Gaming Desktop advies passend bij een monitor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanNL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-09-2023
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen (New World, Diablo 4 tzt, Leage of Legends, shooters zoals csgo en mooie games zoals crysis vind ik ook gaaf) - Daarnaast doe ik veel met analyse, excel, gsheets.

Wat mag het systeem gaan kosten?
3000 euro ongeveer, kan een beetje meer, kan een beetje minder. Uiteraard, als 1.5K kan doen wat ik hier beneden wil, dan besteed ik liever 1.5k

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb dit beestje gekocht - pricewatch: LG 38WN95C Wit, Zilver - Ik zou graag de maximale resolutie willen benutten

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
1 graka, maar wel een beest. Flinke cpu, mijn complexe sheets willen soms mijn cpu leeg eten. 32GB snel werkgeheugen, 64 mag ook om meer op de toekomst voorbereid te zijn. Verder wil ik een M2 voor windows alleen (256gb meer dan genoeg denkik, ook voor windows 11?) en een M2 van 1TB om wat games te kunnen opslaan. Ik zou een MB met 3 M2 sloten willen, als dat bestaat. Ik heb enkel de desktop nodig die ik op mijn sta/zit bureau wil zetten - RGB zou ik mooi vinden. Bij voorkeur een zwarte kast - zoiets vind ik mooi, maar als er iets beters is let me know! https://www.alternate.nl/...zing/html/product/1361548
Wat ik al heb: monitors, randapparatuur zoals muis, keyboard, headset. Het gaat enkel om een mid-tower sized desktop waar ik graag advies voor wil krijgen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merkvoorkeuren meer, alhoewel ik wel bij nvidia wil blijven voor de graphics kaart. Ik ben er te lang uitgeweest om te weten welke merken nu goed zijn. Ik heb veel goede ervaringen gehad met gigabyte mocht dat helpen!

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Energieconsumptie mag flink zijn. Ik wil ook de zwaardere games op een 3840x1600 en 144 hz kunnen spelen! Dus ik verwacht echt een beest van een grafische kaart nodig te hebben. Ik zou graag de komende 5 jaar goed zitten met dit systeem

Ga je overklokken?
Oof dat is al even geleden, was fanatiek met overclocken toen de eerste i7 920 uitkwam - Dus ja, ik wil die optie wel open houden!

Wat verwacht je van ons?
Ik ben er lang uitgeweest. Ik verwacht een desktop configuratie die bij mijn wensen past waarmee ik op 3840x1600 en 144 hz kan spelen.

Mochten jullie van mij een lijstje verwachten met de HW, let me know, dan maak ik die na het werk.

Thanks allemaal! _/-\o_

Lijstje:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-12700K Boxed€ 449,-€ 449,-
1MoederbordenGigabyte Z690 GAMING X DDR4 (rev. 1.0)€ 229,-€ 229,-
1VideokaartenGigabyte RTX 3080 Ti GAMING OC 12G€ 1.889,-€ 1.889,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 89,-€ 89,-
1ProcessorkoelingArctic Freezer i35 A-RGB€ 40,50€ 40,50
1VentilatorenCorsair iCUE SP120 RGB PRO Performance (Triple Pack with Lighting Node Core), 120mm€ 49,90€ 49,90
2VentilatorenCorsair iCUE SP140 RGB PRO Performance (Single Pack), 140mm€ 17,90€ 35,80
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW32GX4M2Z3600C18€ 145,-€ 145,-
1VoedingenFractal Design ION+ 860W Platinum€ 166,31€ 166,31
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 2TB€ 222,89€ 222,89
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 250GB€ 39,-€ 39,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.355,40

[ Voor 42% gewijzigd door BastiaanNL op 10-11-2021 06:12 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:20
BastiaanNL schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:48:
Wat mag het systeem gaan kosten?
3000 euro ongeveer, kan een beetje meer, kan een beetje minder. Uiteraard, als 1.5K kan doen wat ik hier beneden wil, dan besteed ik liever 1.5k
Enkel een RTX3080Ti en je bent 1.5k al kwijt.

Stel zelf eerst een systeem samen rond een Intel 12600k. De Z690 borden hebben 3x M.2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sacrada
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-05 23:14
@Djarune Is het echt de moeite waard om voor een 3080TI te gaan t.o.v. de 3080?

Is het ook verstandig om voor DDR5 te gaan met Alder lake?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23-05 12:15
Ik verwacht een desktop configuratie die bij mijn wensen past waarmee ik op 3840x1600 en 144 hz kan spelen.
Dan uhm, zal je eerst zelf een beetje onderzoek moeten doen ;) Wij zijn hier om suggesties te doen en constructieve kritiek te leveren op de configuratie die jij zelf samen hebt gesteld, niet om deze config voor te kouwen :)

Dit staat ook in het DAA beleid , dat men verwacht wordt te lezen voor het aanmaken van een topic hier :) Als je topic niet aan het DAA beleid voldoet, loop je de kans dat het vroegtijdig wordt gesloten.

