Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-11 13:50

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben wat zoekende in mijn wens om mijn woning wat duurzamer te maken. Ik zal proberen een relatief duidelijke situatieschets te maken, al weet ik niet helemaal welke informatie nodig is om de vraag te beantwoorden. De vraag is eenvoudigweg:

Wat zijn de beste volgende stappen om de woning duurzamer te maken?

Hoekwoning, ~135m2 woonoppervlak, bouwjaar 1991
Van beneden naar boven:
- Kruipruimte bodem is niet afgedekt
- Betonvloer is aan de onderkant voorzien van EPS isolatie, niet geheel gesloten (doorvoeren voor kabels, blote leidingen, etc)
- Begane grond vloerverwarming in de dekvloer gefreesd
- Vloerverwarming aangestuurd door evohome klep. Gehele kamer wordt als 1 geheel verwarmd.
- Geen inzicht in de mate/kwaliteit van isolatie v/d spouw.
- Rondom houten kozijnen met het originele dubbele glas.
- Eerste verdieping enkelplaats radiatoren in de "slaapkamers". In mijn werkruimte de radiator geboost met twee temperatuurgestuurde 12v fans.
- Radiatoren geregeld met Evohome radiatorknoppen
- Zoldertrap afgesloten met een deur.
- Zolder voorzien van dubbelplaats radiator, evohome knop.
- Mechanische ventilatie die vocht en co2 gestuurd is. Spint dus op bij douchen en bij veel gasten in de kamers. Zuigt af in woonkamer, toilet, badkamer.
- CV leidingen geïsoleerd, soms dubbel (leiding geïsoleerd en leidingen vervolgens in geïsoleerde koof weggewerkt.
- CV aanvoertemperatuur 65 graden, lager is onvoldoende om de woning goed en snel op temperatuur te krijgen en houden.
- Dak isolatie staat en dichtheid onbekend, dakbedekking is oud en nadert de einde van zijn levensduur.

Ik heb best wat mogelijkheden voorbij zien komen om de woning te verduurzamen:
- Zonnepanelen installeren op dak en garage dak.
- Dak extra isoleren als de dakbedekking toch vernieuwd moet worden. Dak bestaat overigens uit schuin deel en plat deel.
- Spouw
- Betonvloer isoleren door PIR tegen onderzijde te zetten.
- Warmte terugwinunit, al zit ik dan denk ik met het feit dat ik geen luchtkanalen naar veel ruimten in mijn woning heb/kan maken.

Reden om het nu te vragen is dat mijn zolder geheel kaal is vanwege het plaatsen van een tussenwand en opnieuw inrichten/afwerken. Online zie je dat veel bedrijven ongeveer alle mogelijkheden enorm aanprijzen, begrijpelijk, maar het maakt het lastig de mogelijke maatregelen te prioriteren en te kiezen hoe ver ik redelijkerwijs zou kunnen/willen gaan. Zij blijven wel aanmoedigen :+

Bedankt voor jullie reacties, als er info mist hoor ik het ook graag.

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:14
Je volgorde is goed.

Extra stappen:

Dubbelglas vervangen door HR++
Aandacht voor afgiftesysteem... moet werken op max 45, liefst 35 graden.

Leesvoer: https://www.huisenergieneutraalmaken.nl/boeken/

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• DualDevil

DualDevil

Topicstarter
Ronald schreef op woensdag 10 november 2021 @ 14:36:
Je volgorde is goed.

Extra stappen:

Dubbelglas vervangen door HR++
Aandacht voor afgiftesysteem... moet werken op max 45, liefst 35 graden.

Leesvoer: https://www.huisenergieneutraalmaken.nl/boeken/
Bedankt Ronald. Bedoel je met je opmerking voor het afgiftesysteem dat het interessant zou zijn om de radiatoren op de eerste verdieping te verbeteren zodat de aanvoertemperatuur van de CV omlaag kan?

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:14
Ja, of je huis warm wordt hangt af van warmteverlies (hoe minder hoe beter), warmteafgifte (Wordt lager met lagere watertemperatuur bij gelijke radiator) en wamteproductie/bron capaciteit (CV, warmtepomp)

Je kunt misschien wel voldoende warmte kunnen maken - maar het moet ook vanuit de radiator je huis in.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
DualDevil schreef op woensdag 10 november 2021 @ 14:40:
[...]

