Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prodesk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-03-2022
In Nederland hebben wij Tikkie, in België gebruiken ze Payconiq. Allemaal commerciële diensten die onderling niet compatible met elkaar zijn. Concreet heb ik wat buitenlandse vrienden en als we ergens een paar biertjes drinken eindigt dit altijd met noodgedwongen cash uit de automaat moeten halen en rekenen wie wat heeft gedronken, hoop gedoe dus. En blijf je altijd met restgeld zitten dat ergens in een la eindigt.

Simpel gezegd, wat kan ik in dit geval het beste doen? Ik heb niet echt zin om tegenwoordig nog met cash geld te gaan prutsen, zeker omdat ik al jaren zonder cash leef en alles met de app doe.

Mijn vraag, is er geen methode of dienst die wereldwijd werkt?

[ Voor 5% gewijzigd door prodesk op 10-11-2021 10:12 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Je kan ook nog gewoon ouderwets overmaken?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

prodesk schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:43:
In Nederland hebben wij Tikkie, in België gebruiken ze Payconiq. Allemaal commerciële diensten die onderling niet compatible met elkaar zijn. Concreet heb ik wat buitenlandse vrienden en als we ergens een paar biertjes drinken eindigt dit altijd met noodgedwongen cash uit de automaat moeten halen en rekenen wie wat heeft gedronken, hoop gedoe dus. En blijf je altijd met restgeld zitten dat ergens in een la eindigt.

Simpel gezegd, wat kan ik in dit geval het beste doen? Ik heb niet echt zin om tegenwoordig nog met cash geld te gaan prutsen, zeker omdat ik al jaren zonder cash leef en alles met de app doe.
afhankelijk van hoe buitenlands je vrienden zijn, gewoon een bank-overboeking (SEPA), dat is max met een dagje binnen. Anders PayPal, Revolut, tig andere aanbieders. Maarja, dan moet iedereen dat weer hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prodesk
Anoniem: 472287 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:44:
[...]

afhankelijk van hoe buitenlands je vrienden zijn, gewoon een bank-overboeking (SEPA), dat is max met een dagje binnen. Anders PayPal, Revolut, tig andere aanbieders. Maarja, dan moet iedereen dat weer hebben
De Amerikaanse vriend heeft Revolut proberen aan te vragen maar is naar eigen zeggen niet beschikbaar in Amerika. Gelukkig had hij wel Paypal, dus zo het e.a.a. weten te regelen.

Een andere vriend uit China kon weer geen Paypal krijgen en werkte uitsluitend met Ali en Wechat. En zo is dat zo'n beetje met elk land zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

prodesk schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:47:
[...]
De Amerikaanse vriend heeft Revolut proberen aan te vragen maar is naar eigen zeggen niet beschikbaar in Amerika. Gelukkig had hij wel Paypal, dus zo het e.a.a. weten te regelen.

Een andere vriend uit China kon weer geen Paypal krijgen en werkte uitsluitend met Ali en Wechat. En zo is dat zo'n beetje met elk land zo.
Dat klopt, er is nog geen makkelijke instant app die je toestaat instant geld over te maken binnen alle landen. Wetgeving enzo. Je Afghaanse vrienden mogen momenteel ook geen buitenlandse currency ontvangen - zo is het nu eenmaal. Zoveel landen zoveel regels.

Prachtig toch dat Crypto daadwerkelijk een probleem oplost. Lekker allemaal een ETH of BSC accountje maken, opladen met BUSD of BEUR, USDT, you name it. Lekker instant geld over maken. Geen regels, geen wetten.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 10-11-2021 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:31
Elkaar in stablecoins (USDC) kan bijvoorbeeld.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Is het niet het makkelijkst om bij toerbeurt te betalen? Daarnaast, ik vind per drankje/gerecht/toiletbezoek/fooivoorkeur de rekening uitsplitsen nogal krenterig, als je al verdeelt dan gewoon delen door het aantal aanwezigen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prodesk
SmurfLink schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:44:
Je kan ook nog gewoon ouderwets overmaken?
Daar ben ik niet bekend mee, kan binnen de EU wel naar IBAN overmaken maar de Amerikaan en Chinees waar ik mee was hadden wisten niet wat ze daarmee aan moesten.

