Inbouw brievenbus isoleren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:29
Ik heb een huis met een stenen inbouw brievenbus, wat niks meer is dan een groot gat in de muur, zie foto hieronder. Aan de binnenkant valt de post op een plankje (zie plankdrager links op de foto), en het geheel zit achter een dichte deur. Toch is het best een koud gat, en ik vroeg me af hoe ik dit het beste kan isoleren. Alle borstels die ik gezien heb zijn voor een traditionele brievenbus in de deur, waarbij je het er simpelweg op schroeft. Die mogelijkheid heb ik hier niet echt... Heeft iemand een goed idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6MiqdLkQ92Z2k9sj1eS16-2EWds=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JaZNBHEWjt1au5LVWn7gT4nv.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via pirke op 26-11-2021 16:01)

Anoniem: 1302638

Een klepje scheelt wel veel tocht natuurlijk, dat is al een begin. Mijn eigen brievenbus heeft nu binnen en buiten een klep en dat scheelt stukken.

Voor de post zou ik idd een plankje met bij wijze van spreken piepschuim op maat en je bent er al.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-05 12:22
Kan je niet een "ombus" maken waar de post in kan vallen en die dus helemaal dicht is? Die kan je eventueel nog isoleren als je wil ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:45
Kastje omheen maken met een deurtje en dat goed dicht maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik kan niet zo goed zien hoe diep dit gat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Twee opties, een geisoleerde ingang, of een geisoleerde deur.
Het laatste is het simpelst vermoed ik. Randen goed afkitten en deurtje monteren met 6cm pir erop (aan de binnenkant). Je scharnier moet wel luchtdicht zijn, dit kun je eventueel bereiken met een duurzame tape.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:46
Een klep aan de buitenkant helpt ook een beetje.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Heb ik hier precies zo. Daar ga ik binnenkort ook eens wat aan doen. Kwestie van een ombouw maken die goed geïsoleerd is. Het voornaamste is "tochtdicht", maar je kunt hem ook dubbelwandig maken met wat PIR ertussen o.i.d..

Brievenbus dichtmaken en een buitenbus nemen is de beste optie, maar wij willen hem graag behouden. Klepje ervoor is dan ook "niet bespreekbaar" hier. Het zijn ondingen, ze voldoen niet aan de eisen m.b.t. brievenbuspakketjes en de folders passen er ook vaak niet in.... Maar hij hoort eigenlijk gewoon bij het huis, dus hij blijft. Voor die folders heb ik overigens al een oplossing in gedachte: "NEE - NEE". Die hadden we in het vorige huis 1 en nu (nog) niet. Dan ervaar je ineens weer wat voor enorm pak papier er elke maand in de bus gemikt wordt (nouja, bij ons flikkeren ze het vaak voor de deur op de grond, omdat die enorme pakken folders vaak niet in de bus passen).

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 10-11-2021 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Anoniem: 1302638 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:50:
Ik kan niet zo goed zien hoe diep dit gat is.
Het loopt eerst schuin naar beneden, daarna verticaal naar beneden. In het verticale stuk zit 12,5cm diepte tot de rand vd binnenmuur. Dat zou op zich genoeg zijn om de post in op te vangen. Daar een geïsoleerd kastje of deur voor maken is misschien nog de makkelijkste optie...

@Anoniem: 39993 zo'n sticker hebben wij al :)

Een klepje ervoor is ook wat lastiger te verkopen aan de wederhelft denk ik, en echt isoleren doet dat niet zoveel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gfO_hqdel0-PsRXKNiFJP8ASVrU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GswEbQbXC4DOOd41sfEmjXDU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

Een klepje scheelt wel veel tocht natuurlijk, dat is al een begin. Mijn eigen brievenbus heeft nu binnen en buiten een klep en dat scheelt stukken.

