Aanschaf thuiswerkmonitor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:08
Ik zoek een?
Monitor

Wat is je budget?
€250 (max)

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben in dubio. Op kantoor gewend om met 34 inch ultra wide scherm te werken (2 vensters naast elkaar op 1 scherm). Voor thuis zoek ik een kleiner doch praktisch model (want kleiner bureau en met het formaat dat ik op kantoor gebruik, heb ik weinig ruimte over)

Mijn grote voorkeur gaat uit naar een monitor die minimaal in hoogte verstelbaar is.

Als ik kijk naar schermdiagonaal kom ik op 24 inch of 27 inch uit. Binnen mijn budget blijf ik met deze schermen op een resolutie van 1920*1080 zitten, waardoor ik de toegevoegde waarde van 27 inch niet echt zie. Ik hoor graag als dit anders is. Dus op dit moment heeft 24 inch de voorkeur.

Verder twijfel ik of een curved monitor van toegevoegde waarde is voor kantoorwerk of dat ik gewoon voor flat moet gaan. Er gaan geen games op gespeeld worden.

Als ik kijk naar 24inch curved zie ik deze opties:

MSI Optix G24C6P

Of

Asus VG24VQ

Echter kwam ik ook deze (niet in hoogte verstelbare) ultra-wide optie tegen, wat weer dicht bij de ervaring op kantoor komt, alleen dan wat kleiner.

LG 29WP500

Dit is mogelijk met monitor stand of VESA arm ook een goede optie.

Specificeer het systeem en de omgeving
Kleine werkkamer op zolder met licht vanuit de zijkant links via groot raam. Compact bureau (120cmx60cm). Monitor wordt aangesloten op een MacBook (recent model) met HDMI.

Beste antwoord (via FJP84 op 10-11-2021 09:28)

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:56
Over individuele modellen kan ik helaas geen uitspraken doen. Ik heb er namelijk geeneen van. Kijk dus vooral ook naar de reviews.

Vooral die van https://www.rtings.com/ zijn vaak erg uitgebreid.

Van specifiek Lenovo Q27Q-1L zou je bijvoorbeeld deze review kunnen checken: https://www.rtings.com/monitor/reviews/lenovo/q27q-10

Ook voor kantoortoepassingen is curved misschien juist wel fijn? De afstand van je ogen tot het scherm is dan namelijk over de volle breedte van het scherm constant.

Response an sich is vaak ook marketing praat. VA heeft vaak een snellere reactietijd, betere zwartwaarden, maar ook black smear en slechtere kijkhoeken.

Voor kantoorgebruik zou ik zelf dan ook erg naar een IPS monitor toe leunen.

Alle reacties

• NESFreak
Als je de in hoogte verstelbare eis loslaat, dan zijn er toch genoeg 1440p 27 inch monitoren te vinden?

Als ik een beetje filter dan is er een best groot aanbod.
https://tweakers.net/moni...obdvg9u1b99cb253kK-Fk3vcP
Bijvoorbeeld de
pricewatch: Samsung Odyssey Gaming Monitor G5 C27G55 Zwart
of
pricewatch: ViewSonic VX2705-2KP-MHD Zwart

Hier zou dan eventueel nog een VESA beugel bij kunnen, die je dan wel zelf zou kunnen afstellen?
mogelijk met een losse standaard als pricewatch: Neomounts by Newstar FPMA-D890BLACK

of eentje die je aan je bureau vastmaakt zoals pricewatch: Arctic Z1 Basic

Of eventueel haal je een verhoging bij de ikea zoals de elloven of sigfinn:
https://www.ikea.com/nl/n...rd-met-lade-wit-50474770/
https://www.ikea.com/nl/n...te-bamboefineer-20362929/

[ Voor 29% gewijzigd door NESFreak op 09-11-2021 11:24 ]

• FJP84
Dank, dus advies is dus om voor 27" QHD te gaan en curved heeft voor kantoorwerk niet perse toegevoegde waarde klopt dat?

Is er nog een groot verschil tussen bijv 1ms en 4ms response?

Ik zag namelijk in de filter ook deze:
Lenovo Q27Q-1L

Ook qua looks een mooie monitor.

Acties:
  • Beste antwoord

• NESFreak
Over individuele modellen kan ik helaas geen uitspraken doen. Ik heb er namelijk geeneen van. Kijk dus vooral ook naar de reviews.

Vooral die van https://www.rtings.com/ zijn vaak erg uitgebreid.