Het bedrag dat ik over wil maken gaat slechts om een paar euro. Als ik met andere Europeanen ben is dit met IBAN nu wel een stuk gemakkelijker geworden. Ik heb eerder een poging gewaagd maar komen allerlei extra kosten bij kijken en is niet 'instant'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Apart betalen kan ook. Heb ik eigenlijk nog nooit problemen mee gehad. Gewoon vragen of iedereen z'n eigen consumptie mag afrekenen.

Andere optie is toch een bankoverschrijving.

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

prodesk schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:52:
[...]
Daar ben ik niet bekend mee, kan binnen de EU wel naar IBAN overmaken maar de Amerikaan en Chinees waar ik mee was hadden wisten niet wat ze daarmee aan moesten.
Al die moeite om een paar euro? Dit is wel het meest Nederlandse topic van het jaar :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:18

Koekfabriek

King Billy on the wall

FirePuma142 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:52:
Is het niet het makkelijkst om bij toerbeurt te betalen? Daarnaast, ik vind per drankje/gerecht/toiletbezoek/fooivoorkeur de rekening uitsplitsen nogal krenterig, als je al verdeelt dan gewoon delen door het aantal aanwezigen.
Ja waarom niet gewoon "ouderwets" per rondje betalen, heel bijzonder om het zo te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
[...]

Het bedrag dat ik over wil maken gaat slechts om een paar euro. Als ik met andere Europeanen ben is dit met IBAN nu wel een stuk gemakkelijker geworden. Ik heb eerder een poging gewaagd maar komen allerlei extra kosten bij kijken en is niet 'instant'.
Die hebben toch ook een bankrekening? En als het goed is een BIC/SWIFT code. Dus daar kan je ook gewoon naar overmaken.

Maar om een paar euro zou ik de moeite en kosten besparen en het ze gewoon gunnen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-06 15:20
Ligt er een beetje aan in welk tempo iedereen drinkt en in welke prijsklasse. Ervaring is dat daar nogal verschil in kan zitten en dan vooral de grootgebruikers graag de rekening door het aantal aanwezigen wil delen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
[...]

Hoe werkt dat dan? Zoiets simpels als een bankoverschrijving moet toch naar iedere rekening kunnen? Je hebt een tenaamstelling, een bedrag, een rekeningnummer, een omschrijving en eventueel een BIC.
FirePuma142 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:53:
[...]

Al die moeite om een paar euro? Dit is wel het meest Nederlandse topic van het jaar :D
Eigenlijk ook wel waar... Hoe vaak komt dit nou voor? Is het interessant dat iedereen een NL/BE rekening neemt? Is het logisch om degene die betaalt te laten rouleren? Als een dergelijke situatie 1x per jaar voorkomt, is het duidelijk dat het niet logisch is om er heel veel moeite in te steken. Als het wekelijks is, is het logisch om een NL/BE-rekening te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
SmurfLink schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:55:
[...]

Die hebben toch ook een bankrekening? En als het goed is een BIC/SWIFT code. Dus daar kan je ook gewoon naar overmaken.

Maar om een paar euro zou ik de moeite en kosten besparen en het ze gewoon gunnen.
Internationale transfers kosten vaak geld. Tijdje terug via de Nederlandse Revolut geprobeerd 100 euro over te maken naar een Colombiaanse bankrekening. De transfer mislukte (dat gebeurt ook vaak helaas), maar er werd wel 45 euro aan kosten in rekening gebracht. Na een klacht bij Revolut die kosten uiteindelijk wel terug gehad, maar echt vertrouwen in internationale banktransfers heb ik niet. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

hoi1234 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:02:
[...]

