Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik draai nu een homeserver (HP Microserver Gen8, Xeon quadcore, 16GB RAM) met XPenology.
En ik vind het heel fijn, de enorme hoop opties en mogelijkheden, maar ik wil er eigenlijk vanaf. Het is een grijs gebied, updates zijn niet altijd mogelijk (met gevaren van dien), etc.

Dus ik wil naar een nieuwe opzet.
Maar ik twijfel over hoe ik het in moet richten. Moet ik een enkele bare metal OS nemen en alles daarop installeren. Of Esxi (of een andere hypervisor) met daarop VM's. Etc.
Dus ik hoor graag hoe jullie ernaar kijken.

De Homeserver is multifunctioneel, als volgt:
• Media-/download: Plex, torrents, Sonarr, Radarr, etc.
• Backup: Alle apparaten in huis (laptops, telefoons) syncen met de server. De server synct met Cloud-opslag.
• Netwerkbeheer: PiHole
• Webbeheer & data-analyse: Ik heb op VPS'en scripts draaien en die backup (ssh, rsync) ik naar de homeserver en ze sturen ook data die op de homeserver geanalyseerd wordt.
• Development: Lokale Repository
• Geldzaken & documentbeheer: Firefly en opslag van facturen, contracten, etc.

Een bijkomende probleem is de schijfverdeling. Het is een potje :P
Schijven zijn als volgt: 2x6Tb, 1x5Tb, 2x2Tb
Nu is 2x2Tb als RAID 1 voor de backup. De rest is SHR (ik geloof dat dat stiekem RAID 5 is?)
De bootloader draait vanaf een USB-stick.

Hoe zouden jullie het oplossen? Gewoon Debian of Ubuntu Server en alles in dockers erop? Esxi met voor elke functie een aparte VM? Iets anders? (FreeNAS, ProxMox, etc).
Gratis is wel een pré, overigens.

Ik neig naar VM's op een hypervisor. Dan kan ik sommige functies onaangetast laten (bijv backup) en bij andere functies lekker rommelen of eventueel opnieuw installeren. Maar ik zit dan wel met de de schijven/RAID. Volgens mij kan ik dat niet Esxi instellen.

Ik ben benieuwd naar eventuele suggesties en bedankt voor het meedenken!

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barreljan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 20:21

Barreljan

...Zoom-Zoom...

Ik zou voor een hypervisor gaan. Heb het hier ook en die flexibiliteit is zo fijn. Ik draai zelf ESXi 6.7 met vCenter.

Daarop overigens óok een Ubuntu vm met docker. Daarnaast gewoon platte Centos vm's voor diverse functies. Je kan ook makkelijk een nieuwe maken (of clonen), wat proberen, testen en dan toepassen op de 'productie' vm.

Als je heel handig bent met docker, dan is het natuurlijk net zo goed. Maar die extra laag eronder, bied je wat meer opties, in mijn optiek.

Time Attacker met de Mazda 323F 2.5 V6 J-spec | PV output

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

Ik gebruikt zelf Docker maar zelfs met Portainer is het management ervan een klerebende. Wil dus zelf aan de slag gaan met een goede hypervisor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:19

MsG

Forumzwerver

Ik zou op het hoogste niveau een hypervisor nemen, bijvoorbeeld iets lichts als Proxmox. En dan kan je altijd nog binnen een VM kijken of je bepaalde pakketten bij elkaar draait in een andere container, maar niet in een geheel eigen VM, zodat je minder overhead hebt.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:32
Ik heb hier een proxmox installatie draaien, daarop een paar VM's, waar het echt nodig is (bijvoorbeeld homeassistant met USB passthrough).
Een van deze VM's is een dockerhost; hierop draai ik zaken die een eenvoudige docker container hebben. Het draaien in containers vind ik vele malen makkelijker te onderhouden en upgraden. Door de jaren heen een docker-compose file gemaakt, config files voor containers staan op een NFS share vanaf de nas.

Zeker zaken als sonarr, radarr, pihole, unifi, traefik proxy passen eenvoudig in een container, vanuit linuxserver.io hebben ze goede onderhouden images.

prutsert

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Endpoint
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 08-05 09:42
Ik zou eens naar unraid kijken. Kost je wel $60 maar daarvoor krijg je een hoop terug.

Flexibiliteit van alle disken, vm's kunnen draaien en een hele fijne docker host

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:12

nelizmastr

Goed wies kapot

Ik draai een mix. De basis is ESXi 7.0U3 met daarop verschillende Windows en Linux VM’s, ook met gescheiden VLAN’s voor het “productie” en lab deel.

Er draait ook een dockerhost op met guacamole, portainer en heimdall maar al het andere is in losse VM’s.

Met maar 16 GB RAM moet je wel even goed rekenen en plannen want daar ben je zo doorheen. Vcenter kun je vergeten, want dan houd je bijna niks meer over :)
Zelf heb ik 64 en dan gaat het wel prima.

[ Voor 4% gewijzigd door nelizmastr op 10-11-2021 21:46 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:04
Tis nen moeilijke. Ik heb lange tijd esxi gedraaid en dit was wel heel flexibel.

Nu draai ik op een optiplex 3060 ubuntu server met enkel docker containers, meeste van linuxserver.io zoals hierboven al aangehaald. Mijn disken zijn 2.5 inch extern aangesloten via usb.
Tegenwoordig kan je bijna alles in docker draaien. Als het niet kan gebruik / installeer ik het niet.

