Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• ou812
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:20
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/alMNbCRjZbAqu1L_PmcMgHdhQjQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3naIrMAfBKYHbW9CrIM8DG2P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NUd4etXqmNYssZojgZ-uTG9B8y4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dKGl7Sr1wAXImDJg2ObN3z2w.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yvTHlZSVhI8ctwRNcaEa0sahFc8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nWJNQHt6rKGqJbdCJRMcytCR.jpg?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Het schuinde dak is ongeveer 5,20 x 7,5.
Het plat dak is 6 meter diep en aan de voorkant 11 meter en achter 5,80
Schaduw
Nauwelijks wel staan er aan de overkant van de straat een paar hogere bomen, wat met name in de winter voor wat schaduw kan zorgen.
Jaarverbruik
5700KW
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fasen
Budget en doel
halen jaar verbruik
Wie gaat het project uitvoeren
installateur
Bijhouden van data
ja
Reeds verkregen offertes
Offerte 1:
17 x DMEGC DM370M6-60HBB 370 wp waarvan 10 op woonhuis en 7 platdak
omvormer Zonneplan One
prijs 5839,00 ecl btw
prijs per wp = 1,08
verwachte opbrengst 5711 kWh

Offerte 2:
16 x Suntech Solar 390 wp full black waarvan 13 op huis en 3 op platdak
16x enphase IQ7+ omvormer
Prijs 7791,00 exl btw
prijs per wp 1,28
verwachte opbrengst 5985 kWh
Regio
Noord Brabant 20 km van Den Bosch

Ik ga nog wel meer offertes opvragen, maar wil dan wel appels met appels gaan vergelijken vandaar dus hier de vraag wat jullie advies zou zijn?

Alle reacties

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 22-11 20:49
Allereerst mooie opening geschreven.

Geen schaduw dus, in de winter wek je al weinig op en dan heeft het geen relevante invloed. Ik adviseer daarom een serie omvormer te pakken, zo’n systeem kan makkelijk voor < 1€/Wp. Met geen schaduw wegen de voordelen van een Enphase systeem niet op tegen de extra kosten.

Aangezien je 2 dakvlakken hebt en het schuine dak niet de ruimte heeft voor alle panelen, moet je het aantal panelen enigszins verdelen over beide daken, anders worden de strings te kort.
Zelf zou ik het schuine dak helemaal vol leggen, ziet er meestal mooier uit en op het platte dak dan niet black panelen. Bijvoorbeeld 10-16 afhankelijk van de reactie op hieronder.

Waarom wil je precies je jaarverbruik opwekken? Hier op tweakers is de trent om voor meer te gaan? Omdat bijvoorbeeld is je woning al gasloos? Heb je EV plannen? Later bijleggen is veel duurder dan nu wat extra.

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

• ou812
We stoken en koken nu nog op gas. Koken pakken we binnen nu en 5 jaar wel aan. CV Ketel is zo goed als nieuw. Vol leggen ook aangedacht maar wat we teveel leveren krijgen we maar 0,05 voor terug. Dan wordt de terugverdien tijd wel erg lang toch?

Het huidige verbruik is op basis van afgelopen jaar. Door gewijzigde omstandigheden denken we aankomend jaar misschien wel 1000 kWh minder te verbruiken. Hoewel we ook wat meer proberen te gaan verwarmen met onze airco's ipv CV. Dus durfen ons verbruik nog niet in te schatten. Vandaar maar verbruik van afgelopen jaar aangehouden.

Ons budget zal denk ik rond de 8000,00 euro netto zijn.. plus minus ...

• ou812
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Naenn4IuwfqNwUV5p7Uk99gSMyw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MU5nhSJ6xk7SxpEjrxOnXw2l.jpg?f=fotoalbum_large

Zou ik van deze bomen nog veel last hebben? In de zomer misschien niet maar richting herfst/winter? DIt in verband met keuze van omvormer? Ene offerte is het geheel in 2 strings gelegd en de andere gaat uit van micro omvormers.. ook vanwege het beter kunnen zien of er een probleem is met een paneel. Of is dit laatste onzin?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:14
Panelen zijn het minst gevoelige component in een PV installatie, dus geld uitgeven om te zien of ze stuk zijn dient voornamelijk het zien of het component dat toeziet op het niet stukke paneel stuk gaat.

Die bomen zijn te laag om rekening mee te houden... Ze houden misschien in december wat opbrengst tegen. Hoewel je een voor december gunstig dak hebt... zit er maar ernstig weinig opbrengst.

Genoeg dakruimte voor een mooi systeem. Ik denk dat je voor 8K alles vol moet kunnen krijgen en dan ben je heel mooi voorbereid op de toekomst... Wacht alleen niet met overwegen de duur-gas-verbruikende CV te vervangend voor een goedkope-zonnestroom-verbruikende warmtepomp.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
ou812 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:50:
[...]
wat we teveel leveren krijgen we maar 0,05 voor terug. Dan wordt de terugverdien tijd wel erg lang toch?
[...]
Dat is iets wat je ook zelf deels in de hand hebt. De markt met energietarieven is op het moment echt chaos, maar je zag afgelopen weken wel dat er zeer hoge terugleververgoedingen werden aangeboden, ik meen dat ik iets van 30ct/kWh voorbij heb zien komen! Met 5ct zit je echt bij de verkeerde leverancier, volgens mij waren contracten met 11-12ct/kWh sowieso makkelijk te vinden.

