Twijfel tussen Full HD en 4k tv

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daxtalion
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17:50
Ik zoek een?
TV (eigenlijk TV die een computerscherm is voor gebruik in de salon)

Wat is je budget?
1500€ maar flexibel

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......

• Netflix / Het nieuws
• Computerspelletjes (MMORPG Elder Scrols Online, ...)
• Browsen (newssites, fora, youtube, noteflight, ...)
• Administratie (mails, brieven tijpen, ...)

Wat heb je zelf al gevonden?
Misschien een LG OLED C1 (G1)

Welke vragen heb je hier nog over?
Mijn huidige TV (KDL-40W605B) is aan vervaning toe. Er is een probleem, waarschijnlijk met de grafische chip, waardoor er horizontale lijnen op het scherm worden afgebeeld. Daarnaast verandert de intensiteit van het bovenste deel van het scherm constant. Net goed om hoofdpijn te krijgen. Ik had de huidige televie wel graag maar spijtig genoeg moet ik veranderen.

Mijn Use Case is misschien iets specialer. Ik gebruik de TV als computer scherm die ik vanuit de zetel bedien. 'k Heb in de salon een draadloos toetsenbord, een draadloze muis en een bekabelde controller. De TV zit vast aan de PC via 10m USB3 kabels en HDMI kabel. Ik heb een USB HUB onder de TV.
Overdag zit ik achter de bureau voor homeworking en zo kan ik tijdens de avond in de zetel ontspannen. Naast Netflix en het dagelijks lezen van nieuwssites (oa tweakers) speel ik dus ook op de PC (via controller). Mijn persoonlijke mails lezen en huiswerk voor de muziekles (website noteflight) gebeurt ook in de salon.

Tot nu toe kwam de huidige Full HD TV wel toe. Mijn computer kan toch niet meer aan. Moest het niet zijn dat mijn 8 jaar oude PC ook begint problemen te krijgen en aan vervaning toe is. De logische stap is om over te gaan naar 1440p/144hz maar de huidige televisies zijn direct overgegaan naar 4K. De hardware voor de PC is momenteel onbetaalbaar (en moeilijk leverbaar) dus hoop ik de huidige PC lang genoeg te kunnen bijhouden tot volgende generatie grafische kaarten. Hopelijk is 4K / 60+ hz gemakkelijkter te bereiken over een jaar.

Mijn oog is gevallen op de LG OLED C1 (ik twijfel wel over LG OLED G1). Met de zwartwaarden en de refresh rate van 100/120hz (ik zie de 2 staan op verschillende websites) zou ik deze televisie als future proof kunnen zien. Dan kan deze weer jaren mee (hopelijk toch 10 jaar). 'k Heb wel een beetje schrik van inbranden en daar zal ik op moeten letten (start menu balk verstoppen, F11 in browser, een MMORG spel spelen doet me wel wat schrik, ...)

Mijn vraag is of het met mijn Use Case de moeite is om over te gaan naar een van deze OLED televisies, en indien ja, de welke?
Is het de moeite een LED TV in overweging te nemen die even goed overweg kan met mijn Use Case? Dan moet de prijs wel een heel stuk lager uitvallen en die vind ik niet direct.

[ Voor 0% gewijzigd door Daxtalion op 08-11-2021 23:32 . Reden: Aangepast wegens tijdfouten en layout op 08/11/2021 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:14
Als ik je verhaal zo lees dan twijfel je eerder tussen een monitor (lcd) of tv (lcd of oled) en niet zozeer tussen een fullHD of 4K tv.

In de basis is het altijd de moeite om over te gaan op een OLED tv. Een OLED heeft verreweg de beste beeldkwaliteit. Ik zou ook niet weten waarom je niet voor 4K zou gaan. Dat kost tegenwoordig niks extra's en FullHD is voor TV's eigenlijk niet meer te koop.

Daarnaast vind ik het in jouw geval relevanter om het volgende te weten:
- Wat is de kijkafstand. Hoe groot met je tv zijn?
- Welke eisen stel je aan de tv/monitor. Beste beeldkwaliteit, hoogste refreshrate, moet het een HDMI 2.1 tv/monitor zijn
- Is HDR van belang? Ik vind HDR persoonlijk veel meer impact geven dan 4K. Voor goede HDR weergave kom je al heel snel uit bij OLED of high-end LCD's zoals de Sony XH95, Sony X95J, Samsung Q95.
- Heb je direct zonlicht op het scherm. Zo ja, dan geen OLED nemen
- Moet de tv hangen, dus hoe platter hoe beter?

[ Voor 11% gewijzigd door Hulleman op 09-11-2021 10:42 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:34

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik zou eigenlijk niet voor OLED gaan als je hem (deels) gebruikt als monitor vanwege burn-in. Voor de rest zijn de vragen van @Hulleman belangrijk om advies te kunnen geven.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:14
Mavamaarten schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:40:
Ik zou eigenlijk niet voor OLED gaan als je hem (deels) gebruikt als monitor vanwege burn-in.
Ik heb geen ervaring met een OLED als monitor en burn-in. Mijn OLED is nu 4 jaar oud en heeft al heel wat branduren. Ook met games met veel statische content. Totaal geen last van burn-in, ofwel ongelijkmatige slijtage van de oleds.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o7eNTxpb5_GPTUeb55iK5Jei1fE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zsd7fbyviwZutEUGB00kCd2j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yrZQzJZwdCmyI1W93e4n_YVCX2A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jc1D0BUiqNeskYNxAXXzfkM3.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn of OLED 48.. in werk en in tv stand.
Nog geen inbrand problemen. (6maanden in gebruik) Heb wel een verborgen taakbalk en een screensaver die snel in springt
Ik heb gedacht aan 55 inch, maar achteraf blij met deze maat.
Mijn bureau is 110 diep, zou niet minder afstand willen/kunnen

[ Voor 12% gewijzigd door jack zomer op 09-11-2021 10:52 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-07 10:32

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De kwestie lijkt mij ook afhankelijk van het gebruiksdoel van de PC. Ga je er veel op tekstverwerken, dan lijkt mij een OLED-TV als montior niet de juiste combinatie. Is het evenwel een spel-PC waarop vele uren gespeeld gaat worden, dan lijkt me een OLED-televisie als monitor een prima keus.