Bedankt Ronald. Bedoel je met je opmerking voor het afgiftesysteem dat het interessant zou zijn om de radiatoren op de eerste verdieping te verbeteren zodat de aanvoertemperatuur van de CV omlaag kan?
Het gaat bij een plof ketel met name om de retour temp. maar als 35 graden je lukt is je huis geheel klaar om te functioneren met bv een L/W warmtepomp.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:22
Belangrijkste is te bekijken wat kost het, hoeveel moeite is het en wat levert het op.

Dak en zonnepanelen is een goed begin daar je op het dak grootste verlies qua warmte hebt en zonnepanelen over een paar jaar gerekend winst beginnen opteleveren.

Spouwmuur staat vaak op de lijst daar het 1 van de goedkoopste maatregelen is met een goede terugverdienduur. En vooral voor een hoekwoning grote winst!!!
Onderkant vloer daar je vloerverwarming daar veel effectiever mee gaat werken.

Verwarming boven op orde brengen zodat je de ketel op een lagere temperatuur kan instellen.

Dubbelglas vervangen door Hr++ glas kan ook nog, maar geen directe prio.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
DualDevil schreef op woensdag 10 november 2021 @ 14:06:
[...]
- CV aanvoertemperatuur 65 graden, lager is onvoldoende om de woning goed en snel op temperatuur te krijgen en houden.
[...]
Waar je sowieso nog even naar kunt kijken/tijd in kunt steken is 'waterzijdig inregelen'. Zie Gas besparen door middel van CV tuning deel III voor meer uitleg. Dat kost bijna niks en levert je ongetwijfeld nog een paar procenten gasbesparing op. Met de huidige gasprijzen een quick win.

Als je meerdere maatregelen laat uitvoeren kun je ook subsidie krijgen trouwens. Wellicht mooi om ruitvervanging en spouwmuurisolatie te laten doen en subsidie voor te vragen. Kruipruimte en zolderisolatie is iets wat je prima zelf kunt doen als je handig bent (zie ook de beide topics daarover in dit subforum).

Zonnepanelen zou ik geen jaren meer mee wachten, zolang we nog kunnen salderen levert dat een prima financieel rendement op. Het salderen gaat echter wel afgebouwd worden op termijn, niemand weet nog precies wanneer.

[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 10-11-2021 16:14 ]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:32

de Peer

under peer review

[b]DualDevil in "Prioritering volgende verduurzamingen"DualDevil schreef op woensdag 10 november 2021 @
- Warmtepomp, al zit ik dan denk ik met het feit dat ik geen luchtkanalen naar veel ruimten in mijn woning heb/kan maken.
luchtkanalen? Die snap ik niet. Over het algemeen heb je toch alleen wat dunne leidingen nodig tussen binnen en buitenunit?

Of bedoel je een warmtepompboiler waarbij de compressor binnen staat en je de lucht van buiten aanzuigt? In dat geval kun je ook gewoon de lucht van binnen gebruiken.

• DualDevil

DualDevil

Topicstarter
de Peer schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:17:
[...]

luchtkanalen? Die snap ik niet. Over het algemeen heb je toch alleen wat dunne leidingen nodig tussen binnen en buitenunit?

Of bedoel je een warmtepompboiler waarbij de compressor binnen staat en je de lucht van buiten aanzuigt? In dat geval kun je ook gewoon de lucht van binnen gebruiken.
Ik bedoelde een warmte terugwinunit. Ik heb een typo in mijn post gemaakt zie ik. Maar, ik zal de warmtepomp toevoegen als mogelijkheid.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:22
DualDevil schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:32:
[...]

Ik bedoelde een warmte terugwinunit. Ik heb een typo in mijn post gemaakt zie ik. Maar, ik zal de warmtepomp toevoegen als mogelijkheid.
Kan, maar met die oppervlakte en bouwjaar woning kan je wtw opbrengst tov mechanisch verlies ook accepteren en opvangen met een (lucht-water) warmtepomp voor de hoofdverwarming. (de besparing op gas is in die situatie te gering)
Die zal dan een tandje zwaarder moeten zijn maar verschil is niet zo groot dat het uitmaakt qua prijs over een langere periode gerekend.

[ Voor 4% gewijzigd door D-dark op 10-11-2021 18:38 ]

Pagina: 1