Zuinige tweedehands gezinsauto onder 5k

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snapismo
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23-03 14:41
Yo Tweakers,

Na jaren in een oude Kia Rio sedan (2001) te hebben rondgereden, en afgelopen week met een lekke band en verroeste krik en platte reserveband in de weer te moeten in de regen, ben ik op zoek naar een iets fatsoenlijkere auto. Ik zie door de bomen het bos niet meer, dus hoop dat jullie kunnen helpen met de zoektocht naar een gemiddelde, zuinige gezinsauto. Hoeft geen hele grote te zijn, als er maar genoeg ruimte is voor 2 kids de achterbank en genoeg laadruimte. Ik rijd weinig - soms met hele gezin weg, soms voor werk korte afstanden (50-100km).

Eisen:
  • Hatchback. Evt stationwagen. Géén sedan!
  • C-Segmenter
  • Fatsoenlijke laadruimte (liefst meer dan 450liter)
  • Goed zittende stoelen voorin
  • Rijdt zuinig (min 1 op 15)
  • Geen diesel. Hybride mag zeker!
  • Lage vaste lasten / lichte auto (<1250kg)
  • Airco/climate control
  • Max €5000 (max €7000 voor hybride)

[ Voor 14% gewijzigd door snapismo op 24-11-2021 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-06 14:08

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Welke auto's heb je zelf al gevonden ?

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wij
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-06 23:19

wij

Misschien is het handig om Spritmonitor te gebruiken om een idee te krijgen van praktijkverbruik van auto's die je op het oog hebt. Dan krijg je een veel beter beeld dan alleen de synthetische fabrieksopgaven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Met 5k budget is de vijver waarin je vist niet heel groot.

Ik neem aan dat je niet meer wil dan 140k op de klok, dan zit je snel aan grofweg deze auto's:

- Peugot 207 sw, en een enkele 308
- Skoda Fabia
- Ford Focus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:59
snapismo schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:59:
Yo Tweakers,

Na jaren in een oude Kia Rio sedan (2001) te hebben rondgereden, en afgelopen week met een lekke band en verroeste krik en platte reserveband in de weer te moeten in de regen, ben ik op zoek naar een iets fatsoenlijkere auto. Ik zie door de bomen het bos niet meer, dus hoop dat jullie kunnen helpen met de zoektocht naar een gemiddelde, zuinige gezinsauto. Hoeft geen hele grote te zijn, als er maar genoeg ruimte is voor 2 kids de achterbank en genoeg laadruimte. Ik rijd weinig - soms met hele gezin weg, soms voor werk korte afstanden (50-100km).

Eisen:
- Stationwagen? Géén sedan
- Fatsoenlijke laadruimte
- Goed zittende stoelen voorin
- Rijdt zuinig
- Airco/climate control
- Max €5000
Wat heb je zelf al gevonden?

https://www.autotrack.nl/...nummer=1&paginagrootte=30

Hoeveel rij je per jaar.
Wat is zuinig? ( Elektrisch/benzine/diesel/gas )
Goed zittende stoelen ( is toch echt zelf voelen/zitten en testen )
Wat is fatsoenlijke laadruimte?

vragen vragen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Voor die prijs is ook nog wel een Renault Megane station te regelen
https://www.gaspedaal.nl/...7000&kmax=160000&srt=df-a

Ik rij zelf de diesel en ben er eigenlijk prima tevreden over.
Bijna 220.000 op de klok, waarvan 100.000 van mezelf. Stoelen zitten nog prima, auto doet wat ie moet doen.
De diesel rijdt zo'n 5l/100km, de benzine zal iets onzuiniger zijn.

Ja hij is wat zwaarder dan een B-segment Clio of dergelijke, maar het verschil in comfort is enorm, en met deze prijzen het verschil in aanschafprijs is klein.

[ Voor 16% gewijzigd door DropjesLover op 09-11-2021 15:16 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snapismo
Ik zoek me links en rechts scheel en laat me wat informeren, maar vind het oprecht lastig om me een oordeel te vormen... in mijn achterhoofd heb ik Ford Focus (betrouwbaar, goedkoop in aanschaf, goed te verkrijgen als occasion) maar heel veel verder kom ik niet.

