bijverwarmen badkamer met vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibra
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-01 12:06
hoihoi,

Wij bouwen een huis met een badkamer van 15,5m2, gemiddeld 2,8m hoog.

Hierin is vloerverwarming (ook ongeveer 50% in de douche) via gas-CV.

Nu zijn we bang dat de vloerverwarming niet zal volstaat om de volgende redenen:
1) Een koude dag in de tussenseizoenen, waar de vloerverwaming nog niet aanstaat
2) Zelfs als de vloerverwarming aanstaat, we die ruimte waarschijnlijk niet 24/7 "behaaglijk warm" willen hebben. En de vloerverwarming kan je niet eventjes snel een paar graden hoger instellen. (dat kan, maar niet snel).

Dus ik zoek iets dat de ruimte snel van bijv. 19 graden naar 23 graden kan krijgen.

het volgende hebben we overwogen:
  • infraroodpanelen: verwarmt enkel de kant van je lichaam dat voor het paneel staat. moet je ook overal panelen gaan installeren waar je mogelijks lang zal staan (voor spiegel, in douche, in bad
  • elektrische convectie: moet je plaats voor hebben laag bij de muur, die hebben we niet echt
  • handdoekradiator: die zien er meestal supermodern uit, vooral de grote. en dat is niet de stijl die we zoeken. een kleintje zal er vast wel komen.
dus kan kwamen we uit bij een airco in de badkamer. is wat duurder in aanschaf, maar lijkt mij iets dat heel snel de hele ruimte kan verwarmen. ook eens gekeken in de handleiding van zo een ding. daar waar je voor koelen meestal een maximum vochtigheidsgraad van 80% kan hebben, is er voor verwarmen geen maximum aanbevolen vochtigheidsgraad.

pro's - con's - ervaringen?

Beste antwoord (via wibra op 10-11-2021 23:27)

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:53
Een airco in de badkamer is geen goed idee ivm condens/vocht van de douche.

Zelf heb ik daar een electrische handdoekradiator hangen, ondanks COP 1 welke natuurlijk onzuinig is werkt het wel prima in praktijk want de tijdklok met thermostaat zorgt ervoor dat er weinig verwarmt wordt(gewoon even de kou eruit halen).

Wij hebben onderstaand staaf in de handdoekradiator zitten, er zit een tijdklop + temperatuurregeling op dat je per dag in tijdblokken kan instellen wat er moet gebeuren.
https://www.tegeldepot.nl...plieger-fischio-900w-wit#

Een gewone electrische handdoekradiator valt wel mee in verbruik mits je die niet 24/7 aan hebt en bijvoorbeeld alleen als bijverwarming gebruikt.
Ik heb een 900watt maar bij jouw zal mogelijk een 600watt ook wel volstaan.

IR panelen heb ik vroeger ook gehad maar was geen succes, mede omdat ik een gevoelige huid heb voelt het snel aan als een zonverbranding en alles bleef maar koud aanvoelen er omheen.

[ Voor 37% gewijzigd door mr_evil08 op 09-11-2021 10:34 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hoe ga je die binnenunit schoonhouden?
In een vochtige ruimte gaan daar schimmels groeien.
Tussen de lamellen van de verdamper kun je amper schoonmaken.

[ Voor 3% gewijzigd door Juup op 08-11-2021 22:29 ]

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Waarom niet gewoon een basic CV radiator?
En een airco? Dan kan je net zo goed een blaaskacheltje nemen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

En je vindt een handdoekradiator te modern, maar een lelijke airco-unit is geen probleem? Dat snap ik niet

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibra
Juup schreef op maandag 8 november 2021 @ 22:26:
Hoe ga je die binnenunit schoonhouden?
In een vochtige ruimte gaan daar schimmels groeien.
Tussen de lamellen van de verdamper kun je amper schoonmaken.
Wel, ten eerste zou de binnenunit toch ook moeten helpen tegen vochtigheid.
Ten tweede hebben we balansventilatie, die ook wat vocht zou moeten wegzuigen.

