Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prodesk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-03-2022
Ik meende ergens gelezen te hebben wanneer er sprake is van een burenconflict, de koop van een woning ongedaan gemaakt kan worden. Sowieso hebben buren bewust of onbewust grote invloed op de waarde van de woning.

Wat ik mij afvraag: Stel je hebt een woning gekocht, met goede buren die huis en tuin goed verzorgen. Later verhuizen de buren en komen nieuwe mensen in. Deze nieuwe bewoners laten de boel verloederen en vertonen asociaal gedrag waarmee geen gesprek mogelijk is. Een burenruzie is geboren.

Welke mogelijkheden heb je dan om te verhuizen? Ik kan mij voorstellen dat door het gedrag van buren, overlast en verloedering dat weinig mensen daarnaast willen wonen. Laat staan de waardevermindering die dat teweeg brengt.

Welke mogelijkheden heb je dan om de buren aan te pakken? In het geval van een woningstichting hebben zij middelen om mensen eruit te zetten wanneer er sprake is van vervuiling en overlast... maar wat als je in een koophuis zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:19
dan ben je de lul op financieel vlak. Qua overlast en verloedering kan de gemeente vaak wel wat doen, maar dat gaat vaak niet zo daadkrachtig

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• doomtech
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 09:31
De koop van een woning ongedaan maken. Hoe zie je dit voor je?
"Yo mensen waar ik twee jaar geleden dit huis van heb gekocht, er zijn inmiddels nieuwe buren en die staan me niet aan. Ik wil de koop ongedaan maken."

Nah...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05 23:45
prodesk schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:38:
Ik meende ergens gelezen te hebben wanneer er sprake is van een burenconflict, de koop van een woning ongedaan gemaakt kan worden. Sowieso hebben buren bewust of onbewust grote invloed op de waarde van de woning.
Wat bedoel je hiermee? Dat de koop ongedaan gemaakt kan worden? Als je vervelende buren als verborgen gebrek beschouwt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prodesk
doomtech schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:41:
De koop van een woning ongedaan maken. Hoe zie je dit voor je?
"Yo mensen waar ik twee jaar geleden dit huis van heb gekocht, er zijn inmiddels nieuwe buren en die staan me niet aan. Ik wil de koop ongedaan maken."

Nah...
Ik bedoel, je wilt je huidige woning verkopen waarvan er op dit moment sprake is van een buren conflict.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prodesk
migchiell schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:42:
[...]

Wat bedoel je hiermee? Dat de koop ongedaan gemaakt kan worden? Als je vervelende buren als verborgen gebrek beschouwt?
Ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-05 21:20
[...]

Als je vervelende buren als verborgen gebrek beschouwt?
Blijkbaar is dat wel zo. :X

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-05 17:05

Dido

heforshe

Tsja, er zijn inderdaad situaties waarin je gewoon de lul bent. Maar aan de andere kant, als je buurmeisje opeens een internetberoemdheid wordt stijgt jouw woning misschien wel opeens heel veel in waarde.

Vroegah werd er nog wel eens opgemerkt dat het leven zuigt, en dat je daar maar mee moet leven. Je kunt niet alle shit voorkomen en elk risico afdekken of van alles wat er gebeurt iemand de schuld geven of verhaal halen.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yamahabest
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04 12:22
Hoezo kunnen degenen waarvan je dat huis hebt gekocht, iets doen aan nieuwe buren, die er ten tijden dat zij er woonden, nog niet waren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-05 20:09
Denk dat je twee mogelijkheden hebt:

1. Verhuizen en de toekomstige kopers informeren over de aso-buren, anders heb je kans dat het inderdaad als verborgen verbrek geteld gaat worden

2. Huurvereniging erop aanspreken (desnoods via jurist ofzo?) of ze wat aan de aso-buren doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

yamahabest schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:46:
Hoezo kunnen degenen waarvan je dat huis hebt gekocht, iets doen aan nieuwe buren, die er ten tijden dat zij er woonden, nog niet waren?
Het gaat er denk ik eerder om dat jij je huis niet meer voor de verwachte prijs kunt verkopen aan een ander, vanwege die nieuwe buren.

Maar goed, dat probleem treedt al tijden op. Hele wijken verloederen waardoor de huizenprijzen dalen (of minder snel stijgen dan gewenst), maar ik hoor weinig mensen klagen over exorbitant stijgende prijzen als ze hun huis verkopen nadat de buurt er flink op vooruit is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-05 19:23

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

yamahabest schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:46:
[...]

Nee andersom, een bestaande burenruzie waarvan er 1 vertrekt moet de nieuwe bewoners melden dat de buren invloed kunnen hebben op het woongenot.