Het inbrandgevaar is bij gebruik als monitor niet afwezig, maar je gaat zo'n televisie toch niet op volle lichtsterkte zetten. Dat lukt mij in de woonkamer al niet zonder lasogen te krijgen, op het bureau zet je hem nog een stuk donkerder. Daarmee is het inbrandgevaar direct ook een orde kleiner, dus voor de momenten dat je niet aan het spelen bent de desktop tonen, zal het wel los lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 12:38

thunder8

Het gedonder begint weer.

Mavamaarten schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:40:
Ik zou eigenlijk niet voor OLED gaan als je hem (deels) gebruikt als monitor vanwege burn-in. Voor de rest zijn de vragen van @Hulleman belangrijk om advies te kunnen geven.
Als je in de avond wisselende beelden toont en links en rechts een paar kleine aanpassingen doet als de taakbalk verbergen, dan zal het inbranden niet zo'n vaart lopen. Daarnaast zijn de nieuwere series LG OLEDs voorzien van een nieuwer type scherm/aansturing die het inbranden nog verder voorkomt.

Het meest belangrijke in dit geval is dat er niet langdurig direct zonlicht op het scherm mag staan. Dat is veel schadelijker voor het scherm dan deze deels te gebruiken als monitor.

Als bovenstaande niet het geval is, dan is de aangehaalde OLED een prima keus naar mijn mening. Enige "probleem" kan misschien zijn dat je PC het scherm niet native op 4K kan aansturen bij games, maar je natuurlijk gewoon op 1080p uitsturen en dit door de TV laten upscalen.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daxtalion
Hulleman schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:37:
Als ik je verhaal zo lees dan twijfel je eerder tussen een monitor (lcd) of tv (lcd of oled) en niet zozeer tussen een fullHD of 4K tv.
Dit is veel beter vewoord dan mijn verhaal.
Teledistributie vliegt er binnenkort uit en een Blue Ray speler heb ik niet.
Het komt er inderdaad op neer dat ik op zoek ben naar een monitor.

- Wat is de kijkafstand. Hoe groot met je tv zijn?
Momenteel zo een 2m, maar daar kan 50 cm meer bij.
Lijkt me de ideale afstand voor 4k op 55 inch

- Welke eisen stel je aan de tv/monitor. Beste beeldkwaliteit, hoogste refreshrate, moet het een HDMI 2.1 tv/monitor zijn
HDMI 2.1 lijkt me inderaad belangrijk om future proof te zijn.
Een refresh rate hoger dan 60 hz is verplicht, boven de 100 hz zal ik ooit zeker van kunnen genieten.

- Is HDR van belang? Ik vind HDR persoonlijk veel meer impact geven dan 4K. Voor goede HDR weergave kom je al heel snel uit bij OLED of high-end LCD's zoals de Sony XH95, Sony X95J, Samsung Q95.
HRD op zich is niet belangrijk. maar ik ga zeker kunnen genieten van goede zwartwaarden van OLED.
Het lijkt me een grote stap, net zoals ik enorm heb kunnen genieten van de overgang van een CRT televisie naar een LED Full HD televisie.
Als ik kijk naar de prijzen van de de LCD's die je aanraad of als ik even zoek op grote monitoren, dan lijkt de keuze voor een OLED televisie ineens duidelijk.

- Heb je direct zonlicht op het scherm. Zo ja, dan geen OLED nemen
Heel weinig en enkels 's avonds tijdens de zomer.
Mijn ramen zijn noord-west gericht en de gebouwen rondom nemen het meeste directe licht weg.
Dus soms wel een beetje direct licht op een deel van het scherm.

- Moet de tv hangen, dus hoe platter hoe beter?
De televisie moet niet hangen neen.
Het bovenste deel van de kast kan weg indien nodig.
(zie foto)
dmantione schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:35:
Ga je er veel op tekstverwerken, dan lijkt mij een OLED-TV als montior niet de juiste combinatie. Is het evenwel een spel-PC waarop vele uren gespeeld gaat worden, dan lijkt me een OLED-televisie als monitor een prima keus.
- heel weinig tekstverwerking (slechts een paar uur per jaar)
- regelmatig browsen (mails lezen, nieuwssites doornemen, oefeningen muziek, +- een half uur per dag)
- redelijk wat gaming (gemiddeld een uur per dag tijdens de week, meer dan een uur per dag tijdens het weekend)
- redelijk wat netflix (zeker een uur per dag)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cuhQF53ayNrVXBxIav6D4HvAOBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DkSHvtiKD7E8LWBBAdAmCYhq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Daxtalion op 09-11-2021 20:34 . Reden: Tijpfouten ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daxtalion
Voor zover ik heb begrepen is de LG OLED 55 C1 de beste keuze in mijn geval. Dank u voor de feedback!
Pagina: 1