maar idd, vocht is misschien wel de grootste reden waarom het niet te doen waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:08

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik heb 1 IR panneel en zou niet meer anders willen. In mijn geval is het ook om 's ochtends het snel aangenaam te maken en dat werkt perfect.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibra
EWK schreef op maandag 8 november 2021 @ 22:30:
En je vindt een handdoekradiator te modern, maar een lelijke airco-unit is geen probleem? Dat snap ik niet
de handdoekradiator staat nogal vaak pal in het zicht. de airco is meestal kleiner, kan boven de deur gemonteerd worden. Mooi is het niet, maar wel meer uit het zicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibra
JukeboxBill schreef op maandag 8 november 2021 @ 22:29:
Waarom niet gewoon een basic CV radiator?
En een airco? Dan kan je net zo goed een blaaskacheltje nemen.
CV radiator kan niet meer, we zitten te ver in onze bouw. plus, is dat meestal ook niet traag?

Blaaskacheltje lijkt me niet iets dat een vast deel uitmaakt van het huis, maar een mobiel iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibra
DukeBox schreef op maandag 8 november 2021 @ 22:33:
Ik heb 1 IR panneel en zou niet meer anders willen. In mijn geval is het ook om 's ochtends het snel aangenaam te maken en dat werkt perfect.
ik heb het zelf nog nooit ervaren, maar anderen vertelden me dat het warm is aan 1 kant van je lichaam, koud de andere kant. en het warmt de ruimte niet op, enkel het deel van je lichaam dat ervoor staat.

klopt dat? of kan je dat weerleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
wibra schreef op maandag 8 november 2021 @ 22:35:
[...]

CV radiator kan niet meer, we zitten te ver in onze bouw. plus, is dat meestal ook niet traag?

Blaaskacheltje lijkt me niet iets dat een vast deel uitmaakt van het huis, maar een mobiel iets?
Een blaaskacheltje is niet de meest elegante oplossing, geef ik toe. Maar het is mogelijk dat je dat alleen nodig hebt als het erg koud is, als een soort noodoplossing. En het is een heel effectieve manier om snel even de ruimte op te warmen. Waarschijnlijk beter dan een airco.
Alleen als je permanent extra verwarming nodig hebt, dan zal een airco in verbruik voordeliger zijn.

Overigens is infrarood verwarming niet alleen bruikbaar om een persoon op te warmen. Alles, waar de straling op is gericht, wordt verwarmd. Dus ook wanden, die vervolgens de warmte vasthouden en verspreiden. De kunst is om de infrarood verwarming zo op te stellen, dat deze het meest effectief is.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21-05 23:26
Het is nieuwbouw, met als het goed is bijbehorende isolatie waarden. Wanneer bouwer en installateur hun werk enigszins naar behoren uitvoeren, is er werkelijk geen enkele reden om er aan te twijfelen of de vloerverwarming je badkamer aangenaam kan houden.

Ook is met de mate van isolatie die je krijgt dusdanig weinig warmteverlies, dat elke vorm van een extra toestel toevoegen om *kort* de badkamer extra te verwarmen geen energiebesparing (airco) of zelfs extra verbruik (infraroodpaneel, elektrische blazer, elektrische handdoekradiator) met zich mee brengt.

Wat jij wil is waarschijnlijk een zone-regeling. Zodat je elke groep gewoon onafhankelijk kan regelen. Kan je de badkamer tot 23 graden stoken (of welke temperatuur je ook als behaaglijk bestempeld) , terwijl het in de woonkamer en werkkamer 20 graden is en op de slaapkamers 17 graden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibra
Ivow85 schreef op maandag 8 november 2021 @ 22:56:
Het is nieuwbouw, met als het goed is bijbehorende isolatie waarden. Wanneer bouwer en installateur hun werk enigszins naar behoren uitvoeren, is er werkelijk geen enkele reden om er aan te twijfelen of de vloerverwarming je badkamer aangenaam kan houden.

