Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:20
Wij wonen in een tussenwoning uit 1979 met circa 120 m2 woonoppervlakte.

Ik zou deze woning graag energiezuinig & gasloos willen maken. Graag jullie advies hoe ik dit het beste en voordeligste kan bereiken.
--

Huidige situatie

Energiebehoefte en -opbrengst
Gas: circa 1100 m3 per jaar (verwarming 850 m3, warm water 250 m3)
Elektra woning: circa 3500 kWh per jaar
Elektra auto: circa 4000 kWh per jaar
PV productie: circa 4500 kWh per jaar (18 panelen, dak ligt vol)

Overzicht gasverbruik dit jaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e3adeTR2icbOrruP5liQ5WTk8RM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6afZr9qJKtV7xsoGTxzSQlC6.jpg?f=fotoalbum_large
Isolatie
Vloer: 95 mm PUR-sprayschuim (Rc-waarde 3,65 m2 k/w)
Spouw: 3 cm standaard tijdens bouw (glaswol?) + 5 cm na-isolerende foam (Rc-waarde 1,47 m2 k/w)
Dak: 4 cm piepschuim
Kozijnen en deuren: hout
Glas: oud dubbelglas
Ventilatie
Woonkamer/keuken: natuurlijk via roosters
WC beneden: ventilator met terugslagklep
Slaapkamers: natuurlijk via roosters
Badkamer: Itho Daalderop woonhuisventilator met vochtsensor
Zolder: natuurlijk via rooster in Velux dakraam
Verwarming
Vaillant VHR 18-22 C combiketel uit 2002
Staat ingesteld op 60% deellast = ca. 14 kW CV vermogen
CV aanvoertemperatuur staat nu op 50 graden. Dit moet ik in de winter verhogen naar 60 graden om het huis warm te kunnen krijgen.
Regeling gaat via Tado thermostaat en elke radiator is voorzien van thermostatische kraan met Tado knop

Onderstaande radiator wattages bij aanvoertemperatuur van 75 graden
Totaal vermogen radiatoren = 16,3 kW

Woonkamer
Gewenste temperatuur: 21 graden
Totaal radiator vermogen: 6647 watt

Hal
Gewenste temperatuur: 18 graden
Radiator vermogen: 1526 watt

Slaapkamers
Gewenste temperatuur: 18 graden
Totaal radiator vermogen: 3688 watt

Badkamer
Gewenste temperatuur: 23 graden
Totaal radiator vermogen: 667 watt

Zolder (kantoor)
Gewenste temperatuur: 21 graden
Totaal radiator vermogen: 3814 watt
Warm water
Keuken: Quooker (geen warmwater aansluiting)
Badkamer: Vaillant VHR 18-22 C combiketel
--

Maatregelen

Om van deze woning een energiezuinige gasloze woning te kunnen maken zijn naar mijn mening de volgende maatregelen nodig:
  1. Kozijnen en glas vervangen door isolerende kunstof kozijnen met hr++ glas
  2. Toepassen van decentrale WTW in de woonkamer in plaats van roosters
  3. Zolder koelen/verwarmen met 3,5 kW lucht/lucht warmtepomp
  4. Aanleggen van vloerverwarming op begane grond en radiatoren verwijderen
  5. Combiketel vervangen door L/W warmtepomp inclusief 300L boiler
Graag jullie feedback op bovenstaand plan. Zijn dit logische maatregelen of kan ik het beter anders aanpakken? :)

Of heeft het helemaal geen zin om dit te gaan doen vanwege relatief laag gasverbruik? Dit is natuurlijk erg afhankelijk van wat de gasprijzen gaan doen in de toekomst.

[ Voor 4% gewijzigd door nMad op 09-11-2021 21:26 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Alle reacties

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:14
Ik zou proberen (ook) de isolatiewaarde van het dak te verbeteren. Indien je al kunststof kozijnen in gedachten hebt kies dan gelijk voor triple glas.

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
@nMad volgens mij staat hier jouw naam op: https://www.huisenergieneutraalmaken.nl/boeken/

Auteur heeft jaren 70 woning bij mij in de omgeving van het gas gehaald. Staat veel op zijn website, nog veel meer in de boeken (ik heb de meest gedetailleerde, enorm diepgaande informatie)

Op dit moment is het afgifte systeem niet toereikend, 45 graden in de winter is echt wel het maximum wat je moet willen, eigenlijk 35. Verschil tussen 35 en 45 is pittig groot in verbruik.
Je gaat dichterbij komen na dakisolatie en glas. Afgifte systeem kun je verbeteren met actieve ventilatie - zie zelfbouw DBE topic.