Leuk trouwens dat het feit dat je ruzie met de buren hebt zo een reden kan zijn om juist niet als eerste te verhuizen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05 23:45
Vooral dit stukje is interessant: Dat de vorige eigenaar, zoals hij stelde, die overlast als minder ernstig ervaren had, was dus totaal niet relevant.

Dus kennelijk zelfs als jijzelf geen overlast ervaart van je buren, dan kan het toch reden zijn om een beroep te doen op dwaling.

Overigens geldt dit natuurlijk alleen in de situatie dat die vervelende buren er al zijn tijdens de verkoop... als je je huist verkoopt, en een jaar later komen er vervelende nieuwe buren, dan heb je als koper gewoon pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yamahabest
Dido schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:48:
[...]

Het gaat er denk ik eerder om dat jij je huis niet meer voor de verwachte prijs kunt verkopen aan een ander, vanwege die nieuwe buren.
W1LL3M schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:49:
[...]

Nee andersom, een bestaande burenruzie waarvan er 1 vertrekt moet de nieuwe bewoners melden dat de buren invloed kunnen hebben op het woongenot.
Ik reageerde op de "Ja" die TS op de "koop ongedaan maken" gaf.
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
prodesk schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:38:

Wat ik mij afvraag: Stel je hebt een woning gekocht, met goede buren die huis en tuin goed verzorgen. Later verhuizen de buren en komen nieuwe mensen in. Deze nieuwe bewoners laten de boel verloederen en vertonen asociaal gedrag waarmee geen gesprek mogelijk is. Een burenruzie is geboren.

Welke mogelijkheden heb je dan om te verhuizen? Ik kan mij voorstellen dat door het gedrag van buren, overlast en verloedering dat weinig mensen daarnaast willen wonen. Laat staan de waardevermindering die dat teweeg brengt.

Welke mogelijkheden heb je dan om de buren aan te pakken? In het geval van een woningstichting hebben zij middelen om mensen eruit te zetten wanneer er sprake is van vervuiling en overlast... maar wat als je in een koophuis zit.
Je vergelijkt appelen met peren. In het ene geval is er een probleem met het huis : butenruzie, een ruzie die mogelijk jouw beslissing impacteerd en waar je niks vanaf wist.

In jouw voorbeeld is het iets anders: er komen niewe buren met wij jij ruzie krijgt. Dus neen dat is geen verborgen gebrek maar een nieuw probleem ten tijde dat jij eigenaar bent. Je kan dus niks verhalen op de vorige eigenaars .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• yamahabest
Het lijkt allemaal een beetje te gaan naar een Amerikaanse claimcultuur waarbij er wordt gekeken hoe ik "mijn" eigen probleem af kan wentelen op iemand anders, zodat het "mijn" probleem niet meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

k995 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:55:
In jouw voorbeeld is het iets anders: er komen niewe buren met wij jij ruzie krijgt. Dus neen dat is geen verborgen gebrek maar een nieuw probleem ten tijde dat jij eigenaar bent. Je kan dus niks verhalen op de vorige eigenaars .
Volgens mij wil de TS ook niets verhalen op de vorige eigenaar, maar vraagt ie zich af wie er dan wel gaat betalen voor het feit dat hij zijn huis voor minder kan verkopen door die nieuwe buren.

(Waarop het antwoord simpelweg "hijzelf" is, maar goed)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-05 12:47
Dido schreef op woensdag 10 november 2021 @ 14:31:
[...]

Volgens mij wil de TS ook niets verhalen op de vorige eigenaar
TS zegt op de vraag of hij bedoelt dat hij de koop wil laten ontbinden toch echt heel stellig ja.

[ Voor 21% gewijzigd door Hydra op 10-11-2021 14:40 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prodesk
[...]

Volgens mij wil de TS ook niets verhalen op de vorige eigenaar, maar vraagt ie zich af wie er dan wel gaat betalen voor het feit dat hij zijn huis voor minder kan verkopen door die nieuwe buren.

Inderdaad, dat bedoel ik. Sorry voor onduidelijkheid. Gaat mij erom als je zelf al ergens woont, waarna er nieuwe buren komen die problemen veroorzaken je je huis daarna niet meer kwijt kunt zonder veel geld erop te verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:25
Stel dat je kan aantonen (vergelijken met andere woningen in de straat, bijvoorbeeld) dat jouw woning door het gedrag van je buren €20k minder opbrengt. En stel dat je het nodige bewijsmateriaal hebt (dossiervorming met brieven aan de gemeente, politieaangiftes, foto/videomateriaal).

