Advies gevraagd over een "ECMP capable routing device".

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjnieboon
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-09 12:13
Mijn vraag

Het bedrijf waar ik voor werk wilt binnenkort gaan switchen van datacenter. Ik ben systeembeheerder van beroep, maar aangezien we maar een kleine club zijn (7 medewerkers) worden ook de netwerktaken aan mij toebedeeld. Mijn netwerkkennis was tot nu toe afdoende, maar nu kom ik nieuwe dingen tegen waarvan ik totaal geen kennis heb. Het datacenter waar we naartoe willen verhuizen geeft bij het leveren van 2x 1Gbit uplink aan: "ECMP capable routing device required".

We verstoken niet veel data, denk aan < 100GB per maand. Er zullen ook geen ingewikkelde netwerkconfiguraties nodig zijn. Een paar subnets met wat VLAN's en een VPN tunnel tussen de hoofd- en colocatie is voor ons voldoende.

Tot nu toe gebruikte we de Unifi Security Gateway Pro 4 (I know, maar voor ons gebruik prima).
Wat zou een alternatief zijn die het ECMP protocol ondersteund en niet meteen een astronomisch bedrag kost. Zeg < 1000 euro.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Ons "serverpark" bestaat uit 7 fysieke servers (hypervisors) en 2 shared storage devices. In totaal zo'n 50 VM's.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik ben uiteraard gaan Googlen om meer te weten te komen over ECMP. Dit blijkt een layer3 functionaliteit te zijn. Ik vind echter in geen enkele specsheet van een tiental routers die ik heb doorgenomen iets terug over ECMP. Misschien kijk ik niet goed, maar ik denk dat het vooral het gebrek aan kennis is. Als iemand me dus op weg kan helpen: heel graag!

Alvast bedankt voor jullie input, en mocht er meer info nodig zijn dan hoor ik het graag.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Zelf ben ik erg enthousiast over MikroTik routers. Gaat wel gepaard met een leercurve, maar dat zal je met elke leverancier hebben. Vraag is of je zelf de implementatie wil doen of dit door een externe partij laat uitvoeren. Hardware investering is het minst boeiende...

Ter aanvulling:
https://wiki.mikrotik.com...balancing_with_masquerade

[ Voor 13% gewijzigd door lier op 09-11-2021 14:33 . Reden: Uitleg over ECMP bij MikroTik toegevoegd. ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjnieboon
lier schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:26:
Zelf ben ik erg enthousiast over MikroTik routers. Gaat wel gepaard met een leercurve, maar dat zal je met elke leverancier hebben. Vraag is of je zelf de implementatie wil doen of dit door een externe partij laat uitvoeren. Hardware investering is het minst boeiende...

Ter aanvulling:
Dank voor je antwoord. Ik ben momenteel enige ervaring aan het opdoen met MikroTik switches. Jij zegt dus dat de routers van MikroTik geschikt zouden zijn en dus het ECMP protocol ondersteunen? Kan ik dat ergens aan zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:57
ECMP is geen protocol maar een manier om twee routes te hebben die dezelfde 'cost' hebben en waardoor je dus kan load balancen. Dus als je twee static (default) routes met dezelfde cost in kan stellen met een andere next hop ben je er.

Overigens hoef je dat niet eens per se te doen, alternatief is een active/passive setup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Staat gewoon op Mikrotik wiki:

Tevens goede test: als je denkt dat je het werkend kunt krijgen op basis van die pagina dan is Mikrotik een goede optie, zie je die pagina en denk je "WTF?", dan kun je beter naar een andere vendor kijken O-)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjnieboon
Shinji schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:33:
ECMP is geen protocol maar een manier om twee routes te hebben die dezelfde 'cost' hebben en waardoor je dus kan load balancen. Dus als je twee static (default) routes met dezelfde cost in kan stellen met een andere next hop ben je er.

Overigens hoef je dat niet eens per se te doen, alternatief is een active/passive setup.
Duidelijk. Als dit redelijk 'common' is in routerland, snap ik niet zo goed waarom het datacenter dit zo uitdrukkelijk erbij vermeldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjnieboon
dion_b schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:38:
Staat gewoon op Mikrotik wiki:

Tevens goede test: als je denkt dat je het werkend kunt krijgen op basis van die pagina dan is Mikrotik een goede optie, zie je die pagina en denk je "WTF?", dan kun je beter naar een andere vendor kijken O-)
Dank voor je antwoord. De info op die pagina schrikt me niet direct af, maar ik kan ook niet zeggen dat ik meteen snap wat er allemaal gebeurd. Ik wil het goed doen en dus weten hoe het werkt, in plaats van een kunstje leren. Ik ga me hier eens wat meer in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:57
Sjnieboon schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:49:
[...]

Duidelijk. Als dit redelijk 'common' is in routerland, snap ik niet zo goed waarom het datacenter dit zo uitdrukkelijk erbij vermeldt.
Een huis-tuin-keuken router kan je het waarschijnlijk niet op instellen. Maar de kleinste modellen van de gerenommeerde firewall fabrikanten (Fortinet, Cisco, Palo Alto etc) kunnen dit gewoon.
Pagina: 1