Beste Tweakers,
Ik ben wat zoekende in mijn wens om mijn woning wat duurzamer te maken. Ik zal proberen een relatief duidelijke situatieschets te maken, al weet ik niet helemaal welke informatie nodig is om de vraag te beantwoorden. De vraag is eenvoudigweg:
Wat zijn de beste volgende stappen om de woning duurzamer te maken?
Hoekwoning, ~135m2 woonoppervlak, bouwjaar 1991
Van beneden naar boven:
- Kruipruimte bodem is niet afgedekt
- Betonvloer is aan de onderkant voorzien van EPS isolatie, niet geheel gesloten (doorvoeren voor kabels, blote leidingen, etc)
- Begane grond vloerverwarming in de dekvloer gefreesd
- Vloerverwarming aangestuurd door evohome klep. Gehele kamer wordt als 1 geheel verwarmd.
- Geen inzicht in de mate/kwaliteit van isolatie v/d spouw.
- Rondom houten kozijnen met het originele dubbele glas.
- Eerste verdieping enkelplaats radiatoren in de "slaapkamers". In mijn werkruimte de radiator geboost met twee temperatuurgestuurde 12v fans.
- Radiatoren geregeld met Evohome radiatorknoppen
- Zoldertrap afgesloten met een deur.
- Zolder voorzien van dubbelplaats radiator, evohome knop.
- Mechanische ventilatie die vocht en co2 gestuurd is. Spint dus op bij douchen en bij veel gasten in de kamers. Zuigt af in woonkamer, toilet, badkamer.
- CV leidingen geïsoleerd, soms dubbel (leiding geïsoleerd en leidingen vervolgens in geïsoleerde koof weggewerkt.
- CV aanvoertemperatuur 65 graden, lager is onvoldoende om de woning goed en snel op temperatuur te krijgen en houden.
- Dak isolatie staat en dichtheid onbekend, dakbedekking is oud en nadert de einde van zijn levensduur.
Ik heb best wat mogelijkheden voorbij zien komen om de woning te verduurzamen:
- Zonnepanelen installeren op dak en garage dak.
- Dak extra isoleren als de dakbedekking toch vernieuwd moet worden. Dak bestaat overigens uit schuin deel en plat deel.
- Spouw
- Betonvloer isoleren door PIR tegen onderzijde te zetten.
- Warmte terugwinunit, al zit ik dan denk ik met het feit dat ik geen luchtkanalen naar veel ruimten in mijn woning heb/kan maken.
Reden om het nu te vragen is dat mijn zolder geheel kaal is vanwege het plaatsen van een tussenwand en opnieuw inrichten/afwerken. Online zie je dat veel bedrijven ongeveer alle mogelijkheden enorm aanprijzen, begrijpelijk, maar het maakt het lastig de mogelijke maatregelen te prioriteren en te kiezen hoe ver ik redelijkerwijs zou kunnen/willen gaan. Zij blijven wel aanmoedigen
Bedankt voor jullie reacties, als er info mist hoor ik het ook graag.
Ik ben wat zoekende in mijn wens om mijn woning wat duurzamer te maken. Ik zal proberen een relatief duidelijke situatieschets te maken, al weet ik niet helemaal welke informatie nodig is om de vraag te beantwoorden. De vraag is eenvoudigweg:
Wat zijn de beste volgende stappen om de woning duurzamer te maken?
Hoekwoning, ~135m2 woonoppervlak, bouwjaar 1991
Van beneden naar boven:
- Kruipruimte bodem is niet afgedekt
- Betonvloer is aan de onderkant voorzien van EPS isolatie, niet geheel gesloten (doorvoeren voor kabels, blote leidingen, etc)
- Begane grond vloerverwarming in de dekvloer gefreesd
- Vloerverwarming aangestuurd door evohome klep. Gehele kamer wordt als 1 geheel verwarmd.
- Geen inzicht in de mate/kwaliteit van isolatie v/d spouw.
- Rondom houten kozijnen met het originele dubbele glas.
- Eerste verdieping enkelplaats radiatoren in de "slaapkamers". In mijn werkruimte de radiator geboost met twee temperatuurgestuurde 12v fans.
- Radiatoren geregeld met Evohome radiatorknoppen
- Zoldertrap afgesloten met een deur.
- Zolder voorzien van dubbelplaats radiator, evohome knop.
- Mechanische ventilatie die vocht en co2 gestuurd is. Spint dus op bij douchen en bij veel gasten in de kamers. Zuigt af in woonkamer, toilet, badkamer.
- CV leidingen geïsoleerd, soms dubbel (leiding geïsoleerd en leidingen vervolgens in geïsoleerde koof weggewerkt.
- CV aanvoertemperatuur 65 graden, lager is onvoldoende om de woning goed en snel op temperatuur te krijgen en houden.
- Dak isolatie staat en dichtheid onbekend, dakbedekking is oud en nadert de einde van zijn levensduur.
Ik heb best wat mogelijkheden voorbij zien komen om de woning te verduurzamen:
- Zonnepanelen installeren op dak en garage dak.
- Dak extra isoleren als de dakbedekking toch vernieuwd moet worden. Dak bestaat overigens uit schuin deel en plat deel.
- Spouw
- Betonvloer isoleren door PIR tegen onderzijde te zetten.
- Warmte terugwinunit, al zit ik dan denk ik met het feit dat ik geen luchtkanalen naar veel ruimten in mijn woning heb/kan maken.
Reden om het nu te vragen is dat mijn zolder geheel kaal is vanwege het plaatsen van een tussenwand en opnieuw inrichten/afwerken. Online zie je dat veel bedrijven ongeveer alle mogelijkheden enorm aanprijzen, begrijpelijk, maar het maakt het lastig de mogelijke maatregelen te prioriteren en te kiezen hoe ver ik redelijkerwijs zou kunnen/willen gaan. Zij blijven wel aanmoedigen
Bedankt voor jullie reacties, als er info mist hoor ik het ook graag.
| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|