Zoeken in mysql en weergave probleem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_I
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 01-03-2022
Beste,

in mijn mysql datadase staan veel artikelnummers en middels een (simpele) zoekfunctie kunnen die opgevraagd worden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QCk6834rvy3Z9NiVOjLePuH4HGQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xiZxa124u1Rd6x8thUw4Et6q.jpg?f=user_large

Maar als je nu 12 intypt worden AL de nummers waar 12 inzit weergegeven.
vb artikel :
123456
345127
786712 etc.

nu wil ik alleen dat 123456 wordt weergegeven als ik zoek naar 123456 en niet dat er een waslijst verschijnt, maar dat er een melding komt met een link ( verwijzing naar een andere php pagina ) dat ik dat nummer kan toevoegen.

Voor menig hier waarschijnlijk simpel , hoop dat iemand mij daarbij kan helpen _/-\o_

Beste antwoord (via Eric_I op 10-11-2021 13:35)

• Quicksilver
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:21

Quicksilver

Catch these hands

Eric_I schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:58:
Ik bedoel dat er nu een melding moet komen als ik een nummer intyp wat niet voorkomt in de database met een verwijzing naar een ( bestaande toevoeg ) pagina.
En dat hij alleen met de melding komt "deze is al vergeven" als ik het EXACTE nummer intyp ( dit om typefouten te voorkomen ) en niet dat hij al de nummers weergeeft waar 12 inzit.
Dan raad ik je aan om te kijken wat het verschil is tussen een like en een =

https://www.w3schools.com/sql/sql_where.asp

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quicksilver

Quicksilver

Catch these hands

Dat is hoe like werkt, en wildcards.

Als je wil dat iets BEGINT met 12 doe je
code:
1
like '12%'

Als je wil dat iets EINDIGT met 12 doe je
code:
1
like '%12'

Meer info bij w3schools: https://www.w3schools.com/sql/sql_like.asp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• luukvr
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik zou ergens een online cursusje SQL zoeken.

Misschien in combinatie met PHP, hopelijk zet je dit soort spul niet online.

';DROP TABLE records;--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_I
Ik bedoel dat er nu een melding moet komen als ik een nummer intyp wat niet voorkomt in de database met een verwijzing naar een ( bestaande toevoeg ) pagina.
En dat hij alleen met de melding komt "deze is al vergeven" als ik het EXACTE nummer intyp ( dit om typefouten te voorkomen ) en niet dat hij al de nummers weergeeft waar 12 inzit.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Quicksilver

Quicksilver

Catch these hands

Eric_I schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:58:
Dan raad ik je aan om te kijken wat het verschil is tussen een like en een =

https://www.w3schools.com/sql/sql_where.asp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Dido

heforshe

Enigszins off-topic, maar ook wat betreft gebruiksvriendelijkheid rammelt dit. Een uniek artikelnummer genereer je in de database, je laat de client niet iets verzinnen. Wordt leuk als je miljoenen artikelen hebt en iemand moet 30x proberen voordat een nummer geaccepteerd wordt.
Helaas heb ik dit in het verleden op de werkvloer meegemaakt en geloof me, het is niet goed voor het imago van de afdeling die dit soort nonsense verzint.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_I
Dido schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:07:
Enigszins off-topic, maar ook wat betreft gebruiksvriendelijkheid rammelt dit. Een uniek artikelnummer genereer je in de database, je laat de client niet iets verzinnen. Wordt leuk als je miljoenen artikelen hebt en iemand moet 30x proberen voordat een nummer geaccepteerd wordt.
Helaas heb ik dit in het verleden op de werkvloer meegemaakt en geloof me, het is niet goed voor het imago van de afdeling die dit soort nonsense verzint.
een idee wat niet rammelt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Dido

heforshe

Zoals gezegd, gewoon dat nummer laten genereren door je database, zoals de rest van de wereld dat meestal doet?

Vrij standaard patroon: je doet een insert op een entiteit, en je krijgt de (gegenereerde) unieke id van die entiteit terug. En als je je artikelnummer niet als primary key wilt gebruiken (daar is wat voor te zeggen) kun eje nog steeds zoveel unieke velden als je wilt laten genereren op het moment van een insert.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:58

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Persoonlijk zou ik zoek-functies liever achter GET plaatsen.
Het is echt behoorlijk als je op vorige klikt, dat je browser je vraagt of die de POST-request opnieuw moet doen.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Pagina: 1