Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo-rist
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:55
Beste Tweakers, ik wil bij mijn nieuwe woning op de schuur zonnepanelen leggen.
De schuur heeft een pannendak, en is voorzien van een verdeelkast met krachtstroomaansluiting.
Reden waarom ik het op de schuur wil, is omdat het hoofd- en bijgebouw beide rietgedekt zijn, en de schuur voorzien is van een pannendak (BJ2008)

Graag jullie reactie op de voorgestelde offertes. Ik neig naar degene met de laagste prijs/Wp.
Het maakt mij niet uit hoe de panelen eruit zien, ze liggen niet direct in het zicht. Er is genoeg ruimte beschikbaar om eventueel meer panelen te leggen, als het budget dit toelaat.

Een van de aanbieders wilde weten welke dikte de kabel naar de schuur was. Behalve dat er een verdeelkast met krachtstroom zit, weet ik dit niet. Moet ik dit nog onderzoeken?

Er worden ook verschillende types micro-omvormers en omvormers aangeboden. Zitten hier belangrijke verschillen tussen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_LDcCz12S47baUBAlTuOocdcv-w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vGw4hjxWN1wEBHHIPC3ZWTa2.jpg?f=fotoalbum_large
Foto's
de schuur staat linksonder;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zbz00vvkVrJtm6LDF0leNLaxjlU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DNXDLKcXK5vkC6UXHdjM2g1o.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kv7h8rmEO0N8fWD0jsFUE90EfAI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oJj3Nemv2NEtGxBrjAcSKL10.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Het dak is dus een pannendak, per dakvlak ca. 14,5 bij 3,5 4,4 meter. Helling is ca. 23 graden
Schaduw
Aan de oostzijde staat een boom (zie foto), deze kan weg. Ook is er een CV pijpje op het oostelijke dak.
Aan de westkant staan verschillende grote bomen. De bedoeling is om dit flink uit te dunnen, ze gaan echter niet allemaal weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0SD_K8NpfLzL9EOLGIRtWy9OEDw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8lSS8XGvieCjGHlDF1VM89Zt.png?f=fotoalbum_large
Jaarverbruik
Dat is een lastige, omdat het -voor ons- een nieuw huis is. Op dit moment wordt al het tapwater verwarmt door elektra. De CV is gasgestookt.
Er ligt een offerteaanvraag voor het vervangen en isoleren van de begane-grondvloer, en dan komt er ook meteen vloerverwarming in, en wordt de buitenmuur geïsoleerd (nu lege spouw).
Aangezien de CV ketels (huidig gasverbuik verwarming bijgebouw+hoofdgebouw 5000m3/jaar) al 21 jaar oud zijn, wordt deze ook vervangen. Indien het budget het toelaat door een full-electric warmtepomp, anders een hybride opstelling. De CV voor het bijgebouw wordt vervangen door een airco.
EV komt er ook binnen nu en 2 jaar.

we zijn met 4 personen.

Om de offertes te kunnen vergelijken heb ik aan alle partijen een opstelling van ca. 30 panelen gevraagd.
Huidige elektriciteitsaansluiting
de aansluiting is een 3 fase aansluiting (3x25).
Budget en doel
budget tussen de 10 en 15K (excl BTW). Doel is om het gasverbuik te verminderen door inzetten van warmtepomp, en toekomstige EV (30.000km/jaar)
Wie gaat het project uitvoeren
ik laat het project uitvoeren door een externe partij.
Bijhouden van data
Leuk om te zien wat het opbrengt, maar dat is het dan ook.
Reeds verkregen offertes
Ik heb al van 3 partijen offertes gekregen, sommige partijen hebben verschillende opstellingen aangeboden.

[Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JI-CWkJWR8OJ-vHLO74CInF5_0g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DSTl7JmxVX9M2QEwhE3rm0Ck.jpg?f=fotoalbum_large
Regio
Regio Noord-Brabant

Beste antwoord (via flo-rist op 17-11-2021 18:54)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5YZLNndBPLPQes9v7FGcLytPpAg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/M79OxURQuJfta2TIMzb88A9k.png?f=fotoalbum_large

SolarEdge designer doet tegenwoordig aan bomen... En invloed hebben ze 8)7

Tevens zal het systeem iets aan optimizer clipping hebben... 0,5% in de simulatie... Maar met zoveel bomen gaat een stringomvormer nog veel erger verliezen; dus... voor lief nemen...

Zonder bomen komt het op 14140kWh, tijd voor het vullen van de houtkachel ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:10
Interessant project. Ben wel benieuwd of die westkant interessant gaat zijn. Die foto vanuit de tuin lijkt mij recentelijk gemaakt, de westkant ligt helemaal in de schaduw lijkt het. Er komt vast iemand voorbij die dat kan simuleren met een tooltje.