[ Voor 25% gewijzigd door youridv1 op 09-11-2021 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:16

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum en de best buy guides doorzoeken.

Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje te maken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Stuur me een berichtje als je een opzetje hebt samengesteld, dan gaat je topic weer open. en weer open

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanNL
Dankjewel allemaal, ik heb een opzetje geplaatst in de startpost. Excuus

Daarbij de vraag, is het verstandig om op ddr5 geheugen en de nieuwe processors van intel te wachten om meer future proof te zijn?

[ Voor 48% gewijzigd door BastiaanNL op 10-11-2021 06:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23-05 12:15
Future proof is natuurlijk een gevaarlijk woord. Ik zie games niet 1 2 3 actief gebruik maken van de nieuwe E cores op een manier waar geen normale core voor gebruikt zou kunnen worden. De E cores hebben geen functionaliteit die een P core niet heeft. Dus 12700K vs 5800X of 5900X is een interessante vraag.

DDR5 is op het moment, als je het mij vraagt, niet de meerprijs waard. Het bied op het moment geen performance improvement en is een heel stuk duurder. Ik zou, als ik nu zou upgraden, wellicht geen DDR5 kopen maar 4 en pas DDR5 kopen als het meerwaarde biedt. Toen DDR4 net uit kwam was dit ook zo en bij DDR3 ook.
Het is ook niet zo dat de DDR5 dimms die je nu koopt later "meer performance gaan bieden" ofzo. Memory bandwidth is niet iets waar je voor hoeft te optimaliseren zoals met nieuwe CPU of GPU architecturen. Het is gewoon wachten op volwassenere implementaties van DDR5 met minder latency dan nu, voordat DDR5 meer performance gaat bieden is alledaagse taken.

Controleer ook even de lijst met games die momenteel niet werken met intel 12th gen. Zou niet moeilijk te googlen moeten zijn. Het is nogal in het nieuws geweest dat het E core P core switchen sommige DRM(anti piracy) implementaties af laten gaan.
Als daar games op staan die jij wilt spelen, heb je een afweging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastiaanNL
youridv1 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:02:
Future proof is natuurlijk een gevaarlijk woord. Ik zie games niet 1 2 3 actief gebruik maken van de nieuwe E cores op een manier waar geen normale core voor gebruikt zou kunnen worden. De E cores hebben geen functionaliteit die een P core niet heeft. Dus 12700K vs 5800X of 5900X is een interessante vraag.

DDR5 is op het moment, als je het mij vraagt, niet de meerprijs waard. Het bied op het moment geen performance improvement en is een heel stuk duurder. Ik zou, als ik nu zou upgraden, wellicht geen DDR5 kopen maar 4 en pas DDR5 kopen als het meerwaarde biedt. Toen DDR4 net uit kwam was dit ook zo en bij DDR3 ook.
Het is ook niet zo dat de DDR5 dimms die je nu koopt later "meer performance gaan bieden" ofzo. Memory bandwidth is niet iets waar je voor hoeft te optimaliseren zoals met nieuwe CPU of GPU architecturen. Het is gewoon wachten op volwassenere implementaties van DDR5 met minder latency dan nu, voordat DDR5 meer performance gaat bieden is alledaagse taken.

Controleer ook even de lijst met games die momenteel niet werken met intel 12th gen. Zou niet moeilijk te googlen moeten zijn. Het is nogal in het nieuws geweest dat het E core P core switchen sommige DRM(anti piracy) implementaties af laten gaan.
Als daar games op staan die jij wilt spelen, heb je een afweging.
Dankjewel!! _/-\o_
Ik heb het lijstje gegoogled, https://www.intel.com/con...ntel-core-processors.html
Er staat niets op wat ik nodig heb gelukkig.

Ik denk hiermee idd dat ik het best voor een 12th gen intel kan gaan met een DDR4 moederbord. Ik koop tzt wel een upgrade kit met DDR 5 en een nieuwe mobo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanNL
Ik moet het toch even beknopt kwijt.

Ik heb netjes de vragenlijst compleet ingevuld, maar had gefaald om het lijstje bij te voegen. Krijg ik 3 uit 4 reacties die daar over gaan. Prima, meteen een lijstje aangemaakt en bijgevoegd. Na een week is daar 1 reactie op, dankjewel daarvoor youridv1. Verder niks of niemand meer gezien.

De tweakers die ik kende rond 2010/2011 leverde zoveel meer kwaliteit. Zelf kan ik ook safe zeggen dat ik er toen middenin zat, ik zelf anderen veel heb geholpen.

Dat gezegd hebbende, mijn topic mag verwijderd worden, Ik kom er zelf wel uit. Veel succes met zijn allen !
Pagina: 1