Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Smz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-11 16:53
Kleine introductie, in 2020 verhuisd naar een nieuwe woning, hier liggen 12 panelen op het west dak, 3500 WP met Growatt omvormer, systeem doet wat het moet doen ongeveer 3200kW/u per jaar. Maar dit is onvoldoende voor mijn huidig verbruik. Ev met grote accu, alles elektrisch behalve warm water en CV. Dus meer / zo veel mogelijk PV.
Foto's
vanboven
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QZCP83dU8EI7VZsyGfLlcxuzupo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RbjCea7eMQ24uYpLazZNbXjA.jpg?f=fotoalbum_large
vanuit het zuid oosten (plat dak)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/INVBhFCgOwxEicVuzhgBlLdlmqs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iLZrBX2b8XyxSNVGAAAUc81o.jpg?f=fotoalbum_large

Legplan van offerte 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/59ouZzGqciAzX8Z5TNwOlLI8Xeg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T7ZpagnegS3MmJt2zP20usyR.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Schuin dak west ongeveer nog 6m X 5m (30%) beschikbaar, plat dak zuid 6,5 m x 4,5 m
Schaduw
Ja Schoorsteen, ongeveer 1 meter hoog (zie foto’s)
Jaarverbruik
Afhankelijk van hoeveel er gereden wordt, 5000 kWh – 8000 kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
Recente meterkast 3x25a
Budget en doel
Hoe meer Kw hoe beter 😉, geen fratsen gewoon een simpel systeem tegen een nette prijs per kW piek.
Wie gaat het project uitvoeren
professionals,
Bijhouden van data
Ja, Gebruik Home Assistant en Grafana. Mag lokaal, meer vind het geen probleem om het uit de cloud te trekken.
Reeds verkregen offertes
Inmiddels 3 aanbieders een offerte gehad. 2 lokale partijen en 1 grote. Allemaal compleet en zonder BTW
1. 15 x Canadian Solar 365 WP Full Black
Geen legplan
smaken: 1. string Goodwe GW5000D-NS 4.895,16
SolarEdge SE5000H omvormer en optimizers 6.049,22
Enphase IQ7+ Micro Omvormer 6.838,08

Offerte 2:
18 Hyundai 395 Wp Full Black zonnepaneel
Huawei - SUN2000-5KTL-M1
6.231,62
Offerte 3:
19xSuntechUltraVMini405zonnepanelen
19xEnphaseIQ7+microomvormers
€ 8.540
Regio
Almere

PVOutput: Almere 16800WP 22 Oost-West 18 zuid

Alle reacties

• Smz
Even een bump, had het topic niet goed aangemaakt...

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:14
Poe... lastige hoor.... Die schoorsteen ga je hoe dan ook pittig merken zo zuid van je nieuwe panelen... Hoe erg is lastig inschatten... vrij erg denk ik.
Zal wel pittig voeten in de aarde hebben om daar vanaf te komen?

Legplan op plat dak als op de foto is suboptimaal voor stringomvormer: ook al zit er maar een paar graden verschil in, de 2 rijen gaan elkaar dan toch wat afremmen... Zonde als het niet nodig is.

Hyundai is een onbekende in het kader van schaduwmanagement op string omvormer: Het paneel is anders gebouwd en Hyundai verteld er te weinig over... Via ander adviestopic zelfs nagevraagd bij Solar Bouwmarkt, en die gaven patenttoestanden aan als reden voor het onbekend zijn... (Lekker is dat)
Ik zou met dat paneel in dit geval zeker niet willen gokken.

Wat vindt de welstand van panelen aan de zuidmuur ;-)?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Smz
@Ronald Dankjewel voor je opbeurende woorden :). Dus eigenlijk zeg je, optimizers of micro omvormers toepassen.
Legplan op plat dak als op de foto is suboptimaal voor stringomvormer:
Dit omdat een rij portrait en de andere landscap liggen?
Hyundai is een onbekende in het kader van schaduwmanagement op string omvormer
Ok, geen goede keuze dus,
Wat vindt de welstand van panelen aan de zuidmuur ;-)?
Welstand? bestaat dat nog! Maar is geen man die die het zuid dak ziet, of de vogels moeten gaan klagen.

• Ronald
Ik had het letterlijk over de zuidMUUR ;-) Dat is vergunningplichtig, maar zou misschien wel het meest rendabel zijn.... En ja de welstand bestaat nog ... ander forumlid krijgt zijn muurpanelen er niet door...
Zuidmuur doet weliswaar minder dan een normaal dak ja, maar relatief okay als het telt: in de winter (En het dak wat je nog beschikbaar hebt is niet echt ideaal helaas).

Portrait en landscape ligt normaal op 13 respectievelijk 10 graden, en dat geeft een verschil in opbrengst. Toch een paar% verlies daardoor.

Optimizers / solaredge is misschien verstandig en kost in elk geval minder dan micro-omvormers. (Dan is de iets verschillende ligging op plat dak ook geen probleem). Het gaat niet het snelst terugverdiende systeem worden, maar als je de stroom gebruikt (saldering) of zoveel mogelijk weet te gebruiken (post saldering) dan gaat het nog steeds rendabel zijn... zo goedkoop zijn zonnesystemen dan wel geworden.

Met een mooie autoloadbalancer kun je als je het goed aanpakt tzt flink je direct eigen gebruik opkrikken.

Streefprijs SolarEdge €1,15-€1,10 / Wp? Misschien wat minder zelfs nog?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Smz
Aha zuidMUUR! Dit krijg ik er inderdaad niet door bij de welstands commissie hier in huis.

Ik heb de boel ook nog even ingetekend in Sunny Design
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nJWTO_MpNsrvW8V3O2RR7vsHGJs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R9Pjoh6kB2Xx1FuvEbTntzcD.jpg?f=fotoalbum_large

Weet niet zo goed hoe ik deze waardes dient te interpreten.

• Ronald
Ik ook niet, omdat panelen iets erger reageren dan alleen dat verschil in instraling die hij berekend.

Gewoon proberen, levert veel meer op dan kale dakpannen.

• Smz
Dankjewel @Ronald gewoon proberen, daar doe ik het voor :)

Pagina: 1