Ook is met de mate van isolatie die je krijgt dusdanig weinig warmteverlies, dat elke vorm van een extra toestel toevoegen om *kort* de badkamer extra te verwarmen geen energiebesparing (airco) of zelfs extra verbruik (infraroodpaneel, elektrische blazer, elektrische handdoekradiator) met zich mee brengt.

Wat jij wil is waarschijnlijk een zone-regeling. Zodat je elke groep gewoon onafhankelijk kan regelen. Kan je de badkamer tot 23 graden stoken (of welke temperatuur je ook als behaaglijk bestempeld) , terwijl het in de woonkamer en werkkamer 20 graden is en op de slaapkamers 17 graden.
ik vermoed dat "manuele" zone regeling hebben. dwz dat +/- elke ruimte aparte ventielen heeft, maar niet verbonden met een domotica systeem. die is ook:
- niet echt toegankelijk (achter een paneel in de kleerkast)
- het duurt volgens mij heel lang om een verandering waar te nemen nadat je die aanpast.

maar goed, je 2de paragraag wijst erop dat ik gewoon de badkamer 24/7 23 graden kan houden, en dat dit goedkoper is dan de investering van een airco. Dit lijkt me wel aannemelijk.

Voorlopig "investeer" ik in enkel een verborgen leiding leggen tussen de voorziene plaats van de airco en de externe unit (gelukkig heel dichtbij, misschien 6 meter). Nadat we er een jaartje in geleefd hebben kunnen we beslissen of we die airco nog willen of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibra
JukeboxBill schreef op maandag 8 november 2021 @ 22:54:
[...]

Een blaaskacheltje is niet de meest elegante oplossing, geef ik toe. Maar het is mogelijk dat je dat alleen nodig hebt als het erg koud is, als een soort noodoplossing. En het is een heel effectieve manier om snel even de ruimte op te warmen. Waarschijnlijk beter dan een airco.
Alleen als je permanent extra verwarming nodig hebt, dan zal een airco in verbruik voordeliger zijn.

Overigens is infrarood verwarming niet alleen bruikbaar om een persoon op te warmen. Alles, waar de straling op is gericht, wordt verwarmd. Dus ook wanden, die vervolgens de warmte vasthouden en verspreiden. De kunst is om de infrarood verwarming zo op te stellen, dat deze het meest effectief is.
ja, maar als ik infrarood gebruik om eerst de wanden op te warmen om dan zo de ruimte op te warmen ... dan kan ik deze wel 1 uur op voorhand aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:59
Ik kan me natuurlijk heel erg vergissen, maar naar mijn weten is het verwarmingsdeel van een kleine airco gewoon een verwarmingsspiraal. Als je hem wil laten ontvochtigen, moet ie koelen om de vocht eruit te krijgen en de lucht moet je dan weer verwarmen tot prettig niveau. Vanuit klimaat oogpunt een heel slechte oplossing.

Ik heb in een concertzaal gewerkt waar dat zo soms nodig was, met koelmachine vocht eruit halen, en dan met verwarming de lucht weer prettg maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

wibra schreef op maandag 8 november 2021 @ 22:36:
ik heb het zelf nog nooit ervaren, maar anderen vertelden me dat het warm is aan 1 kant van je lichaam, koud de andere kant. en het warmt de ruimte niet op, enkel het deel van je lichaam dat ervoor staat.

klopt dat? of kan je dat weerleggen?
Het is voornamelijk starlings warmte, dus ongeveer klopt dat wel. Het voelt aan alsof er een warm zonnetje op je schijnt. Ik kan mij voorstellen dat als je badkamer 15 graden is, het nog steeds fris kan zijn met alleen maar de warmte vanaf een kant echter is dat niet hoe ik het ervaar.

Ik gebruik het paneel alleen 's ochtends (op dagen dat niemand thuis werkt e.d.) zodat mijn CV dan niet aan hoeft voor alleen de badkamer.

Mijn paneel is 700 Watt, 60x120 CM en hangt verticaal aan de muur. Grove schatting; mijn badkamer is ongeveer 9m².

