaling om i386 instrukties te kunnen gebruiken.

RGZ

MASH