Ik lees hier ook dat enkele proxmox aanraden. Dit is ook een hele goede oplossing.
Je moet vnl is nadenken over je requirements nu en in de toekomst. Ik draai HA op een aparte dedicated machine. Mocht ik HA willen draaien virtueel dan was proxmox een hele goede oplossing om HA native te draaien in een virtuele machine.

Mijn insteek is vnl dat ik alles heel heel zuinig wil houden en dus geen overhead wilde van hypervisor en aparte vm's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:39
nelizmastr schreef op woensdag 10 november 2021 @ 21:45:
Ik draai een mix. De basis is ESXi 7.0U3 met daarop verschillende Windows en Linux VM’s, ook met gescheiden VLAN’s voor het “productie” en lab deel.

Er draait ook een dockerhost op met guacamole, portainer en heimdall maar al het andere is in losse VM’s.

Met maar 16 GB RAM moet je wel even goed rekenen en plannen want daar ben je zo doorheen. Vcenter kun je vergeten, want dan houd je bijna niks meer over :)
Zelf heb ik 64 en dan gaat het wel prima.
idem hier, 3 Intel NUC's (pricewatch: Intel NUC 10 Performance kit NUC10i7FNK)

met 64gb ram en een 1tb disk erin. VMware erop en gaan met alles wat je wilt.

superzuinig ook, al heb ik ze alleen aan als het nodig is (ik zet ze aan via een App op mijn telefoon en ook weer uit) binnen 2 minuten na het booten zijn alles VM's weer 'resumed from save state' ideaal!

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoodVuurtje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-02 16:54
Ik ben erg geïnteresseerd in de adviezen/reacties. Zelf zit ik in een soortgelijke situatie. Benieuwd of het in onze situatie handiger is om VM's te hosten in een OS (optie D), of de OS(-en) als VM's (Optie B)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ua5-FFb7o03-EoIRLkLrfuAGjgs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZB5hxian6L6g6Bxm1P4oHXeV.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-07-2024
@DoodVuurtje , dat noem je type 1 of type 2:
Wikipedia: Hypervisor

Zelf draai ik Xen, een type 1, want ik heb die "Host OS" laag niet nodig en is minder "overhead":
Wikipedia: Xen

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:48
Het kan aan mij liggen, maar de oplossingen die hier gesuggereerd worden vind ik allemaal nogal overkill. Ik draai 50 containers met Docker op Ubuntu 20.04 LTS op een Intel NUC uit 2016 met Celeron N3050 :o . Zolang je maar genoeg RAM hebt kom je een heel eind (8GB, niet eens veel in mijn geval). M.i. zijn Docker containers vele malen makkelijker te beheren dan de oplossingen die hier aangedragen worden. Kwestie van alles configureren middels een docker-compose.yml die je eenvoudig op Git kan zetten voor version control.

[ Voor 4% gewijzigd door MarcoC op 02-12-2021 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
@MarcoC, mee ééns.
Tis dat ik een geschikte NAS heb die gemakkelijk Docker containers aankan anders zou ik nested virtualisatie doen met een Docker host op m'n Xen hypervisor.

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoodVuurtje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-02 16:54
deHakkelaar schreef op donderdag 2 december 2021 @ 00:19:
@DoodVuurtje , dat noem je type 1 of type 2:
Wikipedia: Hypervisor

Zelf draai ik Xen, een type 1, want ik heb die "Host OS" laag niet nodig en is minder "overhead":
Wikipedia: Xen
Ah thanks. Ik kwam de 'officiele' termen tot op heden nog niet tegen.

Op aanraden van een technische kennis houd ik voor op heden nog op een type 2. Ik heb eigenlijk amper echte rekenkracht nodig, en qua configuratie is windows server voor mij grotendeels bekend qua gui. Helpt ook dat hij mij voorrzien heeft van een aantal licenties waaronder Windows Server :+ . De overhead is marginaal begrijp ik.

[ Voor 0% gewijzigd door DoodVuurtje op 02-12-2021 09:17 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
DoodVuurtje schreef op donderdag 2 december 2021 @ 00:41:
[...]
Helpt ook dat hij mij verzien heeft van een aantal licenties waaronder Windows Server ...
Zero licenties:
dehakkelaar@xen:~# xm uptime
Name                                ID Uptime
Domain-0                             0 1323 days, 14:18:08
gam01.dehakkelaar.nl                46 36 days,  3:56:53
vps01.xxxx.xxx                      44 486 days,  4:11:41
zandbak.xxxxx.xx                     2 1323 days, 14:16:59
xxx.xxxx.xx                         41 693 days, 22:02:45

EDIT:
dehakkelaar@nas:~# docker images
REPOSITORY      TAG                           IMAGE ID       CREATED        SIZE
pihole/pihole   release-v5.8-1-amd64-buster   8a555a0f2a88   7 months ago   335MB

[ Voor 15% gewijzigd door deHakkelaar op 02-12-2021 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:41
Ikzelf ben van whs2011 naar Windows 10 pro gegaan omdat ik Windows server Essentials te duur vond.
Hierop draai ik een combi van Windows geïnstalleerde software en docker.
Wel op een i5 8400 met 8GB ram.
Daarnaast 3x4TB disks met drivepool om er een enkele schijf van te maken.
Ben dat gewend van hiervoor en zal dat voorlopig nog wel blijven behouden.

Heel veel andere aangedragen opties klinken als zware overkill.
Pagina: 1