Laadruimte is inderdaad een vaag criterium: ik had de afgelopen paar jaren een sedan, en daar kan je echt niets fatsoenlijk in vervoeren, dus ik denk dat ik met een enigszins bovengemiddeld hatchback al best wel tevreden ben.

Km per jaar: tussen 5 en 10k?

Sta ook open voor tweedehands hybride auto's (en wil m'n budget dan ook best wel wat verhogen), maar ik ben geen grootverbruiker en hecht weinig waarde aan auto's. Deze Kia Rio zat laag en had crappy oude plastic stoelen, dus dat zit echt niet lekker, met name op langere afstanden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ninjaguineapig
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:58
Na onvrijwillig aan een nette Volvo V50 gekomen te zijn ben ik helemaal om. (erfenis)
Ik heb een diesel, daar zou ik niet voor gaan met weinig kilometers.
Hij is redelijk zuinig met de brandstof. (1 op 18/19 Geen idee wat benzine versies doen)
Best groot ondanks dat het geen V70 is. En omdat het een volvo is zit ie helemaal vol met handigheidjes.

Ik heb even een korte blik op autoscout geworpen en er staan er een aantal binnen jouw budget te koop. Maar dat zijn wel modellen met hogere kilometerstanden. Nu zijn die niet heilig want de mijne heeft er bijna 3 ton op zitten en rijdt nog als een zonnetje. (N=1)

Zoals altijd met gebruikte auto's. Als je budget 5000 euro is koop er dan een van rond de 4000 dan heb je nog 1000 over voor onderhoud. Dit had ik namelijk ook ondanks dat de vorige eigenaar hem onderhouden heeft alsof het gratis was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-06 17:02
Een Mazda 2 MPV? Niet super populair dus vaker verkrijgbaar onder de 5K met lage km stand. Betrouwbaar en relatief goedkoop in onderhoud.

too old, too cold

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-06 14:08

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Ninjaguineapig schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:17:
Na onvrijwillig aan een nette Volvo V50 gekomen te zijn ben ik helemaal om. (erfenis)
Ik heb een diesel, daar zou ik niet voor gaan met weinig kilometers.
Hij is redelijk zuinig met de brandstof. (1 op 18/19 Geen idee wat benzine versies doen)
Best groot ondanks dat het geen V70 is. En omdat het een volvo is zit ie helemaal vol met handigheidjes.

Ik heb even een korte blik op autoscout geworpen en er staan er een aantal binnen jouw budget te koop. Maar dat zijn wel modellen met hogere kilometerstanden. Nu zijn die niet heilig want de mijne heeft er bijna 3 ton op zitten en rijdt nog als een zonnetje. (N=1)

Zoals altijd met gebruikte auto's. Als je budget 5000 euro is koop er dan een van rond de 4000 dan heb je nog 1000 over voor onderhoud. Dit had ik namelijk ook ondanks dat de vorige eigenaar hem onderhouden heeft alsof het gratis was.
Ik heb zelf een tijd in een V40 gereden (jaartal weet ik niet meer, volgens mij 2000 (en dit jaartal moet je vermijden)) maar dat reed echt als een trein...niet zuinig maar rijd wel lekker

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-06 22:03
Een Prius 2 voldoet aan jullie wensen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:05
Fabia combi.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snapismo
Leader98 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:29:
Jep, deze kwam bij mij ook naar boven drijven. Is er een inschatting te maken wat een fatsoenlijke kilometerstand is bij hybride auto's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07:12
Leader98 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:29:
Behalve goede voorstoelen.
Mijn ouders hebben zo'n ding er zijn er best tevreden over. Rijd zuinig en betrouwbaar en is ook nog best wel praktisch. Als ik er in moet rijden voor meer dan 50km heb ik de dag erna gelijk rugpijn.
Verder wel een toppertje

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:15
snapismo schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:59:
Yo Tweakers,

Na jaren in een oude Kia Rio sedan (2001) te hebben rondgereden, en afgelopen week met een lekke band en verroeste krik en platte reserveband in de weer te moeten in de regen
Is het dan niet een goedkopere en makkelijkere optie om alle banden rondom te vervangen door degelijke A-merk banden, en de krik te vervangen voor een nieuw modelletje van 2 tientjes? De kans op een lekke band is dan betrekkelijk klein, kleiner dan met een tweedehands auto die meestal met 'gloednieuwe' honky tonky banden wordt geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snapismo
Kevinns schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:57:
[...]