Hoe werkt dat dan? Zoiets simpels als een bankoverschrijving moet toch naar iedere rekening kunnen? Je hebt een tenaamstelling, een bedrag, een rekeningnummer, een omschrijving en eventueel een BIC.
Je hebt het over verschillende munten (EUR / YEN / USD) en verschillende continenten, nee, zo simpel is dat niet xD

Tip voor TS zou zijn: TransferWise (dat zit ook in veel bank apps al). Maar alsnog ga je vaak kosten maken die op de bedragen die je impliceert (10-100 euro) best flink kunnen zijn. Wise is wel beschikbaar in China / US / EU. Helaas nog geen Yen. Voorbeeld:

10 EUR = 8.55 GBP (actuele koers)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RdgqZyb-NUmtUGDVOKt2BzQvc6s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/I43taxWCZr8fnhvFes9vRdVN.png?f=user_large

10 USD = 8.63 EUR
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BcThglc8pBiswDa7PjhPGihVDPg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/V3xZPI2b81x1H4ERg7PCCmb0.png?f=user_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A5g6c5UiaSj2WkbBzt3677jKExc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mZr1yUXQgHh9uDmrzhzhaBSy.png?f=user_large
4 uur transfertijd ongeveer.

Goedkoper is idd om om de beurt de avond te betalen.

[ Voor 35% gewijzigd door _eLMo_ op 10-11-2021 10:18 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

LordSinclair schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:01:
[...]

Ligt er een beetje aan in welk tempo iedereen drinkt en in welke prijsklasse. Ervaring is dat daar nogal verschil in kan zitten en dan vooral de grootgebruikers graag de rekening door het aantal aanwezigen wil delen.
Ik doe daar met vrienden niet zo moeilijk over, ook omdat ze sociaal genoeg zijn om niet enorm uit de pas te lopen qua tempo of prijs. Dat soort grootverbruikende profiteurs reken ik niet snel tot mijn vrienden ;)

[ Voor 7% gewijzigd door FirePuma142 op 10-11-2021 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prodesk
FirePuma142 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:27:
[...]

Ik doe daar met vrienden niet zo moeilijk over, ook omdat ze sociaal genoeg zijn om niet enorm uit de pas te lopen qua tempo of prijs. Dat soort grootverbruikende profiteurs reken ik niet snel tot mijn vrienden ;)
Dat is eigenlijk een andere discussie. Vaak genoeg doe ik het ook op deze manier, mits gebruik zo ongeveer gelijk is. Maar als wij uit eten gaan besteld iedereen wat anders, sommige een complete maaltijd terwijl anderen er enkel met een espresso erbij zitten. Dan wil je dingen gewoon kunnen scheiden. In veel restaurants kun je als groep niet apart afrekenen en moet je achteraf zelf alles gaan narekenen.

Gaat mij erom dat ik niet kan begrijpen waarom er nog geen gezamenlijk systeem is om dit smooth af te kunnen handelen. Revolut, Wise, Paypal zijn apps waarmee ik reeds bekend ben en alles een stuk gemakkelijker maakt. Het probleem is echter dat je maar het geluk moet hebben dat iedereen dezelfde apps gebruikt. Door de grote hoeveelheid aan deze apps, die vaak ook regiogebonden zijn maakt het een stuk ingewikkelder.

Ik zie een rol voor SWIFT weggelegd om dit onderling te harmoniseren en met elkaar compatible te maken. Dus zonder extra apps.

[ Voor 5% gewijzigd door prodesk op 10-11-2021 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-06 15:40
[...]
Tja. Dan gewoon lekker contant doen toch? Het kan wel maar als mensen het niet snappen en ook geen Nederlandse rekening willen nemen houdt het een beetje op.

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
prodesk schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:03:
Gaat mij erom dat ik niet kan begrijpen waarom er nog geen gezamenlijk systeem is om dit smooth af te kunnen handelen.
Omdat betalingen enorm complex zijn en banken geen miljoenen uit gaan geven aan features die echt maar voor een handvol mensen relevant zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 316512

