Nieuwe PC build: games crashen - ( incl. 0x887a0006 error)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theRTT
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 27-10 14:21
Hallo lezer,

Sinds een paar weken heb ik een nieuwe PC, die ik zelf gebouwd heb. Ik heb alleen een probleem dat mijn games random crashen (CTD's). De ene keer kan ik een uur of twee uur gamen zonder crash, maar soms gebeurd het al na 10 minuten gamen. Het is echt random.

Apex Legends krijgt de error code:

Engine Error – 0x887A0006 – DXGI_ERROR_DEVICE_HUNG The application’s device failed due to badly formed commands sent by the application. This is a design-time issue that should be investigated and fixed.

In Battlefield 2042:

DirectX function "GetDeviceRemovedReason" failed with DXGI_ERROR_DEVICE_HUNG ("The GPU will not respond to more commands"). GPU: "NVIDIA GeForce RTX 3080", Driver: 49649. This error is usually caused by the graphics driver crashing; try installing the latest drivers.

Star Wars Battlefront II stopt gewoon met werken en sluit af, zonder error code.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X Boxed€ 395,-€ 395,-
1MoederbordenGigabyte X570 AORUS ELITE€ 175,90€ 175,90
1VideokaartenGigabyte AORUS GeForce RTX 3080 Master 10G (rev. 3.0, LHR)€ 1.346,21€ 1.346,21
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 89,-€ 89,-
1WaterkoelingNZXT Kraken X63€ 134,90€ 134,90
1Geheugen internG.Skill Trident Z RGB F4-3600C18D-16GTZRX€ 88,81€ 88,81
1VoedingenCorsair RM850x (2021) Zwart€ 132,75€ 132,75
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 118,88€ 118,88
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.481,45

Extra:
-Corsair Premium kabel, 6+2 pin, PCIe, enkele kabel, type 4 (generatie 4-serie), voor voedingen, met ommanteling, wit (Voor m'n GPU)
-Corsair Commander Pro

Wat ik geprobeerd heb:

Algemeen:
-Drivers zijn up to date.
-Temperaturen zijn goed.
-Windows opnieuw geinstalleerd.
-Origin / EA app opnieuw geinstalleerd.
-Games opnieuw geinstalleerd.
-Games gerepareerd.
-Achtergrond programma's uitgesloten van het veroorzaken van de crashes.
--OCBASE/OCCT stresstest voor een uur laten lopen. Geen problemen.

GPU
-Drivers opnieuw geinstalleerd.
-Drivers verwijderd d.m.v. DDU en weer opnieuw geinstalleerd.
-Registry keys veranderd/toegevoegd
-Performance mode naar hoog gezet.

CPU & Moederbord
-BIOS is up to date
-Chipset drivers zijn up to date

RAM
-Windows Memory Diagnostic gedraaid zonder problemen.
-Ram 1 & 3 eruit gehaald, vanwege QVL. Geen verandering.
-Memtest86 gedraaid: Geen problemen gevonden.

SSD
-Drivers up to date
-Health is goed

Nog wat belangrijks over de RAM:
Na wat onderzoek gedaan te hebben, kwam ik er achter dat het misschien aan mijn RAM kon liggen. De vorige RAM, stond namelijk niet op de QVL list van het moederbord, maar wel het moederbord stond dan wel weer op de QVL list van de RAM. Ik had 2x16GB.

Uiteindelijk heb ik nieuwe RAM aangeschaft (de RAM vermeld in mijn PC). Deze RAM wordt verkocht in setjes van 2x8. Ik heb weer 32GB RAM geinstalleerd, dus ik heb nu 2x 2x8 in plaats van 2x16. Dit deed het goed voor 15 uur Apex Legends, daarna kreeg ik de crashes weer.

Nu zag ik dat m'n moederbord alleen maar getest is met een setje van mijn huidige ram, dus 2x8. Dit wil ik nog proberen en ga ik zo snel mogelijk doen. Ik ben dus van plan de ram uit slot 1 en slot 3 te halen, om te testen of ik dan nog crashes ervaar. Dit omdat het wel QVL getest is in tegenstelling tot wat ik nu gebruik.

Als iemand een idee heeft, dan zou ik het zeer waarderen als je me wilt helpen!

Met vriendelijke groet,

theRTT

[ Voor 98% gewijzigd door theRTT op 15-11-2021 15:15 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chemist13
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-10 18:57
En hoe ziet je systeem er, afgezien van RAM, verder uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theRTT
chemist13 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 15:39:
En hoe ziet je systeem er, afgezien van RAM, verder uit?
Mijn excuses, ik had wat aangepast, maar blijkbaar heb ik dat verwijderd. Ik zal het weer toevoegen!

Edit:
Ik heb het toegevoegd!

[ Voor 6% gewijzigd door theRTT op 10-11-2021 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knightofn1
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-07 09:32

knightofn1

Don't say that word

Open de nVidia control panel. Klik op Help in de rechter bovenhoek. Zet de debug modus aan.
Dat zou de DXGI_ERROR_DEVICE_HUNG error moeten oplossen.

als ik tenminste de oplossingen op het internet mag geloven.

Then, when you have found the shrubbery, you must cut down the mightiest tree in the forest... with... a herring!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bintzak
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:18
Heb je al geprobeerd XMP uit te zetten? Zet het geheugen even op 3200MHZ. Mocht dat goed gaan kan je altijd proberen het geheugen handmatig op 3600 MHZ zetten.