Kabeldikte zou je kunnen bekijken door de hager verdeler even open te schroeven en te kijken. Wel alleen doen als je je daar comfortabel bij voelt en de stroom eraf haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:53
Allereerst, mooi idee om panelen op de schuur te leggen. Hoe zijn die panelen op het schuurdak ingetekend op die foto? Je zegt dat het dakvlak 3,5m lang is maar ik zie 4 rijen panelen met ook nog eens ruime marge langs de boven- en onderrand. Dat is zéér onwaarschijnlijk aangezien de korte zijde van panelen tegenwoordig vrijwel altijd grofweg 1m is. De lengte varieert van 1,7 tot ruim 2 meter.

Ik vind het op de foto's erg moeilijk inschatten wat de schaduw op je dakvlak doet. Op de satellietbeelden lijkt het erg mee te vallen maar op jouw eigen foto van de schuur is het toch een fors hoge bomenrij op zuid (?). Daar kan je behoorlijk last van hebben afgezien van hoogzomer. In lente en herfst haal je een groot deel van je opbrengst,..

Ik zou een lokale PV boer vragen om langs te komen en een inschatting te maken van de opbrengst. En de bomen uitdunnen kan natuurlijk, maar hou er dan ook rekening mee dat dit een terugkerende kostenpost is. Verhoudt zich dat tot de opgewekte energie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo-rist
bedankt voor de reacties als zo snel.
Ik heb even de bouwtekening bekeken, en het dakvlak is geen 3,5 meter, maar bijna 4,4 meter hoog. dit zou dus kunnen verklaren waarom een partij 4 rijen heeft getekend. Ik verander het in startpost!

Goed idee om gewoon de verdeelkast open te schroeven, dat is natuurlijk een stuk makkelijker als een sleuf graven :)

Met uitdunnen bedoel ik overigens kappen. er staan behoorlijk wat bomen in die hoek, en met weghalen van de hoogste hoop ik de schaduw wat te verminderen. Vandaar ook dat alle partijen de panelen zo ver als mogelijk naar het noorden leggen denk ik. Als dat niet voldoende zou zijn, kan ik alleen het oostelijke dakvlak vol leggen. ik ben bang dat dat niet veel opleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:02

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Kabeldikte is aan de meterkast kant misschien ook wel te zien.

Maar volgens mij is PV met een 3-fase onderverdeler niet zo eenvoudig. Dit omdat de stroom door de N dan veel groter kan zijn als je tegelijk gebruikt en opwekt. Dan moet of de N dit aankunnen of je moet de N afzekeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Met de bomen er om heen ga ik toch denken aan SolarEdge...
En als je voldoende groot gaat... Met lekker lompe panelen hoeft dat per Wp echt niet extreem duur te zijn.

SE16K/SE17K kost minder dan SE9K en kan overweg met P8xx en p9xx optimizers per 2 panelen. Die optimizers zijn maar een beetje duurder dan de optimizers voor enkele panelen.

Dan wil je dan wel naar minimaal 32 panelen (bij gelijke verdeling per dakvlak), liefst meer.

SE17K kan je zonder problemen 54 stuks van 455Wp aan hangen... en da zit je aansluiting wel mooi vol.
Dat loopt bij de webwinkels dan heel dicht tegen de 15K ex aan...

Hoever wil je gaan?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 11-05 19:15
Het maakt mij niet uit hoe de panelen eruit zien, ze liggen niet direct in het zicht
Ik zie (bijna) alleen maar aanbiedingen met full black panelen, terwijl panelen die niet (helemaal) zwart zijn vaak meer opwekken en een lagere prijs hebben, ze worden minder heet in de zomer. Zou daar nog naar kijken.

En meer panelen zoals Ronald zegt? EV en (hybride) warmtepomp + een lucht/lucht warmtepomp (airco) lusten aardig wat kWh’tjes en die kan je heel goedkoop opwekken met PV.

5000m3 gas, heb je al de isolatie verbeterd? Zou echt voor een full eletric gaan, anders moet je in de toekomst nog weer de hybride ketel vervangen en dat is zonde van de investering. Er zijn ook duurzame leningen met lage rentepercentages om het in één keer goed te doen.

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Of in elk geval voldoende zware warmtepomp in hybride setup zodat je na aanvullende maatregelen domweg de CV af kan schakelen. Niet het hele systeem nogmaals veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo-rist
@Ronald Ik heb nog een offerteaanvraag opstaan bij een bedrijf dat met solaredge werkt, helaas (ook na 2x bellen) nog geen reactie van hun kant... mocht iemand een tip hebben voor een instalateur omngeving Den Bosch... mag per PM. Ik heb niet de ambitie om de panelen zelf te leggen, dus die 15K moet wel inclusief alles zijn.