Niet per se nodig radiatoren te vervangen. Jaga's zijn geen wondermiddel, slechts een hulp... Daarom eerst berekenen hoeveel je nodig hebt na isolatie, en of je het kan bereiken met je bestaande radiatoren. Radson heeft een rekentool waarbij je de gewenste aan een afvoer temperatuur kan ingeven.

[ Voor 52% gewijzigd door Ronald op 09-11-2021 22:03 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• nMad
Ronald schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 21:55:
@nMad volgens mij staat hier jouw naam op: https://www.huisenergieneutraalmaken.nl/boeken/

Auteur heeft jaren 70 woning bij mij in de omgeving van het gas gehaald. Staat veel op zijn website, nog veel meer in de boeken (ik heb de meest gedetailleerde, enorm diepgaande informatie)

Op dit moment is het afgifte systeem niet toereikend, 45 graden in de winter is echt wel het maximum wat je moet willen, eigenlijk 35. Verschil tussen 35 en 45 is pittig groot in verbruik.
Je gaat dichterbij komen na dakisolatie en glas. Afgifte systeem kun je verbeteren met actieve ventilatie - zie zelfbouw DBE topic.

Niet per se nodig radiatoren te vervangen. Jaga's zijn geen wondermiddel, slechts een hulp... Daarom eerst berekenen hoeveel je nodig hebt na isolatie, en of je het kan bereiken met je bestaande radiatoren. Radson heeft een rekentool waarbij je de gewenste aan een afvoer temperatuur kan ingeven.
Hoi Ronald, leuk dat je me alweer helpt. Laatst ook al met mijn vraag over zonnepanelen.

Dat boek lijkt me erg interessant, heb ik zojuist besteld! Ben voor het "middelste" niveau gegaan.

Wat ik heb begrepen wat betreft de volgorde begin je met isoleren en ga je vervolgens kijken op welke manier je gaat verwarmen. Dit is ook wat jij noemt. Hoop dat ik met vloer- en spouwmuurisolatie goed zit, dit heb ik vorig jaar laten uitvoeren zonder veel onderzoek te hebben gedaan.

Ik ben wel benieuwd of het financieel rendabel gaat worden om deze woning gasloos te maken.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

• Ronald
@nMad Middelste boek is denk ook de verstandigste... ik ben nogal een nieuwsgierig aagje, dus heb de Dikke van Dale verduurzaming meegenomen (Was op bezoek bij de drukker tijdens duurzame huizenroute - ook gasloos)

Gasloos staat of valt uiteindelijk met de simpele formule Warmteverlies bij best koud === Capaciteit afgiftesysteem bij lage, liefst heel lage temperatuur. Isoleren maakt je afgiftesysteem dus makkelijker.

Als je radiatoren het niet gaan trekken: Vloerverwarming is wel een grote hulp... En hoeft niet enorm veel duurder te zijn dan radiatoren vervangen... Jaga's zijn duur... Zeker als je niet zelf de DBE's gaat bouwen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• nMad
@Ronald ik ben ook nieuwsgierig aangelegd en ben ook maar voor de dikste variant gegaan na het lezen van de inhoudsopgave ;)

Ben erg benieuwd. Denk dat dit boek mij een stuk verder gaat helpen.

• Ronald
Okay dan, het is wel een technische kluif, maar machtig interessant.

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
ff inbreken, kunnen de aangehaalde boeken ook van toepassing zijn op jaren 80 huizen?
(ik ga ervanuit vanwe)

• nMad
Ja, deze in ieder geval wel!

[ Voor 7% gewijzigd door nMad op 09-11-2021 22:42 ]

• Ronald
@mvrhrln concept is niet anders... je bent alleen als het goed is een (kleine) fractie beter geïsoleerd... niet dat het veel uitmaakt... als alles nog zoals de bouw is heb je ongeveer evenveel te doen ;-)

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22-11 21:11
Laat maar.

[ Voor 101% gewijzigd door mr_evil08 op 09-11-2021 22:48 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Ronald
@mr_evil08 edit stiekum zijn post na nogmaals lezen van de TS ;)

[ Voor 56% gewijzigd door Ronald op 09-11-2021 22:49 ]

Pagina: 1