• theRTT
Bintzak schreef op woensdag 10 november 2021 @ 23:02:
Heb je al geprobeerd XMP uit te zetten? Zet het geheugen even op 3200MHZ. Mocht dat goed gaan kan je altijd proberen het geheugen handmatig op 3600 MHZ zetten.
Dankjewel voor je antwoord! Maar zoals ik zei, ik heb niets overclocked. En XMP staat ook daadwerkelijk uit. Maar thanks anyway!

• theRTT
knightofn1 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:38:
Open de nVidia control panel. Klik op Help in de rechter bovenhoek. Zet de debug modus aan.
Dat zou de DXGI_ERROR_DEVICE_HUNG error moeten oplossen.

als ik tenminste de oplossingen op het internet mag geloven.
Hey, thanks voor je antwoord!

Is dat niet hetzelfde als het underclocken van je GPU? Zo ja, zie ik niet waarom je uberhaupt een third party GPU zou kopen als het toch underclocked moet worden. Ik wacht nog even hier mee. Want underclocken zou geen optie moeten zijn. Maar bedankt voor je antwoord!

• theRTT
Update:
Ik heb gisteren OCBASE/OCCT voor een uur laten lopen. De stresstest ging prima en hij gaf geen problemen aan.

[ Voor 7% gewijzigd door theRTT op 11-11-2021 09:40 ]

• Bintzak
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:18
theRTT schreef op donderdag 11 november 2021 @ 09:17:
[...]

Dankjewel voor je antwoord! Maar zoals ik zei, ik heb niets overclocked. En XMP staat ook daadwerkelijk uit. Maar thanks anyway!
Oke, zag in lijst staan dat het 3600MHZ geheugen is, als dat in de bios daadwerkelijk de snelheid is dan is het overclock omdat de CPU die jij heb 3200 ondersteund alles daar boven is geluk hebben dat het werkt. je kan dat geheugen gewoon op 3200 zetten zonder problemen. Heeft in ieder geval mijn crashes verholpen (Ryzen 7 3700X).

[ Voor 5% gewijzigd door Bintzak op 11-11-2021 09:38 ]

• theRTT
Bintzak schreef op donderdag 11 november 2021 @ 09:36:
[...]

Oke, zag in lijst staan dat het 3600MHZ geheugen is, als dat in de bios daadwerkelijk de snelheid is dan is het overclock omdat de CPU die jij heb 3200 ondersteund alles daar boven is geluk hebben dat het werkt. je kan dat geheugen gewoon op 3200 zetten zonder problemen. Heeft in ieder geval mijn crashes verholpen (Ryzen 7 3700X).
Ja klopt, maar RAM draaid nooit standaard op de geadverteerde Mhz dat kop de doos staat. Ik kan je verzekeren dat XMP uit staat (; Ik zal voor de zekerheid even kijken op hoeveel Mhz m'n RAM draaid op dit moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-10 18:59
Ben benieuwd of hier iets uit komt. Had veelal dezelfde build met dezelfde problemen. Niet op een normale manier kunnen oplossen destijds.

M3P 24'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theRTT
Vissa66 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:34:
Ben benieuwd of hier iets uit komt. Had veelal dezelfde build met dezelfde problemen. Niet op een normale manier kunnen oplossen destijds.
Had jij echt exact dezelfde build? En ook precies dezelfde problemen als, games crashen naar desktop en toevallig ook de 0x887a0006 error code? Wat heb je toen gedaan, een nieuwe pc gekocht of alleen een onderdeel vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-10 18:59
Vorig jaar rond deze tijd sprong ik op de AMD hype train na meer dan 20 jaar geen AMD gehad te hebben. 5900x/x570/3080/32gig 3600mhz.

Exact dezelfde problemen. Veel crashes naar de desktop in bepaalde games. Ook blauwe schermen tijdens het gamen, ik werd er gek van.

Alles geprobeerd kwa instellingen, bios update, drivers, verse Windows etc. Niks hielp.

Ram gewisseld naar een QVL setje (Gskill Trident Neo), geen verbetering. B550 moederbord geprobeerd, ook niet. 3080 omgewisseld voor een andere variant, ook niet.

Enige wat ik niet kon proberen toen was de CPU, aangezien die erg schaars waren. Ik was er klaar mee, AMD eruit, Intel terug erin. Sindsdien geen problemen meer. :+

M3P 24'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theRTT
Vissa66 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:15:
Vorig jaar rond deze tijd sprong ik op de AMD hype train na meer dan 20 jaar geen AMD gehad te hebben. 5900x/x570/3080/32gig 3600mhz.

Exact dezelfde problemen. Veel crashes naar de desktop in bepaalde games. Ook blauwe schermen tijdens het gamen, ik werd er gek van.

Alles geprobeerd kwa instellingen, bios update, drivers, verse Windows etc. Niks hielp.

Ram gewisseld naar een QVL setje (Gskill Trident Neo), geen verbetering. B550 moederbord geprobeerd, ook niet. 3080 omgewisseld voor een andere variant, ook niet.

Enige wat ik niet kon proberen toen was de CPU, aangezien die erg schaars waren. Ik was er klaar mee, AMD eruit, Intel terug erin. Sindsdien geen problemen meer. :+
Gelukkig heb ik nog geen bluescreens. Gisteren bijvoorbeeld heb ik ook weer twee uur gegamed zonder problemen. Zo vaag dit. De OCCT test een uur gerund, geen problemen. Het is zo ontzettend vaag. Jij had wel een betere processor dan ik. Hopelijk kan ik dit oplossen, maarja, eerst maar er achter komen wat het probleem echt is.

