Itho Daalderop Base cube en HP cool cube: CV brandt te veel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gigee
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12-06-2023
Ik heb een Itho Daalderop Base cube gecombineerd met een HP Cool cube. Daarnaast een combi load 100. Daarbij een WTH systeem om de warmte per ruimte de regelen. Alles via vloerverwarming (LT) en in de badkamer nog een radiator op HT die altijd uit staat.
nu heb ik het idee dat de CV teveel bij staat. Als ik een thermostaat in een kamer aan zet dan begin de WP eerst op ca 125 A te draaien en slaat de CV meteen bij. Pas later draait de WP op 220 A en hoor ik de CV ook af en toe bij staan en pendelt af te toe.
En kennis gaf aan dat ik met dit huis uit 2013 met het hoogste Energie Label A waarschijnlijk maar 500 m3 gas zou moeten gebruiken. Ik zit nu echter al op 340 m2 vanaf maart dit jaar (zo lang woon ik er pas) dus daar ga ik ruim overheen.
Ook als er geen warmte vraag is valt mij op dat de ketel vaak kort durend aan slaat in momenten van de dag dus niet altijd.
Is er aan de instelling wat te doen zodat de ketel niet zo vaak bij springt?

• kam.peerder
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 28-01-2023
Herkenbaar!

Er is een super mooi topic hier op tweakers waar veel over deze combinatie gesproken wordt.

Waar je als eerste naar zou kunnen kijken is de instelling van de 'bijschakeltijd' Deze is te vinden in het servicemenu - instellingen - LT zone - g.bijschakelen CV. Deze staat standaard vrij laag. Ik heb deze op maximaal 120 min. gezet. Dan wordt de CV pas bijgeschakeld als de gewenste temp. niet gehaald wordt na 120 minuten.

Tevens zou je de stooklijn instellingen kunnen bekijken en eventueel aanpassen.

succes!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:56
Poe.... Ik pak de eerste de beste datasheet er bij... klopt het dat het Wp deel maar 1.9 kW output is?

Met 1.9kW komt je best een eind... Afhankelijk van hoe goed geïsoleerd je bent (Mensen overschatten heel erg hoeveel verwarming nodig is)... Maar als je nachtverlaging toepast; dan ga je eigenlijk iedere dag je vloer aanwarmen op de CV.. en dat alleen al is bij mij bijna 0.5m³

Ik zou overwegen geen nachtverlaging te doen? (Dat is helemaal niet ongebruikelijk bij gebruik van Wp)

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald op 25-11-2021 08:53 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oggy
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18-09 21:13
Maar snachts een WP laten draaien bij 0 graden of koudere geeft een uiterst belabberde COP. Dat is het soms echt wel kosten efficiënter om gas te stoken. 0.5 kuub is gelijk aan 5 kw warmte. 0 graden is een COP 2 maximaal. Is 2,5 kWh stroom en en snachts geluidsoverlast. Halve kuub is tegenwoordig 75 cent. 2,5 kWh stroom is 0,75 a 1.00 euro.

Uiteraard even de getallen enigszins aanpassen op je situatie.

[ Voor 8% gewijzigd door Oggy op 29-11-2021 19:10 ]

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X