[...]
Dat is eigenlijk een andere discussie. Vaak genoeg doe ik het ook op deze manier, mits gebruik zo ongeveer gelijk is. Maar als wij uit eten gaan besteld iedereen wat anders, sommige een complete maaltijd terwijl anderen er enkel met een espresso erbij zitten. Dan wil je dingen gewoon kunnen scheiden. In veel restaurants kun je als groep niet apart afrekenen en moet je achteraf zelf alles gaan narekenen.
Hoe vaak maak je dat nou echt mee dat je uiteten gaat en iemand alleen maar een espresso neemt? Het klinkt wel heel erg als een heel specifiek probleem voor iets wat vrijwel nooit voorkomt. Ook dat je niet apart zou kunnen betalen in restaurants: vraag je dat uberhaupt wel eens dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-06 07:06
hoi1234 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:52:
Apart betalen kan ook. Heb ik eigenlijk nog nooit problemen mee gehad. Gewoon vragen of iedereen z'n eigen consumptie mag afrekenen.
Dit is de beste oplossing. Heeeeeel zelden heb je weleens een restaurant dat moeilijk doet, maar dan zeg je dat betalen op een andere manier niet mogelijk is (mompel ook nog wat over gastvrijheid, gast is koning enzo) en dan doen ze dat echt wel, ze hebben immers geen andere keuze. En daarna gaat dat restaurant op de 'daar gaan we nooit meer heen'-lijst.

Mijn voorkeur gaat meestal gewoon uit naar splitsen. Dat ik dan soms te veel of soms te weinig betaal kan ik me niet zo druk om maken. Ik zie het als het bedrag voor de gezellige avond, niet het bedrag voor mijn consumpties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prodesk
Persoonlijk heb ik liever dat iedereen voor zijn eigen consumpties betaald. Het is voor mij eerder regel dan uitzondering.

Je kunt het krenterig noemen maar heb te vaak meegemaakt dat er misbruik werd gemaakt van mijn vrijgevigheid dat ik wat dat betreft wel de duimschroeven flink heb aangehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Anoniem: 472287 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:50:
[...]

Dat klopt, er is nog geen makkelijke instant app die je toestaat instant geld over te maken binnen alle landen. Wetgeving enzo. Je Afghaanse vrienden mogen momenteel ook geen buitenlandse currency ontvangen - zo is het nu eenmaal. Zoveel landen zoveel regels.

Prachtig toch dat Crypto daadwerkelijk een probleem oplost. Lekker allemaal een ETH of BSC accountje maken, opladen met BUSD of BEUR, USDT, you name it. Lekker instant geld over maken. Geen regels, geen wetten.
Maar kun je die coins ook tussen verschillende exchanges en offline wallets overmaken zonder transactiekosten? Is natuurlijk een heel ander speelveld dan Tikkie, maar juist dat de banken dit gezamelijk ondersteunen en dus geen transactiekosten rekenen maakt Tikkie erg interessant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

prodesk schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:16:
Persoonlijk heb ik liever dat iedereen voor zijn eigen consumpties betaald. Het is voor mij eerder regel dan uitzondering.

Je kunt het krenterig noemen maar heb te vaak meegemaakt dat er misbruik werd gemaakt van mijn vrijgevigheid dat ik wat dat betreft wel de duimschroeven flink heb aangehaald.
Ik zou ook zeker in vrijwel alle gevallen met een groep als er terugbetaald moet worden dit direct afgerekend willen hebben, maar of het direct op mijn rekening staat of pas de volgende dag is dan minder relevant. Als iedereen even een overboeking doet op z'n telefoon is dat ook prima.

Je wil het liefst gewoon niet met geld rommelen met je vriendengroep, maar soms is het gewoon niet te doen als je met 8 man een biertje gaat drinken en dan allemaal los moet gaan afrekenen, maar je wil inderdaad ook weer niet in de situatie komen waar bijvoorbeeld iemand jou niet terugbetaalt en dan de volgende keer dat diegene een keer zou betalen wel eist dat jij dat meteen doet.

Ik vrees dat buiten crypto er niet veel écht internationale manieren zullen zijn om dit geregeld te krijgen. China heeft zo zo'n eigen mening over allerlei internationale betaalmethoden, en veel wat in Amerika beschikbaar is is hier of niet beschikbaar of in ieder geval niet gewoon (zoals het hebben van een creditcard). Tussen Nederland en België is een overboeking ook zo gedaan, maar naar Amerika zit daar al gauw weer een paar dagen tussen. Crypto heeft het voordeel dat je meteen de transactie kan zien, maar het nadeel dat je dan weer lastiger kan identificeren van wie welke betaling af komt, en dat crypto gewoon nog niet zo makkelijk is in gebruik, maar dat is wel de enige methode die gewoon echt altijd en overal werkt mits je een internetverbinding hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Anoniem: 316512 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:09:
[...]