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-10 15:40

ötzi

eclecticus

Launch je alle games vanuit de origin of EA desktop launcher? Heb je dit ook met andere launchers? Probeer in ieder geval eens je launcher als administrator op te starten, nog steeds crashes?

• theRTT
ötzi schreef op donderdag 11 november 2021 @ 14:03:
Launch je alle games vanuit de origin of EA desktop launcher? Heb je dit ook met andere launchers? Probeer in ieder geval eens je launcher als administrator op te starten, nog steeds crashes?
Ik heb Origin en de EA app geprobeerd, allebei in administrator mode. Geen fix helaas. Het lijkt tot nu toe alleen vanuit die launchers te komen. Maar ik heb het nog niet genoeg getest met bijvoorbeeld battle.net.

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-10 13:12
Hoe heb je je videokaart voorzien van prik?

Wel van 2 APARTE voedingkabels en niet een 1 voeding kabel met 2 aansluitingen?
Dan wil ook nog wel eens issues geven.

Samsung Magician nog geinstalleerd en OverProvisioning ingeregeld?
Samsung NVME driver gebruikt voor je SSD?

En heb je het issue alleen met spellen via Origin / EA?
Heb je ook getest met andere games? Want alle issues lijken vrijwel alleen bij EA Origin games te zijn.

Des noods een gratis spel van Steam ofzo testen?

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• theRTT
Wylana schreef op donderdag 11 november 2021 @ 16:11:
Hoe heb je je videokaart voorzien van prik?

Wel van 2 APARTE voedingkabels en niet een 1 voeding kabel met 2 aansluitingen?
Dan wil ook nog wel eens issues geven.

Samsung Magician nog geinstalleerd en OverProvisioning ingeregeld?
Samsung NVME driver gebruikt voor je SSD?

En heb je het issue alleen met spellen via Origin / EA?
Heb je ook getest met andere games? Want alle issues lijken vrijwel alleen bij EA Origin games te zijn.

Des noods een gratis spel van Steam ofzo testen?
Wat bedoel je met is m'n videokaart een prik voorzien?

Ik heb drie aparte custom witte voedingskabels van Corsair in mijn GPU zitten. Die zijn compatible met mijn PSU.

Samsung Magician had ik geïnstalleerd ja.

Overwacht heb ik het probleem nog niet gehad. Maar dat heb ik nog niet zo veel gespeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theRTT
Kleine update:

Ik heb nog niet m'n RAM getest met maar twee sticks, maar ik heb gisteren iets van drie uur gegamed zonder crash. Dit maakt het zo enorm vaag.

Is er een tool waarmee ik m'n systeem echt kan testen waaruit naar voren kan komen dat mijn systeem niet stabiel is en wat het probleem kan zijn?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpEnellis
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:24
Probeer eens https://www.memtest86.com/ Dit gaat problemen met je RAM zeker naar boven halen. Ook als er maar een aantal adressen corrupt zijn oid.

Om de CPU te testen kan je https://www.guru3d.com/files-details/prime95-download.html Prime 95 gebruiken.

[ Voor 27% gewijzigd door SpEnellis op 12-11-2021 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theRTT
SpEnellis schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 08:44:
Probeer eens https://www.memtest86.com/ Dit gaat problemen met je RAM zeker naar boven halen. Ook als er maar een aantal adressen corrupt zijn oid.

Om de CPU te testen kan je https://www.guru3d.com/files-details/prime95-download.html Prime 95 gebruiken.
Thanks, ga ik zeker doen! Voor hoelang moet ik die tests laten runnen? Ik heb prime95 voor een halfuurtje laten draaien zonder problemen, maar ik neem aan dat dit wel langer moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:26

jgj82

Ja, maar = nee

theRTT schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 14:06:
[...]

Thanks, ga ik zeker doen! Voor hoelang moet ik die tests laten runnen? Ik heb prime95 voor een halfuurtje laten draaien zonder problemen, maar ik neem aan dat dit wel langer moet.
Begin maar eens met een nachtje memtest. Een paar passes heb je wel nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:27
voor geheugen zou ik eerder gaan voor hci memtest pro: die is betalend, maar geeft (in elk geval bij mij de voorbij 10 jaar), veel sneller problemen aan.
tweede stappen die ik zou doen is prime/occt gedurende een halve dag
dan als derde furmark?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ffha
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:53
Intermittent errors, altijd leuk. Dat je systeem 48 uur lang stresstesten probleemloos overleeft, maar 30 minuten daarna crashed wanneer je 't kladblok opent.

Kan je GPU-Z draaien en verifiëren dat je GPU bus interface op de volle 16 lanes z'n ding doet?
In het geval van een slechte verbinding, kan die terugschakelen naar minder of zelfs je systeem compleet resetten (GPU hotplug vinden de meesten PCs niet zo leuk).
Klinkt wellicht raar, maar ik heb al meerdere keren meegemaakt dat zulke grote bakbeesten dermate scheef gingen hangen, dat de PCIe verbinding af en toe onderbroken werd.

