Draaikiepraam kiept alleen maar draait niet...

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loek6000
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06-07-2023
We zijn in een nieuwe huurwoning getrokken, daarin zijn 2 ramen aan de straatzijde alleen verticaal kantelbaar (bovenste deel gaat open) maar het raam gewoon openen (horizontaal) lukt niet. De verhuurder vind het ook vreemd en is het aan het uitzoeken, alleen heb ik daar minder vertrouwen in, ik denk dat het iets is wat ik zelf ook zou kunnen, misschien door middel van een schroefje dat anders moet, maar goed heb er geen verstand van dus misschien heb ik het helemaal mis.

Op foto's van maps is te zien dat de andere ramen van andere bewoners jaren geleden wel gewoon open konden (draai deel werkte)

De handvat aan het raam gaat ook niet naar boven, alleen naar rechts of links, niet naar boven.

[ Voor 7% gewijzigd door loek6000 op 09-11-2021 20:33 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:58

Milmoor

Footsteps and pictures.

Zijn er vergelijkbare huizen in de straat? Zo ja, werkt het raam daar wel goed? Maak eens een foto van elke zijkant, er hoort een mechanisme voor heen en weer schakelen te zijn.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Kan me herinneren dat je ergens in het mechanisme een schroefje kunt indraaien waardoor het raam niet meer helemaal open kan, tegen vallende kinderen en huisdieren enzo. Misschien is er iets te vinden op de site van de fabrikant als je die kunt vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loek6000
@Milmoor Ja er waren buren wel open ramen te zien via google maps... ik zal morgen foto's maken.

@Frieda Zitten genoeg schroefjes die ik kan zien, alleen welke ik dan moet hebben.......? Ik kan jammer genoeg geen fabrikant vinden van de ramen, maar ik ga weer eens goed kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:00

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

loek6000 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 20:31:
De handvat aan het raam gaat ook niet naar boven, alleen naar rechts of links, niet naar boven.
Zit er niet een metalen blokkering t.h.v. het handvat in het frame ? Soms kan dit ook achter een klepje direct achter het handvat zitten. Bij mij zit dat magnetisch vast, door te draaien kan ik bij de (de)blokkering komen.
Soms zit het ook ik het bovenste deel waar de kiep stand mee wordt ingesteld (ook wel zomer/winterstand genoemd).

[ Voor 11% gewijzigd door DukeBox op 09-11-2021 22:29 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loek6000
@DukeBox Ik ga morgen eens kijken, genoeg ideeën tot dusver :)

ps, vergeten te vertellen, we zijn nog aan het verhuizen, momenteel ben ik nog op het oude adres met volledig internet.

[ Voor 48% gewijzigd door loek6000 op 09-11-2021 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:31
Er zijn ook ramen met alleen de kiepfunctie. Zien er verder exact zo uit als een draaikiepraam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Nu online
Waarschijnlijk een raam met een draaiversperring, tegenwoordig worden voor zowel alleen draai als alleen kiepramen gewoon draaikiep ramen gebruikt waarbij een draai danwel kiep versperring wordt ingeschroefd. Dit blokje verwijderen en je hebt beide standen tot je beschikking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loek6000
@jichem en waar zit dat schroefje denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 13:09
Als je de hendel bediend dan zie je als het goed is een aantal pinnetjes schuiven. Het schroefje zit als het goed is met een klein vierkant of rechthoekig plaatje tegen het pinnetje aan zodat deze niet verder schuift.

Edit: bij ons hadden ze de ramen in de woonkamer en keuken ook geblokkeerd, dat was om inbraak via deze ramen te voorkomen. Daarom kon alleen de kiepstand erop gezet worden.

[ Voor 18% gewijzigd door DutchKel op 10-11-2021 08:47 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loek6000
@DutchKel Aha goed om te weten, ik ga vandaag naar de woning, ga er meteen mee aan de slag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
op welke verdieping zit je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
loek6000 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 08:53:
@DutchKel Aha goed om te weten, ik ga vandaag naar de woning, ga er meteen mee aan de slag
Even nog een kleine toevoeging, bij ons zat die bij het bovenste pinnetje (aan de zijkant van het raam) waardoor je er makkelijk bij kon als het raam gekiept was. Bij ons is het een klein vierkant raam dus er was sowieso weinig ruimte om te werken.

Bewaar de schroef en het vierkante plaatje (of wat je ook allemaal eraf haalt) goed want als je uit de woning gaat moet je het weer terug plaatsen. Ik denk dat dit een van de nieuwere bouwbesluiten is dat de ramen op de benedenverdieping alleen via een kiepstand open mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loek6000
@Sethro 2de verdieping
@DutchKel Ok, ja goede tips, dank je wel

Voor allen: dank jullie wel, ik waardeer dit zeer!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Als het grote ramen zijn dan is de reden wellicht dat je niet uit het raam kunt vallen als ze alleen op de kiepstand open kunnen.