Als voorbeeld pak ik vandaag het was afgelopen nacht <5 graden buiten.

De temperatuur in mijn badkamer was vanochtend 18,2 graden. als ik ga douchen gaat ~10 minuten van te voren het paneel aan (gaat na 30 minuten automatisch uit of eerder als ik op een knop druk en/of als de badkamer >22 graden is).

Het paneel heeft een ruime 6 minuten nodig om op volle sterkte te zijn (de interne thermostaat gaat dan pendelen). Als ik dan mijn badkamer instap is deze dan 20,6 graden.
Na 8à9 minuten douchen is door zowel het paneel als door het douchen zelf de temperatuur opgelopen 21,6 graden.

En dan komt het beste (vind ik) je stapt uit een warme douche heerlijk in de straling van het paneel alsof er een zomers zonnetje op je staat te branden. Bijkomen voordeel is dat ook mijn spiegel (die recht tegenover hangt) niet beslaat e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17:28
Wij hebben sinds de verbouwing van onze badkamer (begin 2021) elektrische vloerverwarming. Heerlijk warm en eenvoudig voor enkel de badkamer te regelen. Ook in de tussenseizoenen doet de eigen thermostaat van de vloer zijn werk. Ruimte is snel op te warmen, onafhankelijk van de rest van het huis.

Elektrisch verwarmen is de toekomst, op termijn zal je gas-CV het veld moeten ruimen. Dan krijg je een andere methode, maar zit je nog steeds met deze problematiek. Dan kan je beter nu de badkamer al elektrisch verwarmen, dan ben je daar sowieso vanaf.

[ Voor 8% gewijzigd door Drardollan op 09-11-2021 10:21 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:27
Wij hebben zelden tot nooit de kachel aan in onze badkamer. ( nieuwbouw woning )
Het is zo goed gesoleerd dat het praktisch niet nodig is om hem aan te zetten.

Daarnaast vanwaar de keuze om op gas te gaan met een nieuw huis? ( of je woont in Duitsland ? )

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:53

Zelf heb ik daar een electrische handdoekradiator hangen, ondanks COP 1 welke natuurlijk onzuinig is werkt het wel prima in praktijk want de tijdklok met thermostaat zorgt ervoor dat er weinig verwarmt wordt(gewoon even de kou eruit halen).

Wij hebben onderstaand staaf in de handdoekradiator zitten, er zit een tijdklop + temperatuurregeling op dat je per dag in tijdblokken kan instellen wat er moet gebeuren.
https://www.tegeldepot.nl...plieger-fischio-900w-wit#

Een gewone electrische handdoekradiator valt wel mee in verbruik mits je die niet 24/7 aan hebt en bijvoorbeeld alleen als bijverwarming gebruikt.

IR panelen heb ik vroeger ook gehad maar was geen succes, mede omdat ik een gevoelige huid heb voelt het snel aan als een zonverbranding en alles bleef maar koud aanvoelen er omheen.

[ Voor 37% gewijzigd door mr_evil08 op 09-11-2021 10:34 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:11
wibra schreef op maandag 8 november 2021 @ 22:32:
Wel, ten eerste zou de binnenunit toch ook moeten helpen tegen vochtigheid.
Alleen als je er mee gaat koelen, maar als ik het topic goed lees was dat niet precies de bedoeling ;)

De combinatie van vloerverwarming met als extra een IR-paneel aan het plafond (of muur) voor als je vlot even wilt bijverwarmen is een geweldig goede, kan ik je uit ervaring vertellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Wilke schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:50:
De combinatie van vloerverwarming met als extra een IR-paneel aan het plafond (of muur) voor als je vlot even wilt bijverwarmen is een geweldig goede, kan ik je uit ervaring vertellen :)
Ik denk dat ik ook EVV zou nemen als ik mijn badkamer ga renoveren, tegels voelen al snel koud aan en de gevoelstemperatuur aan je voeten maakt ook veel uit hoe behaaglijk het is. Of ik het dan ook veel zal gebruiken weet ik niet want zoals het nu is is het eigenlijk meer dan prima.