Heb je Corsair iCue geïnstalleerd staan? Die staat erom bekend erg brak te zijn en kan ook zeker de stabiliteit van je systeem beïnvloeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Druk je ram in bankje 2en4 vanaf CPU en zet EOCP aan in je BIOS (Extended Over Clock Profiles) is Gigabyte's versie van XMP. Stock draait je ram op 2133 of 2400 met X570 bordje. Je koopt niet voor niets snel geheugen natuurlijk.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markozv
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-08 15:39
Reset je bios eens naar default settings

Tevens is jouw error code wel een veel voorkomend probleem bij Origen / EA games als ik de code google.
Zie dat deze code zowel bij nieuwe als oudere hardware voordoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theRTT
jgj82 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 15:04:
[...]

Begin maar eens met een nachtje memtest. Een paar passes heb je wel nodig.
manzonderdas schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 15:11:
voor geheugen zou ik eerder gaan voor hci memtest pro: die is betalend, maar geeft (in elk geval bij mij de voorbij 10 jaar), veel sneller problemen aan.
tweede stappen die ik zou doen is prime/occt gedurende een halve dag
dan als derde furmark?
Bedankt, ik zal het proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theRTT
ffha schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 15:25:
Intermittent errors, altijd leuk. Dat je systeem 48 uur lang stresstesten probleemloos overleeft, maar 30 minuten daarna crashed wanneer je 't kladblok opent.

Kan je GPU-Z draaien en verifiëren dat je GPU bus interface op de volle 16 lanes z'n ding doet?
In het geval van een slechte verbinding, kan die terugschakelen naar minder of zelfs je systeem compleet resetten (GPU hotplug vinden de meesten PCs niet zo leuk).
Klinkt wellicht raar, maar ik heb al meerdere keren meegemaakt dat zulke grote bakbeesten dermate scheef gingen hangen, dat de PCIe verbinding af en toe onderbroken werd.

Heb je Corsair iCue geïnstalleerd staan? Die staat erom bekend erg brak te zijn en kan ook zeker de stabiliteit van je systeem beïnvloeden.
Ik zal hier ook naar kijken wanneer ik tijd heb! Voor mijn idee zit hij er wel gewoon goed in, tevens heb ik ook een gpu standaard onder mijn gpu staan, waardoor ik helemaal geen card sag heb.

iCue heb ik geinstalleerd ja! Maar mijn crashes kwamen al voordat ik die software had geinstalleerd, dus ik ga er niet van uit dat het daar nog aan ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theRTT
Markozv schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 15:33:
Reset je bios eens naar default settings

Tevens is jouw error code wel een veel voorkomend probleem bij Origen / EA games als ik de code google.
Zie dat deze code zowel bij nieuwe als oudere hardware voordoet.
Mijn bios staat al op default settings, dus resetten kan ik proberen maar denk niet dat het veel zin gaat hebben. Thanks anyway!

Ja precies die error code komt vooral veel bij Apex Legends voor. We gaan ook zien hoe Battlefield 2042 het gaat doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theRTT
Update:

Battlefield 2042 is al meteen gecrasht met een DirectX error. Volgens mij is het deze error:

DirectX function "FindClosestMatchingMode" failed with DXGI_ERROR_DEVICE_REMOVED ("The video card has been physically removed from the system, or a drive upgrade for the video card has occured.")

Ik zeg volgens mij, omdat ik de error code maar heel even te zien krijg.

Op dit moment heb ik slot 1 en 3 van mijn RAM er uit gehaald. Laten we kijken of dat dus helpt. Nu dus volledig volgens de QVL list van mijn moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theRTT
@ffha Hoe check ik hoeveel pci lanes ik gebruik? Ik heb GPU-Z geinstalleerd, alleen waar moet ik kijken en wat moet ik zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-10 14:21
theRTT schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 19:28:
@ffha Hoe check ik hoeveel pci lanes ik gebruik? Ik heb GPU-Z geinstalleerd, alleen waar moet ik kijken en wat moet ik zien?
In GPU-Z op het eerste scherm in het veld "Bus interface" (naast ROPS, onder subvendor). Daar staat dan welke PCI-Express versie, x hoeveel (x16 bijv.)

Kan ook met met CPU-Z onder "mainboard", daar staat onder het 3e kopje "Graphic interface". Daar zie je de link width en de max. supported:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/72AEKyr6Ck0XEVK9eFd9ROyf4d8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/APWF834ckuGZRl5KBfsRDgfo.png?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door GromuhlDjun op 12-11-2021 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theRTT
GromuhlDjun schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 23:17:
[...]

In GPU-Z op het eerste scherm in het veld "Bus interface" (naast ROPS, onder subvendor). Daar staat dan welke PCI-Express versie, x hoeveel (x16 bijv.)

Kan ook met met CPU-Z onder "mainboard", daar staat onder het 3e kopje "Graphic interface". Daar zie je de link width en de max. supported:

[Afbeelding]
Volgens mij staat dat goed:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cWPmHrfpQTLgCrekznUYzWdYwis=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/qFbjGHvNhR3cUcc8HVxrsHdE.gif?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theRTT
Update:
Nieuwe error nu ik Battlefield 2042 speel:

DirectX function "GetDeviceRemovedReason" failed with DXGI_ERROR_DEVICE_HUNG ("The GPU will not respond to more commands"). GPU: "NVIDIA GeForce RTX 3080", Driver: 49649. This error is usually caused by the graphics driver crashing; try installing the latest drivers.

