Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• znboernfluitjes
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 01-07 20:52
Mijn vraag

Wij hebben al een TP-Link 1200 Outdoor zender aan de buitengevel van het huis waar internet binnenkomt. Echter blijken onze telefoons/laptops er in ons huis rechtstreeks moeite mee te hebben. De ene dag meer dan de andere, ook de plek in ons huis is erg van invloed. Zo kunnen we wel redelijk goed NlZiet of Netflix op onze smart-tv kijken maar pakt een telefoon veel liever 4G om van thuis werken maar te zwijgen..

De vraag is dus hoe dit signaal net zo sterk in huis kan komen als diep in de tuin.

Relevante software en hardware die ik gebruik
De TP-Link 1200 (Model: EAP225-Outdoor (EU) Ver 1.1) hangt dus aan de achtergevel van het huis. Deze kunnen we met een Omada app op een ander kanaal zetten en dingetjes aanpassen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Verder hebben we nog niets geprobeerd. Een kabel trekken is niet mogelijk ivm verharding (beton).
Zelf dachten we aan een ontvanger aan de buitengevel van ons huis en dan bekabeld naar binnen en dan binnenshuis een gewone huis-tuin-en-keuken router/modem (?)

De afstand hemelsbreed is ca.30-40 m maar er staat een flinke notenboom op de kortste route.
Ook hangt de tp-link zender aan een regenpijp net achter een hoekje van het huis. Vanuit ons huisje kun je hem echter zien dus echt door steen hoeft het signaal niet dachten wij. (zie foto)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5613tH8QvjiK2TCz3BY5OqEGXbs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QlgMLdNUGVBuByGiV4tMWqvL.jpg?f=user_large

Beste antwoord (via znboernfluitjes op 11-11-2022 06:21)

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Wekko306 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 11:17:
zou ik proberen daar inderdaad een vaste ontvanger te installeren, van daar het signaal naar binnen te brengen en in jouw huis je eigen netwerk op te zetten.
Dit dus. De beste manier om dit te doen (behalve een kabel natuurlijk) is om een point-to-point verbinding op te zetten met 2 gerichte antennes. Vanaf daar gaat het weer door als een gewone bekabelde verbinding. Dus iets met 2x een TP-Link CPE710 of die richting.

Belangrijk in zo'n setup is wel dat er een vrije zichtverbinding is, dat is belangrijker dan de afstand. Dus het kan bij wijze van spreken ook op de verste hoek van de woningen, zolang er maar een zichtlijn is.

[ Voor 16% gewijzigd door spone op 13-11-2021 11:29 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Ik snap het niet
Waar zit nu het probleem? Binnen in het huis (rode pijl?) of jij het groene stukje(schuurtje)?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• znboernfluitjes
Sorry, inderdaad niet helemaal duidelijk zie ik nu.

Het probleem zit bij de ontvangst in het groene blok (ons huis). De TP-Link outdoor hangt bij de rode pijl. Tussen ons huis en de zender staat een grote notenboom.

Ik ben op zoek naar een onderdeel waarmee ik het draadloze signaal (wat erg goed is buiten) kan opvangen aan de buitenkant van ons huis en dan bekabeld (zonder verlies) naar binnen en daar een gewone router/modem plaats.

Of een andere oplossing als een van de meer onderlegde mensen op dit forum iets weet wat wel zal moeten werken.

Hopelijk is er zo'n oplossing te bedenken.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ykaenS
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-07 11:41
Van wie is die tp-link eap225 outdoor?

Als die van jullie is, waarom hangt die dan bij de achterburen en niet bij jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:39
Je probeert dus in jouw huis (groen) overal direct het signaal van die TP Link van het huis (rood) op te vangen? Hoe is het signaal aan de gevel van jouw huis? Als je daar wel goed signaal hebt zou ik proberen daar inderdaad een vaste ontvanger te installeren, van daar het signaal naar binnen te brengen en in jouw huis je eigen netwerk op te zetten.

