Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:56
Na een downgrade van mijn bios werkte niets meer. Ik heb toen via de (speciaal hiervoor aangeschafte) CH341A programmer een backup van mijn rom gemaakt. Ik heb op internet toevallig een bios file van iemand gevonden met dezelfde laptop en deze ingeladen. Daarna werkte mijn laptop weer en kon ik weer updaten naar de laatste nieuwste bios. Hier blijf ik ook maar even op :)

Nu is het alleen zo dat het serienummer, type, UUID en misschien wel meer (windows serienummer??) veranderd is in de bios naar zijn gegevens.

Ik heb wat gezocht en met UEFI Bios editor heb ik de GUID die begint met FFF12B8D- uit mijn oude bios backup gehaald en in de nieuwe gezet, maar dit bracht mijn gegevens helaas niet terug.

Mijn vraag is, hoe kan ik dit nu nog herstellen? Waar in de bios file kan ik de relevante informatie halen?

Mijn laptop is een Lenovo Y540, met intel cpu (for what it's worth).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:55
Mich schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 19:06:
Na een downgrade van mijn bios werkte niets meer. Ik heb toen via de (speciaal hiervoor aangeschafte) CH341A programmer een backup van mijn rom gemaakt. Ik heb op internet toevallig een bios file van iemand gevonden met dezelfde laptop en deze ingeladen. Daarna werkte mijn laptop weer en kon ik weer updaten naar de laatste nieuwste bios. Hier blijf ik ook maar even op :)

Nu is het alleen zo dat het serienummer, type, UUID en misschien wel meer (windows serienummer??) veranderd is in de bios naar zijn gegevens.

Ik heb wat gezocht en met UEFI Bios editor heb ik de GUID die begint met FFF12B8D- uit mijn oude bios backup gehaald en in de nieuwe gezet, maar dit bracht mijn gegevens helaas niet terug.

Mijn vraag is, hoe kan ik dit nu nog herstellen? Waar in de bios file kan ik de relevante informatie halen?

Mijn laptop is een Lenovo Y540, met intel cpu (for what it's worth).
Garantie na 'user abuse' O-) is vaak lastig, maar heb je het wel geprobeerd?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
Tens schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 19:13:
[...]

Garantie na 'user abuse' O-) is vaak lastig, maar heb je het wel geprobeerd?
Laptop is 3 jaar oud dus ik verwacht daar weinig van. Tevens ging ik terug naar een bios van zeker 2 jaar oud, eerder is het wel een keer gelukt. Maar die bios versie is ook officieel niet meer te vinden.

De info moet ergens te vinden zijn in je bios file, maar waar he :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:55
Mich schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 19:35:
[...]

Laptop is 3 jaar oud dus ik verwacht daar weinig van. Tevens ging ik terug naar een bios van zeker 2 jaar oud, eerder is het wel een keer gelukt. Maar die bios versie is ook officieel niet meer te vinden.

De info moet ergens te vinden zijn in je bios file, maar waar he :9
ah, foutje in de pricewatch, daar lijkt hij ruim een jaar oud.

'lenovo bios recovery (tool)' levert best wat op:
How recover bad or brick BIOS Lenovo laptop?
6-Enter Crisis/BIOS Recovery Mode
Connect the Flash Drive to the Y540.
Press and hold the "Fn" and "R" keys.
While holding the "Fn" and "R" keys, connect the AC adapter cable to the Y540.
werkt ook niet? en wat heb je al geprobeerd? qua herstelpogingen?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
Tens schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 19:42:
[...]

ah, foutje in de pricewatch, daar lijkt hij ruim een jaar oud.

'lenovo bios recovery (tool)' levert best wat op:

[...]
werkt ook niet? en wat heb je al geprobeerd? qua herstelpogingen?
Ik heb hem helaas niet op de manier die jij beschrijft kunnen herstellen. Hij was echt "dood". Via die manier had je de boel nog kunnen redden ja.

Ik heb nu dus met een spi programmer de bios file van iemand anders erin geflasht. Daarom ben ik dus het serienummer e.d. kwijt. Maar die staan nog wel "ergens" in mijn backup die ik eerst gemaakt hebt.

Hij is dus herstelt, laptop werkt, maar alleen moet ik serienummer, UUID enzo nog goed krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:47
Dual bios chips ?
Weet niet of die Lenovo dat heeft.
Long shot waarschijnlijk.
Of een herstel bios chip waar je de biosfile af kan halen en weer via de spi flasher kan laden ?
Als deze dan al niet met de file van die ander weer is herschreven

Maar waarom flash je de file van een ander ?
Je had toch gewoon een nieuwere bios kunnen laden met de spi flasher ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
5erveD schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:40:
Dual bios chips ?
Weet niet of die Lenovo dat heeft.
Long shot waarschijnlijk.
Of een herstel bios chip waar je de biosfile af kan halen en weer via de spi flasher kan laden ?
Als deze dan al niet met de file van die ander weer is herschreven

Maar waarom flash je de file van een ander ?
Je had toch gewoon een nieuwere bios kunnen laden met de spi flasher ?
Ik heb niets kunnen vinden over een dual bios.
De bios van de website was een .fd file en die bevatten meer dan je bios alleen. De bios file moet exact 16mb zijn en die van de Lenovo website zijn groter. Als je hem via de normale manier flasht en hem dan met de API flasher terug uitleest heb je wel een bestand van 16mb.

In die 16mb zit ergens het serienummer dus verstopt. En die moet ik vinden en over zetten (in Hex code) van de backup naar de nieuwe bios.

Edit: dat type bios file is van H20EZE insyde.

• 5erveD
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:47
Ik heb mij nooit echt verdiept in het extraheren van bepaalde data uit een bios files.

Ik weet dat toen spectre en dergelijke flaws in de architecturen werden gepatched middels bios updates er meerdere overclockers deze biossen daar dan weer van ontdeden ivm performance loss in bepaalde benchmarks.
En andere waren weer beter.
Mooi hè. Gaf flink wat koppijn ;-)

Niet de info die wilt hebben maar het is verstandig je problemen op het winraid forum voor te leggen. Hier zitten de lui die dit soort zaken kunnen en hier veel meer over weten.

Succes
Pagina: 1