Snoeiadvies japanse sierkers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tvern
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-12 21:53
Bij het huis dat ik en mijn vriendin recent gekocht hebben staan drie bomen in behoorlijk slechte staat. Ik moet het nog even bevestigen bij de buren, maar het is vrijwel zeker Japanse sierkers.
Ik heb al gelezen dat ik deze na de bloei licht kan snoeien, of in oktober/november sterk, maar ik heb geen snoeiadvies kunnen vinden voor bomen die er dusdanig slecht uitzien als de onze.

Wij hopen dat we deze bomen sterk terug kunnen snoeien, zodat ze weer beter gaan groeien en bloeien. Het model mag daarbij best meer struikachtig worden. Ik weet dat ik komende lente sowieso geen bloei meer hoef te verwachten.

Van de buitenste twee bomen lijken de stammen nog sterk, maar er zitten veel dode takken in. De middelste boom heeft diepe gaten die tot in de stam lopen (eerste foto). Ik kan me voorstellen dat de overlevingskans klein is, vooral van de middelste boom, maar zou graag een poging wagen.

Is er iemand met verstand van zaken die mij kan adviseren tot waar, en hoe ik deze bomen het best kan snoeien?

Bomen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZgADWT8ldiAbO-E1QlOEsAEhP7s=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4QxaTj6kuTULd6NDUmfdAmcX.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mra39tEkvg9iHCCUC4pYk2MnXaE=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OPCvCmdc5jgXjMfYGReB7Fla.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ELRB9ccI7YjAUGy3qdr5pRTi-Hk=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3lacnXynzNG7Krz4oDcrCTRq.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJDBXVnKl4XYrTawk1-sTgHAW0U=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m9fKlaHbH8NIYVBO4Vonb5Jj.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PzgtV-dpJ1xPqkfQhJHiFCNO1Ss=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JaWKfAxnoXqWURvaQ5CSDNUP.jpg?f=fotoalbum_small

Beste antwoord (via Tvern op 09-11-2021 12:52)

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:31
@Tvern
Dood hout kan je altijd weghalen, en vormsnoeien kan in het algemeen ook prima.
Alleen valt nu de winter in zodat je kans hebt dat snoeiwonden niet op tijd afgesloten worden en je vorstschade krijgt.
Hoewel snoeien in winterrust doorgaans prima kan zou ik alleen vroeg voor de winter doen als de boom alle blad al kwijt is en het niet vriezen gaat..
Zo te zien levert het dode hout geen gevaar op en ik zou persoonlijk wachten met snoeien tot het voorjaar, al heb je dan wel weer grote kans op bloeden. Een boom kan echter niet doodbloeden.
Dan is de vorst weg en kun je voordat/op het moment dat hij uit gaat lopen de zaag er in zetten, dan gaat gelijk alle kracht naar wat er nog is om daar takken te maken.

Maar de keuze om nu nog te snoeien is ook verdedigbaar, en gokkend op geen strenge vorst voorlopig.
Ik zou dan niet te laag snoeien, tot op de splitsing, maar inderdaad wat hoger en zodat ze alle drie even hoog zijn.
De gaten in de stam laat je beter open zodat ze kunnen drogen, sluit je ze af dan kan hij daardoor gaan rotten. Met een drogend gat kan hij best oud worden en is vaak ook een mooie nestplaats.
En zorg dat snoeiwonden glad zijn, = scherp gereedschap, en er geen water op kan blijven staan, iets schuin dus tov waterpas als de tak echt recht omhoog groeit. Bij schuine takken kun je uiteraard wel haaks op de tak zagen/knippen.

[ Voor 22% gewijzigd door Teijgetje op 09-11-2021 11:46 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Alle reacties

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-12 23:37
Kom verschillende tips en zelfs filmpjes tegen?

https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Voor de rest is het van belang om de juiste boom te weten.

[ Voor 11% gewijzigd door corporalnl op 09-11-2021 11:05 ]

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:32

Roozzz

Plus ultra

Zo op het oog lijkt er redelijk wat dood hout in te zitten (dat staat ook in de tekst... :X ). Eerlijk gezegd zou ik zelf hier gewoon een hovenier/tuinman bij halen; dit is niet echt snoeien meer te noemen. Je kan deze volgens mij behoorlijk ver terugzetten, maar wel met enig verstand van zaken.

Zijn deze bomen van jou trouwens? De locatie doet vermoeden dat het gemeentegrond is. Dan zou ik daar vooral contact zoeken. Zelf snoeien levert potentieel gezeik op.

If you can see, look. If you can look, observe

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:57

Yucon

*broem*

Zonder een bomenexpert te zijn kunnen die volgens mij aardig wat hebben. We hebben er zelf ook een en hebben in een zelfde situatie een hovenier erbij gehaald. Ik kan zelf moeilijk inschatten in welke mate het echt een expert is. Maar zijn standpunt was 'bij deze bomen niet te moeilijk doen, gewoon 2 meter boven waar de stam gaat splitten afzagen en dan komt het wel goed". Onze boom heeft inderdaad geluisterd.

