Ervaringen met LED lampen met verstelbare kleurtemperatuur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-05 14:41
Al een jaar of 7-8 gebruik ik dezelfde standaard LED peertjes van Ikea die bediend worden via klik-aan-klik-uit dimmers die vervolgens weer worden aangestuurd via een RFlink gateway en Domoticz. Inmiddels gebruik ik Zigbee2MQTT en Home Assistent voor vrijwel alles, maar de meest belangrijke lampen zitten nog op mijn oude systeem. Eigenlijk wil ik ook wel af van 433Mhz en alles overzetten naar Zigbee. Optie 1 is om dit via de aliexpress inbouw modules te doen. Deze heb ik al elders in gebruik en dit bevalt op zich prima. De 2 grote voordelen van deze methode zijn dat je op 1 dimmer veel lampen kan aansluiten (lage standby) en dat deze " dimmers" ook via een schakelaar te bedienen zijn wanneer de domotica down is.

Recent heb ik echter mijn eerste Ikea zigbee lamp gekocht die dus zijn eigen ingebouwde "dimmer" heeft en meerdere kleuren kan weergeven. Dat laatste vind ik eigenlijk toch best wel grappig. Ik merk dat ik gevoelig ben voor de kleur licht. Warm licht vindt ik mooier, maar ik kan mij voorstellen dat kouder licht (zoals op kantoor) overdag juist weer prettiger is.

Ik zie voor mijn woonkamer ook wel weer nadelen. Momenteel heb ik daar totaal 12 verschillende lichtbronnen in gebruik. (bijv. 3 peertjes in 1 lamp). De kosten lopen daar dus wel op, maar daar kan ik wel mee leven. De standby power die daar bij komt is helaas wel flink groter. Met 0,5W per lamp zit ik ineens op 6W standby voor de woonkamer, en dat staat mij eigenlijk een beetje tegen.

Mijn wens zou vervolgens ook zijn om de lichtkleur gedurende de dag te laten veranderen. Hierover heb ik ook al wat informatie gevonden maar heel simpel ziet dit er nog niet uit voor iemand met mijn programmeer skills. Ook zou ik via een zigbee muurschakelaar/afstandsbediening verschillende "scenes" of presets willen activeren zoals maximale helderheid, werk, romantisch, etc. Ik ben zeer benieuwd naar ervaringen van mensen die al eens zoiets hebben uitgevoerd. Zijn de verschillende kleurtemperaturen daadwerkelijk een toevoeging, of is het vooral een leuke gadget? Hoe gebruik je dit in de praktijk? Het lijkt er ook op dat niet alle lampen "traploos" tussen de kleurtemperaturen kan schakelen. Veel lijken slechts 3 niveaus te hebben. Klopt dit?

Daarnaast ben ik wel benieuwd naar goede reviews, vergelijkingen, van de verschillende lampen met deze mogelijkheden. Het valt mij op dat elke review die ik via google tegenkom gaan over de apps, het gemak van installeren, etc. Voor mijn wensen maakt dit niet uit. Ik wil alles via Home Assistent doen. Ik ben veel meer geïnteresseerd in het standby verbruik, kleurweergave, geen knipperend licht, etc.

Ik kijk onder andere naar de lampen van Ikea en Lidl. Beide hebben een keurig prijsniveau, goede ondersteuning in zigbee2MQTT, en op papier prima cijfers in performance.

Ik ben zeer benieuwd naar jullie ervaringen, antwoorden, en tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:15

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hoe stuur je die Ikea lampen nu aan? Ik meende dat ze via een Tradfri knop inderdaad maar 3 standen kennen maar dat het via Zigbee2MQTT er wel meer zijn.

Zelf heb ik voor de hoofverlichting in de woonkamer Philips DimTone (DT) lampen lampen. Ook wel verkocht onder Warm Glow of warm dimmen. Dit vind ik nog steeds erg prettig. Voor een standaard avond staan de lampen altijd wat gedimd en zijn ze dus automatisch warmer. Daarnaast heb ik nog scenes Cozy en Bright welke dus de uiterste van het spectrum zijn. Ik mis het totaal niet dat ik op maximale sterkte geen warm licht heb of op de minimale geen koud.