@Dat_Doc ik heb een aanvraag lopen voor een offerte van vervangen van de vloer door een geioleerde vloer met vloerverwarming, en isolatie van de spouw. de ramen zijn al dubbelglas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@flo-rist Solar bouwmarkt, Solar outlet, en met voldoende panelen misschien Winkelman (die willen binnen een uur van hun basis blijven, maar zeggen uitzondering te maken als je groot genoeg koopt) zijn online winkels met gelieerde installateurs.

De voordelige 455Wp panelen - grote stappen snel thuis - staan op de site van Outlet, maar hebben wel p950 nodig... die zij niet op de site hebben. Geef ze een belletje en kijk of ze Longi 455 of Munchen 450 kunnen faciliteren op een SE16/17K met p950, of een andere geschikte 2 paneel optimizer.

Als je niet verder wil dan een stuk of 32, dan zou SE10K of SE12.5K op zich voldoende zwaar zijn, maar die zijn dus duurder(!) en kunnen niet overweg (volgens SE designer) met de 2 paneels-optimizers - vandaar de overkill om kosten te drukken.

Ik kan helpen met het ontwerp, maar moet wel weten hoe ver je wil gaan, en of het geleverd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo-rist
@Ronald super, bedankt voor je aanbod. Ik ga er komend weekend even dieper induiken. Ik zag op de solarbouwmarkt met even snel een set bij elkaar klikken dat ik dan -incusief montage- inderdaad richting de 40 panelen kan gaan voor grofweg dezelfde kosten (40 x longi 375 en solaredge SE16K/P801).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@flo-rist de reden dat ik met die joekels van 450 aan kwam is dat je minder kwijt bent aan leggen en legmateriaal. Maar het kan opwegen tegen de goedkopere p801.

• flo-rist
@Ronald Ik heb even contact opgenomen met de outlet, zij raden me de S500 optimizers aan. Blijkbaar gaat de P-serie eruit.
de S500 heeft een max van 500W en een ISC van 14,5.

als ik dan een set bij elkaar klik met 36x longi 455 met s500, een SE16K , montagemateriaal, werkschakelaar en montage, kom ik rond de 11.000 euro uit (excl btw).
Ik heb gekozen dan voor een opstelling met totaal 9 verticale rails van elk 4 panelen. Is er nog aan te raden hoe deze over de dakvlakken te verdelen? 4 op oost en 5 op west? of juist andersom?
Ik zit dan op een bedrag van rond de 68 cent/Wp, een behoorlijke verbetering ten opzichte van de offertes die ik al had.

Mis ik dan nog zaken in de lijst?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qTboFacclXHzD35f5YnGBVf6GJ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6IzsJLwbkPLm5TgGkJQPsMhy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door flo-rist op 11-11-2021 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@flo-rist Nja dat werkt, maar s500 is 62 incl btw p850 72.5.... Dat scheelt per paneel nogal wat.

Ik ga even een en ander in detail uitwerken (maar niet nu!) zodat je het naar outlet kan sturen... Die lui zitten er ook om snel volume te schuiven... dus zelfwerkzaamheid nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 11-11-2021 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 11-05 19:15
flo-rist schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:11:
@Ronald Ik heb even contact opgenomen met de outlet, zij raden me de S500 optimizers aan. Blijkbaar gaat de P-serie eruit.
de S500 heeft een max van 500W en een ISC van 14,5.

als ik dan een set bij elkaar klik met 36x longi 455 met s500, een SE16K , montagemateriaal, werkschakelaar en montage, kom ik rond de 11.000 euro uit (excl btw).
Ik heb gekozen dan voor een opstelling met totaal 9 verticale rails van elk 4 panelen. Is er nog aan te raden hoe deze over de dakvlakken te verdelen? 4 op oost en 5 op west? of juist andersom?
Ik zit dan op een bedrag van rond de 68 cent/Wp, een behoorlijke verbetering ten opzichte van de offertes die ik al had.

Mis ik dan nog zaken in de lijst?
[Afbeelding]
Alleen als je al zoveel zelf hebt uitgezocht, heb je ook gerust de tijd en kunde om binnen 15 minuten de BTW terug te vragen en daarvoor geen €100 te betalen. :P

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo-rist
@Ronald had jij nog tijd gehad om het even te checken? Ik zit vooral met de omvormen. Moet ik vanwege O/W opstelling niet een kleinere omvormer nemen? Ik lees ergens op Tweakers dat je dan met een factor 0,5 x totaal vermogen toekan....

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5YZLNndBPLPQes9v7FGcLytPpAg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/M79OxURQuJfta2TIMzb88A9k.png?f=fotoalbum_large

SolarEdge designer doet tegenwoordig aan bomen... En invloed hebben ze 8)7

Tevens zal het systeem iets aan optimizer clipping hebben... 0,5% in de simulatie... Maar met zoveel bomen gaat een stringomvormer nog veel erger verliezen; dus... voor lief nemen...

Zonder bomen komt het op 14140kWh, tijd voor het vullen van de houtkachel ;-)

Pagina: 1