De truuk met dak volleggen is ook dat, zolang we nog kunnen salderen(!), je zoveel mogelijk stroom zelf probeert op te maken, verwarmen met airco is dan een goede bijv. Gaskookplaat vervangen voor inductie, boiler/quooker in de keuken zodat je CV-ketel niet voor elke drup warm water aan hoeft te springen etc.

En denk ook aan je vervoer: als je een plug-in hybride of volledig EV aanschaft dan gaat het helemaal hard met je stroomverbruik.

Je hebt een prachtig dak voor PV, die bomen staan dusdanig ver dat je daar amper tot geen last van gaat hebben.Ik weet niet of ik de boel zou opsplitsen (10 op het ene dak en dan op het andere dak nog 3-4), liever gewoon je woonhuisdak helemaal volknallen, dan kun je later altijd nog beslissen om op de schuur nog een aparte installatie te plaatsen. Die 3 paneeltjes die ze er nu op hebben getekend zullen in verhouding vrij duur zijn denk ik. Je kunt schuur en woonhuis beter apart bekijken denk ik.

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 10-11-2021 16:02 ]

• ou812
Bij de andere offerte hebben ze het verdeeld, 10 op het huis en 7 op het platdak. Daar heb ik geen plaatjes van bijgevoegd. Ideaal gezien willen we het zo vol mogelijk leggen tot ons budget van plus min 8000 euro. Hierdoor zullen er panelen ook op het platte dak komen. Ik weet niet of alles daarmee vol kan komen te liggen.

Achter de offerte met de micro omvormers zat ook het idee om later gemakkelijker te kunnen uitbreiden als het hele dak nu niet vol zou kunnen voor ons budget. Maar zie nu ook dat het alleen daarvoor ook onnodig duur maakt.

• Dat_Doc
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IQfh_7yezM8R6XNvCSOCEdV28Lk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W2ZFKsYfFCj664NoDWCBhDUQ.jpg?f=fotoalbum_large

Voor ongeveer €8000 incl BTW kan je beide daken volleggen. Ik heb 13 panelen voor het schuine dak en 10 voor het platdak. Je moet nog wel berekenen of dat echt gaat passen, vooral het platte dak. Ik heb het nu wat vlug bepaald op basis van je ontvangen offerte, zit er een pijpje op het platte dak?

Uitbreiden moet je inderdaad later niet doen, maar nu direct al leggen.

• ou812
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EhnNcuo6f4Hyp8hXPVFFa4X2fcs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nUgorZmPrE7Upj8EHgOwfzIM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eAMQ567ENhEkWakXyc9vrdOwA88=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XTN39olHZvHtW2B0DKVfqv3U.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is het leg plan van de offerte van Zonneplan trouwens.

Zou het voor het platte dak nog een idee zijn om voor optimezers te kiezen, ivm schaduw van het huis zelf, zeker in het begin vd dag? Als ik het plattedak zou vol leggen dan krijg ik aan de kant van het huis te maken met stukken schaduw.

• Dat_Doc
Met harde schaduw,-zoals van je huis + schoorsteen-, kan een serie omvormer goed mee overweg een goodwe (GW8K €1178) wel beter en een SMA (STP 8.0 €1689) nog beter dan een growatt (8KTL3X €1163).

Ik heb een schaduw analyse voor je gemaakt maar aangezien ik een aantal punten niet weet blijft het een grove schatting. (de hoek van je dak, de nokhoogte en pijpjes op platte dak)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SlWfeyH94o9HiNVTFq6IUqvpc14=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HPns1BOfh32MaJq1tGoshICU.jpg?f=fotoalbum_large

Sunny design geeft mooie percentages, maar er is geen harde richtlijn vanaf welk percentage je een paneel niet zou moeten leggen. Een paneel in de schaduw levert altijd nog meer op dan geen paneel. En 1 paneel extra is relatief goedkoop om bij te leggen.

• ou812
We hebben nu een vernieuwde offerte binnen met het volgende legplan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OpvBgmCVFPmNWkmctaSlSNccY3s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bGOVuh23NTlnbXZurXRO1c1d.jpg?f=user_large

Materialen:
23 x Zonnepaneel Monokristallijn Fullblack 390Wp Suntech Solar 1724x1134x35mm , BCRG 190Wp/m2
1 x GoodWe 3-fase GW08K-DT G2 SIM

verwachte opbrengst volgens opgave : 7.547 kWh
Kosten: € 9.702,00 inc btw (€ 8.018,00 excl btw)

Is dit een ok aanbod? (prijs/kwaliteit)

• Dat_Doc
Dat vind ik een mooie offerte, een goed legplan met prima panelen en omvormer voor 8970 Wp voor €8018 = 0,89 €/Wp

Pagina: 1