Warmtepomp met fancoils en vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lunarr
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-11-2021
Sinds enkele maanden zijn we eigenaar van een vrijstaande woning.
Inmiddels zijn we gestart met het verduurzamen van de woning middels spouwmuur na-isolatie, HR+++ glas plaatsen, dak isolatie verbeteren, PV panelen installeren. Tevens is de CV ketel toe aan vervanging.

Voor dit laatste, onze wensen en wat gegevens:
- Als het kan, gas-loos
- Woonkamer met open keuken (42 m2), studeerkamer (29 m2) en slaapkamers (3x 12 m2) verwarmen en condenserend kunnen koelen. Uiteraard moet de badkamer (6 m2) ook verwarmd worden
- vv in de woonkamer, keuken en entree hal
- 1 installatie ipv een CV + losse airco
- Totale woonoppervlakte is 160 m2
- Warmteverlies, na het verbeteren van de isolatie, zal rond de 8-10 kW uitkomen bij een buiten temperatuur van -10 C en 20 C binnen.
- Een slim zoneregelsysteem waarmee verwarmen en koelen geregeld kan worden

Ik dacht er zelf aan om een lucht/water monobloc warmtepomp te installeren i.c.m. fancoils in de slaapkamers en studeerkamer, een elektrische radiator in de badkamer en naast vv in de woonkamer ook een kleine fancoil toe te voegen om condenserend te koelen. Voor warm tapwater zou ik dan een boiler moeten toevoegen welke middels warmtepomp op 55 C gehouden wordt en elektrische eens per x tijd kan bij-verwarmen om legionella te doden.

Heeft er iemand ervaring met een dergelijk systeem? Of raden jullie een andere installatie aan?

Tijdens koelen worden de fancoils met 7-10 C aanvoer gevoed, voor de vv is dit te koud. Is er een manier om de vv toch mee te laten koelen? Bijvoorbeeld een dubbel CV circuit, warmtewisselaar of twee kleinere warmtepompen ipv 1 grotere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18:39

martijn v o

Certified by Enphase.

Wat ik doe is: condenseren koelen. Wp op aanvoer 7 graden en vloerverwarming dicht.
Als het vochtgehalte goed is, wp op 16 graden zetten, vloerverwarming weer open en fancoils uit.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lunarr
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-11-2021
Dankjewel voor je reactie Martijn.

Doe je dit met de hand, of automatisch (vv afsluiten als aanvoer < 17 C is)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhoogduin
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01-05 21:25
Hallo,

Dit topic is dicht, maar ik ga toch een poging wagen of er nog een ander antwoord op de vraag van TS kan komen. Ik zit namelijk zelf met hetzelfde vraagstuk met koelen vanuit een W/W warmtepomp.

Ik heb na verbouwing op enkele etages fancoils tot mijn beschikking om met 7 graden te koelen. De hoofdleidingen zijn ook allemaal geschikt daarvoor qua isolatie.

Ik heb ook vloerverwarming, daar wil ik ook mee koelen, maar daar moet de temperatuur eerst naar > 17 graden voordat het water er in mag. Hoe zorg ik dat het water bij de VV-verdelers eerst wat opwarmt?

Bij een Hoog Temperatuur systeem zou je een pomp gebruiken om het water in de VV-verdelers eerst te laten afkoelen. In mijn fantasie zou je ook zoiets moeten kunnen doen bij het koelen, maar dan in omgekeerde werking. Toch? Ik kan er op internet en op tweakers helemaal niets over vinden.

Iemand een idee of dit een stomme gedachte is, of gewoon zou moeten kunnen?

HG, Robin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-12-2024
Hi Robin,

Je zou het koude water moeten mengen met retourwater uit de vloerverwarming tot deze +- 18 graden is. Heb bij mijn wp een zogenaamde heiskreis, zoiets https://www.ebay.nl/itm/P...tat-40-70-C-/123821058494

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Je kunt het vanaf de fancoils als je klaar bent omgooien naar de vloerkoeling. Er kan best heel even 7 graden in. De machine krijgt dan ook eerst 22 graden terug uit de vloer. dan kan de machine daarmee weer 17 graden maken. Je moet niet continu 7 graden aanvoeren in je vloer, al denk ik dat de machine dat ook niet kan van 22 graden retour 7 graden aanvoer maken.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

lunarr schreef op woensdag 10 november 2021 @ 01:27:
Dankjewel voor je reactie Martijn.

Doe je dit met de hand, of automatisch (vv afsluiten als aanvoer < 17 C is)?
Lees het nu pas, lekker laat. Ik doe dat semi automatisch. Dat wil zeggen ik geeft zelf het commando op mijn app, maar met gestuurde kleppen schakelt het systeem om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-05 22:17
martijn v o schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 22:09:
[...]

Lees het nu pas, lekker laat. Ik doe dat semi automatisch. Dat wil zeggen ik geeft zelf het commando op mijn app, maar met gestuurde kleppen schakelt het systeem om.
Kun je iets meer info geven over je installatie en systeem?
Ben wel benieuwd.

Lees weinig over fancoils op GOT

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:52

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-05 22:17
hmm. die kwam niet naar boven, ik had fancoils geschreven merk ik ook. zonder s komt deze beter boven.
Excuses @Ronald .
Laat overlaat dat ik wel benieuwd ben naar het systeem van @martijn v o

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Pagina: 1