Ligt dit dan aan mijn videokaart, of wordt die niet goed aangestuurd? Ik weet het zo langzamerhand niet meer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theRTT
Ik heb ook Memtest86 gedraaid, geen problemen gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
Klinkt mij in de oren als een driver issue. Je hebt niet toevallig software van gigabyte draaien in de achtergrond? Misschien een schot in het donker, maar ik heb daar zelf hele slechte ervaringen mee (crashes, BSOD's etc) die stopten vanaf het moment dat ik de Gigabyte software van mijn pc verbande.

En heb je de standaardkabels van je voeding al eens geprobeerd? Ik weet dat de premium kabels zouden moeten werken, maar het is het proberen waard.

Zou ook nog de game(s) zelf kunnen zijn....zeker als met allerlei andere stresstesten er niks aan de hand lijkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theRTT
GromuhlDjun schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 00:26:
Klinkt mij in de oren als een driver issue. Je hebt niet toevallig software van gigabyte draaien in de achtergrond? Misschien een schot in het donker, maar ik heb daar zelf hele slechte ervaringen mee (crashes, BSOD's etc) die stopten vanaf het moment dat ik de Gigabyte software van mijn pc verbande.

En heb je de standaardkabels van je voeding al eens geprobeerd? Ik weet dat de premium kabels zouden moeten werken, maar het is het proberen waard.

Zou ook nog de game(s) zelf kunnen zijn....zeker als met allerlei andere stresstesten er niks aan de hand lijkt..
De settings in GPU-Z zien er goed uit volgens jou?

Ik heb inderdaad software van Gigabyte geïnstalleerd. Het staat alleen niet aan. Ik zal het eens uninstallen om te kijken wat er gebeurd.

Standaard kabels zou ik ook nog kunnen proberen inderdaad. Maar volgens mij had ik dit probleem ook met die, ik weet het alleen niet zeker meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theRTT
Vraagje, kan dit toevallig ook te maken hebben met de Realtek Audio drivers op de een of andere manier? Heb dat toevallig ook online gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
Zie aan je GPU-Z niets vreemds.

Realtek heb ik de laatste jaren geen ervaring meer mee, ik ben zo'n elitaire snob die zijn boel op een externe DAC heeft aangesloten. Onboard staat uitgeschakeld in mijn bios.
Dat gezegd hebbende, het kan, maar gezien je foutmeldingen zou ik het niet bij de audiodrivers zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpEnellis
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:24
Als Memtest en Prime95 geen fouten geven, dan begint het inderdaad op een software probleem te lijken. Is het mogelijk om Windows helemaal opnieuw te installeren? Dan met een minimum aan drivers en software kijken wat er gebeurt. Ik heb in een grijs verleden ongeregelmatige blue screens of death gehad. Deze waren opgelost toen ik overstapte van wifi naar lan. De driver van het wifi stickie was dus brak, maar kom daar maar eens achter... Succes 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
@theRTT Probeer eens in je nVidia panel de optie shader cache van driver default naar 10GB zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ffha
Klik op het vraagteken rechts van de Bus Interface box in GPU-Z. Er opent een nieuwe window, waar je op "Start Render Test" kan drukken.
Zodra de reder test aanstaat, moet de text in de Bus Interface veranderen naar "PCIe x16 4.0 @ x16 4.0" (of in ieder geval niet eindigen op 1.1).
Blijft ie hangen op "PCIe x16 4.0 @ x16 1.1", dan heb je een probleem. Kan een powersaving feature zijn die blijft hangen, brakke drivers, of 't is een hardware issue.

Ik zou ook een oudere driver proberen. 496.13 of misschien zelfs 472.12.

GromuhlDjun's suggestie om de standaard kabels te gebruiken, is ook wel het proberen waard. Het gebeurt niet vaak, maar een brakke kabel/connector kan tot een te laag voltage bij de kaart lijden.

Als je een goede, betrouwbare vriend hebt, kan je eventueel vragen om een dagje of 2 van GPU te ruilen. Als jij nog errors krijgt, ligt het aan je mobo/software setup. Krijgt je vriend errors, dan heb je een slechte GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theRTT
Ik kwam er achter dat wanneer mijn game crasht, de gpu core usage opeens helemaal naar 100% stijgt. Waar kan dit aan liggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_G-y5_kOGytvnm_RMidXHm6yAM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6HoCLwkdscgHcHMvI5pCsm7r.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theRTT
ffha schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 16:20:
Klik op het vraagteken rechts van de Bus Interface box in GPU-Z. Er opent een nieuwe window, waar je op "Start Render Test" kan drukken.
Zodra de reder test aanstaat, moet de text in de Bus Interface veranderen naar "PCIe x16 4.0 @ x16 4.0" (of in ieder geval niet eindigen op 1.1).
Blijft ie hangen op "PCIe x16 4.0 @ x16 1.1", dan heb je een probleem. Kan een powersaving feature zijn die blijft hangen, brakke drivers, of 't is een hardware issue.

Ik zou ook een oudere driver proberen. 496.13 of misschien zelfs 472.12.

GromuhlDjun's suggestie om de standaard kabels te gebruiken, is ook wel het proberen waard. Het gebeurt niet vaak, maar een brakke kabel/connector kan tot een te laag voltage bij de kaart lijden.