Voor de post zou ik idd een plankje met bij wijze van spreken piepschuim op maat en je bent er al.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07-05 13:12
Hier hetzelfde, het was eerst een verticale brievenbusklep+borstels erachter wat op een plankje in de meterkast terechtkwam.
's Winters enorme kou in de meterkast daardoor, dus heb toen van wat keukenplint restjes aan de binnenkant een afsluitbaar kastje gemaakt, het klepje afgedicht met tochtstrips en een plexiglas kijkraampje om de post te checken, uiteraard in dubbelglas uitgevoerd omdat het kan 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vkuxuqWzh52PWRjulkuOG15sRec=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ebe2wmZafHm2iNucmeBxwR09.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WWG1i76ZTf-vVHWIgbo-Hsymnbo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/llyKulEv5coAsrZkXmr4naoo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FA7FkQr8rz8yWcXFPvwh35Pa3mU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JVjYDGmm8LDP2ngvVr6peAEY.jpg?f=fotoalbum_tile

Edit: bij jou kun je de borstel erop kitten met high tack, scheelt al een hoop tocht. Boren/schroeven hoef je dan niet te doen.
Tocht tegenhouden scheelt het meest, als je het kastje/deurtje wat je dan maakt nog enigszins kunt isoleren is dat mooi meegenomen

[ Voor 7% gewijzigd door ps4mm op 10-11-2021 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:39
ps4mm schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:54:

Edit: bij jou kun je de borstel erop kitten met high tack, scheelt al een hoop tocht. Boren/schroeven hoef je dan niet te doen.
Succes met verwijderen dan als de borstel op is...

Ik heb het zo gedaan. El cheapo standaard brievenbusborstel gehaald. Plastic eromheen was te groot, dus de borstels eruit gehaald en geklemd in aluminium.

Tocht niet meer, maar blijft een koud gat. Volgende stap is een gordijn achter de voordeur die ook dit gat afdekt, maar zover zijn we nog niet.

Ik vind jouw (TS) foto moeilijk te plaatsen, maar kun je daar niet heel eenvoudig een perspex plaat aan een scharnier voor doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A3DsmazP7bcJugTRvvHCNgxFO74=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BjLwPtvSaP2xdAQ6ImegNlz3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sukkel 24
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-05 17:53
misschien een erg basic oplossing maar met kit aan bovenzijde van de gleuf een lap plakken van enige massa bv epdm of pvc dakbedekking, maar misschien is gewoon fleece ook afdoende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Ik denk dat ik een klein houten deurtje aan een scharnier met wat piepschuim oid ga maken dat over het hele gat heen valt, eventueel aangevuld met een tochtstrip eromheen indien nodig. En dan een magneet sluiting zodat ie goed sluit en zonder extra handelingen te openen is.

Verder vind ik een rubberen flap recht voor het gat ook nog wel een leuke, al is de meerwaarde wat minder als er ook al een deurtje achter zit. Er zit overigens ook nog een meterkast deur die het geheel afsluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:02
Wat je ook doet, check met een paar enveloppen of je dat er zonder moeite doorheen krijgt. En ook met een krant.

Als het te moeilijk gaat krijg je last van natte post omdat het half blijft uitsteken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07-05 13:12
Zwartoog schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 20:51:
[...]

Succes met verwijderen dan als de borstel op is...
Klein dotje kit op de 4 hoekjes van de plastic behuizing.. is prima weg te halen dan toch?
Ik zou geen rups leggen rondom nee

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
Uiteindelijk heb ik gekozen voor een hardhouten multiplex plankje met 4cm EPS er tegenaan, met een ducttape beschermingslaagje.

Zonder scharnier blijft het ook al goed zitten :) EPS is precies passend. Ik kijk nog even of ik hier gewoon een handvat op maak of dat ik het toch met een schuifje ofzo vast wil zetten icm een extra tochtstrip. Echt nodig is het niet: 99,99% wordt nu al geblokkeerd.

Er zit onderin nog 10cm ruimte waar de post tussen past, dat is meer dan genoeg. Ook grote stevige enveloppen gaan er prima in omdat het bovenin schuin afloopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8eCqlblxF8f-pPNCjC9aX_QZt8I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qBh9bNSxpfCTl33G7bD5IJCH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ws3eBZivy1ZWlpOileFq99eaylM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lb0vOjj4bHBmWvJBuI8Olprx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x0yNl2Lk6jQHnDE3_oCI-bHdysc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R7A5Rd6GnZiVIlaHLNj9MTJ1.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1