Is het dan niet een goedkopere en makkelijkere optie om alle banden rondom te vervangen door degelijke A-merk banden, en de krik te vervangen voor een nieuw modelletje van 2 tientjes? De kans op een lekke band is dan betrekkelijk klein, kleiner dan met een tweedehands auto die meestal met 'gloednieuwe' honky tonky banden wordt geleverd.
Nee, kofferbak lekt ergens (vandaar de verroeste krik), stoelen zitten waardeloos, ik vind een sedan te weinig laadruimte hebben voor ons vieren, en ik ben echt heel erg klaar met de auto. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:42
Fiat Bravo :)

Onbekend maakt onbemind, dus zijn tegen relatief lage prijzen op te pikken. Terwijl je toch een relatief moderne C-segmenter hebt (Golf, Focus, etc), waar binnen dit budget voor die bouwjaren (~10 jaar oud) je dichter tegen B-segment aan zit (Polo, Fiesta, etc), of je moet kijken naar hogere kilometerstanden of eerdere bouwjaren.
Climate control en cruise control zit bijna overal op en zijn prima te vinden.

De lasten zijn redelijk laag, want het zijn relatief degelijke auto's. Z'n voorganger (de Stilo) was een ramp, daarna hebben ze bij Fiat flink hun bouwkwaliteit zitten verbeteren.
Zorg wel dat de bak goed schakelt, de M32 units moeten soms gereviseerd worden zo heb ik begrepen. Zelf heb ik eigenlijk nooit gezeur met de auto gehad buiten slijtage (banden, remmen, in de winter een lampje). Gewicht <1250.

Heel zuinig zijn ze echter niet, afhankelijk van je rechtervoet that is. Als je de 150pk versie neemt heb je naar mijn mening een leuk karretje, maar als je dan gaat planken vliegt je brandstof er natuurlijk wel doorheen. De 90pk versie is onderbemeten, die heeft geen turbo, en dat zou ik sowieso willen ivm comfort. Ik zou naar 120pk of 140pk (nieuwere bouwjaren) zoeken, mocht die laatste binnen je budget passen.

Desalniettemin ben je met een hybride waarschijnlijk een stuk zuiniger/goedkoper, dan zijn wel de aanschafkosten hoger, dat zou ik zelf toch wel overwegen indien mogelijk.
Of inderdaad wat ouder: Prius 2 of de Honda Civic bijvoorbeeld.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leader98
snapismo schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:34:
[...]

Jep, deze kwam bij mij ook naar boven drijven. Is er een inschatting te maken wat een fatsoenlijke kilometerstand is bij hybride auto's?
Wij reden een Prius 2 uit 2005 van 2009 tot 2018.
Gekocht met 150k op de teller en verkocht met 267k op de teller.
Geen problemen mee gehad en was een ruime, comfortabele en betrouwbare auto.

1000km naar Frankrijk in 2017 ging fluitend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snapismo
Thanks allen! Loop een beetje te zoeken naar Prius occasions maar die lijken toch wel behoorlijk gewild. Zijn er nog andere tweedehands hybride modellen om op te letten naast de Prius 2?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:40

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
Honda Civic Hybrid of Honda Insight Hybrid zou een optie kunnen zijn.
Zelf geen ervaring mee, behalve een keer een rondje mee gereden.
Zwager reed er een aantal jaren mee (Insight), ook zonder problemen.