Als je een goede, betrouwbare vriend hebt, kan je eventueel vragen om een dagje of 2 van GPU te ruilen. Als jij nog errors krijgt, ligt het aan je mobo/software setup. Krijgt je vriend errors, dan heb je een slechte GPU.
Oke, de text eindigt niet op 1.1. Maar op 4.0 (;

Ik kan inderdaag nog een oudere driver proberen. Standaard kabels is misschien ook nog een optie ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theRTT
bierschuit schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 16:05:
@theRTT Probeer eens in je nVidia panel de optie shader cache van driver default naar 10GB zetten.
Dit heb ik ook geprobeerd, helaas niet gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theRTT
Prime95 heb ik ook een aantal uur laten draaien, tot en met de 30k test. Geen problemen gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ffha
Draai je ook NZXT CAM? Die is ook brak.
Van alle hardware vendor applicaties, is eigenlijk alleen MSI Afterburner betrouwbaar.
offtopic:
Kreeg een keer een grote lading aan bug reports van een game waar ik aan werkte. Bleek dat een of andere pauper Asus gaming app zichzelf injecteerde en de game liet crashen :‎)‎)‎)

Misschien dat een kleine downclock helpt met het diagnosticeren. In Afterburner (of iets soortgelijks) de power limit van je GPU naar 90% zetten en de core clock -100MHz. Als je dan kan gamen zonder crashen, betekent het waarschijnlijk dat je een brakke GPU hebt die toevallig net op 't randje het testen in de fabriek overleeft heeft.

Zou alsnog de GPU ruil proberen overigens. Worst kaas scenario een goedkope (relatief, gezien de huidige situatie) GPU op V&A kopen en na 't testen weer doorjassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theRTT
ffha schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:53:
Draai je ook NZXT CAM? Die is ook brak.
Van alle hardware vendor applicaties, is eigenlijk alleen MSI Afterburner betrouwbaar.
offtopic:
Kreeg een keer een grote lading aan bug reports van een game waar ik aan werkte. Bleek dat een of andere pauper Asus gaming app zichzelf injecteerde en de game liet crashen :‎)‎)‎)

Misschien dat een kleine downclock helpt met het diagnosticeren. In Afterburner (of iets soortgelijks) de power limit van je GPU naar 90% zetten en de core clock -100MHz. Als je dan kan gamen zonder crashen, betekent het waarschijnlijk dat je een brakke GPU hebt die toevallig net op 't randje het testen in de fabriek overleeft heeft.

Zou alsnog de GPU ruil proberen overigens. Worst kaas scenario een goedkope (relatief, gezien de huidige situatie) GPU op V&A kopen en na 't testen weer doorjassen.
Ik heb NZXT CAM niet geinstalleerd na de laatste windows installatie. De meeste programma's die ik gebruik, heb ik uitgesloten van de crashes. Aangezien ik de crashes ook ervaar zonder de software programma's geinstalleerd.

Ik zal vanavond een downlclock proberen! Ik heb MSI afterburner al geinstalleerd dus ik zal het daar mee doen! Als dat helpt zal ik m'n gpu terugsturen, want zoveel geld betalen en dan niet krijgen waarvoor je betaald, is geen optie natuurlijk.

Aankomende vrijdag ga ik mijn PC laten checken door iemand die er echt super veel verstand van heeft. Hij gaat alles checken, hardware ruilen vanuit zijn eigen PC en scripts uitlezen etc. Die moet er wel achter komen wat het probleem kan zijn! Ik ben benieuwd!

Is het trouwens niet een idee om de voltage ietsje op te schroeven? Ik lees online dat dat misschien ook nog kan helpen. Of is dat niet veilig?

[ Voor 4% gewijzigd door theRTT op 15-11-2021 15:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ffha
Nvidia GPUs sinds de Pascal serie hebben het aanpassen van het voltage aan banden gelegd, maar het verlagen van de power limit en clocks zal (in de context van troubleshooting) hetzelfde effect hebben; erachter komen of je GPU niet voldoet aan de bin voor een RTX 3080.
In dat geval is terugsturen inderdaad de moeite waard. Het risico is wel dat ie dan richting de fabriek gaat en dat je een maand of 2 zonder GPU zit, maar goed... Wil niet te ver op de zaken vooruit lopen.

Zal nu wel een kwestie zijn van wachten op wat je compagnon komende vrijdag vindt. Succes in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theRTT
ffha schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:24:
Nvidia GPUs sinds de Pascal serie hebben het aanpassen van het voltage aan banden gelegd, maar het verlagen van de power limit en clocks zal (in de context van troubleshooting) hetzelfde effect hebben; erachter komen of je GPU niet voldoet aan de bin voor een RTX 3080.
In dat geval is terugsturen inderdaad de moeite waard. Het risico is wel dat ie dan richting de fabriek gaat en dat je een maand of 2 zonder GPU zit, maar goed... Wil niet te ver op de zaken vooruit lopen.

Zal nu wel een kwestie zijn van wachten op wat je compagnon komende vrijdag vindt. Succes in ieder geval!
Ik heb dus mijn GPU underclocked zoals je zei, en tot nu toe geen crash ervaren. Dus de kans is dan inderdaad groot dat het aan de GPU ligt?

Toch vond ik iets enorm raar. Op tweakers, staat dat mijn gpu stock 1905 mhz heeft. Ik heb via MSI Afterburner de core clock verminderd met 100mzh. Ik run nu op 1950mhz.. Andere programma's zoals GPU-Z geven ook dezelfde cijfers aan. Kloppen die cijfers uberhaupt of is mijn kaart overclocked uit de doos gekomen? Dit vind ik enorm vaag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ffha
Nvidia boost zorgt voor verschillende clocks per kaart. En dan bedoel ik niet per product reeks, maar echt de individuele kaart in jouw handen.
Gigabyte en andere board partners spelen het safe door te adverteren met van alles tussen 1.8 en 1.9GHz, maar veruit de meeste kaarten gaan idd richting de 2GHz (+- 50MHz).