Van specifiek Lenovo Q27Q-1L zou je bijvoorbeeld deze review kunnen checken: https://www.rtings.com/monitor/reviews/lenovo/q27q-10

Ook voor kantoortoepassingen is curved misschien juist wel fijn? De afstand van je ogen tot het scherm is dan namelijk over de volle breedte van het scherm constant.

Response an sich is vaak ook marketing praat. VA heeft vaak een snellere reactietijd, betere zwartwaarden, maar ook black smear en slechtere kijkhoeken.

Voor kantoorgebruik zou ik zelf dan ook erg naar een IPS monitor toe leunen.

• FJP84
Keuze is weer kleiner geworden en beperkt tot twee ViewSonic monitoren.

27" Curved VA Panel
pricewatch: ViewSonic VX2718-2KPC-MHD Zwart

27" flat IPS Panel
pricewatch: ViewSonic VX2705-2KP-MHD Zwart

Nog even kijken wat wijsheid is. Waarschijnlijk de tweede want IPS. En curved doet bij 27" niet heel veel heb ik gelezen, al blijf ik benieuwd hoe dat kijkt.

• FJP84
Uiteindelijk de AOC Q27P1 aangeschaft bij Bol.com. IPS, QHD en verstelbaarheid gaven de doorslag. Had nog een cadeaukaart liggen dus die is nuttig besteed.

• FJP84
Helaas niet te spreken over deze monitor. Tekst is zowel op Mac als Windows veel te korrelig. Ik denk dat deze maar retour gaat.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
FJP84 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:20:
Helaas niet te spreken over deze monitor. Tekst is zowel op Mac als Windows veel te korrelig. Ik denk dat deze maar retour gaat.
Kijk eerst eens op welke resolutie ie draait, best kans dat je laptop hem niet goed aanstuurt. Met QHD en hogere resoluties worden kabels etc een stukje belangrijker. Het lijkt mij stug dat een 27" QHD scherm 'korrelig' is (schrijvend vanaf 1tje :P), tenzij je hem eigenlijk er per ongeluk als FHD aanstuurt (1920 * 1080 resolutie)

• FJP84
Resolutie stond op 2560*1440 refresh rate horizontaal 89hz verticaal 60hz volgens OSD en mijn laptops (Windows/Mac).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ivFzCORzKinG6cABBEUPio34EFE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FrANmgr3Sy0sNkOMnwBRBe4q.jpg?f=fotoalbum_large

Er zit wel een cd-rom bij waar ik niks mee kan. Kijken of drivers online nog soelaas bieden.

• FJP84
Heel vreemd. Was een beetje aan spelen met de setting is het OSD-Menu en opeens sprong het scherm naar acceptabele waarden.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:29
Dit zijn game monitoren en geen thuiswerkmonitor, voor thuiswerken zou mijn voorkeur eerder 140p en 60hz bij 24" zijn.

Met name 1440p geeft enorm voordeel bij programmeren of werken in Excel.

27" bij 1440p is wel weer "wazig" dan zou ik eerder naar 4K gaan.

[ Voor 44% gewijzigd door mr_evil08 op 10-11-2021 16:49 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• FJP84
mr_evil08 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:45:
Dit zijn game monitoren en geen thuiswerkmonitor, voor thuiswerken zou mijn voorkeur eerder 140p en 60hz bij 24" zijn.

Met name 1440p geeft enorm voordeel bij programmeren of werken in Excel.

27" bij 1440p is wel weer "wazig" dan zou ik eerder naar 4K gaan.
Dank, ik neem aan dat je dan ook gewoon goed 2 vensters naast elkaar kan hebben aangezien het dezelfde resolutie is.

• FJP84
Nog een kans gegeven, maar kan er niet aan wennen. Deze gaat retour en in de plaats daarvan wordt het denk ik deze: LG 27UL550

• NESFreak
Oh het lijkt bijna een probleem met HDR en/of chroma subsampling. HDR uit en dan gewoon 8-bit RGB geven op windows nog vaak het beste resultaat.

Is de nieuwe monitor wel in orde?

• FJP84
Ja de nieuwe is een stuk beter. Wel kleine tekst maar dat went wel. Eigenlijk wel prettig.

Het design van de monitor is ook een stuk strakker en dat spreekt me in de zojuist verbouwde werkkamer ook wel een stuk meer aan.

Alleen met HDMI+Mac dongle is de refresh rate 30Hz. Ik ga een Dispalyport kabel (usbc > DP) regelen die direct in de Mac kan. Dan moet de 60Hz haalbaar zijn.
Pagina: 1