Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnepanelen met omvormer advies - Regio Limburg

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Steef_1202
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-10 06:58
Ik zou graag begin 2022 zonnepanelen laten leggen. Ik ben hierbij geen grootverbruiker en momenteel alleen met een kind en een jaarverbruik van ongeveer 2400kwh. Ik ben mij aan het orienteren en krijg soms tegenstrijdige verhalen van de leveranciers te horen.

Situatie is een dak op het zuiden met geen schaduw belemmeringen.

Hierop zeggen sommige leveranciers ideaal om kosten te drukken en voor serieel te gaan en andere zeggen beter alsnog parallel want alhoewel schaduw geen probleem kun je soms gaan zoeken wanneer 1 paneel defect is.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wMnduTUfO_ExHF9NHRlRMzTehnU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nty6pVDwDFj9Fv705owkpCuO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ac_ZLRgrClDXGdtoQ901lhzuY7o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Y0kffUPVFkziUF09VvoDL8zY.jpg?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Genoeg op schuin dak op het zuiden
Schaduw
Nee
Jaarverbruik
Momenteel ongeveer 2400 Kwh met al veel thuiswerken tijdens corona.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OUPIDXQtEzocQIbjQfrIL7tD3YQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H2cwg8RqQBAdNyVJMXzoFN0C.jpg?f=fotoalbum_large
Budget en doel
Besparen, terugverdientijd.
Wie gaat het project uitvoeren
Volledig door installateur.
Bijhouden van data
Ja graag.
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/trLYIXu1YpWqZaT5BrFhuQHIodE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ij5oelP7gpg0u2SwCDtBJubk.jpg?f=fotoalbum_large
Overig
Nog eterniet dakplaten, dus boren niet van toepassing.

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:14
Van alle componenten in een PV installatie is het paneel zelf het minst gevoelig voor defecten. Dus componenten toevoegen onder het mom van: 'dan weet ik of het paneel defect is' dient eerder het 'dan weet ik of dat extra, kostbare, overbodige component defect is'

Serie is dus prima. Je hebt wel iets van schaduweffect, de zon komt om die schoorsteen heen immers... maar daar gaan stringomvormers goed mee om.

De enige kanttekening: Hyundai vind het belangrijker hun intellectueel eigendom te verhullen dan uit te leggen aan gebruikers hoe hun paneel - wat anders dan normaal is gebouwd - op schaduw reageert... jammer, maar ik raad deze panelen af in een serieschakeling.

Verder zou ik zo veel mogelijk leggen: ja dat verlengt op korte termijn je terugverdientijd; maar op lange termijn, denk aan Warmtepomp en/of EV, gaat dat je enorm veel geld schelen. Bijleggen is duur.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Steef_1202
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-10 06:58
Ronald schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:58:
Van alle componenten in een PV installatie is het paneel zelf het minst gevoelig voor defecten. Dus componenten toevoegen onder het mom van: 'dan weet ik of het paneel defect is' dient eerder het 'dan weet ik of dat extra, kostbare, overbodige component defect is'

Serie is dus prima. Je hebt wel iets van schaduweffect, de zon komt om die schoorsteen heen immers... maar daar gaan stringomvormers goed mee om.

De enige kanttekening: Hyundai vind het belangrijker hun intellectueel eigendom te verhullen dan uit te leggen aan gebruikers hoe hun paneel - wat anders dan normaal is gebouwd - op schaduw reageert... jammer, maar ik raad deze panelen af in een serieschakeling.

Verder zou ik zo veel mogelijk leggen: ja dat verlengt op korte termijn je terugverdientijd; maar op lange termijn, denk aan Warmtepomp en/of EV, gaat dat je enorm veel geld schelen. Bijleggen is duur.
Ronald, heb jij nog advies voor offertes? Wellicht dat ik een SMA beter vind passen bij mij met een serie schakeling. Panelen maken mij minder uit. Ik heb dan ook nog gevraagd wat de opties zijn.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:14
Je geeft geheel geen locatie en ik ken bij mij in de buurt al niet veel installateurs ;-)

Online: Solar outlet, -bouwmarkt, Winkelman... en nog wat kleinere.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.