Aardedraad van zonnepanelen gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JaICTDronten
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 30-04-2025

JaICTDronten

Bedrijfsaccount Ja! ICT
Topicstarter
Goedemiddag,

Ik heb op onze plattedak een lasdoos liggen die voor diverse apparaten gebruikt wordt. Deze is via een geboord gat in de muur aangesloten op een stopcontact in een slaapkamer. Onze woning is uit 1990 en dit stopcontact heeft geen aardedraad.

Op mijn lijstje staat al een poosje een klus om hier een apart kabel voor te trekken vanaf de meterkast zodat deze lasdoos wel een aardedraad heeft. Dit uit veiligheidsoverwegen, niet omdat er problemen mee zijn.

Nu hebben ze vorige week op dit zelfde plattedak een set zonnepanelen neergelegd. Deze heeft een aarde draad aangesloten op de rails waar ze op liggen.

Kan ik om het mezelf makkelijk te maken deze aardedraad aftakken en ook voor de lasdoos gebruiken? Of is dat geen veilige optie?

Alle reacties

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Nee, een zonneinstallatie moet altijd op een eigen aardkabel zitten ivm gelijkstroom foutstromen. Je normale aardlek is hier niet voor gekeurd en dat kan gevaarlijke situaties opleveren. De omvormer handelt dit af.

Je mag ook niet de aardkabel _voor_ de omvormer aftakken omdat een omvormer/zonneinstallatie altijd op een eigen aardlek moet zitten. (Reden is mij onbekend (behalve dat de NEN dit specificeert), waarschijnlijk omdat hij er anders te snel uitslaat).

[ Voor 77% gewijzigd door _eLMo_ op 10-11-2021 13:46 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-01 21:15

Ligone

Moeha!

Op een aardlek is geen aarde aangesloten, dus totaal niet relevant.

Ook zonnepanelen zijn normaal gezien niet geaard, enkel de constructie waar die op gebouwd is. Die zit dus ook gewoon doorgelust naar de echte aarding van de woning.

Geen enkel probleem dus...

Je kan jezelf ook wel de vraag stellen wat je in dat stopcontact gaat steken dat een aarding nodig heeft. Veel mensen denken, dat is veiliger... Als je dan de vraag stelt wat ze allemaal in dat stopcontact willen steken is er helemaal niks van wat ze opnoemen iets dat aarding heeft... 🤣

[ Voor 36% gewijzigd door Ligone op 10-11-2021 19:21 ]

• JaICTDronten

JaICTDronten

Bedrijfsaccount Ja! ICT
Topicstarter
Bedankt voor jullie reactie. Om het compleet te maken;

Er zit nu aangesloten op de lasdoos een multisplit aicro, infrarood verwarming, led verlichting en een electrisch zonnescherm. Hier komt nog een mulitsplit airco bij en een elektrische rolluik.

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:50
JaICTDronten schreef op woensdag 10 november 2021 @ 21:33:

Er zit nu aangesloten op de lasdoos een multisplit aicro, infrarood verwarming, led verlichting en een electrisch zonnescherm. Hier komt nog een mulitsplit airco bij en een elektrische rolluik.
En dat trek je allemaal door een afgetakt stopcontact... zonder aardedraad.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:06
JaICTDronten schreef op woensdag 10 november 2021 @ 21:33:

En dat lijkt sowieso niet toegestaan, want de totale aansluitwaarde van de vast opgestelde apparaten (2* airco + infrarood kachel) zal vermoedelijk het vermogen van een normale 16A groep overstijgen.

Bovendien is degene die de huidige airco aangesloten heeft iemand die de titel 'installateur' niet verdient. Een airco moet voorzien zijn van aarde.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• nirgilis
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 26-11-2025
Ik zou toch een kabel trekken vanuit de meterkast. Hoewel niet direct gevaarlijk op deze manier, ben je toch groepen met elkaar aan het doorverbinden.

Hoe dan ook zul je meerdere groepen moeten gaan aanleggen. Wat is de aansluitwaarde van je twee airco's en infrarood verwarming. Het kan nooit dat dat allemaal op 1 groep mag.

• JaICTDronten

JaICTDronten

Bedrijfsaccount Ja! ICT
Topicstarter
Laat het wel duidelijk zijn dat ik mijn verwarming en airco nooit te gelijk aan heb staan. Ik gebruik mijn airco om te koelen en mijn verwarming om te verwarmen. Deze te gelijk gebruiken is.....raar. Volgens de regels zal dat dan alsnog wel niet mogen maar om het maximale vermogen te berekenen gaat ik deze dus niet allebei optellen.

Volgens de gene die de nog te plaatsen airco gaat aanleggen zouden beide apparaten op een zelfde groep kunnen. Ik heb hier echter geen berekening van gezien.

Wordt vervolg....

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:06
Nee, het mag dan alsnog niet. En ook 2* multi-split op één groep zal al erg krap worden.

En een kachel + warmtepomp tegelijk gebruiken is niet raar. Zo'n beetje elke airco kan immers ook verwarmen. Als de airco en de infraroodkachel in dezelfde ruimte hangen, dan is vooral dát raar. Want een airco is een factor 4 zuiniger als het gaat om verwarmen dan een infraroodpaneel. Een airco en kachel tegelijkertijd gebruiken wanneer de apparaten in verschillende ruimten hangen is juist niet raar in de winter.

Voor wat betreft die berekening: wat zijn de aansluitwaarden van de beide airco's en de kachel?
Die 3 even optellen. Komt dat niet boven 2500W uit zit je goed. Komt dat tussen 2500 en 3500W uit is het twijfelachtig en zou er eigenlijk een extra groep moeten komen wanneer er op dezelfde groep ook gewone stopcontacten zitten voor 'algemeen gebruik'. Komt het opgetelde aansluitvermogen van de apparaten boven de 3500W uit, moet het sowieso verdeeld worden over meerdere groepen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Ligone schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:02:
...Je kan jezelf ook wel de vraag stellen wat je in dat stopcontact gaat steken dat een aarding nodig heeft. Veel mensen denken, dat is veiliger... Als je dan de vraag stelt wat ze allemaal in dat stopcontact willen steken is er helemaal niks van wat ze opnoemen iets dat aarding heeft... 🤣
In principe is het de aardlek die je leven zal redden, akkoord, maar ook die kan falen; dan is het vaak de aardig die de failsafe is.
En je mag er dan mee lachen; je kan de gekste problemen hebben door slechte ontbrekende aarding.
Zo hebben mijn ouders toen CV werd geïnstalleerd een jaar lang problemen gehad, ding viel op random momenten uit, vooral in de winter. Installateur gekomen, importeur erbij gehaald, scheidingstransformator geplaatst, vanalles geprobeerd en niets hielp.
Tot mijn vader me vroeg om even te kijken, in 5 minuten was het probleem weg ( en die ketel draait nu al 15+ jaar zonder problemen): in de meterkast was de aarding niet aangesloten.

Het is simpel: nooit een toestel met aarding gebruiken in een stopcontact zonder aarding. Dan steek je maar een afdekplaatje tot een correcte aarding is geplaatst.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1