Die lijken iets meer binnen het het gestelde budget te zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door Leader98 op 09-11-2021 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snapismo
Leader98 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 22:14:
Honda Civic Hybrid of Honda Insight Hybrid zou een optie kunnen zijn.
Zelf geen ervaring mee, behalve een keer een rondje mee gereden.
Zwager reed er een aantal jaren mee (Insight), ook zonder problemen.

Die lijken iets meer binnen het het gestelde budget te zitten.
Honda Civic had ik naar gekeken, maar volgens mij zijn dat alleen maar Sedans en ik wil echt nooit meer een sedan. :*) Zal die Insight ook nog eens checken, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:11

-tom-562

Oliesjeik

Toyota Corolla Verso/Toyota Verso een optie? Met een normale 1.6 zijn ze relatief zuinig

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Negakinu
Er schoot me vanochtend nog een optie voor je te binnen; een 2011 Kia Venga. Ook zo'n auto die nooit heel populair is geworden, want hij ziet er natuurlijk niet heel bijzonder uit, maar hij kwam wel altijd erg goed uit de testen in Duitsland en het is gewoon een ruime, betrouwbare auto. Als je een beetje zoekt vindt je er vast wel eentje onder de 6K. Dus iets boven je budget, maar ze hebben dan wel vaak een behoorlijk lage KM stand, soms zelfs ruim onder de 100K, zie ik op Gaspedaal.

Super keurig voorbeeldje:
https://www.autowereld.nl...etails.html?_ga=undefined

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snapismo
Negakinu schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:47:
Er schoot me vanochtend nog een optie voor je te binnen; een 2011 Kia Venga. Ook zo'n auto die nooit heel populair is geworden, want hij ziet er natuurlijk niet heel bijzonder uit, maar hij kwam wel altijd erg goed uit de testen in Duitsland en het is gewoon een ruime, betrouwbare auto. Als je een beetje zoekt vindt je er vast wel eentje onder de 6K. Dus iets boven je budget, maar ze hebben dan wel vaak een behoorlijk lage KM stand, soms zelfs ruim onder de 100K, zie ik op Gaspedaal.

Super keurig voorbeeldje:
https://www.autowereld.nl...etails.html?_ga=undefined
Thanks! Nooit van een Venga gehoord. Ziet er inderdaad niet spectaculair uit (en ook niet bepaald groot, maar looks can deceive...). Uiterlijk boeit me niet zoveel, zolang ie maar betrouwbaar en zuinig is. Zal deze aan de lijst toevoegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Negakinu
snapismo schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:54:
[...]

Thanks! Nooit van een Venga gehoord. Ziet er inderdaad niet spectaculair uit (en ook niet bepaald groot, maar looks can deceive...). Uiterlijk boeit me niet zoveel, zolang ie maar betrouwbaar en zuinig is. Zal deze aan de lijst toevoegen.
Het is natuurlijk geen station, maar hij is ruimer dan je denkt op basis van de foto's. Best veel auto voor je geld, als je kijkt naar de huidige prijzen. Vooral de minder populaire kleuren, zoals bruin, zijn nu een goede deal voor iemand die een no-nonsense familie auto'tje zoekt.

too old, too cold

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:50

gwystyl

Beugeltje dan maar?

De Hyundai tegenhanger van de Kia Venga is de Matrix, ook zo'n ongewild maar wel ruim en betrouwbaar ding.

Wat betreft de Civic hybrid: die is niet zo heel zuinig (voor een hybride), inderdaad alleen als sedan, en als bonus is de rugleuning van de achterbank niet neerklapbaar. Dat is dus volgens mij niet echt een verbetering ten opzichte van je Kia.
De Insight is een vijfdeurs dus een stuk praktischer, maar je zou even op Spritmonitor moeten kijken hoe zuinig die is. Dat lijkt rond de 1:18 te zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snapismo
Tot nu toe is het nog niet zo makkelijk om een Prius of Insight te vinden die aan de wensen voldoet - volgens mij populaire auto's!