Hoe vaak maak je dat nou echt mee dat je uiteten gaat en iemand alleen maar een espresso neemt? Het klinkt wel heel erg als een heel specifiek probleem voor iets wat vrijwel nooit voorkomt.
Als ik met vrienden naar het cafe ga is de rekening in 100% van de keren dermate scheef verdeelt dat ik niet door het aantal personen ga delen. Veel van die vrienden drinken graag wat speciaalbiertjes (20-30 euro p.p.), ik drink geen bier en heb het na twee kopjes thee wel gehad (zo'n 5 euro).

Gelukkig gewoon allemaal een Nederlandse bankrekening.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:20

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb recent in Singapore met Wise een betaling gedaan. Moest in lokale valuta/overschrijving, Wise was na wat onderzoeken het handigst. Zit wel een fee bij dus voor kleine bedragen misschien niet de moeite waard ….

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-06 15:37
LordSinclair schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:01:
[...]

https://www.ad.nl/binnenl...whiskys-bestelt~ab87bf51/ ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prodesk
In SEPA landen is dit gelukkig nu een stuk gemakkelijker gemaakt door de komst van IBAN. Dat is wel het ideale wereldwijde model, dat je zonder third party apps snel en zonder extra kosten p2p geld naar elkaar over kan maken.

Weliswaar is IBAN buiten Nederland niet realtime maar werkt binnen EU wel naar wens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prodesk
Hydra schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:08:
[...]

Omdat betalingen enorm complex zijn en banken geen miljoenen uit gaan geven aan features die echt maar voor een handvol mensen relevant zijn.
Maar we hebben wel 2 bedrijven, Mastercard en VISA die wereldwijde dekking hebben. Natuurlijk, dit zijn cc bedrijven, maar als zij het voor elkaar hebben gekregen zou dit voor p2p betalingen toch ook wel moeten kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouterkaas
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-06 20:03
Heerlijk, een uur boekhouden nadat je met vrienden een paar pilsjes hebt gedronken, maar snap de uitdaging wel. Ik zou iedereen steeds een rondje laten halen/betalen of een iemand rekent het af, wiebetaaltwat en dan gewoon overmaken. Desnoods spaar je het bedrag een paar keer op als je regelmatig wat gaat drinken met z'n allen.

[ Voor 130% gewijzigd door Wouterkaas op 10-11-2021 11:59 . Reden: Ik had te snel op verstuur gedrukt ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tilburgs82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

Instant geld. Is dat poeder waar je water bij moet doen, zodat het dan geld wordt? 🤡

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:36

Qwerty-273

Meukposter

Daarnaast, ik vind per drankje/gerecht/toiletbezoek/fooivoorkeur de rekening uitsplitsen nogal krenterig, als je al verdeelt dan gewoon delen door het aantal aanwezigen.
Het ligt natuurlijk ook aan wat men drinkt/eet. Uit ervaring heb je in een wat grotere groep de mensen die bij wijze van spreken met een glaasje kraanwater en een droge boterham met kaas aan de ene kant, en de anderen met een dure wijn en verse oesters aan de andere kant van het spectrum zitten. Dat delen in gelijke delen is natuurlijk niet "eerlijk" voor de kraanwater/droge boterham mensen.

Als je echt een systeem voor elke uithoek wilt instellen, is gewoon cash toch het makkelijkste. Of anders gewoon om een uitgesplitste rekening vragen (dan kan iedereen van ver met hun credit card het af tikken met bijkomende kosten).

Internationaal bankieren daar zitten (zeker als je elke uithoek mee wilt nemen) gewoon kosten aan, en als je dan toch al fysiek op dezelfde plek bent is cash een veel makkelijker optie. Heb je ook geen last van wisselkoersen en provisies ;)
Gaat mij erom dat ik niet kan begrijpen waarom er nog geen gezamenlijk systeem is om dit smooth af te kunnen handelen.
Politiek :)