Het kan best zijn dat Nvidia boost bij jouw exemplaar iets te ijverig is en 'm hoger probeert te clocken dan wat stabiel is.
Als ie op 1950MHz goed draait, dan zou ik de kaart overigens gewoon houden, want dat is een prima boost clock die nog binnen het gemiddelde valt. Je kan eventueel ook -50MHz proberen, dan zit je netjes op 2GHz, maar in de praktijk zal je het verschil van 50MHz niet merken.

In een race naar de top komen steeds meer fabrikanten met oplossingen die hun kaart bij wijze van spreken fabrieks af aan 'overclocken', en dat gaat weleens mis. Ben eerlijk gezegd ook geen fan van die technologie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theRTT
ffha schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 15:43:
Nvidia boost zorgt voor verschillende clocks per kaart. En dan bedoel ik niet per product reeks, maar echt de individuele kaart in jouw handen.
Gigabyte en andere board partners spelen het safe door te adverteren met van alles tussen 1.8 en 1.9GHz, maar veruit de meeste kaarten gaan idd richting de 2GHz (+- 50MHz).

Het kan best zijn dat Nvidia boost bij jouw exemplaar iets te ijverig is en 'm hoger probeert te clocken dan wat stabiel is.
Als ie op 1950MHz goed draait, dan zou ik de kaart overigens gewoon houden, want dat is een prima boost clock die nog binnen het gemiddelde valt. Je kan eventueel ook -50MHz proberen, dan zit je netjes op 2GHz, maar in de praktijk zal je het verschil van 50MHz niet merken.

In een race naar de top komen steeds meer fabrikanten met oplossingen die hun kaart bij wijze van spreken fabrieks af aan 'overclocken', en dat gaat weleens mis. Ben eerlijk gezegd ook geen fan van die technologie.
Oke, dus standaard out of the box komt mijn kaart met ongeveer 2050 mhz. Maar als ik moet downclocken lijkt mij dat dan toch dat de kaart niet goed is? Of snap ik het gewoon niet ;) Want waarom zou je iets moeten downgraden als je er wel voor betaald hebt? Waarschijnlijk snap ik het inderdaad gewoon niet haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ffha
Het is wel kwalijk dat je kaart out of the box niet correct functioneert.
Maar is het echt een slechte GPU? In mijn ogen niet.
Qua hardware is ie prima, het is gewoon een setje ongelukkig afgestelde parameters van Nvidia boost die je problemen geeft.

Je zou 'm kunnen retourneren. Moet je wel je een beetje simpele sjonnie spelen en alleen melden dat de kaart onder zware belasting crashed. Niks zeggen over de kloksnelheid en dergelijke, want effectief zit je alsnog ruim boven de door Gigabyte geadverteerde kloksnelheid.

Als je 't mij vraagt, zou ik de kaart persoonlijk houden, mits ie op 1950/2000MHz dus echt stabiel is.
-50MHz haalt ie waarschijnlijk wel, en alhoewel ik me kan voorstellen dat 't niet goed voelt dat je 50MHz moet "inleveren" op je gloednieuwe kaart, zal je dat qua fps absoluut niet merken. En nogmaals 1950/2000MHz is eigenlijk standaard voor de RTX 3080, daar draaien vrijwel alle modellen op.

[ Voor 5% gewijzigd door ffha op 17-11-2021 13:54 ]

• theRTT
ffha schreef op woensdag 17 november 2021 @ 13:53:
Het is wel kwalijk dat je kaart out of the box niet correct functioneert.
Maar is het echt een slechte GPU? In mijn ogen niet.
Qua hardware is ie prima, het is gewoon een setje ongelukkig afgestelde parameters van Nvidia boost die je problemen geeft.

Je zou 'm kunnen retourneren. Moet je wel je een beetje simpele sjonnie spelen en alleen melden dat de kaart onder zware belasting crashed. Niks zeggen over de kloksnelheid en dergelijke, want effectief zit je alsnog ruim boven de door Gigabyte geadverteerde kloksnelheid.

Als je 't mij vraagt, zou ik de kaart persoonlijk houden, mits ie op 1950/2000MHz dus echt stabiel is.
-50MHz haalt ie waarschijnlijk wel, en alhoewel ik me kan voorstellen dat 't niet goed voelt dat je 50MHz moet "inleveren" op je gloednieuwe kaart, zal je dat qua fps absoluut niet merken. En nogmaals 1950/2000MHz is eigenlijk standaard voor de RTX 3080, daar draaien vrijwel alle modellen op.
All right! Thanks voor je antwoord! Ik speel nu momenteel met een downclock van -45mhz. Nog geen crashes ervaren.

Ik vroeg me af, is er ook een andere manier waarop ik meer mhz kan krijgen zonder m'n gpu te laten crashen? Bijvoorbeeld meer voltage/power er in te stoppen? Of gaat dat alleen voor meer problemen zorgen?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-08 20:38
Ik had je een hoop tijd kunnen besparen als ik wat eerder was maar deze error heeft inderdaad met je GPU clockspeeds te maken. Die MHZ boosts zeggen ook allemaal niet zoveel want de boost is afhankelijk van de temperatuur en dus de rest van je case. Het belangrijkste is om naar de avg boost clock te kijken.