Zou je dan wellicht een rechtszaak kunnen aanspannen tegen de (ex-)buren om de schade op hun te verhalen? Het mooie is dat je zelf relatief weinig te verliezen hebt, een NOG slechtere relatie met ze maakt je niets uit als je toch al verhuisd bent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
prodesk schreef op woensdag 10 november 2021 @ 14:40:
Inderdaad, dat bedoel ik. Sorry voor onduidelijkheid. Gaat mij erom als je zelf al ergens woont, waarna er nieuwe buren komen die problemen veroorzaken je je huis daarna niet meer kwijt kunt zonder veel geld erop te verliezen.
Maar hoe zie je dat dan voor je? Wie zou daar, als jij dat niet zelf bent, voor moeten gaan betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prodesk
Hydra schreef op woensdag 10 november 2021 @ 14:42:
[...]

Maar hoe zie je dat dan voor je? Wie zou daar, als jij dat niet zelf bent, voor moeten gaan betalen?
Ik vrees dat de eigenaar van de woning de sjaak is wanneer hij/zij deze wilt verkopen. De vraag is hoeveel je verliest.

Dus dan ben je eerst slachtoffer van aso buren, die later pas komen wonen. Wil je de situatie ontvluchten door woning te verkopen haast onmogelijk zonder waarde te verliezen. De vraag is hoeveel je verliest, want welke koper is nou geïnteresseerd in een woning met tokkie buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
prodesk schreef op woensdag 10 november 2021 @ 14:46:
[...]
Ik vrees dat de eigenaar van de woning de sjaak is wanneer hij/zij deze wilt verkopen. De vraag is hoeveel je verliest.
Maar dat weet je toch niet? Dat is afhankelijk van wat voor'n biedingen je krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Hydra schreef op woensdag 10 november 2021 @ 14:40:
[...]

TS zegt op de vraag of hij bedoelt dat hij de koop wil laten ontbinden toch echt heel stellig ja.
Nee, dat lees je er zelf in. De vraag was "of de koop ongedaan gemaakt kon worden". Dat zou dus in het geval van de TS door de nieuwe kopers van zijn huis gebeuren, waardoor hij met de gebakken peren (en een huis) achterblijft.

Dus dan ben je eerst slachtoffer van aso buren, die later pas komen wonen. Wil je de situatie ontvluchten door woning te verkopen haast onmogelijk zonder waarde te verliezen. De vraag is hoeveel je verliest, want welke koper is nou geïnteresseerd in een woning met tokkie buren.
Ja, inderdaad, life sucks.

Maar goed, als door omstandigheden je huis extra in waarde stijgt ga je hier ook geen topic openen om te vragen aan wie je de extra winst moet overmaken, denk ik ;)

[ Voor 40% gewijzigd door Dido op 10-11-2021 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
[...]

Nee hoor, zie zijn andere antwoorden. Hij wil dit zijn als een dermate verborgen gebrek dat je zelfs de koop kan terugdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
[...]

Tja is nu eenmaal onvermijdelijk, er kan altijd van alles gebeuren met een woning (net zoals in je leven trouwens) dit is gewoon een gevolg van leven en iets wat mogelijks gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-05 21:28

YellowCube

Wait...what?

migchiell schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:51:
[...]

Vooral dit stukje is interessant: Dat de vorige eigenaar, zoals hij stelde, die overlast als minder ernstig ervaren had, was dus totaal niet relevant.

Dus kennelijk zelfs als jijzelf geen overlast ervaart van je buren, dan kan het toch reden zijn om een beroep te doen op dwaling.

Overigens geldt dit natuurlijk alleen in de situatie dat die vervelende buren er al zijn tijdens de verkoop... als je je huist verkoopt, en een jaar later komen er vervelende nieuwe buren, dan heb je als koper gewoon pech.
je zou het iets uitgebreider moeten quoten.
Dat de vorige eigenaar, zoals hij stelde, die overlast als minder ernstig ervaren had, was dus totaal niet relevant.
het was niet relevant omdat de het gedrag van de buren objectief als overlast gezien kon worden.
Het inslaan van ramen en in brand steken van de schuur is iets wat elk weldenkend mens als overlast zou beschouwen.

Het is in deze wel belangrijk is, want TS spreekt bijv. over verloedering. En wat is dat dan?
Ik heb een prachtige tuin, maar mijn buren vonden asfalt en twee aftandse plastic stoelen wel voldoende. Is dat verloedering of een kwestie van smaak?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-05 23:30

macnerd

No Apples please :-)

Bij mijn vorige woning had ik ook een aso-buuf schuin tegenover wonen. Zelf had ik er meestal geen last van, veel anderen wel. Er loopt nu een rechtzaak (o.a. woningbouwstichting om haar eruit te krijgen (ze is huurder) vanwege de vele incidenten.