[ Voor 9% gewijzigd door Qwerty-273 op 10-11-2021 13:04 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
prodesk schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:36:
[...]
Maar we hebben wel 2 bedrijven, Mastercard en VISA die wereldwijde dekking hebben. Natuurlijk, dit zijn cc bedrijven, maar als zij het voor elkaar hebben gekregen zou dit voor p2p betalingen toch ook wel moeten kunnen?
CreditCards zijn geen bankrekeningen. Je kunt niet zomaar geld overmaken naar een creditcard. Een bankrekening kun je wel geld naar overmaken, maar dat snappen je vrienden kennelijk niet. Dan houdt het een beetje op he? :)

[ Voor 12% gewijzigd door Hydra op 10-11-2021 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Nee, complexiteit en de bijbehorende kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamustra
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Zijn het over het algemeen dezelfde vrienden? Is een SettleUp/Splitwise/Tricount dan niet handig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Hydra schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:41:
[...]
CreditCards zijn geen bankrekeningen. Je kunt niet zomaar geld overmaken naar een creditcard.
Meestal gaat dat wel overigens, boeken naar centraal nummer met vermelding van accountnr/kaartnr.
Doen wij vaker voor de grote boekingen als we als groep op vakantie gaan, ene boekt vanalles via de CC, anderen storten verschuldigt bedrag weer naar zijn CC, die dan gelijk is aangevult. Overigens gaat dat meestal niet "instant" kan wel dagje (1-3) overheen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01:25
Als je Apple Pay hebt (en de ontvangers ook) kan je dit ook via iMessage regelen.

https://support.apple.com/en-us/HT207875

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
ZpAz schreef op woensdag 10 november 2021 @ 14:31:
Als je Apple Pay hebt (en de ontvangers ook) kan je dit ook via iMessage regelen.

https://support.apple.com/en-us/HT207875
Werkt niet in NL als ik zo zie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-06 11:51
Als het geregeld voor komt* met ongeveer dezelfde groep zijn dingen als wiebetaaltwat.nl (waar vast ook een internationale versie van is) wel handig. Hadden we tig jaar geleden als studentenhuis ook, eens in de paar maanden of eens in het jaar verrekenen. Dan zijn transactiekosten ook niet zo'n punt.

*Lijkt me wel waarschijnlijk, want anders gaat het om een paar euro per jaar en is het überhaupt een nutteloze vraag imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prodesk
Qwerty-273 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:03:
[...]

Het ligt natuurlijk ook aan wat men drinkt/eet. Uit ervaring heb je in een wat grotere groep de mensen die bij wijze van spreken met een glaasje kraanwater en een droge boterham met kaas aan de ene kant, en de anderen met een dure wijn en verse oesters aan de andere kant van het spectrum zitten. Dat delen in gelijke delen is natuurlijk niet "eerlijk" voor de kraanwater/droge boterham mensen.

Als je echt een systeem voor elke uithoek wilt instellen, is gewoon cash toch het makkelijkste. Of anders gewoon om een uitgesplitste rekening vragen (dan kan iedereen van ver met hun credit card het af tikken met bijkomende kosten).

Internationaal bankieren daar zitten (zeker als je elke uithoek mee wilt nemen) gewoon kosten aan, en als je dan toch al fysiek op dezelfde plek bent is cash een veel makkelijker optie. Heb je ook geen last van wisselkoersen en provisies ;)

[...]

Politiek :)
toon volledige bericht
Waarom zou de politiek erop tegen zijn om het SWIFT systeem te moderniseren? De basis is er, je kunt met allerlei codes (BIC etc etc) geld naar elkaar overmaken. Dus een mooie doorontwikkeling zou zijn als zij de SEPA als blauwdruk zouden overnemen. Dus QR IBAN samen met instant payments zou de noodzaak van apps als Tikkie daardoor overbodig maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:36

Qwerty-273

Meukposter

@prodesk en @Hydra met politiek bedoelde ik niet alleen de overheden maar ook de bedrijfs- en sectorpolitiek.

Je kan het vergelijken met standaarden. Je hebt tal van belangenverenigingen en bedrijven die vinden dat systeem A, B of C het beste systeem is (die systemen passen ook bij de regelgeving waarmee zij te maken hebben) en zetten dan vol in op A, B of C. Terwijl de andere club vol inzet op systeem D, E of F. En dan komen gesloten landen nog om de hoek kijken waar de overheid wel diep in al deze systemen wilt zitten (China / Rusland / VS).

