Ik draai nu een homeserver (HP Microserver Gen8, Xeon quadcore, 16GB RAM) met XPenology.
En ik vind het heel fijn, de enorme hoop opties en mogelijkheden, maar ik wil er eigenlijk vanaf. Het is een grijs gebied, updates zijn niet altijd mogelijk (met gevaren van dien), etc.
Dus ik wil naar een nieuwe opzet.
Maar ik twijfel over hoe ik het in moet richten. Moet ik een enkele bare metal OS nemen en alles daarop installeren. Of Esxi (of een andere hypervisor) met daarop VM's. Etc.
Dus ik hoor graag hoe jullie ernaar kijken.
De Homeserver is multifunctioneel, als volgt:
• Media-/download: Plex, torrents, Sonarr, Radarr, etc.
• Backup: Alle apparaten in huis (laptops, telefoons) syncen met de server. De server synct met Cloud-opslag.
• Netwerkbeheer: PiHole
• Webbeheer & data-analyse: Ik heb op VPS'en scripts draaien en die backup (ssh, rsync) ik naar de homeserver en ze sturen ook data die op de homeserver geanalyseerd wordt.
• Development: Lokale Repository
• Geldzaken & documentbeheer: Firefly en opslag van facturen, contracten, etc.
Een bijkomende probleem is de schijfverdeling. Het is een potje
Schijven zijn als volgt: 2x6Tb, 1x5Tb, 2x2Tb
Nu is 2x2Tb als RAID 1 voor de backup. De rest is SHR (ik geloof dat dat stiekem RAID 5 is?)
De bootloader draait vanaf een USB-stick.
Hoe zouden jullie het oplossen? Gewoon Debian of Ubuntu Server en alles in dockers erop? Esxi met voor elke functie een aparte VM? Iets anders? (FreeNAS, ProxMox, etc).
Gratis is wel een pré, overigens.
Ik neig naar VM's op een hypervisor. Dan kan ik sommige functies onaangetast laten (bijv backup) en bij andere functies lekker rommelen of eventueel opnieuw installeren. Maar ik zit dan wel met de de schijven/RAID. Volgens mij kan ik dat niet Esxi instellen.
Ik ben benieuwd naar eventuele suggesties en bedankt voor het meedenken!
En ik vind het heel fijn, de enorme hoop opties en mogelijkheden, maar ik wil er eigenlijk vanaf. Het is een grijs gebied, updates zijn niet altijd mogelijk (met gevaren van dien), etc.
Dus ik wil naar een nieuwe opzet.
Maar ik twijfel over hoe ik het in moet richten. Moet ik een enkele bare metal OS nemen en alles daarop installeren. Of Esxi (of een andere hypervisor) met daarop VM's. Etc.
Dus ik hoor graag hoe jullie ernaar kijken.
De Homeserver is multifunctioneel, als volgt:
• Media-/download: Plex, torrents, Sonarr, Radarr, etc.
• Backup: Alle apparaten in huis (laptops, telefoons) syncen met de server. De server synct met Cloud-opslag.
• Netwerkbeheer: PiHole
• Webbeheer & data-analyse: Ik heb op VPS'en scripts draaien en die backup (ssh, rsync) ik naar de homeserver en ze sturen ook data die op de homeserver geanalyseerd wordt.
• Development: Lokale Repository
• Geldzaken & documentbeheer: Firefly en opslag van facturen, contracten, etc.
Een bijkomende probleem is de schijfverdeling. Het is een potje
Schijven zijn als volgt: 2x6Tb, 1x5Tb, 2x2Tb
Nu is 2x2Tb als RAID 1 voor de backup. De rest is SHR (ik geloof dat dat stiekem RAID 5 is?)
De bootloader draait vanaf een USB-stick.
Hoe zouden jullie het oplossen? Gewoon Debian of Ubuntu Server en alles in dockers erop? Esxi met voor elke functie een aparte VM? Iets anders? (FreeNAS, ProxMox, etc).
Gratis is wel een pré, overigens.
Ik neig naar VM's op een hypervisor. Dan kan ik sommige functies onaangetast laten (bijv backup) en bij andere functies lekker rommelen of eventueel opnieuw installeren. Maar ik zit dan wel met de de schijven/RAID. Volgens mij kan ik dat niet Esxi instellen.
Ik ben benieuwd naar eventuele suggesties en bedankt voor het meedenken!
"Always remember to quick save" - Sun Tzu