Gezien de situatie ga ik er vanuit dat je jouw huis huurt van de eigenaar van het andere huis, en jouw huis geen eigen internetverbinding heeft en je huisbaas dus deze constructie heeft bedacht?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Wekko306 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 11:17:
zou ik proberen daar inderdaad een vaste ontvanger te installeren, van daar het signaal naar binnen te brengen en in jouw huis je eigen netwerk op te zetten.
Dit dus. De beste manier om dit te doen (behalve een kabel natuurlijk) is om een point-to-point verbinding op te zetten met 2 gerichte antennes. Vanaf daar gaat het weer door als een gewone bekabelde verbinding. Dus iets met 2x een TP-Link CPE710 of die richting.

Belangrijk in zo'n setup is wel dat er een vrije zichtverbinding is, dat is belangrijker dan de afstand. Dus het kan bij wijze van spreken ook op de verste hoek van de woningen, zolang er maar een zichtlijn is.

[ Voor 16% gewijzigd door spone op 13-11-2021 11:29 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Ah nu snap ik hem :)
Eigenlijk hetzelfde als in mn chalet.

Daar heb ik een nanostation m2 aan de gevel hangen waarmee ik het signaal van een outdoor ap oppik, kabeltje naar binnen waar die in de wan poort van een regulier wifi router/ap zit

Dat wil je :)

Beste is een straalverbinding (dus het outdoor ap vervangen) maar je kunt ook proberen een tplink cpe710 op te hangen bij je huis en verbinding te laten maken met het outdoor ap. Is wel even aanname dat 5gh werkt door die boom heen en die cpe710 in client mode kan werken

Edit:
My application is a little out of the ordinary for this products intended use. I wanted to feed my router a strong signal coming from a Wavlink AC 1200 AP that I installed at the RV Park at which I have been staying. The CPE710 is really designed for longer range and in conjunction with another line of sight AP, however this worked great in my situation. Prior to installing, and just connecting with my routers stock antennas, I was getting a decent signal inside but I knew I could do better. With SpeedTest I would get about 1/2 of the bandwidth available, around 150Mbps. After installing this, aiming it right at the Wavlink 1200 AP, connecting to it in client mode, I more than doubled my bandwidth, and I am getting the services full bandwidth. My devices connect wirelessly to my router and my PCs connect via ethernet. I could not be happier with the performance. It also looks cool sitting on top of my RV Slide Out.

[ Voor 100% gewijzigd door laurens0619 op 13-11-2021 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• znboernfluitjes
Hallo,

Bedankt voor de reacties tot dusver.
Aangezien het probleem de ene keer meer speelt dan de andere heb ik nog steeds geen actie ondernomen 8)7 ..

De geboden oplossing met de TP link CPE710 klinkt mij erg logisch in de oren, echter vind ik het zonde en onnodig deze dan als set (2 x ca €65,-) aan te schaffen.
De TP Link die ik nu aan het huis van onze verhuurder (mijn schoonmoeder) heb opgehangen was destijds ook al bijna €100,-. Daarom is nu mijn vraag:

Kan ik de TP - link CPE 710 ook gewoon in enkelvoud aan de buitenkant van ons huis monteren alwaar hij het signaal van de zender (TP-LINK 1200 Outdoor) oppikt en ik dit bekabeld naar binnen breng en daar met een gewone wifi-router ons chalet in stuur?

Waar moet ik op letten als ik wil uitzoeken welke wel compatibel zijn met elkaar en tot in hoeverre bepaalde combinaties ten koste gaan van het opgevangen signaal bij ons chalet?

Wederom alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@znboernfluitjes
Ja zie mijn vorige post. De cpe710 kan dat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• znboernfluitjes
Top!

Ga ik die bestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• znboernfluitjes
laurens0619 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 07:28:
@znboernfluitjes
Ja zie mijn vorige post. De cpe710 kan dat :)
Zou ik dan daarna bij voorkeur het signaal binnenshuis ook weer verspreiden met een TP-link product? Dan is de hele installatie vanaf achtergevel v/h huis van hoofdaansluiting t/m in ons chalet van zelfde fabrikant, of maakt dat niets uit?

Maakt het sowieso nog veel uit met wat voor router ik het dan verzend binnen in ons chalet?

En klopt het dat als je de router hoog plaatst dat het signaal sterker blijft? (we wonen gelijkvloers)

Het lijkt erop dat ik deze winter eindelijk eens echt goed stabiel internet heb in huis..

8)
Pagina: 1