Alleen boven mijn bureau heb ik een CCT ledstrip Auxmer. Deze heeft een groter kleurbereik dan een DT lamp en gaat tot 5000K. Voor boven een werkblad is dat wel fijn maar zou ik in de woonkamer nooit gebruiken. Ik kan daar kleurtemperatuur en helderheid dus los regelen maar ook daar gebruik ik het eigenlijk alleen in combinatie (fel/koud en zacht/warm).

Toen ik de DT lampen kocht waren ledlampen met hoge CRI ook nog wel aardig zoeken maar dat lijkt nu eindelijk wat makkelijker te worden en überhaupt mogelijk nu met Zigbee.

Maar onder de streep ben ik dus wel enorm te spreken over het kunnen aanpassen van de kleurtemperatuur en vind ik echt wel wat toevoegen in de woonkamer. Maar ik mis het niet dat ik dat niet onafhankelijk kan en alleen net als vroegah bij een gloeilamp het gelijktijdig met de helderheid kan aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-05 14:41
Septillion schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 08:37:
Hoe stuur je die Ikea lampen nu aan? Ik meende dat ze via een Tradfri knop inderdaad maar 3 standen kennen maar dat het via Zigbee2MQTT er wel meer zijn.
Thanks voor je reactie! Ik kan de Ikea Tradfri die ik heb liggen inderdaad via Home Assistent relatief traploos instellen. Dit is echter een RGB lamp, dus ik weet niet hoe dit voor "wit tint" varianten werkt.Ook weet ik niet hoe het zit met bijvoorbeeld de Lidl Zigbee lampen.
Zelf heb ik voor de hoofverlichting in de woonkamer Philips DimTone (DT) lampen lampen. Ook wel verkocht onder Warm Glow of warm dimmen. Dit vind ik nog steeds erg prettig. Voor een standaard avond staan de lampen altijd wat gedimd en zijn ze dus automatisch warmer.
....
Maar ik mis het niet dat ik dat niet onafhankelijk kan en alleen net als vroegah bij een gloeilamp het gelijktijdig met de helderheid kan aanpassen.
Oh, dat is ook wel heel interessant! Ik was niet bekend met dit soort lampen. In 90% van de gevallen wil je de lagere kleurtemperatuur inderdaad bij een laag lichtniveau. Zelf zou ik het echter niet wenselijk vinden als dit effect wordt overdreven. Bijvoorbeeld echt rood licht bij <20%.

Als ik specifiek Philips DT opzoek kom ik op een bereik van 2200 tot 2700K. Ik neem aan dat je dat verschil zeker gaat zien, maar mijn huidige lampen zitten allemaal rond de 2700K. Dat mag wel iets warmer, maar zeker niet te veel. Tegelijk ben ik ook benieuwd of het overdag fijner is om richting de 4000-5000K te gaan tijdens het thuiswerken (in de woonkamer). Daar heb ik nu nog weinig ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:15

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
100% zeker weet ik het ook niet voor de Tradfri wit spectum lampen.

Zelf vind ik 2200K tot 2700K mooi voor de woonkamer. Je hebt ook merken die tot 2000K gaan maar dan wordt het wel erg rood.

Zelf heb ik hier overdag redelijk wat licht in de woonkamer. Als ik het licht aan doe om te werken bij de eettafel vind ik de 2700K prima. Maar zit nu inderdaad aan mijn bureau met 5000K. Voor werken wel fijn maar de 2700K bij de eettafel stoort me ook niet tijdens werken. 5000k zou ik daar denk ik te veel uit de toom vinden vallen ook al is het voor werken. Maar als dat de enige plek is waar je werkt zou je het daar nog kunnen proberen. Maar belangrijker is naar mijn mening om daar lampen te gebruiken met CRI >90.