Je hebt veel te stakeholders die het niet met elkaar eens zullen worden op wereld schaal.

Aangezien je wel gewoon fysiek met elkaar op 1 plek bent, is cash het makkelijkste. Ben je in een euro land, dan lap je een pot in euro's bij elkaar. Ben je in een USD gebied, dan een pot in USD. Of zit je te wachten op 1 pot met EUR / USD / RMB / [insert andere valuta] en afhankelijk van de ontvangende kant met wisselkoersen en provisies?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msteggink
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:10
bwerg schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:27:
[...]

Als ik met vrienden naar het cafe ga is de rekening in 100% van de keren dermate scheef verdeelt dat ik niet door het aantal personen ga delen. Veel van die vrienden drinken graag wat speciaalbiertjes (20-30 euro p.p.), ik drink geen bier en heb het na twee kopjes thee wel gehad (zo'n 5 euro).

Gelukkig gewoon allemaal een Nederlandse bankrekening.
Wat voor vrienden heeft iedereen, en hoe moeilijk wil iedereen het maken? Als je ongeveer weet dat je voor ~30 euro hebt gedronken/gegeten dan rond je je bijdrage af naar boven en dat bedrag doe je in de pot. Iemand die 2 thee heeft gehad doet dan zijn bijdrage (b.v. 5 euro) in de pot en de rest is fooi voor het personeel. Pot kan dan contant zijn of iemands bankrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:36
Als je het écht op de euro wilt bijhouden, een app als Splid gebruiken en dan 1x in de paar maanden afrekenen. Werkt ook multicurrency.

[ Voor 7% gewijzigd door Lrrr op 10-11-2021 21:36 ]

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-06 15:34

LankHoar

Langharig tuig

Ik vind de laatste zin uit dit artikel wel ene goede conclusie. Vrij vertaald: open je hiervoor nou een topic? :+

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

msteggink schreef op woensdag 10 november 2021 @ 18:28:
Iemand die 2 thee heeft gehad doet dan zijn bijdrage (b.v. 5 euro) in de pot en de rest is fooi voor het personeel. Pot kan dan contant zijn of iemands bankrekening.
Dat is ook precies wat we doen? "Hier is een foto van de bon, maak je eigen deel over naar rekeningnummer X".
LankHoar schreef op donderdag 11 november 2021 @ 07:34:
[...]

Ik vind de laatste zin uit dit artikel wel ene goede conclusie. Vrij vertaald: open je hiervoor nou een topic? :+
Hij maakt voor het gemak wel even de aanname dat met "dure whiskey" gewoon "gemiddelde whiskey van 6 euro" bedoeld wordt. Ja, zo kan ik het ook.

"Ik neem voor het gemak even aan dat het probleem van TS eigenlijk geen probleem is, dus waarom open je eigenlijk een topic?" 8)7

[ Voor 39% gewijzigd door bwerg op 11-11-2021 08:21 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-06 17:22

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

De ‘tikkie’ (betaalverzoekjes) van bunq kun je ook met een creditcard betalen. Dus als jij bij bunq zou zitten, zou je je vrienden een betaalverzoekje kunnen sturen wat zij met hun creditcard kunnen voldoen. Ik geloof dat je daar wel een klein percentage voor betaalt (maar dat is vrijwel altijd zo, dit kosten gelden nu eenmaal voor creditcardbetalingen.)

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsiejjj92
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-06 00:13
@prodesk

Je kunt als je Revolut hebt (gratis) ook een betaalverzoek link delen met je vrienden.
Zij kunnen met elke VISA of Mastercard (debit en credit) betalen zonder kosten (geen kosten voor jou of je vrienden). Er bestaat geen ideaal betaalmiddel in jouw situatie maar dit komt het meeste in de buurt.
Vervolgens kun je dit geld ook weer gratis overmaken naar je eigen bankrekening als normale IBAN overschrijving. That's it :-)

Link met uitleg en video: https://blog.revolut.com/request-money-from-friends/

[ Voor 31% gewijzigd door nielsiejjj92 op 15-11-2021 14:39 ]

Pagina: 1