Beste Tweakers, ik wil bij mijn nieuwe woning op de schuur zonnepanelen leggen.
De schuur heeft een pannendak, en is voorzien van een verdeelkast met krachtstroomaansluiting.
Reden waarom ik het op de schuur wil, is omdat het hoofd- en bijgebouw beide rietgedekt zijn, en de schuur voorzien is van een pannendak (BJ2008)
Graag jullie reactie op de voorgestelde offertes. Ik neig naar degene met de laagste prijs/Wp.
Het maakt mij niet uit hoe de panelen eruit zien, ze liggen niet direct in het zicht. Er is genoeg ruimte beschikbaar om eventueel meer panelen te leggen, als het budget dit toelaat.
Een van de aanbieders wilde weten welke dikte de kabel naar de schuur was. Behalve dat er een verdeelkast met krachtstroom zit, weet ik dit niet. Moet ik dit nog onderzoeken?
Er worden ook verschillende types micro-omvormers en omvormers aangeboden. Zitten hier belangrijke verschillen tussen?
:strip_exif()/f/image/vGw4hjxWN1wEBHHIPC3ZWTa2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DNXDLKcXK5vkC6UXHdjM2g1o.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oJj3Nemv2NEtGxBrjAcSKL10.jpg?f=fotoalbum_large)
Aan de westkant staan verschillende grote bomen. De bedoeling is om dit flink uit te dunnen, ze gaan echter niet allemaal weg.
/f/image/8lSS8XGvieCjGHlDF1VM89Zt.png?f=fotoalbum_large)
Er ligt een offerteaanvraag voor het vervangen en isoleren van de begane-grondvloer, en dan komt er ook meteen vloerverwarming in, en wordt de buitenmuur geïsoleerd (nu lege spouw).
Aangezien de CV ketels (huidig gasverbuik verwarming bijgebouw+hoofdgebouw 5000m3/jaar) al 21 jaar oud zijn, wordt deze ook vervangen. Indien het budget het toelaat door een full-electric warmtepomp, anders een hybride opstelling. De CV voor het bijgebouw wordt vervangen door een airco.
EV komt er ook binnen nu en 2 jaar.
we zijn met 4 personen.
Om de offertes te kunnen vergelijken heb ik aan alle partijen een opstelling van ca. 30 panelen gevraagd.
[:strip_exif()/f/image/DSTl7JmxVX9M2QEwhE3rm0Ck.jpg?f=fotoalbum_large)
De schuur heeft een pannendak, en is voorzien van een verdeelkast met krachtstroomaansluiting.
Reden waarom ik het op de schuur wil, is omdat het hoofd- en bijgebouw beide rietgedekt zijn, en de schuur voorzien is van een pannendak (BJ2008)
Graag jullie reactie op de voorgestelde offertes. Ik neig naar degene met de laagste prijs/Wp.
Het maakt mij niet uit hoe de panelen eruit zien, ze liggen niet direct in het zicht. Er is genoeg ruimte beschikbaar om eventueel meer panelen te leggen, als het budget dit toelaat.
Een van de aanbieders wilde weten welke dikte de kabel naar de schuur was. Behalve dat er een verdeelkast met krachtstroom zit, weet ik dit niet. Moet ik dit nog onderzoeken?
Er worden ook verschillende types micro-omvormers en omvormers aangeboden. Zitten hier belangrijke verschillen tussen?
:strip_exif()/f/image/vGw4hjxWN1wEBHHIPC3ZWTa2.jpg?f=fotoalbum_large)
Foto's
de schuur staat linksonder;:strip_exif()/f/image/DNXDLKcXK5vkC6UXHdjM2g1o.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oJj3Nemv2NEtGxBrjAcSKL10.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Het dak is dus een pannendak, per dakvlak ca. 14,5 bij 3,5 4,4 meter. Helling is ca. 23 gradenSchaduw
Aan de oostzijde staat een boom (zie foto), deze kan weg. Ook is er een CV pijpje op het oostelijke dak.Aan de westkant staan verschillende grote bomen. De bedoeling is om dit flink uit te dunnen, ze gaan echter niet allemaal weg.
/f/image/8lSS8XGvieCjGHlDF1VM89Zt.png?f=fotoalbum_large)
Jaarverbruik
Dat is een lastige, omdat het -voor ons- een nieuw huis is. Op dit moment wordt al het tapwater verwarmt door elektra. De CV is gasgestookt.Er ligt een offerteaanvraag voor het vervangen en isoleren van de begane-grondvloer, en dan komt er ook meteen vloerverwarming in, en wordt de buitenmuur geïsoleerd (nu lege spouw).
Aangezien de CV ketels (huidig gasverbuik verwarming bijgebouw+hoofdgebouw 5000m3/jaar) al 21 jaar oud zijn, wordt deze ook vervangen. Indien het budget het toelaat door een full-electric warmtepomp, anders een hybride opstelling. De CV voor het bijgebouw wordt vervangen door een airco.
EV komt er ook binnen nu en 2 jaar.
we zijn met 4 personen.
Om de offertes te kunnen vergelijken heb ik aan alle partijen een opstelling van ca. 30 panelen gevraagd.
Huidige elektriciteitsaansluiting
de aansluiting is een 3 fase aansluiting (3x25).Budget en doel
budget tussen de 10 en 15K (excl BTW). Doel is om het gasverbuik te verminderen door inzetten van warmtepomp, en toekomstige EV (30.000km/jaar)Wie gaat het project uitvoeren
ik laat het project uitvoeren door een externe partij.Bijhouden van data
Leuk om te zien wat het opbrengt, maar dat is het dan ook.Reeds verkregen offertes
Ik heb al van 3 partijen offertes gekregen, sommige partijen hebben verschillende opstellingen aangeboden.[
:strip_exif()/f/image/DSTl7JmxVX9M2QEwhE3rm0Ck.jpg?f=fotoalbum_large)