Hulp bij Macbook Pro M1 pro configuratie kiezen (14 inch)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RWVV
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-09 18:45
Beste Tweakers,

Ik wil binnenkort een nieuwe Macbook Pro gaan bestellen, 14 inch met M1 pro chip. Waar ik alleen nog niet helemaal uit kom is of ik moet gaan voor een 8 core CPU/14 core GPU vs 10 core/16 core. Daarnaast twijfel ik tussen 16GB of 32GB RAM.

Wat vast staat is dat ik genoeg heb aan een 512GB SSD.

In mijn dagelijks gebruik komen Adobe Photoshop, Indesign en Illustrator langs. Daarnaast ook Sketch. Dat zijn geen enorm zware applicaties, die op mijn oude mac nog redelijk draaien. Echter, op mijn huidige systeem loopt de boel nogal stroef als ik een live design sessie doe voor collega's,via screen sharing op Zoom.

De M1 pro blijkt al een enorme boost te geven in performance vs Intel systemen, waardoor de voordelen van meer cores of RAM een beetje vertroebeld raken voor me.

Ik lees fantastische verhalen over de M1 pro Macbooks, maar ik wordt nog niet wijzer over wat ik nodig heb om mijn software lekker te draaien en enigszins toekomstbestendig te zijn. Ik wil toch wel een jaartje of 8 met de laptop kunnen doen. Wat denken jullie, 10 core/16 core + 32GB overkill voor mijn behoeften, of juist zeer verstandig?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:57

Kek

3flix

Meer is hier zeker beter. dus ik zou voor 16cores en 32GB gaan als je de extra kosten aan kan.

of de apps die je gebruikt daar nu al volledig goed mee overweg kunnen weet ik niet. maar daar zal zeker nog werk aan worden gedaan waardoor ze er wel goed mee overweg kunnen. dus vooral in de toekomst ga je de extra power nog beter kunnen benutten.

Ook; 8 jaar is lang, verwacht er zeker 5 jaar mee te kunnen werken, daarna is allemaal winst..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie-Handbak
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20:48
Zelf heb ik ook een paar dagen getwijfeld over de configuratie. Wel stond vast dat ik voor de CPU/10 en GPU 16 (unbinned) versie wilde gaan. Daarna gekeken hoeveel RAM ik nodig had. Op mijn huidige M1 Macbook Air 16GB zit ik al snel aan de 15GB met alleen Team, Chrome (6 tabs), Outlook, Safari, Word en Photos open, dit is inclusief cached files (5gb). Daarom gekozen voor de 32gb omdat ik graag een aantal jaren voorui wil op deze nieuwe Macbook Pro en daarom ook liever de M1 Pro kies ipv de al krachtige M1 voor wat 4k video projecten hier en daar.

SSD is persoonlijk. Zelf houd ik graag een backup van mijn persoonlijke bestanden (200GB) ook op de laptop en door af en toe een video te bewerken kom ik uit op 2TB. Als je wat langer wilt doen met je macbook is het misschien wel verstandig om te kijken naar de 1TB versie? dus het tweede "instap" model? Dan heb je CPU/10 en GPU/16 en 1TB SSD en 16GB RAM.

Als je op Youtube beetje naar de benchmarks kijkt dan zit er geen echte performance winst tussen 16GB en 32GB maar zoals Kek al aangeeft verwacht ik wel dat de programma's beter geoptimaliseerd zijn voor meer geheugen.

ALS je het geld hebt liggen en je wilt er langere tijd mee werken (zoals je aangeeft) zou ik voor 32GB gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlivierJ
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12-02 10:04

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 21:32
Als geld een probleem is, zou ik eerder voor een 1TB SSD gaan dat een 512GB SSD. 16GB zal voorlopig genoeg zijn. Kun je het geld missen, dan zou ik pas als laatste gaan voor 32GB RAM en eerder nog een 10/16 M1 Pro kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie-Handbak
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20:48

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RWVV
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-09 18:45
Dit filmpje bevestigt wel een beetje wat ik dacht, dat die M1 Pro chip gewoon zo snel is dat swappen geen issue is.
Pagina: 1