Overigens denk ik wel dat voor iedere situatie er een andere oplossing beter kan zijn. Mijn badkamer koelt naar verhouding met de rest van mijn huis het meest af door de plek in mijn huis (boven een onverwarmde inpandige schuur, direct onder het dak) en omdat deze op een windhoek zit.

Het eerder genoemde 'zonverbranding' gevoel bij IR herken ik overigens totaal niet maar dat geeft dus ook maar weer aan hoe persoonlijk het is (zou je ook eerder bij een UV verwachten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
DukeBox schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:02:
[...]

Ik denk dat ik ook EVV zou nemen als ik mijn badkamer ga renoveren, tegels voelen al snel koud aan en de gevoelstemperatuur aan je voeten maakt ook veel uit hoe behaaglijk het is. Of ik het dan ook veel zal gebruiken weet ik niet want zoals het nu is is het eigenlijk meer dan prima.
Ik heb uitgezocht op welke tijden wij gebruik maken van de badkamer, voor die tijden heb ik de EVV-thermostaat geprogrammeerd. Effectief is dat maar 2 uur op een dag, en dat is tot op heden voldoende om de ruimte op een aangename temperatuur te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21-05 23:26
Drardollan schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:21:
Elektrisch verwarmen is de toekomst, op termijn zal je gas-CV het veld moeten ruimen. Dan krijg je een andere methode, maar zit je nog steeds met deze problematiek. Dan kan je beter nu de badkamer al elektrisch verwarmen, dan ben je daar sowieso vanaf.
Elektrisch verwarmen met een weerstandsdraad zal zeker niet op grote schaal de toekomst zijn.
Indien verstandig geprogrammeerd kan het voor de badkamer nog wel een optie zijn. Maar veel efficiënter (factor 4 zuiniger) is traditionele vloerverwarming gekoppeld aan een warmtepomp.
wibra schreef op maandag 8 november 2021 @ 23:04:
[...]

ik vermoed dat "manuele" zone regeling hebben. dwz dat +/- elke ruimte aparte ventielen heeft, maar niet verbonden met een domotica systeem. die is ook:
- niet echt toegankelijk (achter een paneel in de kleerkast)
- het duurt volgens mij heel lang om een verandering waar te nemen nadat je die aanpast.

maar goed, je 2de paragraag wijst erop dat ik gewoon de badkamer 24/7 23 graden kan houden, en dat dit goedkoper is dan de investering van een airco. Dit lijkt me wel aannemelijk.
De afzonderlijke ventielen per ruimte maken het nog geen zone-regeling. Bij een echte zone-regeling is er voor elke zone een thermostaat die ook daadwerkelijk warmte kan vragen aan de CV-ketel of warmtepomp. Met het inregelen van de ventielen kun je wel een eind komen tot iets wat bij een zone-regeling in de buurt komt, maar je hebt dan geen correcties voor invloeden van buiten de verwarmingsinstallatie.

Stel dat de woonkamer waar de thermostaat hangt veel instraling van de zon heeft in de winter dankzij grote ramen op het zuiden. Dan zal het daar op een zonnige dag snel aangenaam zijn en vraagt de thermostaat niet of nauwelijks warmte. Het gevolg daarvan is dat het hele huis op dat moment niet of nauwelijks verwarmd wordt, waardoor het in kamers waar nauwelijks zonneschijn naar binnen komt het toch wel zal afkoelen. Zeker wanneer het meerdere dagen na elkaar zonnig is, kan dit grote invloed hebben. En je wilt dan niet je manueel perfect en zorgvuldig ingeregelde systeem gaan ontregelen door voor die zonnige dagen de regeling aan te passen.

