Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Nieuwe game pc 1440p 144hz op alder lake

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:24
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn huidige PC is inmiddels een jaartje of 7 oud. Het is dus (helaas) tijd voor een nieuwe PC. Mijn huidige PC kan simpelweg niet mee met het huidige grafische geweld. Ik stoor me eraan dat ik veel games op low/medium moet spelen.

Ik ga voornamelijk gamen op mijn nieuwe PC. De games die ik speel zijn Apex legends, veel RTS games zoals Age of Empires 4 en daarnaast nieuwe AAA games.
Soms stream ik wat en soms doe ik ook wat videobewerking, maar dat is sporadisch.
Ik wil graag gaan gamen op 1440P en 144hz. Heb hier al een mooi beeldscherm voor.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Richtprijs is grofweg €2500. Echt een hard budget heb ik niet. Minder is natuurlijk beter, maar ik wil wel een PC waar ik weer mee even door kan gaan.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Geen componenten wil ik meenemen. Enkel randapparaat en een scherm wat reeds in mijn bezit is.
pricewatch: Gigabyte AORUS AD27QD Zwart

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Wat in mijn lijstje staat?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Absoluut geen merkvoorkeur. Wel zegt mijn onderbuik dat Intel en Nvidia beter/betrouwbaarder/stabieler is dan AMD.
Heb voor mijn huidige intel+nvidia build een AMD gehad en intel bevalt me simpelweg beter. Totaal niet gestaafd op feiten echter.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De case kan maximaal 45cm diep zijn. Anders past deze niet in de kast waarin ik deze plaats.
De kast waarin deze komt heeft wel eromheen voldoende ruimte om de warmte kwijt te kunnen. Enkel de diepte is een probleem.

Ga je overklokken?
Nee, niet direct.

Wat verwacht je van ons?
Passen alle onderdelen goed bij elkaar? Is er voldoende ruimte voor alles? Neem ik geen giga overkill voor CPU/GPU/Koeler/RAM/etc?
Ben ik gek om voor een alder lake i7 te gaan en kan ik beter voor bijv een alder lake i5 gaan? Of juist helemaal nog geen alder lake? Of wellicht totaal naar AMD toe?
Moet ik wel de 3080 pakken of beter de 6800xt?

Oftewel nog een hoop vragen hier en daar.
Ik zoek eigenlijk voornamelijk advies op deze vraag: Krijg ik hier een goede bang for buck mee of sla ik de plank volledig mis?

Dit is het lijstje wat ik zo bij elkaar had bedacht:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-12700K Boxed€ 449,-€ 449,-
1MoederbordenMSI PRO Z690-A DDR4€ 199,-€ 199,-
1VideokaartenInno3D GeForce RTX 3080 TWIN X2 OC LHR€ 1.102,32€ 1.102,32
1BehuizingenFractal Design Meshify C€ 84,-€ 84,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 chromax.black€ 95,90€ 95,90
1VentilatorenNoctua NF-A14 PWM, 140mm€ 19,95€ 19,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16€ 119,90€ 119,90
1VoedingenCorsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart€ 104,89€ 104,89
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 104,90€ 104,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.279,86

Alvast bedankt voor alle hulp en adviezen! :D _/-\o_

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:07
Prima built.

Je zou als kast de Fractal Design Meshify 2 Compact Black TG Dark Tint kunnen nemen, dan kun je ook de USB-C aansluiting op je moederbord benutten. Bij die kast worden twee fans aan de voorkant, en 1 aan de achterkant meegeleverd, hopelijk is daar wel luchtstroom mogelijk? De extra Noctua fan is dan niet echt nodig.

De CPU koeler is duur - een be quiet! Dark Rock Pro 4 houdt de CPU voor minder €€€ koel.

De Samsung PM9A1 1TB is behoorlijk sneller, met oog op DirectStorage kan je dat wat extra performance geven.

Kingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32 RAM is iets sneller.