Ik weet van het vorige appartement van mijn vriendin welke op de 1e verdieping zat dat ze daar de ramen om die reden niet op de normale stand kon openen.

Hier kunnen ze op de 2e verdieping wel op de normale manier open, maar het zijn hele smalle ramen waar je bijna niet tussen past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Nu online
DutchKel schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:34:
[...]

Als het grote ramen zijn dan is de reden wellicht dat je niet uit het raam kunt vallen als ze alleen op de kiepstand open kunnen.

Ik weet van het vorige appartement van mijn vriendin welke op de 1e verdieping zat dat ze daar de ramen om die reden niet op de normale stand kon openen.

Hier kunnen ze op de 2e verdieping wel op de normale manier open, maar het zijn hele smalle ramen waar je bijna niet tussen past.
Het is inderdaad vaak uit veiligheidsoverweging. Zowel voor inbreken als uitvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loek6000
@DutchKel Het klopt dat het redelijk grote ramen zijn en ik dacht zelf ook uit veiligheidsoverwegingen alleen is de afstand vanaf de grond heel hoog om überhaupt per ongeluk te vallen (zeker 120cm)

Heb nog geen kans gezien om naar de woning te gaan, dus dat wordt denk ik morgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fwrite
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-04 22:10
Andere mogelijkheid: het raam 'optillen'. Mogelijk hangt het raam iets door, waardoor het onderin in de scharnieren blijft steken. Het zou dan genoeg moeten zijn om het raam aan het handvat 'op te tillen' tijdens het openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retakenroots
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:11
loek6000 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 20:31:
De verhuurder vind het ook vreemd en is het aan het uitzoeken, alleen heb ik daar minder vertrouwen in, ik denk dat het iets is wat ik zelf ook zou kunnen, misschien door middel van een schroefje dat anders moet, maar goed heb er geen verstand van dus misschien heb ik het helemaal mis.
Dus je hebt er geen verstand van maar wil het oplossen. Klinkt als een echte tweaker ;).
Maar wat nou als je het verkeerd doet of er gaat wat stuk. Wat gaat de verhuurder dan van je vinden?
Als je een eigen huis hebt kan je tweaken naar believen maar als je huurt kan je het denk ik beter aan de verhuurder overlaten. De aansprakelijkheid ligt nu eenmaal anders in die situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-05 12:53
Met het risico iets voordehandliggends te zeggen: bij ons draaikiepraam zit midonder een "slotje" met een generieke T-sleutel om te voorkomen dat hij draait. Werkt als kinderbeveiliging. Dit is dus aanvullend aan het slot in het mechanisme waarmee je het raam überhaupt in draai- of kiepstand zet. Zit er bij jou zo'n slotje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loek6000
Ben eruit...... Het blijkt HELEMAAL anders in elkaar te steken, kort gezegd: Handvat naar beneden is dicht, naar links is kiep stand en naar boven is draaien (horizontaal) Waar het nu wel lukt: het sleuteltje moet ietwat worden doorgedraaid als de kruk links staat, dan pas is de kruk door te draaien naar boven en gaat het raam open.

Geweldig, alleen het is wel nodig altijd het sleuteltje te gebruiken anders krijg je hem niet open, ik zou liever anders wensen, maar goed het werkt gelukkig wel op deze manier.

Ik zou niet zomaar aan schroefjes hoor, ik lees eerst en ga zeker niet losjes experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
loek6000 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 22:07:
Ben eruit...... Het blijkt HELEMAAL anders in elkaar te steken, kort gezegd: Handvat naar beneden is dicht, naar links is kiep stand en naar boven is draaien (horizontaal) Waar het nu wel lukt: het sleuteltje moet ietwat worden doorgedraaid als de kruk links staat, dan pas is de kruk door te draaien naar boven en gaat het raam open.

Geweldig, alleen het is wel nodig altijd het sleuteltje te gebruiken anders krijg je hem niet open, ik zou liever anders wensen, maar goed het werkt gelukkig wel op deze manier.

Ik zou niet zomaar aan schroefjes hoor, ik lees eerst en ga zeker niet losjes experimenteren.
Bij ons is het slot in een bepaalde stand open waardoor je de hendel kunt draaien. Echter tijdens het draaien beweeg je heel snel onbewust de sleutel mee waardoor die wel op slot gaat tijdens het draaien. Daarom hebben wij vanaf het begin alle sloten ontgrendeld en de sleutels overal eraf gehaald.

Is het bij jou niet hetzelfde? Even uit proberen in welke stand het slot ontgrendeld is en dan de sleutel eruit halen. De sleutel een klein stukje gedraaid gaf hier al problemen.

Pagina: 1