Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Tips voor doorstroming vloerverwarming verdeler

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• kevin_ingen
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-11-2023
Goedenavond,
Dit is mijn tweede winter. Ik heb op de 2e een douche die gelukkig goed warm wordt maar twee slaapkamers/werkplek die niet heel warm zijn. Beneden heb ik een zelfde maar iets grotere verdeler en die is op zich prima.

Nu heb ik een warmtebeeldcamera. En die bevestigd wat ik voel. Niet alle groepen doen mee. De pomp maakt ook meer herrie dan beneden. Je ziet op beeld bv die linker. Dat is mijn badkamer. Een warm circuit. De middelste gaan slechter. Iemand een idee? De knoppen heb ik er onlangs ook af gehad. Ze staan allemaal vol open. Tenminste, het zijn van die plasticen dingen die je kan opdraaien. En als je hard trekt heb je ze in de hand. Dat maakt geen verschil in de warmte.

Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/evifBdQZSqow7xFsAEgRV6ai7Aw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4qwwnuepQlJMAdYbIbcHMGlZ.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-11 12:24
Als alles vol open staat, zal het wate de weg van de minste weerstand kiezen. In dit geval lijkt dat je badkamer te zijn. Er blijft dan te weinig water (te weinig druk) over om warm water door andere strengen te sturen.

Ideaal is dat de weerstand door iedere streng (dus weerstand van de buizen plus die van de kranen) zo is ingesteld dat de gewenste hoeveelheid water door ieder streng gaat.
Wat de juiste hoeveelheid is, hangt van de benodigde warmteafgifte in iedere streng af.

In jouw geval zou ik beginnen met de knoppen van een aantal strengen dicht te draaien: Hoe warmer de retour, hoe verder dicht.
Dan krijgen die strengen meer weerstand, neemt de druk in de verdeler toe en wordt er meer water naar de andere strengen gestuurd.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Hoezo “niet alle groepen doen mee”? Je ziet dat de aanvoer achter allemaal dezelfde temp heeft, de retourtemperatuur is verschillend, maar dat kan aan de betreffende groep liggen?
De ene is wellicht groter of loopt onder een vloerdeel dat sterker afkoelt?
Logisch dat badkamer met waarschijnlijk kleinste oppervlak en minste kou van buiten als eerste warm is en dus met warmer water retour komt?
Heb je er geen flow meters op zitten, dan kun je pas zien waar het meeste doorheen stroomt.

[ Voor 31% gewijzigd door CyBeRSPiN op 10-11-2021 00:52 ]