Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Privacy, rechten achter de voordeur?

Pagina: 1
Acties:

• prodesk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-03-2022
Vanmorgen zag ik de Tweakblog van user @Weissbier. Wat mij verbaasde is dat er allerlei aannames worden gedaan op basis van onderbuikgevoelens. Je zult maar te maken krijgen met een pestende buurman die (wegens geluidsoverlast of andere ergernissen van buren en om te sarren), nu een valse melding doet van een wietplantage.

Wat zijn dan eigenlijk je rechten als huurder of woningeigenaar? Ben je verplicht om vreemden binnen te laten voor een 'woninginspectie'? Ik kan mij voorstellen dat dit een schending is van je privacy, je hiermee ten onrechte al in het verdachtenbankje komt omdat een buurman misschien er alleen maar op uit is om te treiteren.

Nieuwe buren - Een verdachte boel: Nieuwe buren - Bouwen ze een wietplantage?

Nieuwe buren - Een verdachte boel: Nieuwe buren - Geen reactie van woningcorp...

Ik kan mij bijv. een casus herinneren dat een jaloerse buurman een melding bij Veilig Thuis gedaan heeft van kindermishandeling, terwijl achteraf gebleken is dat er niets aan de hand is maar dat de man in kwestie een oogje had op de buurvrouw. Na afwijzing er alles aan doet het gezin van de buren 'kapot 'te maken. Dan is het wel gemakkelijk om bij allerlei instanties valse meldingen te doen van (kinder)mishandeling, wietplantages, drugs dealen, geluidsoverlast... terwijl er in werkelijkheid niets aan de hand is.

https://www.ad.nl/riviere...j-na-burenruzie~a322f6f5/

[ Voor 20% gewijzigd door prodesk op 10-11-2021 09:24 ]

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:51

Reptile209

- gers -

Voor een woningcorporatie geldt - volgens mij - dat vaak in je huurcontract staat dat je ze op afspraak binnen moet laten. En de politie komt echt niet met een SWAT team binnenvallen op basis van een vaag telefoontje. Hooguit komt de wijkagent eens langsrijden on de situatie te bekijken. En als het er dan een beetje normaal uit ziet van buiten, gaat hij/zij gewoon weer nuttigste dingen doen.
Je voordeur is best wel een harde grens voor veel dingen, dus zo wordt dat ook behandeld en mag je dat verwachten. Als de wijkagent aanbelt voor een praatje en je gedraagt je lomp of agressief, dan wordt het een ander verhaal... Na een normaal gesprek zal de wijkagent eerder proberen te achterhalen en te helpen wat er mis is tussen jou en je buren, dan dat ze de boel gelijk escaleren.

Zo scherp als een voetbal!

• prodesk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-03-2022
Reptile209 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:00:Als de wijkagent aanbelt voor een praatje en je gedraagt je lomp of agressief, dan wordt het een ander verhaal... Na een normaal gesprek zal de wijkagent eerder proberen te achterhalen en te helpen wat er mis is tussen jou en je buren, dan dat ze de boel gelijk escaleren.
Hoezo? Ik zou het een aantasting van mijn privacy vinden als ik telkens vreemden binnen moet laten om de woning te inspecteren.

Ik bedoel daarmee dat al zou er politie aanbellen, je bent toch niet verplicht om jan en alleman binnen te laten omdat er iemand meldingen doet terwijl er in werkelijkheid gewoon een ander conflict oid speelt.

[ Voor 12% gewijzigd door prodesk op 10-11-2021 09:20 ]

• Reptile209
  • Laatst online: 16:51

Reptile209

- gers -

Dat hoeft niet "telkens" en alleen op afspraak (die je volgens je contract wel redelijkerwijs moet maken/toestaan). En ook de politie blijft netjes op de stoep, tenzij jij ze binnenlaat, ze een huiszoekingsbevel hebben of aanwijzingen voor een acute en zeer ernstige situatie.

Zo scherp als een voetbal!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Een (al dan niet) vriendelijk verzoek mag je weigeren.

Er zijn wel situaties dat de politie zonder toestemming binnen mag komen. Een aanhouding of inbeslagname. Acuut gevaar / hulpverlening. En inderdaad met huiszoekingsbevel. Zoiets,

Blijkbaar doet men dat heel goed:
Uit de cijfers blijkt nu dat de politie in 8,7% van de binnentredingen in een woning niets aantreft. In 7,4% van de gevallen vindt de politie geen hennep, maar wel soft drugs of daaraan gerelateerde zaken.
Dus bijna altijd komt men alleen binnen als er echt wat is.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)