Ik zie ook wel eens een Mitsubishi Spacestar als kleine station (of MPV?) rondrijden, waarvan ik denk dat die wel eens aan mijn voorwaarden zou kunnen voldoen. Hoe beoordelen jullie die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:26

The Third Man

The Third Jellyfish

Kijk wel uit met Insights uit 2012, die hebben een productiefout aan de zuigerveren waardoor ze hoge olieconsumptie hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:53
snapismo schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 11:06:
Tot nu toe is het nog niet zo makkelijk om een Prius of Insight te vinden die aan de wensen voldoet - volgens mij populaire auto's!

Ik zie ook wel eens een Mitsubishi Spacestar als kleine station (of MPV?) rondrijden, waarvan ik denk dat die wel eens aan mijn voorwaarden zou kunnen voldoen. Hoe beoordelen jullie die?
Bedoel je het model uit de begin jaren 00, of de A-segmenter uit '16? De eerstgenoemde werd in Nederland gebouwd, zolang je de 1.8 GDI mijdt zit je motorisch wel goed. Geen idee of die roestgevoelig zijn, dat zijn andere Mitsubishi's uit die periode wel.

De nieuwere is een prima auto voor je, het is gewoon "een auto". Dit filmpje kan handig zijn:
https://www.autoweek.nl/a...r-occasion-aankoopadvies/

Prima ruim ding overigens (voor z'n grootte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snapismo
Aangezien de Prius en Insight toch nog best lastig te vinden zijn, ben ik mijn zoektocht inmiddels een klein beetje aan het uitbreiden. Vooral de Fabia Combi lijkt een goed alternatief te zijn. Weet iemand iets zinnigs te zeggen over welke modellen (met benzine-motor, ik wil geen diesel) het zuinigst rijden?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• snapismo
Weet niet of het verder iemand interesseert, maar wilde toch even laten weten wat het uiteindelijk is geworden: met dank aan het advies hier ben ik toch voor de Prius gegaan. Een luxe editie uit 2007 gescoord met 121k op de teller, voor €5500 met inruil van mijn oude gare Kia. Volgens mij prima deal - rijdt echt lekker, en laatste twee ritjes van 200km reed ik een gemiddelde van 4.6l/100km - en met tegenwind 5.4l/100km. Dank voor jullie advies! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-06 19:15
Leader98 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 17:05:
[...]

Wij reden een Prius 2 uit 2005 van 2009 tot 2018.
Gekocht met 150k op de teller en verkocht met 267k op de teller.
Geen problemen mee gehad en was een ruime, comfortabele en betrouwbare auto.

1000km naar Frankrijk in 2017 ging fluitend!
snapismo schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:06:
Weet niet of het verder iemand interesseert, maar wilde toch even laten weten wat het uiteindelijk is geworden: met dank aan het advies hier ben ik toch voor de Prius gegaan. Een luxe editie uit 2007 gescoord met 121k op de teller, voor €5500 met inruil van mijn oude gare Kia. Volgens mij prima deal - rijdt echt lekker, en laatste twee ritjes van 200km reed ik een gemiddelde van 4.6l/100km - en met tegenwind 5.4l/100km. Dank voor jullie advies! :)
Hadden deze niet nog een in dash cassette speler in die bouwjaren?

Edit: Yes please..

Afbeeldingslocatie: https://www.netcarshow.com/Toyota-Prius-2004-1600-18.jpg Redelijk lastig om te bouwen naar iets met Android of in ieder geval mp3. Wel leuke auto, veel plezier ermee.

[ Voor 48% gewijzigd door pennywiser op 05-01-2022 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
Yup, die cassettespeler zat erin... nooit gebruikt.
Wij gebruikten zo'n bluetooth zender adapter voor in de 12V aansluiting om muziek van de telefoon te streamen.

CD's (waaronder in mijn herinnering ook CD's met MP3's erop) kon ie ook afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snapismo
Ha, die versie van mij had geen cassettedeck. Had 't wel gewaardeerd als ie erin had gezeten. Wel bluetooth, maar die pakt alleen de telefoon, geen audio helaas. Heeft wel aux-kabeltje - is even behelpen maar doet wat ie moet doen.
Pagina: 1