Mijn verkoopmakelaar gaf aan dat ik het niet expliciet hoefde te vermelden. De koper heeft ook een onderzoeksplicht. Als koper ernaar had gevraagd had ik het wel moeten melden, maar dus niet als er niet om gevraagd werd.

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:52
macnerd schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:17:
Bij mijn vorige woning had ik ook een aso-buuf schuin tegenover wonen. Zelf had ik er meestal geen last van, veel anderen wel. Er loopt nu een rechtzaak (o.a. woningbouwstichting om haar eruit te krijgen (ze is huurder) vanwege de vele incidenten.

Mijn verkoopmakelaar gaf aan dat ik het niet expliciet hoefde te vermelden. De koper heeft ook een onderzoeksplicht. Als koper ernaar had gevraagd had ik het wel moeten melden, maar dus niet als er niet om gevraagd werd.
Als jij er verder niets mee te maken had dan hoefde je het misschien niet te vermelden nee. Dan kan je het als er gedoe van komt altijd gooien op 'ich habe es nicht gewust' ;) .. Maar als jij bij de groep mensen hoort die ook aangifte heeft gedaan, via officiele kanalen veel geklaagd heeft en bij hebt gedragen aan de dossiervorming rond zo'n persoon dan zéker wel. In dat geval ben je dan denk ik nu goed weggekomen. :)

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:25
Valorian schreef op woensdag 10 november 2021 @ 18:06:
[...]

Als jij er verder niets mee te maken had dan hoefde je het misschien niet te vermelden nee. Dan kan je het als er gedoe van komt altijd gooien op 'ich habe es nicht gewust' ;) .. Maar als jij bij de groep mensen hoort die ook aangifte heeft gedaan, via officiele kanalen veel geklaagd heeft en bij hebt gedragen aan de dossiervorming rond zo'n persoon dan zéker wel. In dat geval ben je dan denk ik nu goed weggekomen. :)
Dat inderdaad. En als je makelaar zegt dat je het niet hoeft te melden... mja, komt de makelaar op voor jouw of zijn belang? Hoe aansprakelijk is de makelaar zelf als je hier achteraf op gepakt wordt?

Anoniem: 39993

Ik denk ook dat je je heel goed af moet vragen of je "het traject" in wil gaan als je nieuwe buren wat aso lijken te zijn. Zodra je gaat melden en klagen bij instanties, hang je feitelijk. Bedenk jezelf vooraf heel goed, of je het risico wil nemen op een lang en pijnlijk traject met bemiddeling, begeleiding en misschien wel een rechtzaak.

Als je toevallig toch al eens twijfelde aan verhuizen, dan zou het best eens kunnen lonen om de stap te zetten op dat moment en juist niet dat traject in te gaan. Tanden op elkaar, net doen of je niets doorhebt en je eigen plan trekken. Netjes? Nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-05 23:30

macnerd

No Apples please :-)

Valorian schreef op woensdag 10 november 2021 @ 18:06:
[...]

Ik heb er maar beperkt last van gehad, omdat dat gedoe aan de voorkant van het huis was en wij vooral aan de achterkant woonden (keuken en hal aan voorkant en boven kantoortje en badkamer). De directe buren hebben er veel last van (gehad): gehorige muren en harde muziek of geschreeuw (ook 's nachts).
Ik merkte er zelf 1 keer per 1-2 maanden iets van, stond er bv weer politie voor de deur of was er geschreeuw buiten. De directe buren zaten er dus wel vrijwel dagelijks mee.

Ik vermoed dat het een kwestie van een paar maanden is voor ze uit huis gezet wordt (rechtzaak loopt, genoeg documentatie en meerdere waarschuwingen). De buurt zal er dan op vooruit gaan. Ik gun haar ook het beste hoor, maar ze geeft haar zaakjes niet op orde... continue problemen (ook financieel), er komen een hoop vage figuren langs, kind al uit huis geplaatst, doodsbedreigingen (had een filmpje dat ze bedreigd werd: "ik steek je in de fik". Politie niet eens geïntereseerd) etc.. Voor haar hoop ik dat ze een begeleid-wonen traject aangeboden krijgt want zo kan ze nergens terecht.

Wat dat betreft woon ik nu erg rustig. Ik ben vanuit een buitenwijk naar een dorp verhuisd.

MacNerd

Pagina: 1