Met een volwaardige zone-regeling heeft elke zone een eigen thermostaat die dus zelf de warmtebron kan aanspreken. Als de zone van de woonkamer dan ruim op temperatuur is, maar de werkkamer of badkamer met raam op het noorden koelt af, dan kan de zone-regeling warmte vragen en die warmte uitsluitend naar de afgekoelde werk- of badkamer sturen waar de warmtevraag vandaan komt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:30

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Wij laten een elektrische handdoeken radiator installeren met thermostaat en vochtsensor. Daarnaast de mechanische ventilatie met ook een vocht/co2 sensor, die zuigt het binnen no-time droog.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Ivow85 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:00:
[...]

Elektrisch verwarmen met een weerstandsdraad zal zeker niet op grote schaal de toekomst zijn.
Indien verstandig geprogrammeerd kan het voor de badkamer nog wel een optie zijn. Maar veel efficiënter (factor 4 zuiniger) is traditionele vloerverwarming gekoppeld aan een warmtepomp.
Klopt, ik zal de laatste zijn die anders beweerd. Maar we hebben het in dit topic over de badkamer.

De badkamer is zo klein en specifiek in de meeste gevallen dat op de traditionele of nieuwe warmtepomp manier van verwarmen bijna altijd minder efficiënt zal zijn dan een direct verwarming via bijvoorbeeld een weerstandsdraad.

Als je het hebt over woonkamers e.d. dan is inderdaad een andere oplossing veel beter passend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibra
mr_evil08 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:27:
[...]

Kan je ook uitleggen wat het probleem is met condens/vocht en airco? volgens de handleiding is dit ok voor verwarmen.

Alvast bedankt om mijn vermoeden rond IR-panelen te bevestigen. Er zijn ook veel positieve ervaringen, maar wetende hoe moeilijk mijn wederhelft hier rond kan doen, gaat het wslk ook negatief zijn voor haar. de enige plaats waar ik het zou overwegen is boven de douche, top-down, als dat al mag van de bouwwetgeving.

verhalen rond EVV in deze thread zijn niet zo behulpzaam, gezien er nu al WVV ligt.het heeft me wel geinspireerd om te denken aan EMV - electrische muur verwarming. ik heb nog 1 muur die ik moet plaatsen (valse wand) in de badkamer die hiervoor zou kunnen dienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibra
Ivow85 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:00:

De afzonderlijke ventielen per ruimte maken het nog geen zone-regeling. Bij een echte zone-regeling is er voor elke zone een thermostaat die ook daadwerkelijk warmte kan vragen aan de CV-ketel of warmtepomp. Met het inregelen van de ventielen kun je wel een eind komen tot iets wat bij een zone-regeling in de buurt komt, maar je hebt dan geen correcties voor invloeden van buiten de verwarmingsinstallatie.

Stel dat de woonkamer waar de thermostaat hangt veel instraling van de zon heeft in de winter dankzij grote ramen op het zuiden. Dan zal het daar op een zonnige dag snel aangenaam zijn en vraagt de thermostaat niet of nauwelijks warmte. Het gevolg daarvan is dat het hele huis op dat moment niet of nauwelijks verwarmd wordt, waardoor het in kamers waar nauwelijks zonneschijn naar binnen komt het toch wel zal afkoelen. Zeker wanneer het meerdere dagen na elkaar zonnig is, kan dit grote invloed hebben. En je wilt dan niet je manueel perfect en zorgvuldig ingeregelde systeem gaan ontregelen door voor die zonnige dagen de regeling aan te passen.

Met een volwaardige zone-regeling heeft elke zone een eigen thermostaat die dus zelf de warmtebron kan aanspreken. Als de zone van de woonkamer dan ruim op temperatuur is, maar de werkkamer of badkamer met raam op het noorden koelt af, dan kan de zone-regeling warmte vragen en die warmte uitsluitend naar de afgekoelde werk- of badkamer sturen waar de warmtevraag vandaan komt.
bedankt voor de uitleg. volgens mijn chauffagist zouden er 2 zones zijn: 1 boven en 1 beneden. niet genoeg, want we hebben beneden ook een houtvuur. als dat aanligt, zal mijn kantoorruimte aan de andere kant van het gelijkvloers dus ijskoud worden.
Pagina: 1