Je zou ook nog een custom fan profiel kunnen zetten in afterburner en de powerslider op 110% zetten. Kijken of hij dan wel blijft draaien op stock. De meeste 3080's halen geen 2000mhz op 99% usage. Het is namelijk een max boost clock, geen steady avg boost clock.

Je hebt wel de volle mep betaalt dus ik zou zeker kijken of je hem kunt retourneren. Zit je natuurlijk niet op te wachten maar dit zou simpelweg niet moeten kunnen. 50mhz lijkt niet zoveel maar dat scheelt je wel degelijk een aantal fps is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theRTT
biggydeen2 schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:09:
Ik had je een hoop tijd kunnen besparen als ik wat eerder was maar deze error heeft inderdaad met je GPU clockspeeds te maken. Die MHZ boosts zeggen ook allemaal niet zoveel want de boost is afhankelijk van de temperatuur en dus de rest van je case. Het belangrijkste is om naar de avg boost clock te kijken.

Je zou ook nog een custom fan profiel kunnen zetten in afterburner en de powerslider op 110% zetten. Kijken of hij dan wel blijft draaien op stock. De meeste 3080's halen geen 2000mhz op 99% usage. Het is namelijk een max boost clock, geen steady avg boost clock.

Je hebt wel de volle mep betaalt dus ik zou zeker kijken of je hem kunt retourneren. Zit je natuurlijk niet op te wachten maar dit zou simpelweg niet moeten kunnen. 50mhz lijkt niet zoveel maar dat scheelt je wel degelijk een aantal fps is mijn ervaring.
Bedankt voor je antwoord! Ik draai nu m'n GPU op -45mhz en hij tikt in sommige games nog de 2010mhz aan. Is dat nog steeds niet goed of wel? Ik heb ook maar zo veel verstand hiervan haha

Het "leuke" is, is dat een vriend van mij precies dezelfde GPU heeft gehaald, en dezelfde error krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ffha
Dat is dikke prima. Ding gewoon lekker houden.
Er is natuurlijk ook een risico dat je echt een slecht exemplaar krijgt wanneer je 'm retourneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theRTT
ffha schreef op maandag 22 november 2021 @ 16:11:
Dat is dikke prima. Ding gewoon lekker houden.
Er is natuurlijk ook een risico dat je echt een slecht exemplaar krijgt wanneer je 'm retourneert.
Top! Doe ik dat gewoon. Maar is er nog een alternatieve oplossing? Zoals ik zei, misschien de power/voltage iets verhogen zodat ik hem niet hoef te underclocken?

Enorm bedankt voor de moeite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ffha
Je kan biggydeen2's advies proberen en de powerslider naar 110% / 120% zetten. Custom fanprofiel zal wel niet hoeven.

Hier is trouwens een review van Hardware Unboxed van dezelfde RTX 3080: https://youtu.be/0tk9vTaxRNc?t=413
Stock schommelt dat exemplaar tussen 1950 - 1980MHz, om het even een extra referentiepunt te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-08 20:38
theRTT schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:43:
[...]

Bedankt voor je antwoord! Ik draai nu m'n GPU op -45mhz en hij tikt in sommige games nog de 2010mhz aan. Is dat nog steeds niet goed of wel? Ik heb ook maar zo veel verstand hiervan haha

Het "leuke" is, is dat een vriend van mij precies dezelfde GPU heeft gehaald, en dezelfde error krijgt.
Nouja het simpele feit is wel dat de kaart gewoon niet goed presteert voor het geld wat je ervoor hebt betaalt. Voor 1300 euro zou ik hem direct terugsturen. je betaalt juist een premium prijs voor de extra overclock. BF2042 is een vrij goede bechmark want niet stabiele OC's pikt die game er zo uit. Maar als je het ook in andere games hebt is er duidelijk meer aan de hand en is de kaart gewoon niet stabiel.

Je kunt nog gaan tweaken met de vcore offset, dan zet je de MHZ vast op een bepaalde vcore. In combinatie met een hogere powerslider (110%) kan dat wel eens gaan helpen. Het wil niet direct zeggen dat je kaart stuk is ofzo maar hij is in ieder geval niet goed afgesteld. Mijn 3080ti heeft hetzelfde gedrag als ik de vcore offset of overclock te strak zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theRTT
Nou, ik heb de powerlimit naar 110% gezet onder het kopje Fan. Hij crashte onmiddelijk. Ook allemaal rare blokken in rood en groen in beeld. Meteen maar weer terug gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theRTT
Ik ga waarschijnlijk toch mijn videokaart terug sturen. Hij is nu op een dag weer twee keer gecrasht, waarop de laatste keer ik geen beeld meer had op mijn hele pc. M'n hdmi gaf geen signaal meer. Dus er is wel iets goed mis met die videokaart denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ffha
Jammer. Veel succes met de RMA, en hopelijk krijgen we een update zodra je weer een goed werkend systeem hebt O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theRTT
ffha schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 21:17:
Jammer. Veel succes met de RMA, en hopelijk krijgen we een update zodra je weer een goed werkend systeem hebt O-)
Thanks! Dit gaat wel onder de garantie vallen dus ik ben benieuwd hoe het gaat. Bedankt voor de hulp!
Pagina: 1