Ik ook, want dat was gelijk het moment dat ik besloot het een volgende keer zelf wel te doen. Maar ik ben benieuwd of iemand hier redenen heeft om het anders aan te pakken want echt helemaal ervan overtuigd ben ik nog niet.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:33
Volgens mij weet @Teijgetje hier wel het e.e.a. vanaf.

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-12 16:34
Waren ze deze zomer al aangetast, bladloos?
De soort prunus , waar deze bij hoort, heeft helaas nog wel eens last van bacteriekanker.
Wel kunnen ze goed en stevig gesnoeid worden.

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • Beste antwoord

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:31
@Tvern
Dood hout kan je altijd weghalen, en vormsnoeien kan in het algemeen ook prima.
Alleen valt nu de winter in zodat je kans hebt dat snoeiwonden niet op tijd afgesloten worden en je vorstschade krijgt.
Hoewel snoeien in winterrust doorgaans prima kan zou ik alleen vroeg voor de winter doen als de boom alle blad al kwijt is en het niet vriezen gaat..
Zo te zien levert het dode hout geen gevaar op en ik zou persoonlijk wachten met snoeien tot het voorjaar, al heb je dan wel weer grote kans op bloeden. Een boom kan echter niet doodbloeden.
Dan is de vorst weg en kun je voordat/op het moment dat hij uit gaat lopen de zaag er in zetten, dan gaat gelijk alle kracht naar wat er nog is om daar takken te maken.

Maar de keuze om nu nog te snoeien is ook verdedigbaar, en gokkend op geen strenge vorst voorlopig.
Ik zou dan niet te laag snoeien, tot op de splitsing, maar inderdaad wat hoger en zodat ze alle drie even hoog zijn.
De gaten in de stam laat je beter open zodat ze kunnen drogen, sluit je ze af dan kan hij daardoor gaan rotten. Met een drogend gat kan hij best oud worden en is vaak ook een mooie nestplaats.
En zorg dat snoeiwonden glad zijn, = scherp gereedschap, en er geen water op kan blijven staan, iets schuin dus tov waterpas als de tak echt recht omhoog groeit. Bij schuine takken kun je uiteraard wel haaks op de tak zagen/knippen.

[ Voor 22% gewijzigd door Teijgetje op 09-11-2021 11:46 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• Tvern
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-12 21:53
De instructies die ik gevonden heb hebben allemaal betrekking op bomen die nog gezond lijken. Gezien de slechte staat van deze bomen vermoed ik dat normaal snoeien geen zoden aan de dijk zet, vandaar mijn vraag.
Ik ben vandaag in de tuin aan het werk en ga mijn overburen -zodra ze thuis komen- vragen of de bomen vroeger roze bloesem gehad hebben. Dan ben ik zeker van de soort. De gemeente heeft in ieder geval vrij recent enkele Japanse sierkersen in de straat gezet. Blad en bast lijken ook wel op Japanse els, maar dan had ik denk ik de vruchtjes moeten terugvinden. Misschien weet er nog iemand een andere manier om zekerheid te krijgen? Detailfoto van de bast, of beginnende knoppen?

Ons huis was origineel een kleuterschool en later een Rabobank, vandaar de publieke uitstraling. De kleine boompjes op de achtergrond zijn ooit door de gemeente geplaatst, dus ik denk dat zij eigenaar waren en het pand verhuurden. Wij zijn nu volledig eigenaar van het pand inclusief de grond waarop de bomen staan.

2 meter boven de splitsing snoeien komt goed overeen met wat ik al hoopte te kunnen doen. Ik zal een beetje moeten middelen om ze dan op een vergelijkbare hoogte te krijgen.

De bomen waren deze zomer duidelijk aangetast, maar hadden nog net genoeg blad om een kruin te vormen, wel met her en der uitstekende dode takken.

Ik ga in ieder geval het dode hout verwijderen. Het is niet ondenkbaar dat het me anders een dakgoot kost, maar ben nog in dubio wanneer ik zal gaan snoeien. Voor de uitstraling zou ik het liefst z.s.m. doen, maar niet ten koste van de gezondheid van de boom.

Bedankt voor alle reacties.

edit:
Inmiddels heb ik mijn buurman gesproken. Die kan bevestigen dat ze altijd uitbundig roze gebloeid hebben. Daarmee is het denk ik zeker Japanse sierkers.
Overigens zien ze er volgens hem pas sinds een jaar of twee slecht uit. Dat verbaast me. Overigens is dat kort nadat het pand voor het eerst aan een particulier verkocht is.

Ik weet denk ik genoeg op aan de slag te kunnen, maar nieuwe inzichten zijn altijd welkom!

[ Voor 11% gewijzigd door Tvern op 09-11-2021 17:01 ]

Pagina: 1